Leuk vooruitzicht!! Noorwegen staat bij mij ook boven aan mijn lijstje met motor vakantiess.
Motor ervaring in Noorwegen heb ik helaas nog niet maar voor mijn werk kom ik er veel en dan met name langs de kust (Bodo, Sola/Stavanger, Orland/Brekstad).
Alleen rij ik dan met een rental 4 wieler rond.
Ik weet niet welk gebied jullie voor ogen hebben, Noorwegen is groot en heeft veel te bieden.
Recentelijk ben ik voor mijn werk 11 weken in de omgeving van Trondheim geweest om "geluid" te exporteren met "fuel to noise convertors".
De omgeving en de wegen zijn prachtig voor motoren, na elke bocht komt er wel weer een dus betrouwbare en slijtvaste bandjes een must.
In onze regio waren de doorgaande wegen prima te doen maar binnendoor kun je soms voor verrassingen komen te staan zoals onverharde wegen voorzien van grind, vallend gesteente e.d.
De wegen zijn vaak smal en met name in de schemering wil het lokale wild zich ook wel eens op de weg begeven.
In Noorwegen zijn de max toegestane snelheden lager als bij ons, de wegen zijn er ook naar en men controleert geregeld.
In ons geval wisten ze dat we in de regio waren dus werden we met grote regelmaat gelaserd tussen Brekstad en Trondheim.
Om de overheid te voorzien van de nodige belastingcenten heeft men tolpoortjes bij de grote steden waar je je donaties kwijt kunt.
Aangezien ze ook onbemande hebben is het bij de hand hebben van voldoende cash of een creditcard aan te raden.
Met de muggen valt het langs de kust wel mee, bij meertjes en still water zal het zeker anders zijn.
Lokaal biertje kost je ongeveer 60 Nok, zo'n 8 euro voor 0,4L.
Gevolg is dat je je biertje maar al te graag bij je in de buurt houdt met als gevolg dat deze snel lauw is.
Andere eerste levensbehoefte is ook een stuk duurder dan bij ons.
In sommige dorpen viel het op dat er maar weinig winkels waren en als ze er al waren hadden ze ook beperkte openingstijden.
M.b.t. overnachten is het "vrij" kamperen een optie waar ik geen ervaring mee heb.
Tijdens onze vrije weekenden sliepen we meestal in huisjes waar we ook meteen een motorboot bij hadden om verse kabeljauw te scoren.
Op het internet zijn genoeg reis ervaringen m.b.t. motorvakanties naar Noorwegen te vinden.
Bij deze een aantal google resultaten:
www.motorvision.nl/noorwegen.htmlVideo RTL travel met de motor naar NoorwegenKamperen met de motor in NoorwegenEn nog wat foto's van mijn trip.
link picasaKlik om de bijlage te bekijkenIk ben benieuwd!