Probeer eerst even uit te vissen of de motor technisch total-loss is (bijvoorbeeld schade aan het frame) of economisch total-loss (te duur om te repareren). Bij een technisch TL gewoon de motor weg doen, de verz.mij. vraagt biedingen aan motorsloperijen.
Vraag daarna aan jouw verzekeringsmaatschappij of jij de keuze krijgt om de motor te houden (dan krijg je minder geld), of dat je hem verplicht moet afstaan (hangt van de verzekeringsmaatschappij af).
De verz.mij. stelt de waarde van jouw motor vast, maar dat eerste bod is eigenlijk altijd te laag. Zorg voor wat voorbeelden wat een vergelijkbare motor elders in het land zou kosten. Met wat onderhandelen sleep je er eigenlijk vrijwel altijd veel extra geld uit.
Als je de motor wil houden dan wordt het even rekenen.
Stel dat de dagwaarde van jouw motor 5000 Euro is, en een sloper biedt er 1000 Euro voor, dan krijg jij 4000 Euro uitgekeerd. Voor dat geld mag je dan jouw motor (laten) repareren. De motor gaat dus economisch total-loss als de schade hoger is dan die 4000 Euro (verschil tussen dagwaarde en restwaarde wrak).
Let wel op: sommige verz.mij. vragen bonnen op voor de aangekochte onderdelen en arbeid. Heb je die niet, dan krijg je ook geen geld. Dus vraag dat vooraf na.
Als je de motor niet wilt houden, dan krijg je de de dagwaarde. Soms alles van de verzekering (in het voorbeeld 5000 Euro), soms deels van de verz.mij. (4000) en deels van de opkoper/sloper (1000).