Net terug uit de Pyreneeën en 4701 Km verder op de BT-023 en ik denk een vrij aardig beeld te kunnen schetsen van deze band. Vooraf dient gesteld te worden dat ik nagenoeg de hele rit mét topkoffer van ca 18 kg heb gereden, wat ongetwijfeld enig effect heeft op de banden.
Heenweg naar San Sebastian (1350 Km) vrijwel alleen snelweg gereden met snelheden varierend tussen 100-170 km/h. Enkele buitjes gehad, maar meest droog en in Z-Frankrijk zelfs lekker warm. Geen enkel probleem met deze banden, ook niet tijdens regen (bandenspanning achter + 0,1 Bar).
Heb met name de eerste 3 dagen in de Pyreneeën veel regen en sneeuw meegemaakt, bij nat wegdek nooit echt het idee gehad dat ik grip tekort kwam hoewel ook wel eens een zijbeweginkje achter gevoeld, maar dat kan ook door streep/rommel o.i.d. komen. Bij sneeuwdrek op de weg uiteraard veel voorzichtiger gereden, toch regelmatig een wegschuivertje of doorslippertje achter. Niks om je zorgen over te maken, vond het inherent aan de omstandigheden (sneeuw, 2 gr en nat wegdek). Overige dagen waren droog en zonnig, achter de schaamrandjes weggereden, vóór nog ca 5 mm aan beide zijden, geen gripproblemen. Enkele 'zijstap' waarschijnlijk te wijten aan grind o.i.d. Al met al prachtige wegen met veelal goed wegdek (Spaanse kant wel beter dan veelal groffe wegdek vd Fransen), zalige bochten (ook hier in Spanje mooiere doordraaiers dan veelal knijpende bochten aan Franse kant) en prachtige omgeving (niet anders relevant voor de banden dan dat er wel eens flink in de ankers werd gegaan om gieren/steenarenden of ander Spaans wild te bekijken)

. Moet er wel aan toevoegen dat, aangekomen aan de Middelandse Zee-kant vd Pyreneeën (en tijdens de 3 dagen relaxen aan de kust/strand), dat 'Spaans wild' met name uit 2-benigen bestond, maar mooi was het zeker!
Toen bij terugkomst na de zeer noodzakelijke poetsbeurt de banden eens goed bekeken: van de 6 mm profieldiepte bij vertrek waren er nog 3,5 mm over. Tevens is (alleen) de achterband behoorlijk aan het cuppen. Ongetwijfeld beiden ten gevolge van het voornamelijk met volle bepakking rijden, maar toch...
Ben echt benieuwd hoeveel 'normale' kilometers ik nog met deze (met name achter-)banden kan maken. Met mijn vorige set MPR2 waren dat er bijna 17.000 en totaal geen cupsporen. Sterker nog, Ten Kate vond ze er bij het omwisselen nog mooi rond uitzien. Daarentegen heb ik daarmee 'slechts' zo'n 3.000 Km volbepakt gereden (Dolomieten).
Concluderend: Voor mijn gevoel is er qua grip geen verschil met MPR2, qua levensduur verwacht ik echter toch dat de BT-023 (beduidend) minder meegaat dan de MPR2.