Help - Zoek - Forumleden - Kalender
Volledige versie: Zomervakantie naar Noorwegen
Forum van de Honda VFR Ownersclub Nederland (VFROC) > De VFR > Toeren
Pagina's: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Tjurskallig
Hoi allemaal,

Very Fast Relaxing en ik zijn voornemens om de laatste week van juli voor ruim 2 / 2,5 week naar Noorwegen op vakantie te gaan met onze viffers.
Afhankelijk van hoe het allemaal gaat lopen (o.a. qua weer en zo) zou het ook nog kunnen dat we besluiten om naar Zwitserland te rijden.

Het wordt in ieder geval een 'tent-vakantie' met de mogelijkheid om zo nu en dan een hotel te pakken als we daar zin in hebben of als het bijvoorbeeld regent.
Als het mogelijk is willen we zelfs een beetje wildkamperen volgens het allemansrecht ... lekker de tentjes opslaan langs een mooi meertje of zo.
Ik heb wel een paar verhalen gelezen over de muggen in Noorwegen. Is er iemand die daar ervaring mee heeft ?

Maar het doel van dit topic is om nog wat reisgenoten mee te krijgen. Het lijkt ons wel leuk om deze vakantie met een groepje van 4 rond te rijden.

Dus ... roept u maar ! Wie heeft er zin om mee te rijden ?

Groeten,
Stein
VFoRever
Wildkamperen heb ik gedaan in Schotland en de Hybriden(tijdens wandelvakantie met rugzak). Dat is echt geweldig! Enorm gevoel van vrijheid en los zijn van de dagelijkse sleur. Heerlijk vakantiegevoel. 's Ochtends thee zetten met water uit een beekje.. enz.

Die muggetjes in Noorwegen zijn dezelfde als die in Schottland volgens mij. In Schotland noemen ze ze midgets, omdat ze zo klein zijn. Klein, maar tien keer zo agressief en venijnig dan de gemiddelde Nederlandse mug. Ze vallen je aan het eind van de dag echt aan en dan met z'n allen tegelijk. Als je er niets tegen doet zit je in no time onder de rode jeukbultjes(niet die witte blaasjes die van Nedrlandse muggen krijgt) en dan echt op elk ontbloot deel van je lichaam. Mijn wandelmaat en ik hadden ons gelukkig goed voorbereid en speciaal voor deze muggen geschikt spulletje mee. We hebben met onze tent naast een tent met moeder en zoon gestaan. Wij hadden bijna nergens last van, maar deze vrouw en haar 10 jarig zoontje werden helemaal opgegeten door die krengen(ze smeerden met autan). Ik weet niet meer wat het voor spul was dat we mee hadden(zat in een groen flesje); we hebben ons laten voorlichten door een goede outdoorwinkel en dus het juiste spul meegekregen(ze zoemen dan wel om je hoofd, maar bijten je bijna niet). Gewone autan werkt niet; vinden ze volgens mij zelfs lekker. Maakt het verschil tussen lekker relaxed 's avonds nog even voor je tentje zitten of nog even wandelen voor het slapengaan om nog even warm te worden voor je de slaapzak induikt of vroeg de tent invluchten en de zak helemaal dichtritsen Mijn tip: informeer bij een aantal goed outdoorzaken welke middeltjes ze hebben tegen deze specifieke mug.

Zin om mee te rijden heb ik zeker! Maar ben bang dat dat niet haalbaar is voor mij dit jaar. Lijkt me een prachtig land om te verkennen op de motorfiets.
Bas
Roodrunner
Helaas net voor een bedrag annex aan een 3-weekse hotelvakantie in Noorwegen aan een camera uitgegeven smile.gif Dus zin wel, maar geld niet. Veel plezier in elk geval!!
Bazz
lijkt me fantastisch om te doen, maar je voelt hem al aankomen: geen tijd en geen geld... glare.gif
Arno71
Leuk vooruitzicht!! Noorwegen staat bij mij ook boven aan mijn lijstje met motor vakantiess.
Motor ervaring in Noorwegen heb ik helaas nog niet maar voor mijn werk kom ik er veel en dan met name langs de kust (Bodo, Sola/Stavanger, Orland/Brekstad).
Alleen rij ik dan met een rental 4 wieler rond.
Ik weet niet welk gebied jullie voor ogen hebben, Noorwegen is groot en heeft veel te bieden.

Recentelijk ben ik voor mijn werk 11 weken in de omgeving van Trondheim geweest om "geluid" te exporteren met "fuel to noise convertors".
De omgeving en de wegen zijn prachtig voor motoren, na elke bocht komt er wel weer een dus betrouwbare en slijtvaste bandjes een must.
In onze regio waren de doorgaande wegen prima te doen maar binnendoor kun je soms voor verrassingen komen te staan zoals onverharde wegen voorzien van grind, vallend gesteente e.d.
De wegen zijn vaak smal en met name in de schemering wil het lokale wild zich ook wel eens op de weg begeven.

In Noorwegen zijn de max toegestane snelheden lager als bij ons, de wegen zijn er ook naar en men controleert geregeld.
In ons geval wisten ze dat we in de regio waren dus werden we met grote regelmaat gelaserd tussen Brekstad en Trondheim.
Om de overheid te voorzien van de nodige belastingcenten heeft men tolpoortjes bij de grote steden waar je je donaties kwijt kunt.
Aangezien ze ook onbemande hebben is het bij de hand hebben van voldoende cash of een creditcard aan te raden.

Met de muggen valt het langs de kust wel mee, bij meertjes en still water zal het zeker anders zijn.
Lokaal biertje kost je ongeveer 60 Nok, zo'n 8 euro voor 0,4L.
Gevolg is dat je je biertje maar al te graag bij je in de buurt houdt met als gevolg dat deze snel lauw is.
Andere eerste levensbehoefte is ook een stuk duurder dan bij ons.
In sommige dorpen viel het op dat er maar weinig winkels waren en als ze er al waren hadden ze ook beperkte openingstijden.

M.b.t. overnachten is het "vrij" kamperen een optie waar ik geen ervaring mee heb.
Tijdens onze vrije weekenden sliepen we meestal in huisjes waar we ook meteen een motorboot bij hadden om verse kabeljauw te scoren.

Op het internet zijn genoeg reis ervaringen m.b.t. motorvakanties naar Noorwegen te vinden.
Bij deze een aantal google resultaten:
www.motorvision.nl/noorwegen.html
Video RTL travel met de motor naar Noorwegen
Kamperen met de motor in Noorwegen

En nog wat foto's van mijn trip.

link picasa

Klik om de bijlage te bekijken

Ik ben benieuwd!
ulco
wordt een mooie trip

half juni zit ik in Larvik na hier vanaf Lauwersoog in wedstrijdverband naar toe te zijn gezeild

daarna 3 week met vrou en kinders daar in de rondte zeilen, dus ik ben dan net weer terug

veel plezier iig en maak een mooi reisverslag
Dutchgixxer
Ik ben in '98 van denemarken overgestoken naar Larvik toen helemaal langs de kust naar Bergen gereden. Daar via de Hardangervida naar Oslo gereden. Via zweden en denemarken weer terug. Noorwegen is veel mooier dan zweden. We hadden de reis beter andersom kunnen doen.
Hotels zijn in Denemarken en scaninavië erg duur. Op sommige stukken waren er geen tankstations. Maar een echte aanrader !!
Heenreis heb ik niet in de route geklikt.
ribus
Een optie tegen muggen.

Omdat ik regelmatig aan de waterkant zit en regelmatig ook slachtoffer was van een hele kudde muggen ben ik ook ooit eens opzoek gegaan naar iets tegen die kleine ettertjes.
tot ik DEET ondekte vanaf toen nergens geen last meer van. Het is verkrijgbaar in verschillende outdoor winkels en de ANWB winkels.
Datkan ik aanraden bij last van muggen teken en andere insekten. Maar dan wel de 50/50 uitvoering.

kiek dan
ribus
[quote name='ribus' date='04-04-2010, 09: 28' post='198666']
Een optie tegen muggen.
Het is verkrijgbaar in verschillende outdoor winkels en de ANWB winkels.

nou ja bij de anwb nu dan ff niet
Tjurskallig
CITEER(bakaki @ 03-04-2010, 22: 31) *
Wildkamperen heb ik gedaan in Schotland en de Hybriden(tijdens wandelvakantie met rugzak). Dat is echt geweldig! Enorm gevoel van vrijheid en los zijn van de dagelijkse sleur. Heerlijk vakantiegevoel. 's Ochtends thee zetten met water uit een beekje.. enz.

Die muggetjes in Noorwegen zijn dezelfde als die in Schottland volgens mij. In Schotland noemen ze ze midgets, omdat ze zo klein zijn. Klein, maar tien keer zo agressief en venijnig dan de gemiddelde Nederlandse mug. Ze vallen je aan het eind van de dag echt aan en dan met z'n allen tegelijk. Als je er niets tegen doet zit je in no time onder de rode jeukbultjes(niet die witte blaasjes die van Nedrlandse muggen krijgt) en dan echt op elk ontbloot deel van je lichaam. Mijn wandelmaat en ik hadden ons gelukkig goed voorbereid en speciaal voor deze muggen geschikt spulletje mee. We hebben met onze tent naast een tent met moeder en zoon gestaan. Wij hadden bijna nergens last van, maar deze vrouw en haar 10 jarig zoontje werden helemaal opgegeten door die krengen(ze smeerden met autan). Ik weet niet meer wat het voor spul was dat we mee hadden(zat in een groen flesje); we hebben ons laten voorlichten door een goede outdoorwinkel en dus het juiste spul meegekregen(ze zoemen dan wel om je hoofd, maar bijten je bijna niet). Gewone autan werkt niet; vinden ze volgens mij zelfs lekker. Maakt het verschil tussen lekker relaxed 's avonds nog even voor je tentje zitten of nog even wandelen voor het slapengaan om nog even warm te worden voor je de slaapzak induikt of vroeg de tent invluchten en de zak helemaal dichtritsen Mijn tip: informeer bij een aantal goed outdoorzaken welke middeltjes ze hebben tegen deze specifieke mug.

Zin om mee te rijden heb ik zeker! Maar ben bang dat dat niet haalbaar is voor mij dit jaar. Lijkt me een prachtig land om te verkennen op de motorfiets.
Bas

Hey Bas,

Bedankt voor je tips. Ik ga in mei ook 9 dagen naar Schotland met de motor en ik had inderdaad gehoord dat ze daar midgets hebben. Ik heb gisteren een filmpje gezien op YouTube van iemand in Schotland die even met de camera naar buiten liep. Hij filmde even zijn hand. Bzzzzzz .... en er zaten er gelijk 100 op. Ik was gisteren ook even in een grote outdoorwinkel hier en ik zag wat middelen staan met DEET. Dat schijnt een erg effectief middel te zijn. Heb je die soms gebruikt ?

Je bent bang dat het niet haalbaar is ? Ah joh, doe eens gek happy.gif

Groeten,
Stein
Tjurskallig
CITEER(ribus @ 04-04-2010, 09: 28) *
Een optie tegen muggen.

Omdat ik regelmatig aan de waterkant zit en regelmatig ook slachtoffer was van een hele kudde muggen ben ik ook ooit eens opzoek gegaan naar iets tegen die kleine ettertjes.
tot ik DEET ondekte vanaf toen nergens geen last meer van. Het is verkrijgbaar in verschillende outdoor winkels en de ANWB winkels.
Datkan ik aanraden bij last van muggen teken en andere insekten. Maar dan wel de 50/50 uitvoering.

kiek dan

Haha, ik zit net een Reply te sturen op Bas z'n verhaal. Ik heb dus gisteren idd een middel gezien met DEET.

Thanx
Tjurskallig
CITEER(Arno71 @ 04-04-2010, 00: 48) *
Op het internet zijn genoeg reis ervaringen m.b.t. motorvakanties naar Noorwegen te vinden.
Bij deze een aantal google resultaten:
www.motorvision.nl/noorwegen.html
Video RTL travel met de motor naar Noorwegen
Kamperen met de motor in Noorwegen

Ik ben benieuwd!

Hey Arno,

Jij ook bedankt voor je zeer uitgebreide verhaal. Dat zijn nog eens waardevolle tips. M'n creditcard heb ik gelukkig altijd bij me op vakantie.
En aan je foto's te zien is het echt de moeite waard om naar Noorwegen te gaan.

De derde link lijkt me erg mooi voor als ik over 30 jaar met pensioen ga schater.gif
Dan heb ik er tijd genoeg voor.

En gelukkig hou ik wel van een biertje op z'n tijd maar ben ik geen alcoholist.

Groeten,
Stein
Tjurskallig
CITEER(Dutchgixxer @ 04-04-2010, 08: 02) *
Heenreis heb ik niet in de route geklikt.

Geweldig. Zoiets had ik ongeveer in gedachten. Kan je de heenreis dan nog eens in de route klikken ? wink.gif
Dutchgixxer

Pb me maar voor de MS Route. Veel plezier met de voorbereidingen.

Arno71
Als je via Frederikshavn (Noord Denemarken) reist, dan is Aalborg ook een leuke stad voor een tussen stop. Zeker in de zomer scratchchin.gif

Op reis fora over Canada en Florida verwijst men ook veel naar careplus.
Op de website van careplus kun je per regio de door hun aanbevolen produkten vinden maar ik zou het bij de %50 deet in lotion vorm houden (werking is dan 8 uur). Van rijkswege worden we in bijv. Canada ook voorzien van zulke lotions tegen zowel de muggen als blackflies met positief resultaat. De spray's vind ik minder, die veroorzaken bij mij irritaties aan mijn luchtwegen.

Btw pas wel op met deet bij plastics!
VFoRever
CITEER(Tjurskallig @ 04-04-2010, 09: 34) *
Hey Bas,

Ik was gisteren ook even in een grote outdoorwinkel hier en ik zag wat middelen staan met DEET. Dat schijnt een erg effectief middel te zijn. Heb je die soms gebruikt ?

Je bent bang dat het niet haalbaar is ? Ah joh, doe eens gek happy.gif

Groeten,
Stein

Hee Stein,
Nee. Het was niet DEET. Maar misschien is het product of de naam wel veranderd sinds mijn "West Highland Way" tocht. Zag in de ANWB link dat DEET zeer effectief is tegen muggen en steekvliegen, effectief tegen teken en redelijk effectief tegen oa midgets. Ik zou proberen iets te vinden wat zeer effectief is tegen de midgets. Ik zie/spreek mijn wandelmaat van destijds nog regelmatig. Zal hem vragen of hij nog weet hoe het spul dat wij gebruikten heet.

Ik ga komende zomer met mijn vrouw en dochter zeilen(nog een zeiler..) op Lauwersmeer en Waddenzee en daarna zijn de vrije dagen van mijn vrouw alweer op en mag ik oa weer voor mijn dochtertje zorgen. Maar het klinkt erg aanlokkelijk zo'n motortocht!
Bas
Tjurskallig
CITEER(Arno71 @ 04-04-2010, 10: 13) *
Btw pas wel op bij plastics!

En ik wilde het kuipwerk er nog wel mee insmeren ... toch maar niet dan schater.gif
Arno71
CITEER(Tjurskallig @ 04-04-2010, 10: 51) *
En ik wilde het kuipwerk er nog wel mee insmeren ... toch maar niet dan schater.gif

Horlogeband whistle.gif
VFoRever
Wat dacht je van horloge? Mijn swatch destijds gedeelteljik ongewild opgelost met het spul. Het werkt ook prima als verfafbijt.
Miss_Jline
Nu even niet zoveel tijd om te reageren, staan op het punt om te vertrekken naar een verjaardag.
Maar snelle tip, koop anitmuggenspul daar in Noorwegen. Daar weten ze precies wat er helpt en wat niet!

Enne.. vorig jaar naar de Noordkaap geweest... geweldig, maar dit jaar gaan we naar de Zwarte Zee, dus.... we gaan niet met julie mee....
Nikos
Fantastisch mooi land om te rijden, ik ben er in 2007 met de motor geweest en in 2008 met de auto.
Muggen hebben wij in ieder geval geen last van gehad.
Was graag weer mee gegaan, maar ik ga eind juni naar de Dolomieten en als ik dan toch moet kiezen dan gaat mijn voorkeur uit naar de Dolomieten.
Maar ik ga zekers nog eens naar Noorwegen.

Foto's juni 2007 Noorwegen

Very Fast Relaxing
Kom veel bekende plaatsen tegen op de kaartjes. Ben in 2003 met het koekblik geweest. De route komt redelijk overeen met de kaartjes hier alleen ben ik nog verder naar het westen geweest (omgeving Jostedalsbreen). Ben er helemaal klaar voor. Wegen zijn idd goed, maar oppassen met de snelheid en de boetes....Maar ja who am I kiddin'....Ik ben er zelf bij pompom.gif

Grtz,

Very Fast Relaxin' a.k.a Eelco
Very Fast Relaxing
Mooie foto's trouwens Nikos. Zie bekende plaatjes
VFoRever
CITEER(Miss_Jline @ 04-04-2010, 13: 24) *
Maar snelle tip, koop anitmuggenspul daar in Noorwegen. Daar weten ze precies wat er helpt en wat niet!

De gouden tip!
Bas
Bazz
CITEER(Arno71 @ 04-04-2010, 10: 13) *
Btw pas wel op met deet bij plastics!

pas ook op met smeren, ook DEET zit nog steeds in de verdachtenbank van kankerverwekkers. closedeyes.gif
Veefer
CITEER(Bazz @ 04-04-2010, 21: 47) *
pas ook op met smeren, ook DEET zit nog steeds in de verdachtenbank van kankerverwekkers. closedeyes.gif

Je kunt gelijk hebben....,

alleen een aanval van die midgets (in ned ook wel knutjes genoemd) is ook niet prettig. Ook in Friesland (it wiid earnewald) zitten ze al. Vorig jaar met pinksteren is een vriend van ons zodanig aangevallen dat hij na een week nog de vlakschuurmachine er op wilde zetten...... Dat verpest dan wel je vakantie
Je kon daar alleen maar buiten zitten 's avonds als je echt helemaal ingepakt was.
Tjurskallig
Goedemorgen !

Bedankt allemaal voor de vele nuttige reacties maar ik weet nu wel even genoeg over de muggen-zalfjes. wink.gif
De foto's van Albert zien er ook weer fantastisch uit. Die foto met dat cruiseschip ... waar is dat precies ?

Het hoofddoel van dit topic is dus om nog 2 reisgenoten mee te krijgen. Dusss .... wie heeft er zin om mee te gaan ?

You're welcomeax0.gif
Teus
week 2-3-4 van juli is gereserveerd voor scoutskamp en ik heb niet genoeg verlof om achter te komen.
desalniettemin héél veel plezier gewenst.
Jasper
grr...zoveel te zien zo weinig tijd.....en werkgever betaald te weinig.. tongue.gif

schitterend land noorwegen, ben er geweest ivm werk maar tussen werk en slaap ook nog wat rond gereden met koekblik...

heel veel mooie en veilige kms toegewenst daar... biggrin.gif
VFoRever
Ik ben inmiddels in onderhandeling met mijn vrouw.. Lijkt me namelijk geweldig een keer te doen op de motor. Wellicht dat ik het voor elkaar kan krijgen door wat schuiven met vakantieplanning en vrije dagen dat ik meekan. Hou nu nog even slag om de arm, maar laat bijtijds weten.
Bas
Very Fast Relaxing
CITEER(Tjurskallig @ 05-04-2010, 08: 41) *
De foto's van Albert zien er ook weer fantastisch uit. Die foto met dat cruiseschip ... waar is dat precies ?

You're welcomeax0.gif

Uit mijn hoofd: Geiranger fjord, en wedden dat je blikveld afdwaalde naar die bergweg..... wheelie.GIF . Al bladerend door mijn eigen foto's , kom ik ook nogal wat shooter.gif loslopende schaapjes tegen. Kan me nu ook weer herinneren dat die krengen ook in de vele tunnels stonden shock.gif .
Tjurskallig
CITEER(Very Fast Relaxing @ 05-04-2010, 17: 24) *
... en wedden dat je blikveld afdwaalde naar die bergweg..... wheelie.GIF

Jep heel goed ! Ik zou natuurlijk ook nog wat haarspeldbochtjes willen rijden zoals op de Zwitserse passen. yahoo.gif
Tjurskallig
CITEER(bakaki @ 05-04-2010, 16: 19) *
Ik ben inmiddels in onderhandeling met mijn vrouw.. Lijkt me namelijk geweldig een keer te doen op de motor. Wellicht dat ik het voor elkaar kan krijgen door wat schuiven met vakantieplanning en vrije dagen dat ik meekan. Hou nu nog even slag om de arm, maar laat bijtijds weten.
Bas

Leuk !

Stuur me maar eens een PBtje als je zover bent.
Erwin K
Ziet er leuk uit!

Kan helaas niet mee, heb al 2 vakanties in juni, Waarvan 9 dagen Dolomieten crossy.gif

Succes met het "Tripje" verder smile.gif
bvanes
Stein,

Goed idee, maar kan nog niet mee.... Mijn zoon van 16 gaat nog mee op vakantie en we passen niet met zijn drieën op de motor.
Misschien een aantal jaren verder.
Wel veel op vakanitie geweest in Noorwegen. In het algemeen vallen die muggen wel mee, alleen niet als het warm is en bij bossen. Juist andersom als bij ons.
Bij ons zijn de bossen droog (veel op zandgrond) en zijn de muggen bij water te vinden, bij meren en sloten dus. In Noorwegen zijn de bossen veelal nat (veelal een veenlaag op ondoordringbare rotsen). Dus als je kampeert je tent niet lekker beschut bij dat bos zetten, maar aan de rand van dat meer in het open veld. (Daar zitten veelal forellen in die de muggenlarven weer eten).

En de Schotse midgets (knuten (uitspraak knoeten) in het Noors) kom je niet zoveel tegen als in Schotland. Wel eens een paar gezien, maar niet zo massaal.
Wel kom je vaak, ook weer bij bossen, dazen tegen, die met die gevlekte vleugels en mooie blauwe ogen. Die steken dus echt raak.
Niet dus alleen iets met een hoog percentage DEET meenemen (voor het wegjagen van de insecten), maar ook iets tegen de jeukbulten.

Ook eens iets om over na te denken zijn kampeerhutten ipv kamperen met de tent in Noorwegen. Ze kosten niet veel en je hoeft geen tent en slaapmatrasjes mee te nemen. (wel bestek met borden en een pannenset en slaapzakken). Voordeel is dat je als het een keer veel regent toch 's avonds en 'snachts weer droog kan worden.
Je kunt zelfs op de bonnefooi gaan, zelfs in het hoogseizoen zijn er meer dan genoeg vrij, maar je kunt ook een kant en klare reis boeken met route en voorbesproken huisjes. Je slaapt dan twee of drie nachten op één adres. Als je met 4 personen gaat kosten de hutjes 250 Euro pp voor een 16 daagse reis in het hoogseizoen. (komt nog wel de overtocht van Denemarken bij)
Veel vindt je daarover bij www.norske.nl .

Verder het rijden. 80 km is bijna overal de maximale snelheid. (uitgezonderd wat snelwegen rond de grote streden 100km en de E6 90km)
Veelal is dat niet erg, want de wegen hebben in het algemeen veel bochten en kan je ook niet echt hard.
Noorwegen is een erg mooi land om rond te rijden, veel afwisseling en voor mij zijn de mooiste stukken de buurt van het Geiranger Fjord en de Trollstigen.
Hoewel die laatste niet meer zo spectaculair is als vroeger toen die nog onverhard was.
Verder heb je tegenwoordig veel tunnels, de langste is bijna 30 km. Voor de motor is het dan interessanter om de oude vaak nog bestaande wegen te rijden. Dus vaak niet zomaar de GPS volgen, maar op de kaart zoeken of er ipv de tunnels nog de oude route te volgen is.
Dan de eerder genoemde tol. Die kom je vooral tegen bij grote steden, Oslo en Trondheim en vast ook Bergen. De meeste werken met vignetten en kenteken herkenning.
Die Noren krijgen dus automatisch de rekening. Bij de meeste tolpoorten heb je een aparte rijbaan voor kontant geld (vaak alleen munten).
Maar bij sommige heb je dat niet of merk je dat te laat op. Geen zorgen, want ze zijn niet in staat om Nederlandse kentekens te herkennen. (nooit iets over gehoord dat ik een paar keer door ben gereden zonder te betalen). Verder zijn er nog "particuliere" wegen waar je gevraagd wordt wat in een enveloppe te stoppen en in een bus te deponeren. Dat is vooral als je in de bergen gaat, dus niet op de doorgaande wegen.

Als je niet voor de goedkoopste overtocht gaat, kan ik Kiel/Oslo aanraden. Daar zit je dus bij 24 uur op en is op zich al een vakantie.
Het kost meer dan de andere overtochten, maar het scheelt wel weer een overnachting in het noorden van Denemarken. Het scheelt ook veel kilometers.

Veel plezier daar en als je nog iets speciaals wilt weten, (handige routes en zo), stuur dan even een mailtje.

Groeten,

Bert
Tjurskallig
Hey Bert !

Bedankt voor de informatie worshippy.gif

Vooral leuk om te weten dat er juist minder muggen bij de meren zitten. Het lijkt me toch wel erg mooi om 's-ochtends te tentje open te ritsen en dan aan een prachtig meer met rondom bergen wakker te worden. biggrin.gif

Als je nog leuke routes hebt ... graag !

Kom je zaterdag nog naar Delft ?

Groeten,
Stein
Dutchgixxer
CITEER(bvanes @ 08-04-2010, 12: 48) *
Stein,

Ik heb nog een mooie zijspan in de handel. Staat op marktplaats smile.gif
Very Fast Relaxing
Dank bert,

Dat van die hutten is ook een goed idee, als afwisseling voor het wildkamperen. Volgens mij heb je nog steeds een kampeer carnet/document nodig als je uberhaupt wil kamperen in Noorwegen.
Tjurskallig
CITEER(Very Fast Relaxing @ 09-04-2010, 11: 18) *
Volgens mij heb je nog steeds een kampeer carnet/document nodig als je uberhaupt wil kamperen in Noorwegen.

Bedoel je zo'n campingcarnet van de ANWB ? Want die heb ik ....
Tjurskallig
CITEER(Miss_Jline @ 04-04-2010, 13: 24) *

Ik krijg net via via een tip uit Noorwegen .... djungelolja ... ook met DEET trouwens
bvanes
CITEER(Tjurskallig @ 08-04-2010, 21: 30) *
Hey Bert !

Als je nog leuke routes hebt ... graag !

Kom je zaterdag nog naar Delft ?

Groeten,
Stein

Ik zal nog even kijken voor de routes. Heb je wat aan TomTom routes? Ik ben met de auto geweest en daarom TomTom gebruikt.
Ik kan ook even kijken of ik de routebeschrijvingen van het reisbureau heb. Dan kan ik die nog kopiëren.

Zaterdag weet ik nog niet, misschien kom ik naar Delft voor de gezelligheid. Na het synchroniseren van de valves is er niets meer te sleutelen aan de "nieuwe" VFR.
Als ik kom is het pas 's middags. 's Ochtends moet ik mijn zomerbanden op de auto laten monteren...

En ja die djungelolja kan je gewoon bij de goede buitesportwinkels ook in Nederland kopen. Ook kan je Care Plus DEET Anti-Insect bij elke goede buitensportzaak kopen en dat heeft ook een DEET percentage wat gelijk is of hoger dan djungelolja. 40 tot 50%

Groeten, Bert
Very Fast Relaxing
CITEER(bvanes @ 09-04-2010, 13: 59) *
Ik zal nog even kijken voor de routes. Heb je wat aan TomTom routes? Ik ben met de auto geweest en daarom TomTom gebruikt.
Ik kan ook even kijken of ik de routebeschrijvingen van het reisbureau heb. Dan kan ik die nog kopiëren.

Ja daar hebben we zeker wat aan, ik heb nl een TomTom Rider...
Very Fast Relaxing
CITEER(Tjurskallig @ 09-04-2010, 11: 45) *
Bedoel je zo'n campingcarnet van de ANWB ? Want die heb ik ....

Heb het ff nagezocht. Het is niet verplicht maar je krijgt bij heel veel campings korting. De kaart zelf schijnt gratis te zijn.
Bazz
CITEER(bvanes @ 09-04-2010, 13: 59) *
Ook kan je Care Plus DEET Anti-Insect bij elke goede buitensportzaak kopen en dat heeft ook een DEET percentage wat gelijk is of hoger dan djungelolja. 40 tot 50%

en als je geen buitensportzaak bij de hand hebt bij de betere drogist. wink.gif
Tjurskallig
Er zijn bij mij nog wat vragen naar boven komen borrelen.

1) Als we de boot van Hirsthals naar Kristiansand nemen moet er dan van te voren geboekt worden ? Of kunnen we daar gewoon aan komen rijden
en hup de boot op ?
2) Hoe zet je het beste de motor aan de boot vast ? Achter haal ik wel een spanband door de duostepjes maar voor ben ik er nog niet uit.
Gewoon op de jiffy en met het stuur naar rechts zou het beste moeten zijn. Iemand tips ? Met foto's misschien ?
Ik heb wel eens foto's gezien op internet van motoren op een slaaptrein. Daar werden 2 korte bandjes aan de voorpoten vastgemaakt maar later
weer spanbanden aan vastgezet kunnen worden. Is dat wat ? Kan ik die ergens kopen ?

Alvast bedankt weer voor jullie hulp.

En een schopje ... Wie heeft er zin om mee te gaan ?

Groeten,
Stein
ulco
als je nu een weekje van te voren ff langs rijd dan heb ik hier wel een stuurharnas voor je liggen om te lenen.
werkt super. ik zette er mijn motor altijd mee vast op de ferry naar newcastle en op de motortrailer natuur;lijk
Very Fast Relaxing
Heuh,

Heb nog ff zitten spitten in mijn archieven. Heb de route bijgevoegd. Dat van het vastzetten op de boot heb ik ook over nagedacht. Volgens mij zweeft hier ergens nog iets rond van mensen die daar ervaring mee hebben. En verder....speigeltje spiegeltje holladiejee, wie gaat er met Stein en Eelco mee????

Tjurskallig
CITEER(ulco @ 11-04-2010, 19: 13) *
als je nu een weekje van te voren ff langs rijd dan heb ik hier wel een stuurharnas voor je liggen om te lenen.
werkt super. ik zette er mijn motor altijd mee vast op de ferry naar newcastle en op de motortrailer natuur;lijk

Is dat niet slecht voor de clip-ons ?
ulco
wel als je hem helemaal onder in de vering trekt, maar gewoon vast is echt geen probleem.

als je heel hard accelereert wil je ook niet weten wat voor krachten er op komen idem met remmen dus daar maak ik me iig geen zorghen over.

wel over die lullo's die hun motor niet ff vast zetten terwijl ze naast die vanjou staan
Benny
Het lijkt mij een schitterende reis maar ook hier helaas geen tijd.
Ik heb inmiddels aardig wat verre reizen gemaakt en ben overal en nergens muggen tegen gekomen in alle soorten en maten, ik heb maar 1 tip: koop anti-muggen spullen op de plaats van bestemming, gewoon bij aankomst in je motorpak de eerste dorgist binnenlopen, kan je niks gebeuren. biggrin.gif
Even zonder gekheid, mijn ervaring is dat op de plaats van bestemming meestal betere spullen voorhanden zijn voor dat type mug.
Als je een stuurharnas zo makkelijk kan lenen is dat absoluut een aanrader en zeker niet slecht voor clipons. Zo heb ik vroeger voor Yamaha heel wat motorfietsen vast gezet en dat werkt echt helemaal super.
Dit is een printversie van ons forum. Om de volledige versie met meer informatie, opmaak en afbeeldingen te bekijken, a.u.b. hier klikken.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.