Help - Zoek - Forumleden - Kalender
Volledige versie: Zomervakantie naar Noorwegen
Forum van de Honda VFR Ownersclub Nederland (VFROC) > De VFR > Toeren
Pagina's: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Miss_Jline
Wat ook handig is... TIP!!!! een (oude) badhanddoek in je bagage.
Op een hele hoop boten zijn er speciale plaatsen voor motoren met ogen in de vloer, aan beide kanten van de motor.
Motor op de jiffy zetten, haak van de sjorband in het oog aan de ene kant, sjorband over de tank heen (tank beschermen met de handdoek) en haak aan de andere kant in het oog haken. Spanband opspannen en zorgen dat de motor in de vering wordt getrokken.
Zelfs ik kon dit zelf (nadat ik het 2 maal geoefend had met wat hulp)
Is ook snel, want af en toe heb je (nog) maar weinig tijd om je motor vast te zetten voordat de boot vertrekt.

Heel veel plezier daar!!
Very Fast Relaxing
Kijk das een mooie tip, Miss J! Misschien een domme vraag, maar ik neem aan dat je zelf voor spanbanden moet zorgen?

Grtz,

Eelco
HansM
CITEER(Very Fast Relaxing @ 15-04-2010, 19: 45) *
Misschien een domme vraag, maar ik neem aan dat je zelf voor spanbanden moet zorgen?

Dat is helemaal geen domme vraag. Wij dachten hetzelfde en vroegen het dus niet. Van IJmuiden naar Engeland en van Schotland naar Ierland waren er ruim voldoende spanbanden voorhanden. Op de pont van Duitsland naar Denemarken (of was het nou Zweden?) en van Noorwegen naar Denemarken exact hetzelfde verhaal. Daar zaten we dan met 3 spanbanden per motor in de bagage! Wisten wij veel.......

Vergeet niet vooraf de pont te bespreken. Wij hadden terug uit noorwegen de pech dat de avond boot te snel vertrok om ons nog mee te kunnen nemen en de ochtend pont zat vol geboekt... Een hele dag moeten wachten in Larvik..

Tipje 1: Bij elk benzine station in Noorwegen kun je een "koffiebeker" kopen. Zo'n thermosachtig ding. Een keer een beker kopen is de rest van de vakantie gratis koffie!
Tipje 2: Bij elk benzine station in Noorwegen kun je hotdogs kopen, maar dan beter. Erg smakelijk en stilt de trek. De versie met een plak bacon eromheen gerold is ook erg lekker!
Tipje 3: Bij elk benzine station in Noorwegen verkopen ze energy drinks zoals red bull. Die zooi kun je links laten liggen. Battery is vele malen lekkerder en geeft niet het idee dat het glazuur al van de tanden knapt als je het blikje open doet.
Tipje 4: Wil je onderweg (of gewoon 's avonds) snel een hapje eten, ga dan op zoek naar een Krö. Zie het maar als een snackbar norwegian style. Goed binnen te houden en betaalbaar...

edit: Miss_Jline bedoelde eigenlijk dat je de spanband over het zadel moet leggen en niet over je tank. De handoek is dan om je zadel tegen beschadigingen te beschermen.
VFRLoos
Van de week was Tjurskallig hier op de koffie en hij was al lovend over de vele tips en leuke reacties ivm de komende trip naar Noorwegen.
Ik denk dat hij nu helemaal uit z'n dak gaat met bovenstaande yes.gif
Tjurskallig
CITEER(ulco @ 12-04-2010, 22: 38) *
wel als je hem helemaal onder in de vering trekt, maar gewoon vast is echt geen probleem.

als je heel hard accelereert wil je ook niet weten wat voor krachten er op komen idem met remmen dus daar maak ik me iig geen zorghen over.

wel over die lullo's die hun motor niet ff vast zetten terwijl ze naast die vanjou staan

Ik zal er eens over nadenken. Binnenkort ga ik ook nog de boot op naar Schotland dus misschien is het dan ook al handig. Alleen kost het me meer aan brandstof om 'm bij je op te halen en terug te brengen dat dat zo'n harnasje kost zie ik. Ik zie ze al voor prijzen rond de 17 euris. Misschien kan ik er dan beter zelf eentje bestellen want ik ga 'm dan vast nog wel vaker gebruiken.

Maar bedankt voor je aanbod. Vorige keer mocht ik ook al zomaar je aanhanger lenen ... erg vfriendelijk ! smile.gif
Tjurskallig
CITEER(HansM @ 15-04-2010, 20: 21) *
Tipje 1: Bij elk benzine station in Noorwegen kun je een "koffiebeker" kopen. Zo'n thermosachtig ding. Een keer een beker kopen is de rest van de vakantie gratis koffie!
Tipje 2: Bij elk benzine station in Noorwegen kun je hotdogs kopen, maar dan beter. Erg smakelijk en stilt de trek. De versie met een plak bacon eromheen gerold is ook erg lekker!
Tipje 3: Bij elk benzine station in Noorwegen verkopen ze energy drinks zoals red bull. Die zooi kun je links laten liggen. Battery is vele malen lekkerder en geeft niet het idee dat het glazuur al van de tanden knapt als je het blikje open doet.
Tipje 4: Wil je onderweg (of gewoon 's avonds) snel een hapje eten, ga dan op zoek naar een Krö. Zie het maar als een snackbar norwegian style. Goed binnen te houden en betaalbaar...

Hans,

Supertips ! En bedankt namens de feestcomissie worshippy.gif
ulco
CITEER
Maar bedankt voor je aanbod. Vorige keer mocht ik ook al zomaar je aanhanger lenen ... erg vfriendelijk !

ben ook de beroerdste niet.

bovendien je komt langs mijn huis onderweg naar het noorden
bvanes
CITEER(Very Fast Relaxing @ 09-04-2010, 15: 20) *
Ja daar hebben we zeker wat aan, ik heb nl een TomTom Rider...

Hier zijn wat TomTom routes in een zip file.

Klik om de bijlage te bekijken

Upload ze naar de TomTom en je kunt ze bekijken.

Veel plezier ermee.
Very Fast Relaxing
Geweldig! Fabelhaftig! Ik sluit me aan bij de woorden van onze Newbie Oma! Dank allemaal voor de tips en trucks! We gaan er zeker wat aan hebben!

Grtz,

Very Fast Relaxin'
Bazz
CITEER(HansM @ 15-04-2010, 20: 21) *
Tipje 3: Bij elk benzine station in Noorwegen verkopen ze energy drinks zoals red bull. Die zooi kun je links laten liggen.

roerend mee eens, je wil niet weten wat dit soort vergif met je doet bij regelmatig gebruik.... glare.gif

maar focuski9.gif ik krijg er al zin van als ik het onderwerp al lees, maar de eerstkomende paar jaar kan ik dit soort trips nog wel vergeten,
maar dit is zeker een bestemming om te onthouden.
Tjurskallig
Ik heb 'm vandaag even z'n vakantiejasje aangetrokken wub.gif
Ook omdat ik eind volgende week een paar dagen naar Schotland ga en gewoon wil weten of alles goed zit.

Ik heb zin in Noorwegen ... wie nog meer ?

Very Fast Relaxing
Ikke, Ikke pompom.gif Maar ja ik ga al mee. Dus mensen, wie gaat er nog meer mee?
CassiusZ
CITEER(Tjurskallig @ 27-04-2010, 22: 31) *
Ik heb 'm vandaag even z'n vakantiejasje aangetrokken wub.gif
Ook omdat ik eind volgende week een paar dagen naar Schotland ga en gewoon wil weten of alles goed zit.

Ik heb zin in Noorwegen ... wie nog meer ?

Ziet er helemaal niet verkeerd uit hoor Stein zo'n vakantie outfit!!!
yes.gif
dreamer
CITEER(CassiusZ @ 28-04-2010, 11: 15) *
yes.gif

withstupid.gif Ziet er echt heel goed uit. Misschien moet ik toch maar koffers gaan zoeken ipv tassen. wub.gif wub.gif wub.gif

Nog een extra tip over het vast zetten van een motor op veerboot. Neem een postbode elastiekje mee. Kun je de voorrem van de motor mee vast zetten (elastiekje om handvat en remhandel wikkelen) en helpt extra tegen verschuiven van je motor. Werd er laatst door een reisgek op gewezen en dacht, deel het hier.
Tjurskallig
CITEER(CassiusZ @ 28-04-2010, 11: 15) *
yes.gif

Ja, gaaf hè ! yahoo.gif

Heb je zin om mee te gaan ? Alhoewel ... dan ga je thuis wel erg missen denk ik ...
Tjurskallig
CITEER(dreamer @ 28-04-2010, 12: 43) *
Nog een extra tip over het vast zetten van een motor op veerboot. Neem een postbode elastiekje mee. Kun je de voorrem van de motor mee vast zetten (elastiekje om handvat en remhandel wikkelen) en helpt extra tegen verschuiven van je motor. Werd er laatst door een reisgek op gewezen en dacht, deel het hier.

Thanx, maar daar heb ik al aan gedacht. Ik gebruik daar van die tentharing-elastiekjes voor.
HansM
Niet lullig bedoeld, maar wat is jouw lange afstand ervaring? Kilometers of uren per dag onderweg bedoel ik dan?
Tjurskallig
CITEER(HansM @ 28-04-2010, 22: 47) *
Niet lullig bedoeld, maar wat is jouw lange afstand ervaring? Kilometers of uren per dag onderweg bedoel ik dan?

Het langst wat ik ooit gereden heb is net iets over de 900 kilometer op 1 dag waarvan de laatste 250-300 km vol in de regen. Bij thuiskomst kon je me echt opvegen. zzz.gif

Maar vanwaar deze vraag ?
HansM
CITEER(Tjurskallig @ 28-04-2010, 22: 56) *
Maar vanwaar deze vraag ?

Toen ik mijn 800 nog had heb ik zoooooo'n ongeloofelijke zadelpijn gehad, ik wist echt niet meer hoe ik moest zitten. Dat was met een standaard zadel. Die heb jij ook. Als ik het zo lees dan gaat het geen probleem worden voor jou. Ik heb er speciaal een Corbin voor aangeschaft en kon daarna (pas) rustig hele dagen in het zadel zitten..

Kort gezegd, je bent al ingezeten op jouw motor. Dat is erg belangrijk als je ermee op vakantie wilt gaan.
Tjurskallig
CITEER(HansM @ 28-04-2010, 23: 02) *
Kort gezegd, je bent al ingezeten op jouw motor. Dat is erg belangrijk als je ermee op vakantie wilt gaan.

Aha ! Ja, ik ben er wel aan gewend om lange ritten te rijden maar ik stop ook wel regelmatig om even bij te komen. Bij zulke lange ritten krijg ik ook wel eens last van m'n nek en handen.
Het probleem van de handen (tintelen) is nu aardig opgelost met de fantastische cruise-control van onze Leo S. Toppertje !

Eelco gaat 'm ook monteren binnenkort. Ik zal 'm nog wel even een handje helpen daarbij.
HansM
Als wij een vakantie rit doen dan stoppen we elk uur of 100 km. Al is het maar voor 5 minuten om de benen te strekken. Voor ons werkt dat erg goed om veel kilometers op een dag te doen en niet verrot aan te komen.
Tjurskallig
CITEER(HansM @ 28-04-2010, 23: 15) *
Als wij een vakantie rit doen dan stoppen we elk uur of 100 km. Al is het maar voor 5 minuten om de benen te strekken. Voor ons werkt dat erg goed om veel kilometers op een dag te doen en niet verrot aan te komen.

Jeetje, klinkt erg ingewikkeld, duh. Kunnen jullie dat eens voor doen dan ? Ergens eind juli of zo en dan voor een kleine 3 weken schater.gif
HansM
Geen probleem. Eind augustus gaan we voor ruim 3 weken naar de zwarte zee en dan via turkije en griekenland, bosnië, Italië en oostenrijk weer terug. Het is niet zo ver, slechts 7100 kilometer. biggrin.gif Dus als je het wilt zien/meemaken.....
Tjurskallig
CITEER(HansM @ 28-04-2010, 23: 24) *
Geen probleem. Eind augustus gaan we voor ruim 3 weken naar de zwarte zee en dan via turkije en griekenland, bosnië, Italië en oostenrijk weer terug. Het is niet zo ver, slechts 7100 kilometer. biggrin.gif Dus als je het wilt zien/meemaken.....

Dat had ik al van haar gehoord op de sleuteldag ja. Bosnië ... poehee ... ben ik in 2006 nog geweest maar nooit meer. Alles is daar met kogels doorzeeft. Verkeersborden zijn tevens te gebruiken als vergiet. En toen ik bij een plaatselijke supermarkt kwam zag ik van die stickers zoals je die hier ook ziet. Verboden voor honden, ijsjes en dat soort dingen. Zonder dollen, ik zag daar stickers met ... verboden voor pistolen !! Volgens mij hebben ze er allemaal wel eentje in het dashboardkastje liggen .... brrr.
HansM
CITEER(Tjurskallig @ 28-04-2010, 23: 32) *
.... brrr.

Je gaat niet mee dus... wink.gif
Tjurskallig
CITEER(HansM @ 28-04-2010, 23: 33) *
Je gaat niet mee dus... wink.gif

Nee, sorry. En zoveel vakantiedagen heb ik trouwens ook niet. Maar ik wens jullie wel heel veel plezier. Post na die vakantie maar eens wat mooie foto's met de zwarte 800 van Miss_Jline.
Die BMW hoef ik niet te zien ... schater.gif

Grapje hoor laugh.gif
HansM
CITEER(Tjurskallig @ 28-04-2010, 23: 40) *
Die BMW hoef ik niet te zien ... schater.gif

Wordt lastig. We gaan met zijn 4tjes. Een K1200S, een K1200GT, een R1200GSA en de 800Fi. Honda is in de minderheid deze keer. Naar de noordkaap was het beter geregeld met 2 keer een 800Fi, een 25 jaar oude Goldwing 1100 en een R1100S.....
Tjurskallig
CITEER(HansM @ 28-04-2010, 23: 46) *
Wordt lastig. We gaan met zijn 4tjes. Een K1200S, een K1200GT, een R1200GSA en de 800Fi. Honda is in de minderheid deze keer. Naar de noordkaap was het beter geregeld met 2 keer een 800Fi, een 25 jaar oude Goldwing 1100 en een R1100S.....

Heb je 'ons' nu ook al verruild voor BMW-vrienden ? bawling.gif

focuski9.gif
HansM
focuski9.gif

Je hebt gelijk.. Noorwegen is een geweldig land om met de motor naar toe te gaan. Zoek ook in Google op "Zwaar water fabriek noorwegen". De weg er naar toe is alleen al geweldig!
RFEddie
CITEER(HansM @ 28-04-2010, 23: 53) *
focuski9.gif

Je hebt gelijk.. Noorwegen is een geweldig land om met de motor naar toe te gaan. Zoek ook in Google op "Zwaar water fabriek noorwegen". De weg er naar toe is alleen al geweldig!

Ik ben niet zo actief op dit forum maar hier wil ik toch wel op reageren. Voor wie de film "Hero's of Telemark" heeft gezien is dit een echte verrassing. Ook de Ray Mears documentaire " The real hero's of Telemark" is een aanrader ( http://www.youtube.com/watch?v=aUfiMoY30ac ). Deze weg 37 loopt door het nauwe dal van Rjukan met de berg Gaustatoppen als verrassing. De weg gaat verder omhoog tot boven de boomgrens met zicht op de Hardangervidda.

dreamer
withstupid.gif
Voor iemand die niet meteen helemaal door wil rijden naar het hoge noorden is dit zeker een aanrader. Inmiddels 6 jaar er zelf geweest. Zeker mooi gebied om rond te rijden. Als je de mogelijk hebt om nog een aantal oude wegen mee te nemen in het gebied ipv alleen de hoofdwegen kom je lokaal bochten en vergezichten tegen die mooier zijn dan wat je vooraf bedenken kan. Begreep van een kennis die er afgelopen zomer was dat de "echte" bochten van een aantal jaren terug steeds meer buiten de hoofdwegen liggen, maar na juni nogsteeds toegankelijk.
Very Fast Relaxing
CITEER(Tjurskallig @ 28-04-2010, 23: 12) *
Aha ! Ja, ik ben er wel aan gewend om lange ritten te rijden maar ik stop ook wel regelmatig om even bij te komen. Bij zulke lange ritten krijg ik ook wel eens last van m'n nek en handen.
Het probleem van de handen (tintelen) is nu aardig opgelost met de fantastische cruise-control van onze Leo S. Toppertje !

Eelco gaat 'm ook monteren binnenkort. Ik zal 'm nog wel even een handje helpen daarbij.

Ah ja hier nog een. Ben wel van het regelmatig stoppen, niet in een keer doorgassen. Kan ik mooi ff mijn hoofd terugvouwen en de billetjes weer in vorm krijgen. Die cruise control gaat er idd. komen. Lijkt me heerlijk.
Sjorske
OMG closedeyes.gif

CITEER
Vanwege de lage bevolkingsdichtheid van Noorwegen leven er, ook tegenwoordig nog, een groot aantal wilde dieren in de natuur. Dieren die tegenwoordig in Noorwegen in het wild voorkomen zijn onder andere rendieren, wolven, elanden, herten, beren, lynxen, bevers, otters en lemmingen.

Je zou snachts wakker worden omdat je wat hoort rond je tent...

En ineens oog in oog staat met een beer van 800 kilo biggrin.gif

Hug him!
Tjurskallig
CITEER(Sjorske @ 02-05-2010, 20: 40) *
Je zou snachts wakker worden omdat je wat hoort rond je tent...

En ineens oog in oog staat met een beer van 800 kilo biggrin.gif

Hug him!

Hmm ... lekker. Een berenklauw met pindasaus tongue.gif
Die beer kan beter oppassen voor mij ....
Sjorske
happy.gif Hehe, jij bent echt gevaarlijk.

Het id is toch best zorgwekkend vind ik laugh.gif
ulco
het vervelende van beren is dat ze alles beter kunnen dan wij

harder lopen,klimmen, zwemmen, springen, en vooral slaan en bijten
Sjorske
Ja, inderdaad..

Maar gelukkig zijn ze bijna altijd goed gehumeurd, en lachen ze meetal biggrin.gif

Bazz
CITEER(Sjorske @ 02-05-2010, 21: 36) *
Maar gelukkig zijn ze bijna altijd goed gehumeurd, en lachen ze meetal biggrin.gif

jawel, maar met één haal slaan ze wel even je kop van je romp af..... blink.gif
dreamer
Gelukkig valt het met de beren populatie mee. Zou me eerder druk maken over de roedels wolven. Die zijn ook in heel noorwegen tegen te komen en niet slechts in beplaade delen van het land. Zijn ook veel agresiever dan de beren.
Sjorske
Maar wat doet men tegen een roedel wilde wolven? mellow.gif
Tjurskallig
CITEER(Sjorske @ 03-05-2010, 18: 36) *
Maar wat doet men tegen een roedel wilde wolven? mellow.gif

Staat trouwens gewoon in de Garmin Zumo onder 'te vermijden'.

☐ Snelwegen
☐ Veerpont
☑ Wolven
☑ Beren
☐ Tolweg

schater.gif
Sjorske
Ja het klinkt allemaal grappig, maar wat als er 10 voor je staan..
Tjurskallig
CITEER(Sjorske @ 03-05-2010, 19: 13) *
Ja het klinkt allemaal grappig, maar wat als er 10 voor je staan..

Niet te serieus zeg ...
Ik denk dat je in Nederland eerder betrokken bent bij een ongeval dan dat je in Noorwegen oog in oog komt te staan met een roedel wolven.
En even googelen ... ze leven voornamelijk in de bossen bij Trysil op de grens van Noorwegen met Zweden. Daar komen we toch niet ...

En ik kan geen artikel vinden waarin staat dat wolven mensen hebben aangevallen in Noorwegen. Jij wel ?
dreamer
Het is niet zo erg als het klinkt hoor. Zolang je niet in de "middle of nowhere" je tent neer zet in het vroege voorjaar wanneer voedsel schaars is voor die beestjes valt het allemaal best mee. Heb kennisen die daar al jaren wonen en de enkele keer dat je hoort dat er iets fout gaat. Meestal toeristen die heel vroeg in het voorjaar kamperen in een gebied waar het wordt afgeraden en de sneeuw amper weg is.... Tja, das problemen zoeken. Die beesten hebben dan honger, nog weinig voedels voorradig en bijna altijd toeristen die etensresten rond hun tent lieten slingeren. Kom je er pas in juni of later in het jaar, is er eigenlijk niks meer aan de hand. Mocht er dan toch ergens wat dreigen mis te gaan, staat dat daar overduidelijk weergegeven.
Sjorske
haha, ik weet het. ik loop maar wat te dollen.

Maar nu dit.. daar zou je bijna hitsig van worden happy.gif

Very Fast Relaxing
CITEER(Sjorske @ 03-05-2010, 21: 08) *
Maar nu dit.. daar zou je bijna hitsig van worden happy.gif

Ja, maar daar worden de wegen dan weer glad van..... tease.gif
Erwin K
Ik gok toch zou dat die beestjes wel bij het geluid van een viffer vandaan blijven.. V4 zullen hun niet zo op geilen als wij dat doen smile.gif
Tjurskallig
Nice !!

We hebben inmiddels ook de Scala Rider Q2 Multiset gemonteerd op onze helmen. Da's vet cool !
Supercommunicatie en dat tot 500 meter afstand.

Geweldig, ik kan nu dus gesproken instructies ontvangen, bellen, mp3-tjes luisteren, radio luisteren en ouwe***ren.
En als het kinstuk open staat houdt de microfoon ook nog eens de vliegen van m'n tanden. happy.gif
Sjorske
CITEER(Tjurskallig @ 03-05-2010, 21: 47) *
Nice !!

We hebben inmiddels ook de Scala Rider Q2 Multiset gemonteerd op onze helmen. Da's vet cool !
Supercommunicatie en dat tot 500 meter afstand.

Geweldig, ik kan nu dus gesproken instructies ontvangen, bellen, mp3-tjes luisteren, radio luisteren en ouwe***ren.
En als het kinstuk open staat houdt de microfoon ook nog eens de vliegen van m'n tanden. happy.gif

Waar heb je die gekocht, en wat koste die? =P

Ik ben nog steeds opzoek naar een setje..
Tjurskallig
CITEER(Sjorske @ 03-05-2010, 21: 55) *
Waar heb je die gekocht, en wat koste die? =P

Ik ben nog steeds opzoek naar een setje..

Eelco heeft 'm besteld via KLIK voor € 289,- inclusief verzenden.
Dit is een printversie van ons forum. Om de volledige versie met meer informatie, opmaak en afbeeldingen te bekijken, a.u.b. hier klikken.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.