Nog een vraagje.
Ik geraak maar niet door het grote aanbod van motorbroeken om er eentje voor mezelf aan te schaffen...
Ik heb er hier eentje liggen, merkloos, met knie- en heupbescherming erin, in een soort stof. Precies een gigantische skibroek als ik ze aanheb en allesbehalve comfortabel om mee te leren rijden...
Mijn jas is een lederen jas en ik zoek iets dat niet teveel rond mijn lijf floddert, maw redelijk aansluit. Waarop moet ik letten? Wat is goed en wat niet goed? Mag leder zijn, maar ook stof. En liefst niet te duur.
Iedere tip is welkom en kijk ik effe na!

Greetz,
Caro
dreamer
21-06-2010, 19: 33
Ik heb weinig tot geen verstand van kleding. Enige wat ik een beetje weet en je als tip mee kan geven is het volgende. Lerenpak is wat pretiger passend maar NIET waterdicht. Stoffenpak is (meestal) wel waterdicht, maar fladdert iets meer. Zit dus iets minder strak rond het lijf. Zelf rijdt ik met een stoffenpak, omdat ik het hele jaar door rijdt. Dus ook in regen en ook in kou (mijn pak heeft dus ook mogelijkheid voor extra termo voering). Rij je vooral fun en zon km's strax, dan wordt meestal leer aangeraden. Verder zou ik je aanraden om even op een motor te gaan proef zitten als je een pak aanpast om te kijken of je genoeg bewegingsvrijheid hebt als je zit. Kunnen sturen is wel zo prettig
Succes met je zoektocht en hopelijk vindt je een pak waar jij je lekker invoeld, want dat is waar het uiteindelijk omgaat.
CITEER(cake @ 21-06-2010, 19: 53)

Ik geraak maar niet door het grote aanbod van motorbroeken om er eentje voor mezelf aan te schaffen...
Tja, kleding. Ongeveer het moeilijkste onderwerp en altijd erg persoonlijk. Wij hebben beiden een leren motorbroek, het zit erg comfortabel en met thermo ondergoed is het voor ons bijna het hele jaar door te dragen. Leer is erg stevig in het geval van een schuiver, flappert niet en vraagt weinig onderhoud. Nadeel is wel dat het niet waterdicht is en je dus bij regen moet stoppen om een regenpak aan te trekken en omdat wij "alleen" thermo ondergoed dragen onder het leer moet je altijd een "nette" broek meenemen of gewoon de hele dag in je motorbroek rond blijven lopen. Ik heb altijd begrepen dat een motor broek van leer te groot is als je er een spijkerbroek onderaan kunt trekken.
Ik heb ook een textiek broek, lekker warm, kan een thermo voering in (nog warmer) waterdicht en net zo stevig als leer. Ik kan er, zonder thermo voering, gewoon met mijn spijkerbroek in zodat het ideaal is voor de momenten dat je je niet nog eens extra wilt omkleden. Woon-werk verkeer bijvoorbeeld. Nadeel? Warm....
Je zult voor jezelf moeten bepalen wat je belangrijk vind en hoeveel je ervoor uit wilt geven. Wat heb je nu voor jas bijvoorbeeld? Is dat een sportieve jas? Of een bruine (of zwarte) flapperjas met veel riempjes, knopen en ritsen? Het is bijna net zo erg als een motor kiezen.... zo veel keuze en mogelijkheden. Kijk eens bij Louis.de (of motozoom.nl) die hebben veel kleding en het is vaak redelijk betaalbaar... Heb je trouwens ook al goede laarzen voor op de motor? Onder een jeans model broek horen andere laarzen dan onder een race overall...
Begin maar eens met een foto van je jas, dan hebben we daar vast een beeld bij
VFoRever
21-06-2010, 19: 48
Ik heb al heel lang een stoffen jas en broek beide met uitneembare voering. Ik vind dat erg prettig, omdat je dan ook op een mooie winterdag of in het vroege voorjaar/late najaar lekker kunt rijden zonder het koud te krijgen. Zijn beiden ook waterdicht. Mijn broek heeft klittebandjes die je strakker kunt zetten op plaatsen waar het kan gaan flapperen en dat werkt bij mij prima; geen last van geflapper. Leer is meer als een 2e huid en zit, als het goed is, veel comfortabeler. Er zijn ook verschillen in valbescherming. Leer schijnt erg goed te beschermen tegen schuiven over het asfalt, maar volgens mij doet moderne stoffen kleding dat tegenwoordig ook erg goed. Nog veel meer over te zeggen; misschien een idee om je ook eens te laten voorlichten in een goede motorzaak? Er zijn vast ook motorkledingexperts op dit forum te vinden. Heel belangrijk is dat het lekker zit. Niks vervelender dan een knellende broek of te kort jasje enz. op de motor.
Bas
Veefer
21-06-2010, 20: 29
ik heb voor de winter een textiel pak en voor de zomer een leren combi.
voor iedereen is het persoonlijk inderdaad, maar ik vind leer het lekkerste zitten, maar dat is prijzig en ik ken je budget niet.
Ik weet niet of je bij jullie ook de Lidl hebt, maar ik heb daar van de winter een leuke textielbroek gehaald voor rond de 50 euro.
Zal er misschien geen 5 jaar mee doen, maar daar is de prijs ook naar. Hij heeft alle bescherming die je nodig hebt, zit goed en is waterdicht (heb ik al proefondervindelijk getest)
passen is het belangrijkste! Ga naar een grote motorzaak met veel kleding en ga passen. Meestal staat er wel een 'pasmotor'
VFRikus
21-06-2010, 20: 53
Ik heb mijn leren spul indertijd gekocht van een collectie dier er uit ging. Dat scheelde behoorlijk in de prijs en is intussen al weer een jaar of tien geleden, dus hij is bijna weer in de mode
VFRikus
V4 Rosso
21-06-2010, 20: 53
CITEER(cake @ 21-06-2010, 19: 53)

Ik heb er hier eentje liggen, merkloos, met knie- en heupbescherming erin, in een soort stof. Precies een gigantische skibroek als ik ze aanheb en allesbehalve comfortabel om mee te leren rijden...
Zit de wintervoering er nog in?
Hey allemaal,
er zit geen wintervoering in...
Ik weet ook niet vanwaar ze komt, ik heb ze voor 20 Euro van iemand kunnen kopen en dacht, "ik kan daar mijn broek niet aan scheuren voor die prijs".
Enige probleem, ik ben nogal een lange en ze komt boven mijn enkels als ik zit en is wat te wijd, alhoewel het een small is.
Ik ben al eens langs geweest bij Hein Gericke en die hebben me al wat raad gegeven. Als ik wil kan ik de dag voor we vertrekken langs gaan en willen ze mij al de gewenste broek verkopen aan soldenprijs (ga echt geen volle pot betalen als de dag erna de solden beginnen en die man van de winkel stelde het zelf voor...)
Dit is de broek die ze me voorstelden. In mijn maat was ze er niet, dus heb ze niet kunnen passen...
klikZe zou niet zo warm worden omdat ze de zonnestralen niet opvangt of zoiets?
Tijdens het zoeken naar een foto van mijn motojas ben ik op de foto's gebotst van onze (voorlopig) laatste verre reis met de moto. Het kriebelt toch hoor! Alhoewel we daar nog een hele tijd mee zullen moeten wachten...
Klik om de bijlage te bekijkenKlik om de bijlage te bekijkenOp die foto zie je niet veel, ik zal morgen eentje trekken van mijn jas, hij sluit wel goed aan rond de middel en er zit een rits in om je broek eraan vast te ritsen, maar dan moet die ook van bij Hein Gericke komen. Anders zit de rits andersom, zo slim zijn ze daar wel!

En nog een foto van de broek die ik reeds heb
Klik om de bijlage te bekijkenKlik om de bijlage te bekijkenKlik om de bijlage te bekijkenGreetz,
Caro
Zoals reeds gezegd ligt het er puur aan hoe je wilt rijden.
Voor alleen mooi weer is een leren broek prettiger omdat deze strakker zit en meer lucht door laat en ook leer is er tegenwoordig met Goretex maar dan kom je wel in een hogere prijsklassen.
Textiel is er al voor een veel lagere prijs met een redelijke tot goede kwaliteit en ook waterdicht maar ook hier moet je voor extreme omstandigheden weer voor een broek met Goretex kiezen wat voor jou denk ik niet van toepassing is tenzij je woon-werk wilt gaan doen in weer en wind (maar dan zul je je budget moeten aanpassen).
Voor de rest is het belangrijk met passen op een motor te gaan zitten (bij Hein Gericke in Aachen staat een motor in de showroom) om te kijken of de kniebescherming goed zit want deze zit staand meestal te laag en anders zal die op een motor te hoog zitten.
Sommige broeken hebben een verstelbare kniebescherming en houdt rekening met een prijs van rond de €100, voor een broek die lekker zit en veilig is in de lagere prijsklasse.
Vanaf €150,- beginnen de echt goeie broeken maar bij Hein Gericke kan je ook zonder aanbieding (of zoals jullie zeggen "solden") wel wat van de prijs af krijgen.
Ik had mijn jas met 20% korting gekocht zonder dat deze in de aanbieding was en het eigen merk is doorgaans van goeie (vaak zelf zeer goeie) kwaliteit voor een nette prijs.
Hier dus de jas, daar hebben we wel wat geld aan uitgegeven omdat we wel een goede wilden...
Effe laten weten dat ik een koopje kunnen doen heb.
Iemand verkocht een lederen jas en broek van Hein Gericke. Ze waren misschien 5 keer gebruikt om mee achterop te rijden en ze zag dit nu niet meer zitten, dus deed alles weg voor een prikje om er vanaf te zijn.
Nieuwprijs 500 Euro, ik heb 50 Euro betaald en het ziet er echt allemaal nog nagelnieuw uit en zit als gegoten!
Dus vrijdag kan ik veilig aan mijn eerste les beginnen!
Bedankt voor alle tips!!

Caro
VFRLoos
21-07-2010, 20: 47
mazzelaar

Veel succes vrijdag
Hihihi, ik heb idd geluk gehad! Bedankt Paula!!
VFRikus
21-07-2010, 21: 01
Gefeliciteerd, daar word die kapotte voorruit al een heel stuk dragelijker door!
VFRikus
Mooie aankoop die je hebt kunnen doen.... Maar nu willen we het natuurlijk ook zien als je het aan hebt en op je CB zit....
Nog even geduld!
Miss_Jline
22-07-2010, 07: 45
Ziet er goed uit!! Enne voor 50 euro kun je je geen buil vallen (figuurlijk gesproken dan)
Bluebird
22-07-2010, 09: 30
Je moet idd maar mazzel hebben............ nog sterker zelfs, laatst voor een luttele 35 euro een zo goed als ongebruikte Damen combi die destijds nog 1200 euro op moest brengen op de kop kunnen tikken......... tis maar net hoe snel iemand er vanaf wil. Zal het bij gelegenheid wel eens laten zien.
CITEER(Bluebird @ 22-07-2010, 10: 30)

een zo goed als ongebruikte Dames combi die destijds nog 1200 euro op moest brengen op de kop kunnen tikken......... tis maar net hoe snel iemand er vanaf wil. Zal het bij gelegenheid wel eens laten zien.

Ben erg benieuwd hoe dat eruit ziet Bluebird......
Bluebird
22-07-2010, 11: 11
Tja, dr zit geen slurf aan, das dan ook het enige.

Maar tis wel maatwerk.
http://www.damenleathers.nl/
Hey allemaal,
na de broek en extra jas, heb ik vandaag een paar mooie en degelijke handschoenen gekocht. Gisteren eerste rijles gehad en met snowboardhandschoenen is dat niet te doen...
Klik om de bijlage te bekijkenNu rest me nog de vraag: koop ik ook motolaarzen of vinden jullie dat niet nodig? Wat hebben jullie?
Greetz,
Caro
Je kunt ook beginnen met stevige hoge schoenen die in ieder geval de enkels bedekken, maar uiteindelijk zou ik inderdaad motorlaarzen nemen.
Erwin K
25-07-2010, 11: 34
Ik zou gelijk motorlaarzen kopen, In het begin leste ik ook met gewone hoge (berg) schoenen en later toch maar op aandringen van m'n instructeur motorlaarzen gekocht.
Blij dat ik het gedaan heb, zit super en schakelt veel beter!
En tegen de 100 euro heb je echt een leuk paar laarzen.
Als dat er niet in zit zorg dan wel dat je hoge schoenen aan doet die de enkels bedekken.
Miss_Jline
25-07-2010, 15: 49
Ik heb zelf mijn lessen gedaan met bergschoenen en daarna ook nog een tijd met bergschoenen gereden.
Totdat ik een keer bi het afstappen met de haken voor de veters aan de buddy bleef hangen.
Gevolg: winkelhaak. Balen!! Thuis nog een keertje (het zat die dag niet mee)
Daarna had ik heeeeel snel motorlaarzen en ik ben er nog steeds heel blij mee!
VFoRever
25-07-2010, 18: 16
Motorlaarzen kosten wel wat, maar gaan ook lang mee, is mijn ervaring. Kosten per jaar zijn zeer laag voor extra veiligheid en comfort. Als je het kunt financieren is het een goede diepteinvestering volgens mij.
Bas
Ik had voor €140 een paar laarzen van Gearne en na 5 jaar en heeeeel veel kilometers in weer en wind zijn ze nog steeds waterdicht.
Als je een beetje gaat shoppen is er onder de 100 Euro al behoorlijk wat keus.
Hmmm, ik ben toch al aan het uitkijken geslaan, maar ze kosten zoveel geld hé...
Ik vind er toch alleszinds niet te veel onder de 100 Euro. Iemand een beter idee waar ik moet kijken?
Greetz,
Caro
Geestje
25-07-2010, 22: 24
CITEER(cake @ 25-07-2010, 23: 03)

Hmmm, ik ben toch al aan het uitkijken geslaan, maar ze kosten zoveel geld hé...
Ik vind er toch alleszinds niet te veel onder de 100 Euro. Iemand een beter idee waar ik moet kijken?
Greetz,
Caro
Welke schoenmaat zoek je?
Geestje
25-07-2010, 22: 40
Da's jammer, een te klein(36) en een te groot(42) paar hier maar ik zal de ogen even open houden in mijn omgeving als je tenminste een paar gebruikte laarzen ook wilt hebben.
Als ze nog proper zijn, geeft me dat niets...
Ik wil wel liefst een platte zool, draag nooit iets met een hak, daarmee...
Roodrunner
25-07-2010, 23: 41
Al ooit motorlaarzen gezien met hoge hakken?
nou, er zijn tegenwoordig dameslaarzen waar een behoorlijke blokhak onderzit,
die van mijn vfrouw hebben ook een beste hak, kan ik echt geen "platte zool" noemen waar Caro het over heeft...
uiteraard zullen de meningen verschillen, maar ik vind bergschoenen echt ontoereikend, als je valt en je been komt onder de motor is je zwakste punt wel je enkel...
investeer in een paar laarzen en dan niet van die Lidl dingen, maar echte laarzen, kijk rond op Marktplaats, Ebay etc,
er is echt wel wat te koop onder de €100,=.
CITEER(cake @ 25-07-2010, 23: 03)

http://www.rad.eu. Je treft 't, ze hebben net "solden"
Joske_
26-07-2010, 07: 50
Ik heb hier nog een paar motorlaarzen over.
Zal er straks een fototje van maken.

Edit: Joske eerst de hele draad lezen, die van mijn zijn dus ook te groot.
Hahaha, ik denk dat ik vandaag idd maar eens naar RAD ga rijden... Maar op de website kan je ook zien of ze de laarzen nog hebben in mijn maat en de keuze is echt beperkt hoor!
Enneuh Bazz, dank je wel, dat bedoel ik dus hé!
Hey allemaal,
RAD was geen succes, niets meer in mijn maat of spuuglelijk!
Maar ik heb wel leuke gevonden op 2dehands:
botjesNu ze nog bij mij thuis krijgen!
Greetz,
Caro
VFoRever
27-07-2010, 22: 29
CITEER(cake @ 27-07-2010, 21: 53)

Hey allemaal,
RAD was geen succes, niets meer in mijn maat of spuuglelijk!
Maar ik heb wel leuke gevonden op 2dehands:
botjesNu ze nog bij mij thuis krijgen!
Greetz,
Caro
Reden verkoop is wel intrigerend. Is haar vriendje dusdanig veranderd dat de huidige eigenaresse niet meer achterop wil of heeft ze na twee keer achterop gauw een ander vriendje gezocht die geen motor heeft? Ziet er niet verkeerd uit. Lekker opvallend met die oranje reflectiestrepen.
Bas
Ze had ze gekregen van haar toenmalig vriendje om mee achterop de moto te rijden.
Maar blijkbaar bleef de liefde niet duren, jammer voor hem, leuk voor mij, want dan heb ik lekker leuke botjes voor een zacht prijsje!!! Hahaha!
en hier zijn ze dan, op aanvraag, de foto's in volledige uitrusting!
Dat ziet er tenminste uit als een echte motorrijdster!
En gelukkig niet zo'n raar geel vestje erbij aan.. Nogmaals heel veel rijplezier!
Euh... ik heb er wel zo eentje liggen voor als ik 's morgens in het donker over de Dampoort (héééééél druk rond punt in Gent) moet op weg naar het werk... Sorry
VFoRever
30-07-2010, 20: 34
Een zeer passend geheel! Motor, berijdster en pak. Ziet er goed uit. Lekker veilig ook. (ook met geel vestje aan er van uit gaan dat je door sommige weggebruikers niet gezien wordt).
Veel plezier met rijden Caro. Ik vind dat je dit allemaal heel mooi en snel gefixt hebt. Het ene moment nog sleutelen aan een motor die nog verkocht moet worden, even op vakantie en het volgende moment volledig uitgerust met een nieuwe bike en voorlopig rijbewijs de weg op. Chapeau!
Bas
Hahaha, merci Bas!
En nu moet ik goed oefenen, dan kunnen we in augustus een toertje gaan rijden als jullie komen!
Roodrunner
30-07-2010, 20: 54
Ziet er goed uit, Caro!!
boertjes
30-07-2010, 23: 27
CITEER(cake @ 30-07-2010, 21: 48)

Hahaha, merci Bas!
En nu moet ik goed oefenen, dan kunnen we in augustus een toertje gaan rijden als jullie komen!

Lijkt me leuwk!!

Moet alleen ff kijken, heb een Ardennenrit op dezelfde datum, dus zit een beetje in dubio...
Dit is een printversie van ons forum. Om de volledige versie met meer informatie, opmaak en afbeeldingen te bekijken, a.u.b.
hier klikken.