broeren79
09-08-2009, 15: 11
dan heb ik hem al niet meer......
Maartjuh
09-08-2009, 21: 17
dit plaatje(van poziloc) vind ik niet naar... geef em een high up pijpje (schroef de kolenschoorsteen eraf)
hij begint met zijn korte kontje wel een beetje uit het sport/toer segment te geraken volgens mij...
VFRikus
09-08-2009, 21: 35
CITEER(Maartjuh @ 09-08-2009, 22: 17)

hij begint met zijn korte kontje wel een beetje uit het sport/toer segment te geraken volgens mij...
Een beetje?.........Met zo'n duo zitje hoef ik niet thuis te komen!
VFRikus
't Is dan ook een oude fotosoep he... Zoals je op de "echte" foto's kunt zien is de kont van het productiemodel beduidend ruimer
CITEER(mover @ 09-08-2009, 22: 59)

't Is dan ook een oude fotosoep he...
idd, ik heb hier al aardig wat oude soep voorbij zien komen...
Sparky
10-08-2009, 11: 10
CITEER(Tweetie @ 25-06-2009, 15: 38)

De motor is niet verkeerd alleen de uitlaat is erg lelijk.
Gewoon het blok in 2en zagen en je hebt een leuke en lichte 600cc V-twin

Wat jammer dat niemand het over de techniek van het nieuwe blok heeft!! Wat hier boven staat is precies wat ze gaat doen, als je de 'pers'berichten mag geloven. Bij rustig toeren worden alleen de voorste twee cylinders gebuikt, bij stevig blazen komt de rest erbij. Daarvoor heb je waarschijnlijk zo'n 'dubbel' uitlaat systeem voor nodig. met een redelijke butterfly valve er tussen.
Eeen VFR koop je toch vanwege die aparte techniek. Echt supermooi vind ik geen één VFR... nee ook de mijne niet!
davey400
10-08-2009, 17: 51
CITEER(Sparky @ 10-08-2009, 12: 10)

Echt supermooi vind ik geen één VFR... nee ook de mijne niet!
Ook de NC35 niet?
CITEER(Sparky @ 10-08-2009, 12: 10)

Echt supermooi vind ik geen één VFR... nee ook de mijne niet!
ik heb de mijne juist voor de looks gekocht....
Jacco76
11-08-2009, 06: 02
Zeker voor de looks en deels voor de techniek.
Good Vibrations
11-08-2009, 19: 34
Tjah, ik vind het ook moeilijk. . .
In ieder geval géén YES! Maar ik heb dat op dit moment ook niet bij andere merken (misschien dat de nieuwe 1050 sprint in de buurt komt)
En de V-tec vind ik duidelijk mooier dan de fi, maar wel jammer dat hij iets langzamer is, duurder in het onderhoud en tjah. . . V-tec heeft . . .
Hopen dat de 'nieuwe' wel duidelijke voordelen uit zijn blok haalt. . .
Update: er is weer activiteit op
http://www.feelv4.com. Een tweede filmpje toegevoegd, plus aankondigingen van andere informatie die binnenkort beschikbaar komt. Gaat dat zien!
Wel gents,
Een paar kanttekeningen.
1. De aanstaande VFR1200 is geen vervanger voor de huidige VFR maar voor de Blackbird. En geef ze eens ongelijk, qua leeftijd van het model heeft de Bird echt de eerste rechten. Dat is ook een segment met meer uitstraling voor het merk dan het langzaam doodbloedende en als relatief licht beschouwde 750-800 segment. Met deze keuze van Honda-san lijkt ook Honda deze sector te gaan zien als bedoeld voor budgetbikes en commuters.
2. Wellicht dat verdere incarnaties van de V4 blokken ook een lichtere machine opleveren, à la V-strom. Voor de komende twee jaar betwijfel ik het, zoals hierboven in de CBF 600-100 voorbeelden al werd aangegeven, valt een kleine en dure sporttourer op V4 basis niet echt te verkopen. En duur zal die zijn, de ontwikkelkosten van al die tech moeten eruit komen.
3. Op de bovengenoemde V4 tease-site staat een silhouet afgebeeld. Lijkt behoorlijk op wat MCN c.s. publiceerden, maar interpreteer vooral door.
4. Kernpunt is wat mij betreft: hoe looiig zal hij worden? De tech, betrouwbaarheid en kwaliteit van een Honda pleegt zich meestal te vertalen in een zeker übergewicht. Motoren in het Blackbird/K1300S segment voelen logger aan, vooral in de kop. In tests worden ze daarom neergezet als snelwegkanonnen, terwijl VFR's als veel speelsere do-it-alls worden gezien. Over het gewicht van de nieuwe VFR 1200 open ik een in een apart topic een heuse
PRIJSVRAAG!!!.
Link:
Prijsvraag!!! Diver
V4 Rosso
08-09-2009, 16: 54
De Honda website vermeldt dat er een nieuwe VFR wordt gelanceerd in 2010 met o.a. de van twee koppelingen voorziene transmissie:
linkCITEER
A new VFR large-displacement sport bike equipped with the new transmission will be released in Europe and North America in 2010, with sales to commence in Japan at a later date.

Al eerder gepost, maar
hier nogmaals de link naar uitleg hoe de transmissie met meervoudige koppeling werkt.
En
hier een video van de Honda op de rollenbank.
Good Vibrations
08-09-2009, 18: 24
super relaxed! Dat is nog es progressie!
Ik word steeds nieuwsgieriger naar deze motor!
VFRené
08-09-2009, 19: 55
Lijkt me heelveel op het systeem dat Honda toepast op de DN-01.
Kan heel relaxed rijden maar ook lekker zelf schakelen om eens lekker te poken.
De DN-01 heeft daarvoor te weinig vermogen zoals ik zelf merkte tijdens een testrit voor eigen motorbladje van de motorclub.
greetings VFRen;e
davey400
09-09-2009, 07: 39
CITEER(VFRené @ 08-09-2009, 20: 55)

De DN-01 gebruikt voorzover ik weet een CVT, en is technisch dus in het geheel niet vergelijkbaar met dit toch?
dreamer
09-09-2009, 07: 41
Het ziet er zeker bijzonder uit. Wordt wel wennen, schakelen zonder je linkervoet te gebruiken. Ik ben inmiddels erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat voor 2010
GerwinVFR
09-09-2009, 08: 30
CITEER(VFRené @ 08-09-2009, 20: 55)

Kan heel relaxed rijden maar ook lekker zelf schakelen om eens lekker te poken.
De DN-01 heeft daarvoor te weinig vermogen zoals ik zelf merkte tijdens een testrit voor eigen motorbladje van de motorclub.
greetings VFRen;e
Wil niet zeiken, maar de DN heeft echt een heel ander systeem: een hydraulische transmissie met continu variabele overbrengingsverhouding. Het zelf schakelen daarop is volkomen kunstmatig en waarschijnlijk zelfs langzamer omdat je dan in stapjes gaat werken en dus bijna nooit het volle vermogen tot je beschikking hebt. De dubbele koppeling transmissie is bijna een gewone bak, met vaste overbrengingsverhoudingen.
Die hydraulische bak is eigenlijk veel geavanceerder, maar verliest waarschijnlijk meer vermogen aan warmte en is misschien niet sterk genoeg voor een 1200, maar dat laatste is speculeren. Het zou wel eens net zo belangrijk kunnen zijn dat een cvt niet geaccepteerd wordt door motorrijders, omdat het minder sportief zou zijn en omdat de beleving van een constant toerental bij acceleren anders is. Raar eigenlijk, van dat sportieve, want we vervroegen de ontsteking toch ook niet met de hand? Wat is er nou 'sportiever' dan een motor die continu het toerental draait waarop hij het beste het vermogen kan leveren dat jij nodig hebt? Ik denk dat mensen bang zijn dat dat veel lager gaat uitvallen dan ze nu gebruiken.....
VFRikus
09-09-2009, 08: 37
@GerwinVFR: JIj rijdt dus dagelijks in een Daf 66 ?
De dubbele koppeling is een systeem waarbij de volgende versnelling alvast wordt ingeschakeld en door een stuk elektronica de ene koppeling lost terwijl de volgende opkomt. Dit heeft als voordeel dat je aandrijving in stand blijft tijdens het schakelen en je hebt niet de verliezen die elke traploze automaat met zich mee brengt. En dat willen we niet, want de gemiddelde motor is toch al zwaar "under powered", toch?
VFRikus
davey400
09-09-2009, 08: 41
CITEER(VFRikus @ 09-09-2009, 09: 37)

VFRikus
Hij misschien niet, maar ik wel in een Honda met CVT, en da's inderdaad wennen in het begin.
Je regelt met het gaspedaal niet zozeer het toerental, maar de gewenste acceleratie.
VFRikus
09-09-2009, 08: 45
Weet, dat was vroegah al het briljante van de Daf. vloog direct naar het maximum koppel gebied en bleef daar hangen.
Imago werd fouter dan fout omdat ze die dingen ook aan oudere mensen verkochten, maar zo'n 66 met 1300 cc trok zowat alles er uit in die dagen!
VFRikus
GerwinVFR
09-09-2009, 08: 48
CITEER(VFRikus @ 09-09-2009, 09: 37)

De dubbele koppeling is een systeem waarbij de volgende versnelling alvast wordt ingeschakeld en door een stuk elektronica de ene koppeling lost terwijl de volgende opkomt. Dit heeft als voordeel dat je aandrijving in stand blijft tijdens het schakelen en je hebt niet de verliezen die elke traploze automaat met zich mee brengt. En dat willen we niet, want de gemiddelde motor is toch al zwaar "under powered", toch?
VFRikus
Was het maar waar, daar zou ik bijzonder veel schik in hebben!
GerwinVFR
09-09-2009, 09: 49
CITEER(VFRikus @ 09-09-2009, 09: 45)

Weet, dat was vroegah al het briljante van de Daf. vloog direct naar het maximum koppel gebied en bleef daar hangen.
Imago werd fouter dan fout omdat ze die dingen ook aan oudere mensen verkochten, maar zo'n 66 met 1300 cc trok zowat alles er uit in die dagen!
VFRikus
Ja precies, en die dubbele koppeling gaat wel wat voordeel opleveren doordat je constante aandrijving hebt, maar als je bijvoorbeeld de acceleratie van een Yamaha XP 500 bekijkt, dan vraag ik mij af hoe snel een 1200 zou kunnen zijn als je meteen op 10000 toeren zou kunnen optrekken.
Wat ik me afvraag is: komt Honda nu niet weer met een technische "oplossing" voor een niet-bestaand probleem, en wordt de nieuwe VFR hierdoor niet nodeloos ingewikkeld?
VFRikus
09-09-2009, 10: 27
CITEER(mover @ 09-09-2009, 11: 14)

Wat ik me afvraag is: komt Honda nu niet weer met een technische "oplossing" voor een niet-bestaand probleem, en wordt de nieuwe VFR hierdoor niet nodeloos ingewikkeld?

Volgens mij wel, maar dat zie je momenteel toch overal mee?
VFRikus
V4 Rosso
09-09-2009, 11: 58
Er mag dan geen probleem zijn met de huidige transmissie, maar deze transmissie heeft toch duidelijk voordelen boven de oude, zoals het kunnen kiezen tussen manueel en automatisch schakelen, minder abrupte lastwisselingen in de aandrijflijn (merk je als bestuurder minder van dan als passagier).
Trommelremmen, carburateurs en diagonaalbanden voldeden ook prima
Jasper
09-09-2009, 14: 38
Uhm ooit wel eens met trommel remmen geremd bij 120km/u?
Nee geeft mij maar remschijven......alhoewel schijven krom kunnen trekken.
VFRikus
09-09-2009, 14: 44
CITEER(V4 Rosso @ 09-09-2009, 12: 58)

Er mag dan geen probleem zijn met de huidige transmissie, maar deze transmissie heeft toch duidelijk voordelen boven de oude,
Tot op het moment dat er, buiten de garantie, eens iets aan mankeert. Dan zijn die voordelen in ene niet zo groot meer.
VFRikus
p.s. ik raad mensen ook altijd af om bij aanschaf van een gebruikte auto voor een automaat te kiezen. ze gaan een keer stuk en dan begint de meter te lopen bij € 3000.-
CITEER(VFRikus @ 09-09-2009, 09: 45)

VFRikus
Mijn zwager heeft een Nissan met een 3,5 ltr v6 met CVT automaat (en 250+ pk's)
das echt wennen, je voelt hem niet schakelen maar je rijdt heel snel veeeeeel te hard.
echt lekker om daarin te rijden, de toerenteller trapt hem op 4dzd toeren en gaat maar door totdat je de poot van het gas afhaalt of de politie je staande houdt.
V4 Rosso
09-09-2009, 16: 38
CITEER(Jasper @ 09-09-2009, 15: 38)

Uhm ooit wel eens met trommel remmen geremd bij 120km/u?
Yep, van 160km/h+ naar bijna nul ook wel. Gaat prima.
CITEER(VFRikus @ 09-09-2009, 15: 44)

Tot op het moment dat er, buiten de garantie, eens iets aan mankeert. Dan zijn die voordelen in ene niet zo groot meer.
Hangt ervan af. Mischien is deze transmissie door de kleinere lastwissels wel veel betrouwbaarder, en dat werkt door tot in de hele aandrijflijn. Kan zeker in de bergen met een aanhanger erachter grote voordelen opleveren
VFRikus
09-09-2009, 16: 43
Geloof me, alles waar ze tegenwoordig een bak elektronica duwen word veel storing gevoeliger.
Vraag maar eens aan de gemiddelde wegenwachter hoeveel vrachtwagens er tegenwoordig met pech langs de weg stilstaan vergeleken met, pak em beet, 15 jaar geleden.
Niet alle nieuwe dingen zijn verbeteringen.
VFRikus
ultima
10-09-2009, 10: 59
En iemand die een filmpje heeft gemaakt van beschikbaar materiaal...
http://www.youtube.com/watch?v=wZV-zdN_1V4
Weer een update op
http://www.feelv4.com: nieuw filmpje met helaas alleen reclamepraat

Edit: beter opletten mover

Tevens nieuw filmpje over het motorblok!
Nu ook motorgeluiden te downloaden, via het filmpje over het motorblok (MP3- en WAV-formaat).
VFRené
17-09-2009, 19: 25
CITEER(GerwinVFR @ 09-09-2009, 09: 30)

Wil niet zeiken, maar de DN heeft echt een heel ander systeem: een hydraulische transmissie met continu variabele overbrengingsverhouding. Het zelf schakelen daarop is volkomen kunstmatig en waarschijnlijk zelfs langzamer omdat je dan in stapjes gaat werken en dus bijna nooit het volle vermogen tot je beschikking hebt. De dubbele koppeling transmissie is bijna een gewone bak, met vaste overbrengingsverhoudingen.
Die hydraulische bak is eigenlijk veel geavanceerder, maar verliest waarschijnlijk meer vermogen aan warmte en is misschien niet sterk genoeg voor een 1200, maar dat laatste is speculeren. Het zou wel eens net zo belangrijk kunnen zijn dat een cvt niet geaccepteerd wordt door motorrijders, omdat het minder sportief zou zijn en omdat de beleving van een constant toerental bij acceleren anders is. Raar eigenlijk, van dat sportieve, want we vervroegen de ontsteking toch ook niet met de hand? Wat is er nou 'sportiever' dan een motor die continu het toerental draait waarop hij het beste het vermogen kan leveren dat jij nodig hebt? Ik denk dat mensen bang zijn dat dat veel lager gaat uitvallen dan ze nu gebruiken.....
Ik zeg toch ook niet dat het helemaal hetzelfde is, alleen het geflipper aan het stuur en de keuze om al dan niet zelf te schakelen lijkt op dat bij de DN-01 en de Aprilia Mana.
'k heb ook zo'n chef die je alles precies naar de mond moet praten....
Very Fast Relaxing
17-09-2009, 20: 14
Hi,
Huppelde gister even bij Ten Kate naar binnen, want ik was in de buurt. Raakte aan de praat met iemand van verkoop en hij wist mij het volgende te vertellen:
Ja het wordt een cardan, ja het wordt een 1200, en schijnen meerdere versie te komen: sport en toer (marketing technisch erruuggh goed) Het versnellingsbak verhaal van de eerdere reacties hier bevestigde hij maar erg schijnt ook nog een ouderwetse versie te komen. Toen ik vroeg wat het allemaal moest gaan kosten werd het een beetje stil aan de andere kant...Prijzen zijn nog niet bekend maar hij schatte e.e.a in op 17 a 18 mille (net als ik trouwens....).
12 november is er een Ten Kate avond en dan proberen ze Honda zover te krijgen dat ze er een hebben, maar dat was absoluut nog niet zeker.
Kortom: genoeg stof tot nadenken/speculeren
Grtz,
Very Fast Relaxin'
ik geloof dat
deze hier nog niet voorbijgekomen is.....
CITEER(Bazz @ 18-09-2009, 00: 06)

ik geloof dat
deze hier nog niet voorbijgekomen is.....

Zo vind ik het een mooi compromis zeker omdat je ervoor kunt kiezen om lekker zelf te blijven schakelen. Ik heb altijd het idee dat je je momenten dan toch anders uitkiest zeker als je wat sportiever aan het sturen bent. Hoewel de automaat ongetwijfeld comfortabeler zal zijn, is dat dan fijn voor de terugreis na een weekendje toeren...

Maar 17k... dat wordt nog wel even sparen
V4 Rosso
18-09-2009, 10: 30
CITEER(mover @ 11-09-2009, 18: 03)

En de titel van de pagina is gewijzigd van Feel V4 naar Feel VFR. Het is nu dus zeker dat het om de nieuwe VFR gaat.
Bacardi Nelis
18-09-2009, 12: 39
CITEER(V4 Rosso @ 18-09-2009, 11: 30)

En de titel van de pagina is gewijzigd van Feel V4 naar Feel VFR. Het is nu dus zeker dat het om de nieuwe VFR gaat.
Hmmm

... Zouden we met die nieuwe VFR ook zo lekker kunnen spelen als met alle voorgaande???
Rechtdoor is de BB wel lekker maar voor het spelende bochtenwerk???
Ben heel benieuwd als ie straks is wat de rijeigenschappen zullen zijn maar wat ik tot nu toe gezien heb oogt de nieuwe "VFR" een stuk logger dan alle voorgangers...
Dat wordt TESTEN geblazen

...
VFRnelis

...
V4 Rosso
18-09-2009, 15: 23
CITEER(VFR nelis @ 18-09-2009, 13: 39)

Rechtdoor is de BB wel lekker maar voor het spelende bochtenwerk???
Ik denk het wel want de wielbasis schijnt zelfs nog iets kleiner te zijn dan de huidige VFR. Dat met vernieuwde/verbeterde wielophanging kan een leuk stuurfietsje opleveren.
Ricocardo
18-09-2009, 17: 32
Ik ben van mening dat een grote lomp uitziende motor echt niet moeilijk hoeft te rijden.
Rijd voor de baas een R1200RT van BMW. Die zien er ook mega lomp uit, maar denk dat ik menigeen daarmee t snot voor de ogen rijd in de eifel
Thunderbird
18-09-2009, 20: 04
het filmpje laat wel een mooie cockpit zien, mooie lijnen van de motor; de nieuwsgierigheid wordt er niet minder om
Net de Motoplus gekocht, staat een heel artikel over de dual clutch techniek in; ook een vergelijkingstest tussen de huidige Vtec, de Sprint ST en een kawa er6-f.
heb het nog niet gelezen maar leuk leesvoer voor het weekend.
Ron
Good Vibrations
18-09-2009, 21: 16
klinkt idd erg 'familiar'
Veefer
20-09-2009, 11: 39
Gisteren stond er een stukje in de Telegraaf. Zal het straks even scannen en plaatsen.
GerwinVFR
20-09-2009, 12: 23
CITEER(VFRené @ 17-09-2009, 20: 25)

Ik zeg toch ook niet dat het helemaal hetzelfde is, alleen het geflipper aan het stuur en de keuze om al dan niet zelf te schakelen lijkt op dat bij de DN-01 en de Aprilia Mana.
'k heb ook zo'n chef die je alles precies naar de mond moet praten....
Is die chef toevallig ook een techneut?
knalselder
20-09-2009, 15: 53
Zo ziet ie er toch helemaal niet verkeerd uit. De uitlaat is niet groter dan die van een Fireblade bijvoorbeeld. Die 200 pk hoeft voor mij niet direct, als het gewicht maar schappelijk blijft.
V4 Rosso
20-09-2009, 18: 42
CITEER(knalselder @ 20-09-2009, 16: 53)

Zo ziet ie er toch helemaal niet verkeerd uit. De uitlaat is niet groter dan die van een Fireblade bijvoorbeeld. Die 200 pk hoeft voor mij niet direct, als het gewicht maar schappelijk blijft.
Dit is weer de zelfde fotosoep die hier al enkele honderden keren voorbij is gekomen... Voor zover te zien op de spionagefoto's is de uitlaat echt wel een paar maatjes groter.
CITEER(V4 Rosso @ 20-09-2009, 19: 42)

Kijk kijk, de nieuwe VFR on the road
Dit is een printversie van ons forum. Om de volledige versie met meer informatie, opmaak en afbeeldingen te bekijken, a.u.b.
hier klikken.