Tuurlijk, is ook zo: De CBF is nogal duidelijk naar een prijs toe ontworpen, bij de VFR is dat veel minder. Maar het is voor Honda te moeilijk uit te leggen dat de VFReen stuk duurder is, en dat het enige verschil is dat het allemaal wat luxer is en mooier gemaakt. Daar krijg je te weinig kopers voor, en de kopers die je er voor krijgt, verwachten vaak dat hun motor dan ook in alle opzichten beter is dan die goedkopere. Enne..heb jij je VFR nieuw gekocht? En zo niet, zou je dat doen als je de centen had?
Ja, ik heb hem vorig jaar nieuw gekocht. Hij was (relatief) wel duur. Natuurlijk kun je zeggen dat je voor dat geld ook een R1 oid kunt kopen (zelfs een Ducati 848), maar wil je dat? Die zijn toch wel weer heel erg circuit-gericht. Bovendien wilde ik persé ABS. Ik heb wel heel serieus gekeken naar een nieuwe Triumph ST. Dat vond ik eigenlijk het enige alternatief. Over die driecilinder hoor je ook goede verhalen. Alleen...., die vond ik er gewoon wat lomp uitzien. Ook heb ik gekeken (en proefgereden) op een BMW F800S. Wel leuk, maar niet echt een verfijnde fiets. En dure onderhoudsbeurten. En bij de BMW-dealer hangt deze moter er toch echt een beetje bij. Zo van: je moet eigenlijk zo'n zware GT kopen. Een Honda PanAm vind ik niets (lomp), dan liever een FJR, die is nog redelijk sportief.
Conclusie: in het sport/toer segment is toch niet zo heel veel keus.
Zijn er minpunten aan de VFR?
Enkele. Ik vind het benzine-verbruik echt véél te hoog. (korte ritjes 1 op 14 en langere ritten in op 16/17). Alleen op jaarbasis is dat niet iets om je heel erg druk over te maken. Verder heb ik nogal wat commentaar gehad (zie elders op het VFROC-forum) op diverse afwerkpunten, zoals lak van de buizen. En ik vind dat dat dus niet mag op een VFR.
Toch blijf ik het een mooie motor vinden (de VTEC dan...).