Jump to content

bvanes

Lid VFROC
  • Content Count

    688
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

bvanes last won the day on August 7

bvanes had the most liked content!

Community Reputation

218 Excellent
About bvanes
 
 
  • Rank
    Domino Bert
  • Birthday 08/15/1953
 
Profiel Informatie
 
 
  • Geslacht
    Man
  • Locatie
    Hoofddorp
  • Interesses
    Motor rijden, fotograferen en sax spelen, domino spelen met motoren.
 
Uitgebreidere profielinformatie
 
 
  • Type VFR
    Ik heb geen VFR
  • De mijne is
    Zwart
 
Recent Profile Visitors
 
 
1,294 profile views
 
  1. bvanes

    Nieuwe Honda sporttourer

    Als ik met mijn zoon of zoals in de vakantie met petrovski achter mij rijd, hoor ik het uitlaatgeluid van mijn motor vooral via hun microfoon van hun Sena communicatie als ik accelereer. Het is zoals normaal vooral naar achteren gericht. Daarom is het verhaal van "loud pipes save lifes" helemaal niet waar. Auto's die voor je rijden horen je helemaal niet aankomen, zeker als ze de radio wat harder hebben staan. In Tsjechië hadden ze testen daarmee gedaan en om altijd goed gehoord te worden ook in auto's voor je waar de radio redelijk luid staat, moet je 135 db produceren, dat is net zo veel als een laag vliegend vliegtuig.
  2. bvanes

    Nieuwe Honda sporttourer

    Mechanisch vergelijkbaar, maar ik geloof dat er op het forum gezegd is dat bij een VFR1200F de klep opengaat bij 4000 toeren. Bij de Africa Twin is die eigelijk alleen afhankelijk van het gashandel. Dus ook bij lage toeren gaat die klep open als ik maar genoeg gas geef. Dus bij een constante snelheid gaat die eigenlijk niet open. Omdat er veel motoren tegenwoordig met vergelijkbare systemen zijn uitgerust gaan er weer stemmen op om geluidsnormen voor motoren te maken die ook onder dynamische belasting als acceleratie onder een bepaalde norm vallen, nu zijn de eisen alleen voor statische belasting als je met een constante snelheid rijdt.
  3. bvanes

    Nieuwe Honda sporttourer

    Dat die uitlaat net als bij de Africa Twin zo hoog is omdat motorfabrikanten de grenzen opzoeken van eisen als Euro5. Die eisen zijn (nu nog) bij constante snelheid. Honda heeft op zijn Africa Twin en afgeleide motoren een dubbel uitlaatsysteem met servoklep erin. Als je een constante snelheid rijdt maakt die een geluid wat voldoet aan die Euro5 eis. Geef je gas of rij je in een andere versnelling gaat het tweede deel open met veel meer geluid. Vraag maar aan @petrovski die 7000 km achter mij gereden heeft heen en weer de Noordkaap.
  4. bvanes

    Nieuwe hightech V4 op komst?

    De vraag is komt die ook naar Europa? De nieuwe CBR600 is afgelopen jaar wel in Japan en VS aangekondigd, maar komt door de Euro5 niet naar Europa.
  5. Heb je dus al een VFR800 VTEC van voor 2005? Die knippers zijn niet het enige verschil. Het achterlicht bijvoorbeeld lijkt hetzelfde, maar geeft bij diegene van na 2005 twee keer zoveel licht met dezelfde lampjes. (Hoe weet ik niet) Verder is de bekabeling anders met andere stekkers. De ecu is anders zodat je het VTEC punt minder voelt. Enz. Enz. Als je een keuze hebt om nog voor een nette van na 2005 te gaan zou ik dat doen. Verder zijn die van na 2005 altijd met ABS uitgerust en is het op die van daarvoor een optie. Volgens mij heeft er misschien hier er een van de club nog een mooie van na 2005 te koop uit 2009.
  6. bvanes

    Sleuteldagen ja of nee [pol]

    Inderdaad werd er meer gesleuteld in het verleden, maar ik denk dat ondertussen ook het motorpark wat jonger is dan vroeger. Is daar al eens onderzoek naar gedaan? Ook is het zo dat bij modernere motoren veel meer elektronica is die alles regelt en daar is niet veel meer aan te sleutelen.
  7. bvanes

    Benzinelekkage VFR 750 F

    Dat lekken is duidelijk de afsluiters bij een van de vlotters die niet afsloot. Dat kan door vuil zijn maar ook vanwege een aanslag. Die aanslag ontstaat vanwege het verdampen van de benzine als de motor lang stilstaat. Dan blijft er een residu achter dat problemen kan veroorzaken. Schijnbaar is door het rijden de aanslag of vuil verdwenen bij de afsluiters, maar er is er zeker nog iets aanwezig in een van de carburateurs waardoor je wel wat benzine ruikt. Je kan voordat je gaat sleutelen of iets duurs laat doen, bij een tank euro98 iets van Wynn's reiniger bijvoegen dat je carburateur van binnen schoonmaakt. Moet je wel bijna leegrijden voor je weer gaat tanken. Je motordealer of autoonderdelenhandel in de buurt heeft vast wel een aanbeveling uit de keuze van flesjes van de diverse merken.
  8. bvanes

    Nieuwe Honda sporttourer

    Maar ja, Honda kiest voor waarschijnlijk voor omzet, en een allemansvriend verkoopt misschien beter als een sportievere VFR. Ik kon mij nog herinneren dat toen de Deauville 700 uitkwam je die overal zag, veel meer dan welke VFR dan ook in het verleden. Maar denk wel dat de NT1100 net zo veel vermogen heeft als een VFR750 en een stuk meer koppel, dus zo braaf is die ook weer niet. En hadden we in het verleden hier op het forum al geconcludeerd dat meer vermogen dan 100 pk "kroeg PKs" waren, leuk om over te praten maar je hebt er normaal gesproken niets aan. Dus de NT1100 met 102 pk en 104 nm is nog zo saai nog niet. En dat je met 102 pk niets te kort komt heeft ook een lezerstest bij motor.nl met verscheidene allroads al bewezen. Op de Africa Twin met dezelfde 102 pk misste ze geen vermogen tegenover de BMW en KTM met bijna 150 pk.
  9. bvanes

    Telefoon bedienen met handschoenen

    Op mijn Africa Twin heb ik Android Auto waar ik voor het navigeren TomTom Navigator GO op gebruik, maar Honda schakelt de schermbediening uit zodra de motor rijdt. Ik kan dan Android Auto dan alleen met de knopjes bedienen dus speciale handschoenen heb ik daarvoor niet nodig. Als ik stil sta gaat de schermbediening prima met elk type handschoen.
  10. bvanes

    Telefoon bedienen met handschoenen

    Motoport heeft leren handschoenen met aan de reachterhand voor de wijsvinger en duim topjes waarmee je een telefoon kan bedienen. Mijn ervaring is dat het er wel mee kan, maar dat die topjes veel eerder versleten zijn door er gewoon mee te rijden dan de rest van de handschoenen. En voor de telefoon gebruik ik het eigenlijk niet. Want dan sta je stil en doe ik lever mijn handschoenen uit.
  11. Zou ik niet doen, dan verlies je misschien het harde toplaagje, of wordt de hardheid van het toplaagje beïnvloed. Maar misschien is een andere optie een mogelijkheid. Bij het stellen van de kleppen van de VTEC van mij een aantal jaar geleden was 1 klep te strak en een andere te ruim. Die hebben ze kunnen omwisselen. Beide kleppen daarna ok. Scheelde twee plaatjes.
  12. bvanes

    Nieuwe Honda sporttourer

    Hoe lang jeb je er op gereden en vond ke het wat?
  13. Versleten koppelingsplaten?
  14. bvanes

    Zekering koelfan klapt er uit

    Ik zou de bedrading wel even controleren. Maar als het motortje wel draait, maar te veel stroom trekt, komt het niet goed op toeren. Kijk ook even of de fan niet aanloopt. Ik zou gewoon een andere halen als de bedrading ok is en de fan niet aan loopt. Waarschijnlijk heeft Honda dit motortje vast op veel modellen gebruikt en misschien ook wel andere fabrikanten dan kan je het vast wel voor weinig op de sloop kopen.
  15. bvanes

    Nieuwe Honda sporttourer

    Maar bij een RFID chip kan je het aflezen van de chip ook op afstand of op een lopende band, zodat je de logistiek meer kan automatiseren, Bij banden bij vrachtwagens speelt ook het gewicht nog eens mee, je hoeft de band niet meer te keren of te draaien om alles van die band te weten. Daarnaast is bij autobanden het omzetvolume veel groter dan bij motoren en heeft het automatiseren van de logistiek van die banden meer zin. En heb je wel eens gezien bij de zomer/winterbandenwissel dat ze alle banden moeten markeren met krijt waar die zat zodat ze daarna weer de banden op dezelfde plek kunnen monteren? Nu kunnen ze dat automatiseren en hoeft er niets meer gemarkeerd te worden. Ze lezen de chip voor de montage en weten precies waar die zat. En als je problemen hebt met een band die het gevolg zijn van een productieproces, kan je beter en sneller andere banden van die partij opsporen en laten vervangen. Kortom vele mogelijkheden om met RFID chips in de banden sneller en efficiënter te werken.