Eens met zo'n beetje al het bovenstaande.
Ik was/ben een fanatiek Garmin gebruiker en beheers Basecamp en het maken van routes tot in de puntjes. Ik liep 2 jaar geleden echter wel steeds meer tegen de grenzen aan van mijn toenmalige Zumo 210.
Bij gebrek aan een fatsoenlijk alternatief van Garmin heb ik toen, na héél lang twijfelen en diverse conversaties met mrGPS toch gekozen voor de TomTom Rider 550. Dit is een fantastisch apparaat en als je niet van de gebaande paden afgaat heb je hier meer dan genoeg aan. Sterker nog, als ik niet vorig jaar begonnen was met offroad rijden had ik mijn 550 nooit verkocht aan @Aficior want op diverse punten bevalt/beviel de 550 mij beter dan de XT. Vorig jaar heb ik omwille van het offroad rijden een Zumo 660 erbij gekocht maar nu heb ik dus zoqel de Zumo 660 als de TT550 'ingeruild' voor een XT.
Ik vind de XT een geweldig apparaat. Hij kan zich op veel vlakken meten met de TT550 maar op een aantal punten leg hij het af.
Ik vind de informatievoorziening in je scherm tijdens het rijden van een route op de TT550 veel beter dan op de XT.
Ook heb ik zorgen over de mechanische degelijkheid van de XT in het algemeen en over de mount in het bijzonder. TT heeft naar mijn mening een veel betere en slimmere mount en bovendien veel betaalbaarder. Voor iemand met 1 motor maakt dat niet zoveel uit maar ik heb er 3 waar ik mijn navigatie op wil gebruiken. Bij TT koop je per motor een kabeltje van 15 euro en verplaats je de mount heel makkelijk à la minute van de ene naar de andere motor. Superslim en gebruiksvriendelijk. Ook kan je tijdens het rijden de oriëntatie veranderen bij de TT, bij de XT niet. Bij de XT heb je, tenzij je echt flink wil gaan hakken en breken in de voedingskabel met dan nog een matig resultaat, een kabel van 40 euro plus een mount van 20 euro nodig, dus 60 euro per motor !
Maar mijn grootste zorg is dat de mount van de XT, een 'krachtgesloten' mount is en bij de TT 'vormgesloten'. Ofwel: in wezen hangt je hele XT vast via één klein veertje. Als dat verslapt dondert je systeem gewoon van de motor af. Ik vind het, zeker geziem de positionering als ook offroad systeem, onbegrijpelijk. Ik heb deze zorgen met mrGPS besproken maar hij stelde dat Garmin wel weet wat ze doen. Ik hoop het. De tijd zal het leren.
Anyway, Garmin heeft een enorme vooruitgang geboekt maar TT is nog steeds de gebruiksvriendelijkere.
Voor iemand zoals ik, die tot in de diepste details gaat voor het maken van routes en offroad tracks, is de XT echter een superieur stuk gereedschap. Blijf je echter gewoon op de weg dan zou ik -weer- een TT550 nemen.