Help - Zoek - Forumleden - Kalender
Volledige versie: De nieuwe Bridgestone battlax BT-023...
Forum van de Honda VFR Ownersclub Nederland (VFROC) > De VFR > Techniek: Banden, wielen en remmen
Pagina's: 1, 2
VFRikus
CITEER(L1dert @ 31-05-2010, 15: 30) *
Tel hier dan nog wel even het gewicht bij dat de voorband mag hebben of rij je met al het gewicht op je achterband?

Alles wat er naast een bestuurder nog op een motor zit komt toch hoofdzakelijk op de achterband terecht.
VFRikus
Paliasco
CITEER(VFRikus @ 31-05-2010, 15: 44) *
Alles wat er naast een bestuurder nog op een motor zit komt toch hoofdzakelijk op de achterband terecht.
VFRikus

Als ik er opzit past er toch echt niemand meer naast schater.gif

maar van het gewicht van de motor zelf plus bestuurder zal toch grofweg de helft op het voorwiel komen, dus dan kom je met 365 op het achterwiel een heel eind lijkt mij.
Edwin1981
CITEER(Paliasco @ 31-05-2010, 16: 00) *
...

worshippy.gif
VFRikus
CITEER(Paliasco @ 31-05-2010, 16: 00) *

maar van het gewicht van de motor zelf plus bestuurder zal toch grofweg de helft op het voorwiel komen, dus dan kom je met 365 op het achterwiel een heel eind lijkt mij.

Daarom zit een duo ook achterop.
Maar ik denk dat toch het meeste gewicht bij beladen op het achterwiel komt. Met een duo maak je een stuk sneller een wheelie dan solo.

http://www.vfroc.nl/forumVFR/index.php?act...ost&id=3786

En zet hier nog eens twee personen op van ruim 80 kg. schoon aan de haak.
Zijkoffers zijn 11 kg. p.st.
Topkoffer en tent een kleine 20 kg.
VFRikus
ribus
ja ik heb ze besteld.
een setje voor 250 euro. moet kunnen. en pas betalen als ik ze binnen heb.
niet goed dan gewoon retour.

dennis
Paliasco
kort vereenvoudigd sommetje ter indicatie:
uitgaande dat het zwaartepunt van een motor (220 kg) met bestuurder (80 kg) precies tussen voor en achterwiel zit, heb je 150 kg op beide wielen.
passagier: + 80kg recht boven achterwiel.
zijkoffers: + 22 kg recht boven achterwiel.
de topkoffer en tent hangen achter het achterwiel en zullen dus de last op het voorwiel verminderen.
als het zwaartepunt van topkoffer en tent 30cm achter het achterwiel hangt, en je wielbasis 150cm is, het je een arm van 1:5
dat wil zeggen dat de last op je voorwiel met 1/5 van 20 kg = 4 kg afneemt. de last op je achterwiel neemt dan met diezelfde 4kg toe plus de 20 kg gewicht.

totaal last voorwiel: 146 kg. achter: 276.

Dat je ondanks dat je passagier midden boven je achterwiel zit toch eerder een wheelie trekt, komt door de massatraagheidskracht die een achteroverdraaiend moment veroorzaakt rond het achterwiel.
Humaxy
Moet bekennen zelf even niet gedacht te hebben aan de lastverdeling, dom. hamer.gif
Kan me verder wel redelijk vinden in deze berekening, ongeacht of die gewichtsverdeling nou wel precies 50/50 is of niet. Echter, waarom is er dan een GT-band voor zwaardere motoren want de genoemde modellen wegen misschien 100 kg meer dan een VFR, maar daarvan komt dus toch maar 50 kg op het achterwiel. Opgeteld bij de 276 kg uit deze berekening zit je nog steeds ca 40 kg onder de vermelde 365 kg voor de 'normale' BT023.... Dan kun je wel een bungalowtent meenemen! (of vergeet ik weer iets in mijn berekening?)

Hoe dan ook, mijn achterband valt me vooralsnog flink tegen. Zou daar wel eens een Bridgestone-techneut naar willen laten kijken.
Sparky
CITEER(Humaxy @ 31-05-2010, 23: 39) *
Moet bekennen zelf even niet gedacht te hebben aan de lastverdeling, dom. hamer.gif
Kan me verder wel redelijk vinden in deze berekening, ongeacht of die gewichtsverdeling nou wel precies 50/50 is of niet. Echter, waarom is er dan een GT-band voor zwaardere motoren want de genoemde modellen wegen misschien 100 kg meer dan een VFR, maar daarvan komt dus toch maar 50 kg op het achterwiel. Opgeteld bij de 276 kg uit deze berekening zit je nog steeds ca 40 kg onder de vermelde 365 kg voor de 'normale' BT023.... Dan kun je wel een bungalowtent meenemen! (of vergeet ik weer iets in mijn berekening?)

Hoe dan ook, mijn achterband valt me vooralsnog flink tegen. Zou daar wel eens een Bridgestone-techneut naar willen laten kijken.

Kan je misschien een fototje kunnen plaatsen? Een goede foto zegt meer dan....

Rij je toevallig nog met de standaard vering/demping?
En over de gewicht verdeling; gewoon twee weegschalen nemen die er tegen kunnen.Eén onder het voor- en achterwiel. Met alles erop en er aan op de motor zitten en je hebt het gewicht per wiel, en de twee opgeteld krijg je het totaal gewicht.
Dutchgixxer
Hoeveel gewicht een band mag dragen is af te leiden uit het draaggetal : bv 190/50/zr17 73W. 73 W verteld hoeveel gewicht een band mag dragen @ juiste banden spanning.
Een 190/55/17 75W mag dus meer massa torsen. In de data bladen van de banden merken kun je de data vinden.

zie http://home.wanadoo.nl/djieps/Djiep's_.../band/taal.html
snickers
Gisteren de bt-023 banden erop laten zetten bij tenkate motoren.

Ze kwamen er achter dat me voorwiel lagers compleet kapot waren gedraaid...dus dat maar ook ff vervangen..koste me 20euro extra, viel me enorm mee.
Heb nu zon 600km op de banden gereden en ze voelen lkkr vertrouwd aan, het insturen gaat erg soepel.

Binnenkort weekendje sauerland/eifel dus dan moeten ze zich nog ff echt bewijzen..smile.gif

Khad geen afspraak gemaakt dus moest een uurtje w8en, geen probleem daar want er is genoeg om je ogen uit te zien...smile.gif)))Wat een motoren rijden daar af en aan zeg.
Voor de volgende onderhoud die ik zelf niet kan doen ga ik ook maar daarheen denk ik, goeie vertrouwde zaak.

Sjors
Paliasco
CITEER(snickers @ 06-06-2010, 18: 51) *
Ze kwamen er achter dat me voorwiel lagers compleet kapot waren gedraaid...

ehm, dat zal nog wel effe gehad hebben, als ze echt zover heen zijn dan merk je dat gerust wel...
Roodrunner
Goed. Nieuwe band nieuwe kansen. Ik open een topic over de BT023, omdat ik die 50 km geleden gekocht heb.
De bedoeling is, dat ik hier een paar foto's ga plaatsen.

Ik heb zojuist de eerste foto's geschoten van het profiel. Na het weekend (een kleine 1000 km later) zal ik dat nogmaals doen.
Dan ben ik van plan om elke 1000 km een foto te maken van voor- en achterband om eens bij te houden hoe die band nou slijt smile.gif

Voorlopige indrukken (vooral van km 30 t/m 50):
* Grip
* Overstuur (dus veel grip smile.gif )
* Motor valt bocht in (kan ook aan nieuwe voorvorkolie liggen)
* Ook bij remmen erg veel grip.

Foto's volgen volgende week, meer ervaringen ook.
Dutchgixxer
CITEER(Roodrunner @ 17-06-2010, 16: 58) *
Jups. Die ene staat in het algemene bandentopic. Wilde hem hier ook maar even als startpost gebruiken smile.gif

Zal hem daar eens weghalen als er nog niet op is gereageerd smile.gif

Wat heeft overstuur met grip te maken ?
snickers
Ik heb ze er nu zon 2000km op zitten, niet op de slijtage gelet maar wel op de grip ed.
Bevallen erg goed.
Roodrunner
Wat te doen bij onder- of overstuur
Als je naar rechts probeert te rijden maar je motor is naar voren gericht, dan ervaar je onderstuur. Als je motor te snel naar een bepaalde richting gericht is (je weet zeker dat je nog niet op dat punt zou moeten zijn) en je voelt je achterband uitbreken, dan is er sprake van overstuur.

En overstuur heeft inderdaad te maken met grip... lees maar het hele verhaal:

http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief31.htm

Ik heb veel meer het gevoel dat ik grip heb voor dan met de MPR2. In een bocht naar rechts kan ik nog naar rechts. En dat was moeilijker met de MPR2. Dus volgens de link overstuur.
Erwin K
Ik heb zelf het gevoel dat de motor veel minder de bocht in valt maar veel neutraler ligt.

Dit kan ook aan mijn oude mpr2's liggen die een erg mooie platte kant hadden wink.gif
Jappe
Mijn mening is zonder het verhaal gelezen te hebben dat overstuur een gebrek aan grip is. Je zegt het zelf al: Als je achterwiel uitbreekt is overstuur. Uitbreken is in mijn ogen gebrek aan grip. Denk overigens dat je idd niet je hele bevinding af kunt schuiven op de banden maar ook voor een heel groot deel op de nieuwe vorkolie.
mover
Topics samengevoegd, houden we het een beetje centraal smile.gif
Roodrunner
Liever niet.... Zo komt de serie foto's die ik ervan ga maken niet tot zijn recht!

Overigens begint het profiel nu al te cuppen.... en is de schaamrand op een miniem streepje na weg. Ik maak van de week weer foto's.
Vfrap
Ola

Bt023 bevallen mij erg goed!!!!.....van de week in de Dolomieten geweest en Passo Manghen, Brocon, Marmolada, Mendola enz. gereden.
Ze gaven mij erg veel vertouwen en van slijtage geen gekke dingen gezien, Passo Marmolada was erg koud (6 graden op display) en nat maar geen glijders gehad......en ben toch niet echt zachtjes naar boven en beneden gegaan biggrin.gif .

Groet,
Vfrap
ribus
goeindag

ik lees hier vanalles over slijtage en cuppen en weet ik t wat allemaal. wat denk ik wel belangrijk is om erbij te vermelden is toch de bandenspannig.

ik rij zelf de bt023 op 2,4-2,7 en ik moet zeggen dat ik er tot nu toch wel schik van heb. oja de veerinstellingen zullen ook een bijdrage leveren.
maargoed ik ben eigenlijk nieuwsgieriger naar de bandenspanningen.

gr dennis
Roodrunner
2,5 2,9
Paliasco
CITEER(Bubblemaker @ 18-06-2010, 09: 32) *
Mijn mening is zonder het verhaal gelezen te hebben dat overstuur een gebrek aan grip is. Je zegt het zelf al: Als je achterwiel uitbreekt is overstuur. Uitbreken is in mijn ogen gebrek aan grip. Denk overigens dat je idd niet je hele bevinding af kunt schuiven op de banden maar ook voor een heel groot deel op de nieuwe vorkolie.

grip is eindig.
afhankelijk welk wiel het langst de ingezette koers volgt spreek je van over- of onderstuur.

overstuur op zichzelf duidt inderdaad niet op meer grip, maar overstuur bij een snelheid waarbij je voorheen allang rechtuit de bocht uitgegleden was is duidelijk een gevolg van meer grip op het voorwiel.

ik kan mij herinneren dat de verhouding in veerstijfheid voor en achter ook een belangrijke factor is, maar hoe het precies zat ben ik kwijt.
Vfrap
CITEER(ribus @ 24-06-2010, 14: 17) *
goeindag

ik lees hier vanalles over slijtage en cuppen en weet ik t wat allemaal. wat denk ik wel belangrijk is om erbij te vermelden is toch de bandenspannig.

ik rij zelf de bt023 op 2,4-2,7 en ik moet zeggen dat ik er tot nu toch wel schik van heb. oja de veerinstellingen zullen ook een bijdrage leveren.

gr dennis

2,5/2,9
mover
CITEER(ribus @ 24-06-2010, 14: 17) *

Bridgestone zelf schrijft 2,5 en 2,9 voor. Waarom zou je daarvan afwijken?
ribus

Bridgestone zelf schrijft 2,5 en 2,9 voor. Waarom zou je daarvan afwijken?
[/quote]

ja ik heb eigenlijk niet eens gekeken maar ik hoorde bij de plaatselijke motorzaak dat 2.4 .27 een beetje de spanning was en daar ging ik ook van uit.
weer wat geleerd.
Roodrunner
Even het boekje van de VTEC erbij smile.gif

We kijken op pagina 42...

CITEER
Controleer de bandenspanning altijd wanneer de banden "koud" zijn - nadat de motorfiets tenminste 3 uur lang stil heeft gestaan.

(oeps... dit betekent dus dat we echt alleen maar thuis de spanning kunnen controleren). We gaan verder met het boekje:

CITEER
De aanbevolen "koude"bandenspanning is: Voor 250 kPa (2,50 kgf/cm2) Achter: 290 kPa (2,90 kgf/cm2).

Dus.... Honda bepaalt gewoon dat het 2,5 2,9 moet zijn. Als je op circuit gaat rijden, kun je gaan denken aan 2,4 2,7 omdat daar de banden sneller opwarmen en ook heter worden. En daardoor ook op de juiste druk bij bedrijfsgebruik komen. Maar op de openbare weg gewoon ome honda aanhouden.
ribus
CITEER(Roodrunner @ 24-06-2010, 23: 37) *
Even het boekje van de VTEC erbij smile.gif

We kijken op pagina 42...

(oeps... dit betekent dus dat we echt alleen maar thuis de spanning kunnen controleren). We gaan verder met het boekje:

Dus.... Honda bepaalt gewoon dat het 2,5 2,9 moet zijn. Als je op circuit gaat rijden, kun je gaan denken aan 2,4 2,7 omdat daar de banden sneller opwarmen en ook heter worden. En daardoor ook op de juiste druk bij bedrijfsgebruik komen. Maar op de openbare weg gewoon ome honda aanhouden.

dat word morgen ff naar de plaatselijke pomp ff stapvoets dr heen en dan de 2.5-2.9 de maar indoen
VFoRever
CITEER(ribus @ 24-06-2010, 23: 48) *
dat word morgen ff naar de plaatselijke pomp ff stapvoets dr heen en dan de 2.5-2.9 de maar indoen

Met een goede fietspomp en bandenspanningsmeter kun je het thuis doen. Ik heb een fietspomp(gekocht bij halfords) met ventielkop voor autoventielen(voor pompen fietsbanden moet je er een andere kop(zit erbij) opzetten of een verloopnippel gebruiken) en een drukmetertje. Pompen tot de juiste waarde en checken met bandenspanningsmeter. Werkt ook voor auto, aanhanger enz. Werkt best prettig. Ik heb inmiddels ook een compressor, maar voor even bijpompen is de fietspomp net zo handig.
Bas
ribus
compressor en bandenpomp alles heb ik wel alleen geen metertje die mij op een tiende de waarheid vertellen kan bij de pomp eigenlijk ook niet maar dat vind ik net zo makkelijk
ik heb op 300 meter een garage nou dan zijn mn banden nog vast niet warm en daar ligt de slang al klaar

dennis
Roodrunner
Hier dubbele voetpomp van Halfords en een elektrisch bandenspanningsmetertje bij de motorzaak vandaan.
L1dert
Sinds kort met een elektrische luchtpomp van Michelin. Stevig aluminium huis. Met ingebouwde elektronische drukmeter. Werkt super goed. Oh ja, heb nog even een verlengkabel gemaakt van een metertje of zes, die aangesloten wordt op de plug van mijn auto (op het garagepad). De motoren uiteraard in de garage.
AFS Motorparts
CITEER(Vfrap @ 21-06-2010, 17: 47) *
Ola

Bt023 bevallen mij erg goed!!!!.....van de week in de Dolomieten geweest en Passo Manghen, Brocon, Marmolada, Mendola enz. gereden.
Ze gaven mij erg veel vertouwen en van slijtage geen gekke dingen gezien, Passo Marmolada was erg koud (6 graden op display) en nat maar geen glijders gehad......en ben toch niet echt zachtjes naar boven en beneden gegaan biggrin.gif .

Groet,
Vfrap

Ik was een weekje later, en behalve de heenreis prima weer gehad (0,5 graden en sneeuw op de Brennerpas). Wel weer even wennen hier in NL......
corber
Nog ff over de BT-023...na een slechte serie 020 ben ik overgegaan naar de MPR maar bij het uitkomen van de 023 en de goede recenties in vakbladen (o.a. de levensduur) toch weer naar Bridgestone, voor- en achterband.
Vorige week ben ik met mijn vrouw naar de Pyreneeën geweest totaal 4700 km. Heen- en terugreis met volle bepakking (2700 km) en in Spanje 2000 km met warm droog weer en sportief rijden.
Mijn VFR is voorzien van Hyperpro-veren en ik moet zeggen, ben weer erg te spreken over het weggedrag van de 023, plakt geweldig aan het asfalt en geeft veel vertrouwen.
Bij nat weer nog geen ervaring mar dat vind ik (iets) minder belangrijk omdat ik de meeste km's toch droog hoop af te leggen.
Waar ik minder over tevreden ben is de levensduur. Voordat ik aan de terugreis moest beginnen was de achterband al bijna op!! zeker de zijwangen waren zo goed als op.
Dit was dus na zo'n 3000 km wat ik toch wel erg snel vind voor een sport-tour band.
Ik zal deze band met begeleidend schrijven laten versturen naar Bridgestone met de vraag of dit wel de juiste band is en of misschien de GT-uitvoering of de 021 beter is voor (sportief) rijden met een duo en gedeelte met volle bepakking.
Komt bovenstaande bij anderen bekend voor??

Gr.
Corné
Roodrunner
Zal binnenkort even foto's maken. Heb er nu met de Groningerrit wel meer dan 1000 km op zitten.

Het viel mij op, (na mijn vakantie naar Duitsland) dat ik IN Duitsland (ca 600 km na montage) al kon voelen dat de achterband cupte. Het zou bij mij wel eens dezelfde kant op kunnen gaan qua km's. Maar wel plakken plakken plakken....
Zou lachen zijn, als de banden niet geschikt zouden zijn voor een vtec...
Erwin K
CITEER(corber @ 04-07-2010, 20: 10) *
Nog ff over de BT-023...na een slechte serie 020 ben ik overgegaan naar de MPR maar bij het uitkomen van de 023 en de goede recenties in vakbladen (o.a. de levensduur) toch weer naar Bridgestone, voor- en achterband.
Vorige week ben ik met mijn vrouw naar de Pyreneeën geweest totaal 4700 km. Heen- en terugreis met volle bepakking (2700 km) en in Spanje 2000 km met warm droog weer en sportief rijden.
Mijn VFR is voorzien van Hyperpro-veren en ik moet zeggen, ben weer erg te spreken over het weggedrag van de 023, plakt geweldig aan het asfalt en geeft veel vertrouwen.
Bij nat weer nog geen ervaring mar dat vind ik (iets) minder belangrijk omdat ik de meeste km's toch droog hoop af te leggen.
Waar ik minder over tevreden ben is de levensduur. Voordat ik aan de terugreis moest beginnen was de achterband al bijna op!! zeker de zijwangen waren zo goed als op.
Dit was dus na zo'n 3000 km wat ik toch wel erg snel vind voor een sport-tour band.
Ik zal deze band met begeleidend schrijven laten versturen naar Bridgestone met de vraag of dit wel de juiste band is en of misschien de GT-uitvoering of de 021 beter is voor (sportief) rijden met een duo en gedeelte met volle bepakking.
Komt bovenstaande bij anderen bekend voor??

Gr.
Corné

Nope! ik heb nu al zeker rond de 8k erop (incl rondje Dolomieten..) en weinig slijtage alleen op de terugweg ging het vrij rap door de autobahn maar nog lang niet versleten smile.gif
En toch wel een aardig vlot tempo gereden want de voetstepjes gingen sneller...
dreamer
Als ik de 3 voorgaande berichten lees en dan vooral het verschil in bevindingen, ga ik toch bijna denken dat de Vtec met bepakking eigenlijk te zwaar is voor de normale 023 en dat de GT023 misschien wel eens beter zou kunnen bevallen (qua levensduur). Ik zal zelf aan het einde van deze zomer mijn huidige set banden wel helemaal op hebben. Dan toch maar eens bekijken of ik er een set 023 of zelfs GT023's onderleg voordat ik op vakantie ga.

Tot die tijd blijf ik de bevindingen lekker volgen. Zeer nuttige informatie allemaal.
VFRikus
Zou het niet heel simpel zo zijn dat om goede "plak" eigenschappen te verkrijgen dit altijd ten koste gaat van de levensduur?
Als ik lees dat er aan de zijkant niks meer op zit maar midden op nog wel, dan moet de zijkant wel super zacht zijn, want hoe je het ook wend of keert, je rijdt toch de meeste kilometers recht op.
VFRikus
frank_b
CITEER(AFS Motorparts @ 05-07-2010, 10: 08) *
Ik heb nu enkele klanten met dezelfde klachten, te korte levensduur..... Hetzelfde verhaal was ook al de reden om de BT021 van de markt te halen, dus zou het zo kunnen zijn dat dit dezelfde kant op gaat?
Gezien de ervaringen van mijn klanten lijkt het er op dat de snelle rijders hetzelfde aantal kilometers halen met de BT023 als dat ze met de BT021 haalden (enigzins teleurstellend dus), maar dat de rustigere rijders wel degelijk meer kilometers kunnen halen. Of dat dit echt aan de rijstijl of aan de afstelling van vering en demping ligt kan ik nog niet zeggen. In zijn algemeenheid hebben de sportievere rijders namelijk ook een stevigere veerafstelling.......

Kan ik vast gaan nadenken over vervangers voor de BT021 die standaard onder de VFR1200 zitten glare.gif
Met de km's die ik maakt is het zo gebeurd denk ik dan maar.
corber
Bedankt voor jullie reacties,
Ik heb gisteren mijn band laten verwisselen en ze zullen de band naar Bridgestone sturen met mijn brief waarin ik het een en ander heb uitgelegd en ze om een advies vraag.
Kan wel enkele weken duren maar ik zal het antwoord zsm aan jullie doorgeven. BTW heb mijn 'oude' Michelin PR2 er op laten leggen kan ik nog wel enkele duizendjes mee rijden (rustig toeren in NL).

Groeten,
Corné
bvanes
Even ter informatie over de BT023, De Kon. Marechaussee en KLPD hebben de GT versie verkozen.

Het verhaaltje:
"Samen met testrijders van de Koninklijke Marechaussee (KMar) en het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) heeft Yamaha Motor Nederland
een bandentest voor de FJR1300KMAR en FJR1300P gedaan.

Een dergelijke test zal nu om de drie jaar herhaald gaan worden omdat de "werkmotoren" duidelijk met een heel andere belasting te maken
krijgen dan de "burgermodellen".
Naast testrijders van de overheid deden ook Yamaha-fabriekstestrijder Jeffry de Vries en de drijvende kracht achter de overheidsprojecten,
Mario Janssen van Yamaha Motor Nederland, mee.
De testrijders deden op een aantal officiële testlocaties uitputtende tests en herhaalden deze weer na een langeduurtest,
toen de banden al flinke slijtage vertoonden.
Als resultaat kwamen er twee duidelijke winnaars uit de bus: de Pirelli Angel ST met E codering en de Bridgestone BT023GT.

Resultaat van deze test is dat de KLPD en de KMar geleidelijk op de gekozen banden gaan overstappen."

De BT023GT is dus zo slecht nog niet.
Maar ik heb de volgende kantekeningen.

Zou de GT versie van de BT023 zoveel onders zijn als de normale?
De GT versie wordt aanbevolen voor de VFR1200F terwijl voor de V-TEC de normale BT023 versie wordt aanbevolen.
Heeft iemand de GT versie al op een V-TEC geprobeert?
AFS Motorparts
CITEER(bvanes @ 29-07-2010, 17: 36) *
Even ter informatie over de BT023, De Kon. Marechaussee en KLPD hebben de GT versie verkozen.

Het verhaaltje:
"Samen met testrijders van de Koninklijke Marechaussee (KMar) en het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) heeft Yamaha Motor Nederland
een bandentest voor de FJR1300KMAR en FJR1300P gedaan.

Een dergelijke test zal nu om de drie jaar herhaald gaan worden omdat de "werkmotoren" duidelijk met een heel andere belasting te maken
krijgen dan de "burgermodellen".

..............

Als resultaat kwamen er twee duidelijke winnaars uit de bus: de Pirelli Angel ST met E codering en de Bridgestone BT023GT.

Resultaat van deze test is dat de KLPD en de KMar geleidelijk op de gekozen banden gaan overstappen."

De BT023GT is dus zo slecht nog niet.
Maar ik heb de volgende kantekeningen.

Zou de GT versie van de BT023 zoveel onders zijn als de normale?
De GT versie wordt aanbevolen voor de VFR1200F terwijl voor de V-TEC de normale BT023 versie wordt aanbevolen.
Heeft iemand de GT versie al op een V-TEC geprobeert?

Ja, de GT-versie is anders dan de gewone versie, net zoals dat deze motoren aangepast zijn met o.a. zwaardere veren vanwege het 40 kilo zwaardere gewicht. De GT-versie heeft een versterkt karkas (o.a. extra koordlaag) t.o.v. de gewone BT023.
Uit deze test mag je dus niet al te veel conclusies trekken, maar wel de algemene (reeds bekende) richtlijn dat de BT023's en de Angels vooral bij zwaardere motoren beter presteren dan de Michelin Pilot Roads.....

Een GT-versie proberen op een motor die dat niet nodig heeft werkt averechts!
Niet alleen is de GT-versie duurder, maar belangrijker, hij presteert slechter doordat de band veel te stijf is. Ca. 30% van de vering van een motorfiets wordt door de banden verzorgt. Neem je veel stijvere banden, dan wordt de rit niet alleen oncomfortabel, maar gaat de motor ook meer stuiteren, waardoor je o.a. meer wielslip (dus extra slijtage) en langere remweg verkrijgt.
Sterker nog, ik adviseer mijn klanten regelmatig niet de versterkte versie van verschillende banden te nemen die de fabriek adviseerd, omdat zij dat met hun rijstijl niet nodig hebben. Let wel, dat is geen algemene richtlijn, maar persoonlijk advies!
Dit is een printversie van ons forum. Om de volledige versie met meer informatie, opmaak en afbeeldingen te bekijken, a.u.b. hier klikken.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.