Beste mensen,
Praat mij niet van Ducati's. Afgelopen week heb ik deelgenomen aan de Speedweek van Wilco Zeelenberg in Spanje op het circuit van Almeria. Zon, 23 graden, geen DB beperkingen, geweldig goede organisatie, helemaal toppie. Rijtraining is met o.a. Patrick van de Goorberg en Wilco zelf een hele belevenis. Wat je leert is vloeiend te rijden en alle circuitlijnen goed te rijden. Sneleheid werd rustig aan opgevoerd. Voorbeeld een lange linkse bocht 'neem' je op dag eén met 90 km per uur en 2 dagen later met 123 km per uur. Gewoon, je lijn rijden niet remmen en op je gas de motor vloeiend laten rijden. Almeria is ook een typisch vloeiend circuit met 4 linkse en 5 rechtse bochten. Rechte stuk is 900 meter, dan haaks naar rechts, knikje naar links en dan nog 500 meter rechtuit. O ja, mijn VFR (2006) is gedatalogged op 256 km per uur, plat op de tank.
Er waren ook hele mooie Ducati's: 1198R, 999, SS900 Special en een 900 met Pierrebonneframe en heel veel andere dure spullen. Die liep ook niet echt geweldig. Maar sturen al een scheermes. De meeste berijders waren wedstrijdrijders. Een Ducati 999 heeft 3 rondjes gereden, toen viel ie stil. Was voor 4000 Euries gereviseerd en na 4 uur zoeken bleek een gecorrodeerd stekkertje de oorzaak. Volgende dag weer een sessie en de Duc stopte helemaal. De werkplaats met 5 monteurs hadden in de gaten dat er iets fout zat. Dus de Duc naar een dealer gebracht (100km verder) die de volgende dag belde om te melden dat de krukas was gebroken. Goede revisie geweest dus, vliegwiel had een onbalans.
Andere 999 2 sessies (1o rondjes) 1 bobine kapot. Vervangen, ja er stond er nog een met een heftig probleem. Dus bobine omgeruild en na 5 rondjes klapte de bobine er weer uit. De Dealer heeft er 4 gebracht in de auto en toen liep ie weer een beetje. De enige Duc die wel bleef rijden was een standaard 1198R. Dus sommigen hebben voor de week veel geld betaald en nauwelijks gereden.
De VFR liep gewoon alle ronden als een zonnetje, zo tussen de 4 en 12.000 toeren. 700 km heb ik gereden wel met Pirelli Corso Diablo. Die zijn nu op. Benzineverbruik 1:10!
Moraal van het verhaal een standaard Duc loopt beter dan een getunede. Yamaha, Honda, Kawasaki, Aprillia 't bleef allemaal heel.
Groetjes,
Erwin SpeedMaster.