Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 06-04-22 in alle zones

  1. Elke moderne sport/tourband van de grote merken is goed. Maar ga je vergelijken met de banden van 10 jaar geleden van diezelfde grote merken, dan pas merk je hoeveel progressie er geboekt is. En ja, bij 99,9% van alle ritjes die je met je motor doet heb je die extra kwaliteit niet nodig. Maar die ene keer dat je het wel nodig hebt? Als je een noodstop of nood-uitwijkmanouvre moet doen? Of als je net die iets gladdere plek op opdrogend asfalt tegenkomt? Ik kies altijd voor de (voor mij) beste band. Vanwege mijn werk rij ik op alle merken en modellen banden, en dan zie je dat er best wel verschillen zijn. Die band waar je erg tevreden over bent, en al jaren op rijdt, die is echt verouderd. Waarom zou je niet naar hat advies van iemand die er echt verstand van hebt luisteren? Ik zeg niet dat je dat advies in een goede test blind moet opvolgen, maar probeer uit te vissen of dit ook op jou van toepassing is. In motorbandenland is stilstand achteruitgang. En dat gaat niet alleen op voor de fabrikanten, maar ook voor de motorrijders zelf. Ik ga trouwens dit weekend met 40 andere motorbandendealers in de Ardennen een nieuwe band uitproberen. Het lijkt behoorlijk weer te worden.....
    3 punten
  2. @jgpeggeman Topkoffer inclusief drager van het merk Givi. Koffer ziet er uit als nieuw. Geen krassen of zo. De drager lijkt gemodificeerd te zijn. Ik vermoed om te voorkomen dat de drager, wanneer hij gemonteerd zit, de kappen onder het zadel beschadigd. Euro 125,- lijkt mij een nette prijs.
    2 punten
  3. Zoals in een ander topic vermeld, rijd ik op de Donna, en zal ik dit topic gebruiken om plaatjes te spammen... Ik mag graag foto's maken als ik onderweg ben... eerste meters als trotse eigenaar: haar nieuwe slaapplekje, waar ze mag wennen aan haar nieuwe vriendjes (Yamaha Virago XV1100 en een Piaggio MP3 500hpe) eerste keer naar werk op de Donna, provisorisch een tailbag gemaakt: heerlijk om in de ochtend de Zalkerdijk over te rijden: ereplekje bij kantoor: en op de terugweg even de pont bij Olst meegepakt: even posen dat ik nu twee geweldige machines heb: tijdens een rondje Zwarte Meer, even een plaatje schieten bij de Kadoelen:
    1 punt
  4. In de OP staat onderaan in de handtekening een link naar autobedrijf Rijnberg, daar kan je ook het adres vinden.
    1 punt
  5. Ik gun je de rit van harte na de afgelopen periode, maar vond het erg ambitieus. Mooie oplossing heb je nu bedacht
    1 punt
  6. Ik heb nog eens nagedacht over de reis. Ik denk dat ruim 400 kilometer op één dag nu nog net iets teveel van het goede is. Maar, ik heb er wel zin in dus ik heb zojuist een B&B in Stadskanaal geboekt. Daar rij ik dan vrijdagmiddag heen, overnachten, ontbijten en dan is het maar een klein stukje op zaterdagochtend. Lijkt me een goede oplossing. Ik heb alleen geen adres waar Theo de sputterpan woont.
    1 punt
  7. Vriendendienst, detailen van Honda VFR800 VTEC In het weekend van 19 en 20 maart 2022 de VFR van mijn maatje verzorgd. Belofte maakt schuld. Ik detail al vele jaren auto’s, maar van motoren komt het nooit. Daarnaast ben ik altijd zo druk met de auto’s van anderen bezig, dat ik er dan niet toe kom om mijn eigen spullen aan te pakken. Tevens vind ik het dan, wanneer ik eindelijk tijd zou hebben voor mijzelf, leuker om te gaan rijden dan te poetsen. Maar goed. Nu dus de motor van mijn maatje vertroetelen. Ik had er zin in. Tevens, omdat ik mijn eigen motor nog nooit gedetailed had, die als eerste aangepakt op de zaterdag, zodat ik kon ontdekken wat de bijzonderheden zouden zijn. Altijd eerst oefenen op je eigen spullen. Aansluitend op de dag van de Heere de motor van mijn maatje vertroeteld. De foto’s in dit verslag zijn voornamelijk de foto’s van de motor van mijn maatje. We hebben allebei een Honda VFR800 VTEC en dan ook nog beiden in de kleur Italian Red.  Grappend wordt altijd gezegd dat rood de snelste kleur is. Het is blijkbaar echt waar, want ook in de natuur is rood het snelst...  De eerste stap was de motor(en) grondig wassen, want een mooi resultaat behaal je alleen op een schone ondergrond. (Anders ben je aan het polijsten met het vuil op de motor). Ik ben gestart met het reinigen van de wielen. Ik heb dat gedaan met een zachte kwast en wat terpentine om het vet en aangekoekte vuil weg te kwasten. Daarna de wielen zachtjes (van een kleine afstand) afgespoten met de hogedrukreiniger (HD-reiniger). Aansluitend de wielen nogmaals gereinigd met een milde en verdunde velgenreiniger. Ook weer ingewerkt met een zachte kwast en na een korte inwerktijd afgespoten met de HD-reiniger. Helaas heb ik daar geen foto’s van gemaakt, maar mijn wielen werden er mooi schoon van. Bij het wassen van de motor van mijn maatje kon ik deze stap van de wielen ruim overslaan. Ik had nog nooit eerder zulke schone wielen op een motor gezien. Ook de achterbrug van de motor van mijn maatje was zo verschrikkelijk schoon. Het leek wel nieuw. Echt smetteloos. Na de wielen komt de lak van de motor. De droge motor in de schuim gezet.  Deze stap dient om het stof en vuil wat op de motor zit zo goed mogelijk in te sluiten in het schuim. Daarnaast kan het schuim ook het vuil los weken van de lak. Dit laat ik dan een minuut of vier inweken, alvorens de motor af te spuiten met de HD-reiniger. Dat afspuiten doe ik wederom zo voorzichtig mogelijk, dus van een afstandje en in principe de elektrische- en bewegende delen zo veel mogelijk vermijdend. Oh, ik heb er ook weer wat van geleerd. Een volgende keer zal ik de stuurbedieningen inpakken in een plastic zakje en dat vast tapen. Voor nog meer zekerheid. Waarom ik dat voortaan zal doen? Ha ha ha ha, inderdaad! Mijn eigen knipperlicht bediening!  Daarna de motor voor de tweede keer in het schuim gezet en toen met een microvezel washandschoen en een goede shampoo de motor voorzichtig van boven naar beneden gewassen. Hierbij probeer je zoveel mogelijk in de lengteas van de motor te bewegen met de washandschoen. Dus horizontaal van voor naar achter (heen en weer gaande bewegingen) en NIET in ronde circulaire bewegingen of van boven naar beneden. Ik vind motorfietslak erg kwetsbaar en krasgevoelig. Wanneer je nu alleen was-bewegingen maakt van voor naar achter, dan zul je in het ergste geval alleen rechte krasjes van voor naar achter veroorzaken en geen circulaire krasjes (swirls). Krasjes zie je door lichtbreking. Circulaire krasjes zie je vanuit iedere hoek. Ook is het de bedoeling om vooral niet te drukken op je washandschoen. Zachtjes en langzaam die washandschoen over de lak bewegen om voorzichtig de vuilsluier te verwijderen. Dit veroorzaakt de minste schade. Vooral ook omdat je de motor al tijdens de eerste stap hebt geweekt en het meeste vuil er vanaf gespoten hebt met de HD-reiniger. De nu achtergebleven vuilsluier laat zich door ligt agiteren verwijderen.   Na het wassen de motor wederom afgespoten met de HD-reiniger om al de shampoo en het vuil te verwijderen.  Daarna de motor gedroogd met een föhn die warme lucht met een snelheid van meer dan driehonderd kilometer per uur blaast. Hierdoor lukt het om het water overal weg te krijgen en bovendien kun je drogen zonder de motor aan te raken, wat de kans op het veroorzaken van krasjes wederom verkleind.   Hieronder een afbeelding van het kontje van de VFR. Op deze foto ziet het er prachtig uit. Deze foto is gemaakt onder een gunstige hoek, maar daarover later meer.   Ik had mijn eigen motor ook al gewassen, dus hier stonden de twee machines vers gewassen, klaar om verder vertroeteld te worden. Op de voorgrond die van mij en op de achtergrond die van mijn maatje.  Aansluitend heb ik beide motoren gekleid met detailklei. Detailklei gebruik je om de lak te ontdoen van oppervlakte vervuiling die je met wassen alleen niet verwijderd krijgt. Je kunt testen of je lak schoon is, door NA het wassen en drogen je hand in een boterhamzakje te stoppen en dan zachtjes over de vers gewassen lak te bewegen. Aangehechte vervuiling voel je perfect met behulp van zo een zakje om je hand. Die oppervlakte vervuiling verwijder je dus met detailklei. Daarna houd je dan een perfect gereinigde ondergrond over die je kunt polijsten. Je wilt namelijk niet gaan polijsten en dat dan tijdens dat werk vuil los komt van de lak en onder je polijstschijf mee gaat draaien. Onze beide motoren waren voorzien van allerlei lichte gebruik sporen.     Zoals je kunt zien prachtige swirls. Je ziet nu ook duidelijk hoe zichtbaar die krasjes worden wanneer de motor goed schoon is en bij de juiste lichtinval. Zeker bij goed en juist zonlicht zijn die swirls erg goed zichtbaar en doen ze afbreuk aan de uitstraling van de motor. Die moesten dus verdwijnen. Nu kun je met allerlei eenvoudige middelen de krasjes en swirls camoufleren. Er zijn poetsmiddelen genoeg die op die basis werken of tegenwoordig van die moderne poetsdoekjes. Maar na een keertje wassen of in de regen rijden spoelt dat soort meuk weer van je motor af en worden de krasjes weer zichtbaar. Dat is dus niet des Detailers.  Dusssss,gestart met het corrigeren van de defecten. Ik heb (de beide) motor(en) in twee stappen gepolijst, maar op sommige delen regelmatig de stappen twee tot drie maal moeten herhalen om de swirls en andere defecten goed te kunnen verwijderen. De meeste correctie (verwijderen van lakdefecten) behaalde ik met een medium polijstmiddel (Menzerna 2400) in combinatie met een medium foam polijstschijf. Wanneer ik dan de defecten gecorrigeerd had, werkte ik de delen na met een fijn polijstmiddel (Menzerna 3500) met een zeer fijne polijstschijf. Ik heb de motoren excentrisch gepolijst en niet met een roterende machine. Het viel mij nog flink tegen hoeveel tijd er in het detailen van een motorfiets zoals de VFR gaat zitten. Door alle leuke details van het ontwerp van de VFR en de verschillende vormen kon ik alleen met mijn 70mm & 80mm polijstschijven werken. Ik heb nog nooit eerder zoveel gewerkt met die relatief kleine schijven. Ruitje natuurlijk ook meegenomen om de krasjes eruit te halen. Rechterzijde al wel gepolijst. Linker zijde nog niet.  Weet je nog die foto in het begin van dat kontje net na het wassen en drogen? Die zag er goed uit toch? Hier een foto van het zelfde kontje, maar nu met juiste belichting. Dit is voor de correctie.  Kontje gereed.   Kap onder het zadel voor correctie. Ik heb alvast wat polijstmiddel (die witte strepen) aangebracht, waarmee ik dit deel zou gaan polijsten.  De hele motor was er aan toe zoals op deze foto’s. Het ziet er best ernstig uit, maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat de motor er buiten in de zon toen ik hem zaterdag in de ochtend op ging halen prachtig uit zag. Pas onder de juiste belichting werden de defecten zichtbaar. Na het polijsten heb ik de lak beschermd met een sealant, te weten: Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0.  Deze sealant dient na aanbrengen en uitwrijven minimaal 24 uur te hechten in een droge omgeving. Het mag ook niet vochtig worden van bijvoorbeeld dauw. De volgende stap zal zijn het aanbrengen van een wax. Na een hele dag polijsten aan deze machine was het helaas al donker en kon ik geen mooie after-foto’s meer maken.      Vorige week erg druk geweest met mijn echte werk. Maandagavond 28 maart was ik weer in de gelegenheid de motor te bezoeken en toen heb ik wat betere after-foto’s in de zon kunnen maken.           Bedankt voor het lezen Aficior
    1 punt
  8. 1 punt
  9. Ah helaas. Nou volgens mij heeft Aficior een goe bod [emoji3526] Sent from my iPhone using Tapatalk
    1 punt
  10. Nog een test, vergelijk tussen de 3 en IV. https://www.kiratas.com/dunlop-roadsmart-4-in-endurance-test-sporty-all-rounder-for-relaxed-tours/
    1 punt
  11. Mooie voorraad, kan je er nog eens eentje in de prak rijden.
    1 punt
  12. Volgens de handleiding worden de lampen niet geschakeld aangesloten. Dat betekent dat de lampen op ieder willekeurig moment ingeschakeld kan worden. Dit sluit wel makkelijk aan maar persoonlijk vind het niet handig. Beter is het om de de voeding geschakeld aan te sluiten. Dit is wellicht lastiger maar zorgt er wel voor dat lampen niet per ongeluk blijven branden met een lege accu als gevolg
    1 punt
  13. Het rubber inmiddels ontvangen, duurde helaas wat langer door de post. Het nieuwe rubber past perfect en leg je zo in de groef. Nu komt het rubber weer goed boven de groef uit en kun je het afdekplaatje weer vastzetten. Het geheel wordt dan weer mooi geperst. Alles lijkt goed te werken, dus lekkende benzine kraan is op te lossen met een ongeveer €0,50 cent rubbertje. Nog even mijn werkwijze van openmaken: - - Schroef de on/off kraan eraf met het schroefje. (Markeer even de bovenkant “on” stand van de kraan op het uitsteeksel i.v.m. met in elkaar zetten later.) - - Slijp met een dremel multitool rustig de twee geperste uitsteeksels eraf tot op het plaatje. (Niet boren.) - - Draai de kraan om en geef een tikje op de achterkant van het plaatje. - - Zet er voorzichtig een schroevendraaier of beiteltje tussen en het valt zo open. ( let op dat je de inwendige metalen kogel niet laat vallen.) - - Gebruik de ingeslagen putjes(overblijfselen van wat je eraf geslepen hebt) van de persing als middelpunt van het te boren gat. - - Doe dit met een scherpe boor anders gaat de boor “lopen” terwijl je boort. Begin met 1 of 2mm en laat de boor zijn werk doen. - Je kunt er helemaal doorheen boren. Als je het recht doet gaat het precies. - - Uiteindelijk boor je het op tot 2,5mm. Rustig aan en recht. - - Een tapje draaien van 3mm. Groter kan niet. - - Twee boutjes van 3mm x10mm, inbus is hier het makkelijkst vond ik. - - Loctite op de boutjes met definitief vastzetten. Het rubber aan de bovenzijde ( Tank bevestigingsrubber) heeft de maat 25mm x 2mm. Een rubber van 24mm past ook. (Dit zijn de binnen diameters.) Mijn kraan lekte niet direct maar was niet meer gas/geur dicht. De hele schuur rook naar benzine en dit kwam via het afdekplaatje naar buiten. Na een speurtocht met de neus uiteindelijk toch gevonden……
    1 punt
  14. In tegenstelling tot wat hier zoal geschreven wordt ben ik al jaren erg tevreden over Bridgestone. Mijn laatste ervaring is met de BT32, en die is érg positief. Niet over de levensduur, maar met een volbeladen Pan 1300 overal vol door kunnen rijden (óok in zware regenval) en dan slechts 7200km op de teller, is ook niet echt slecht. Maar wie ben ik, ik rij niet zo veel als menigeen hier...
    1 punt
  15. De valbeugel zal geen hogere wiskunde zijn. Hoe de mistlampen op de draadboom moeten is de vraag. is er al een voorbereiding aanwezig dan is het plug en play. anders heb je wat Electro kennis nodig
    1 punt
  16. en de bijbehorende route:
    1 punt
  17. na wat sjagreinig te zijn geweest de afgelopen dagen, omdat de Donna me stond uit te dagen om te rijden, maar het weer er domweg niet voor uitnodigde, vanmiddag toch maar de stoute motorlaarzen aangetrokken, en een rit gemaakt. Man wat was dat de moeite waard zeg! Heerlijk rustig op de weg (geen vervelende fietsers en zo), en prachtig weer met oa mooie luchten: Fotos zijn genomen bij de schaapskooi op de dellen
    1 punt
  18. Goh wat zou ik graag daar eentje uit willen plukken [emoji3062] Sent from my iPhone using Tapatalk
    1 punt
  19. Mijn ‘tweewieler’ collectie is een cruiser (mijn grote vriend), die ik vooral inzet voor,je raad het al, cruisen… Meestal voorzien van een passagier. En daarnaast de Donna (VFR) voor meer touren en langere afstanden, of als ik alleen een stuk wil rijden. De derde is geen tweewieler maar een driewieler. Een Piaggio MP3 500hpe om exact te zijn. Deze is voor mijn vrouw, omdat zij geen A rijbewijs heeft, en ook niet echt die ambitie heeft
    1 punt
Deze erelijst is ingesteld op Amsterdam/GMT+01:00
×
×
  • Nieuwe aanmaken...