VFRLoos
02-03-2008, 21: 35
Ik heb de hele database geoptimaliseerd, gisteren ook al trouwens.
Als ik de databasechecker gebruik dan krijg ik dit resultaat:
There were no errors found with your database.
Het lijkt aan de connectie tussen de web- en de database-server te liggen... Kreeg eerder vanavond tenminste een MySQL-foutmelding die daarop wees. Denk dat het niet te vermijden is zolang het forum en de onderliggende database niet op dezelfde server draaien.
VFRikus
02-03-2008, 22: 12
Ik heb volgens mij wel al 30 keer opnieuw moeten inloggen vandaag. De laatste 5 minuten al 4 keer in ieder geval.
VFRikus
Veefer
03-03-2008, 10: 24
Valt me op dat het iedere keer is als IPS bezig is met updaten en nieuwe aanpassingen doen.
Sinds de laatste keer is het in ieder geval bij mij sporaadisch voorgekomen.
Na de update etc is het dan weer even over.
Ginoceros
10-03-2008, 19: 33
Tis vandaag weer goed hommeles met die ips melding !
CassiusZ
10-03-2008, 19: 59
CITEER(VcheFR @ 10-03-2008, 19: 33)

Tis vandaag weer goed hommeles met die ips melding !

ik had er vanmiddag ook goed last van inderdaad
VFRikus
10-03-2008, 20: 34
Het schijnt dat er ook gehackt wordt in de wereld van de fora, want zelfs het normaliter supersnelle en degelijke VW busforum, waarvan broer Theo de beheerder is, heeft er last van.
VFRikus
Veefer
10-03-2008, 21: 32
Als Paula weer toe is aan zaken rond het forum, gaan we de software en de database op 1 locatie onderbrengen.
Vanaf augustus(dan loopt het huidige contract af) migreren we dan helemaal met de site en het forum naar een host waar grote databases mogelijk zijn.
We hopen dan van alle 'problemen' af te zijn. Maar zeg nooit nooit. Zelfs een gigaforum zoals Motorforum ligt er toch regelmatig uit met problemen en is vaak hele stukken topics en discussies kwijt. Wat dat betreft valt het hier nog mee. Het is alleen af en toe vervelend.
Wim
VFRikus
10-03-2008, 21: 36
Software en database op een locatie is een mega stap voorwaarts
VFRikus
Ginoceros
10-03-2008, 21: 47
CITEER(VFRikus @ 10-03-2008, 20: 34)

Het schijnt dat er ook gehackt wordt in de wereld van de fora, want zelfs het normaliter supersnelle en degelijke VW busforum, waarvan broer Theo de beheerder is, heeft er last van.
VFRikus
Is Theo daar beheerder van ? Toen ik mijn T2B nog had heb ik daar veeel info vandaag geplukt...vwbusclub Nederland
VFRikus
10-03-2008, 21: 57
CITEER(VcheFR @ 10-03-2008, 21: 47)

Is Theo daar beheerder van ? Toen ik mijn T2B nog had heb ik daar veeel info vandaag geplukt...vwbusclub Nederland
Doet hij samen met Erik (Dokadriekus)
VFRikus
Ginoceros
10-03-2008, 22: 06
CITEER(VFRikus @ 10-03-2008, 21: 57)

Doet hij samen met Erik (Dokadriekus)
VFRikus
OOOohhhh die is me toch met een vet projekt bezig maaruh......
CITEER(VFRikus @ 10-03-2008, 21: 36)

Software en database op een locatie is een mega stap voorwaarts
Veefer
10-03-2008, 22: 57
Dat database en software op 1 plek beter zijn, klopt als een bus. Als het geen geld gekost had hadden we dat allang gedaan. Op dit moment zouden we dan 2 hosts moeten betalen, dat willen we de leden niet aandoen.
Als tussenoplossing parkeren we het even op een privedomein, maar dat is op de langere termijn géén gezonde oplossing. In augustus kunnen we dan kostenneutraal overstappen.
Be patient.
VTI.Daan
31-03-2008, 18: 33
Ik kan tegenwoordig tussen een klik en een ander topic lezen door een complete maaltijd met soep voor en yoghurt na maken en opeten, en ik ben geen snelle eter, nee.
Ben ik de enigste die daar last van heeft? Wanneer komt er verbetering? Ben zo de hele avond bezig om een paar nieuwe topics te lezen. Janny begint zich te vervelen..........
Ginoceros
31-03-2008, 18: 37
CITEER(VTI.Daan @ 31-03-2008, 19: 33)

Ik kan tegenwoordig tussen een klik en een ander topic lezen door een complete maaltijd met soep voor en yoghurt na maken en opeten, en ik ben geen snelle eter, nee.
Ben ik de enigste die daar last van heeft? Wanneer komt er verbetering? Ben zo de hele avond bezig om een paar nieuwe topics te lezen. Janny begint zich te vervelen..........
Klopt...hier is ie ook al weken retetraag.....tis maar goed dat ik nog zoveel andere fora moet bijhouden...kun je de tijd mee vullen.
kimjansen
31-03-2008, 19: 22
Als het zo nog lang blijft dan ga ik hier een stuk minder kijken in ieder geval. Traag, onbereikbaar, dubbelposts, dubbelmails, aaaargh!
Ze mogen mijn VFROC contributie wel besteden om iets fatsoenlijks te regelen (verhuizen en tot einde contract even 2 hostingpakketten)...
[edit]even 4x op delete gedrukt...[/edit]
Ginoceros
31-03-2008, 19: 50
1 keer is wel genoeg Kim !!!
VFRikus
31-03-2008, 20: 04
Op zich een wonder, 4 posting's binnen een en de zelfde minuut!
Dat is nog eens snelheid, toch
VFRikus
kimjansen
31-03-2008, 20: 06
Whahahah owh euh, ja kijk dat bedoel ik :+, van de week zat ook ineens m'n mailbox vol. Nou Ron die kan het nog beter dan mij 10 mailtjes in 30seconden ofzo haha.
VFRLoos
31-03-2008, 20: 49
ja, bij mij af en toe ook retetraag, maar daar wordt aan gewerkt......... dat was al bekend toch?
kimjansen
31-03-2008, 21: 15
CITEER(VFRLoos @ 31-03-2008, 21: 49)

ja, bij mij af en toe ook retetraag, maar daar wordt aan gewerkt......... dat was al bekend toch?
Ja dat wel, maar het duurt altijd te lang

.
Maar de laatste week is het zo verergerd dat ik me afvraag wat het in vier maanden nog allemaal voor gekke dingen gaat doen

.
VFRLoos
31-03-2008, 21: 19
het hangt (volgens mij) samen met het moment dat Amerika wakker wordt/aan het werk gaat of weet ik wat gaat doen. Het forum is niet continue traag, het zijn vlagen. Nu heb ik bijv. helemaal geen probleem.
Paar uur terug kon ik een spelletje freecell spelen tijdens het laden van een volgend bericht.
Als er iets te melden is over veranderen horen jullie dat uiteraard.
Tot die tijd graag een beetje geduld en begrip
VTI.Daan
31-03-2008, 21: 24
Geduld is een schone zaak maar af en toe krijg ik toch behoorlijke laptop-gooi-neigingen, zodoende mijn reactie....
We maken hier gewoon het "nondeju wat is ie weer traag" topic van om af en toe eens flink in uit te kuren. En hopen dan maar weer dat het weer wat sneller doet.
VFRLoos
31-03-2008, 21: 32
Doe maar niet, dan gaat-ie nog trager
CITEER(VFRLoos @ 31-03-2008, 22: 32)

Doe maar niet, dan gaat-ie nog trager

traagheid ligt bij de host/provider, niet bij de hoeveelheid topics of berichten.
VFRLoos
01-04-2008, 10: 30
die

staat er niet voor niets Bazz
Veefer
01-04-2008, 21: 26
Beste forummers,
Op dit moment zijn Paula en ik (maar vooral Paula) op de achtergrond heel hard bezig om op een andere plek de forum software en de database voor te bereiden.
Om te testen heb ik de huidige database moeten kopieren en importeren in een nieuwe.
Doordat de forumsoftware opnieuw is geinstalleerd, zag hij alle berichten van gisteren als nieuw. Dus had je ergens een abonnement op, kreeg je waarschijnlijk vanavond ineens een nieuwe melding.
Negeer dat maar even, het kan nog wel een keer voorkomen.
We willen alles testen, omzetten, skins weer aanpassen etc etc voordat we echt overgaan. De eerste testen zijn veelbelovend, maar we zijn er nog niet, omdat de nieuwe software ook een iets andere inrichting van de mappenstructuur heeft. Daardoor moeten hier en daar verwijzingen aangepast worden.
Nog even geduld dus.
Veefer/ Wim
Vol verwachting klopt ons hart
VFRLoos
01-04-2008, 21: 40
@mover: gelukkig dat je hart klopt

moet er even niet aan denken ........
@ de rest: het zou zo maar kunnen dat ik eerst DIT forum nog ga upgraden om een zo optimaal mogelijke backup te hebben. Dat houdt in dat ik het forum moet sluiten. Normaal kondig ik dat ruim te voren aan, maar nu moet ik gewoon even zien wanneer het mij uitkomt. Dus sta je op het forum ineens voor 'toe-deur' dan weet je waarom.
Uiteraard houd ik de downtime zo kort mogelijk.
kimjansen
01-04-2008, 21: 47
Jeuh, toppie

.
CassiusZ
02-04-2008, 08: 51
succes met alle wijzigingen!! Wij wachten in spanning af!
Het gaat vandaag redelijk tot snel.
Nog een versnelling hoger, en tis weer oké.
Groeten,
Theo
Roodrunner
02-04-2008, 15: 35
Gaan we over van IPB naar Php?
kimjansen
02-04-2008, 15: 57
CITEER(Roodrunner @ 02-04-2008, 16: 35)

Gaan we over van IPB naar Php?
Ik hoop niet dat ze ons zo gaan laten schrikken

. Als ik het goed begrijp wordt er alleen voor gezorgt dat webserver/database op 1 plek komen te draaien.
Maar Paula, wat ik mij net bedacht, het probleem is dus dat de requests van www.vfroc.nl/forumVFR/index.php?blabla eerst bij de webserver belanden en vervolgens geforward worden naar de databaseserver (op een ander IP dus) toch?
Als je een subdomein aanmaakt bijvoorbeeld forum.vfroc.nl dan kun je daar direct een IP aanhangen (DNS zone file) lost dat niet de extra stap webserver->databaseserver op?
VFRLoos
02-04-2008, 16: 48
@ Kars: nee joh, we installeren de software op het domein van wim/veefer zodat alles een beetje bij elkaar staat.
@Kim: dat gaat boven mijn pet
kimjansen
02-04-2008, 19: 47
Haha ojee, maar Paula leg eens uit waarom jullie denken dat het zo traag gaat dan? Aan de hand van zoiets:
1.) browse naar vfroc.nl --- webserver van site
2.) druk op vfroc.nl/forumVFR --- webserver van site
2a.) webserver legt verbinding met database en haalt gegevens op --- webserver van database
2a.) forum verschijnt
3.) klik op een topic
3a.) aanvraag gaat naar vfroc.nl/forumVFR en wordt dan doorgestuurt naar database --- webserver van site en webserver van database
3b.) topic verschijnt
Ik kan me voorstellen dat stap 3 een vertraging geeft omdat de request naar de webserver van site gaat en dan doorgestuurd wordt naar webserver van database...
Moet zeggen dat ik niet super helder ben door een toetsweek enzo

, ooit heb ik voor dat soort geneuzel een partij papieren/diploma's gehaald

.
Maar kun je het forum ook benaderen via iets van
http://127.0.0.1/index.php dan? Of draaid de PHP op de webserver van de site en de SQL op de database server? Het laatste geval is inderdaad klote om het zo maar te zeggen, als je PHP en SQL op die databaseserver draaien dan kun je met een subdomein in ieder geval een verbetering boeken...
VFRLoos
02-04-2008, 20: 05
hé Kim en jij denkt dat ik nog helder ben na een hele dag klooien achter mijn pc

Maar........ gezien het aantal meldingen over traagheid en de diverse 'driver error'-meldingen denken wij niet alleen dat het traag gaat, maar weten we dat zeker.
Alleen de db staat op het domein van Wim/Veefer, de rest draait/staat op het vfrocdomein.
Dat hebben we redelijk recent zo gedaan omdat de db bij onze host maar 20MB mag zijn (ze gedogen 50MB) en daar zitten wij ruim boven.
Nu hebben we een oefendb en daar moet een backup van dit forum op draaien. Lukt al gedeeltelijk, alleen zien we niet alle leden terug.
Tot zover de stand van zaken
kimjansen
02-04-2008, 20: 13
Owh ok, ja het is me duidelijk, maar als ik het allemaal nog goed in m'n hoofd heb zitten is het misschien toch verstandig om forum.vfroc.nl aan te maken en dan door te verwijzen naar het IP van de tijdelijke server. Dan is de communicatie in ieder geval direct met de juiste PHP/SQL-server (die van Wim dus).
Correct me if I'm wrong, nogmaals is maar ff zo'n *ping* moment hoor

...
VFRLoos
02-04-2008, 20: 16
gelukkig is veefer al aan het replyen want dit gaat boven mijn pet hoor
Veefer
02-04-2008, 20: 31
Even de techniek
IPS en IPB zijn de leverancier en naam van de forumsoftware
Php is een serverside programmeertaal, waar ook het forum mee geschreven is trouwens. Php kan namelijk heel goed met databases overweg.
wat Paula zegt is denken wij het probleem. Onze huidige host wil geen databases van meer dan 20 MB. We hadden al meer dan 50. Op dit moment heb ik gisteren een backup in de 'nieuwe database' gezet van bijna 100MB.
Wat vertraagd/kan vertragen:
1. de requests tussen de webserver en de database op een andere webserver. Normaal gaat internet heel snel. Kijk maar eens als je email verstuurd. Soms duurt het ook wel eens heel lang.
Internet is een spinnenweb met heel veel kruispunten. Als het ene kruispunt bezet is, neemt de data gewoon een afslag en neemt een omweg. Als bij het volgende kruispunt de doorgaande weg weer versperd is (druk) neemt ie weer een afslag. Zo kan het praktisch gebeuren dat een mail of dataverzoek dat je verstuurd van Amsterdam naar Utrecht via Zuid Amerika gaat. Ondanks de snelheid van glasvezel enzo kan dat 'enige tijd' vergen
2. de grootte van de database is ook bepalend voor de snelheid. Zeker bij zoekopdrachten, waarbij hij de nu bijna 92.000 regels door moet ploegen (ondanks de indexen!) werkt niet echt mee.
(alle tekst in een antwoord wordt weer opgeslagen. Dus ook de quotes! Vandaar dat de motorators op dit moment een beetje streng zijn, want ellenlange quotes, soms voor 3 woorden, zijn ruimtevreters.)
3. De plek van bestanden. Voorbeeld. De forumsoftware staat op Vfroc.nl, de database staat op mijn domein, de kleine plaatjes/foto's staan weer op vfroc.nl en een ander zet in hetzelfde topic foto's op imageshack.com
Het is net als in een magazijn. Als alles netjes bij elkaar ligt, heb je eerder een order verzameld als dat je 3 vestigingen afmoet.
We hopen dus straks alles bij elkaar te hebben. Door een tijdelijke oplossing te creeren kunnen we dat testen en vervolmaken.
De enige vertraging die er straks in zit is een doorsturen van vfroc.nl/forumVFR/ naar een ander domein. Als je daar zit, moet er hoegenaamd geen vertraging in zitten. (Hoop ik)
Een lang verhaal geworden.
kimjansen
02-04-2008, 20: 39
Ojee, inderdaad flink stuk huisvlijt!
Is mij in ieder geval duidelijk hoe het nu (zij het profisorisch) in elkaar steekt

.
Maar voor de tijdelijke oplossing op jouw server (hele forum dus SQL en PHP) zie ik nog 123 niet dat vfroc.nl/forumVFR helemaal netjes blijft werken, dat zal tijdelijk wel een HTML pagina met een redirect (0-sec refresh) worden naar jouw index.php zeg maar... Voor dat zou forum.vfroc.nl een makkelijke/mooie oplossing zijn denk ik.
Maar ik zal er even over ophouden, kost jullie weer extra tijd om op te reageren enzo. Heb er toch wel vertrouwen in dat het goed gaat komen

.
Veefer
02-04-2008, 20: 46
CITEER(kimjansen @ 02-04-2008, 21: 39)

Maar voor de tijdelijke oplossing op jouw server (hele forum dus SQL en PHP) zie ik nog 123 niet dat vfroc.nl/forumVFR helemaal netjes blijft werken, dat zal tijdelijk wel een HTML pagina met een redirect (0-sec refresh) worden naar jouw index.php zeg maar... Voor dat zou forum.vfroc.nl een makkelijke/mooie oplossing zijn denk ik.
Je hebt wel gelijk, maar iedereen heeft die oude url vast als favoriet. Als je dan een nieuwe url maakt, dan moet iedereen die weer aanpassen. Door een redirect te gebruiken verlies je hooguit een seconde of zo. Als straks de definitieve situatie is gecreerd kan iedereen zonder enige wijziging weer gewoon door.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker wel.
Thunderbird
02-04-2008, 21: 09
Goed werk Wim en Paula!! Hoop dat het lukken gaat allemaal.
Kim bedankt voor het hardop meedenken; leren we ook nog wat hiero!
Ron
Euh ff wat anders na bijna een week kom ik er achter dat de klok van het forum nog op wintertijd staat moet ik dit zelf aanpassen?
Ja: klik bovenaan op "Mijn instellingen", klik op "Foruminstellingen" in de lijst aan de linkerkant, kies de juiste tijdzone en schakel de optie "Auto correctie zomer/wintertijd?" in.
CassiusZ
08-04-2008, 13: 36
Iemand vandaag nog meer IPS problemen gehad?
VFRikus
08-04-2008, 13: 57
Na 12 uur tot nu (15.00)
VFRikus
Veefer
08-04-2008, 14: 14
Klopt, de database server lag eruit.
is volgens mij inmiddels opgelost. kreeg een mail tenminste.
even met F5 verversen of zo.
Ginoceros
13-04-2008, 08: 10
Paula... ik zoek in gezamelijke aankoop naar het topic over aankoop verensets en heb de instelling op "alles laten zien " staan maar kan desondanks dit en enkele andere topics niet meer vinden. ken dit kloppen ?
Dit is een printversie van ons forum. Om de volledige versie met meer informatie, opmaak en afbeeldingen te bekijken, a.u.b.
hier klikken.