Volgens mij bestaan er hier een aantal misverstanden over gyroscopisch effect.
Ten eerste maakt het niks uit of een as vooruit of achteruit draait. Hij zal zich verzetten tegen een verplaatsing van de richting van de as. Een vooruit draaiende as zal een achteruit draaiende as niet compenseren. Dus als de draaiende delen van de motor een gyroscopisch effect hebben, zal dat ook werken als die assen tegengesteld aan elkaar draaien.
Het werkt alleen wel anders bij een motor met de krukas in de lengterichting: die zal gestabilieerd worden tegen richtingsveranderingen van de motor, maar niet tegen omvallen.
Ten tweede is het gyoscopisch effect niet datgene wat een motor overeind houdt. Het werkt veranderingen van stand wel tegen, maar als je motor eenmaal schuin ligt, zal datzelfde gyroscopisch effect ervoor zorgen dat de motor ook zo wil blijven staan. het stabiliseert dus wel heftig, en helpt om niet plotseling om te vallen als je band glijdt, maar uiteindelijk zou je met al die gyroscopische kracht gewoon omvallen. Het duurt alleen wat langer.
Verder zag ik ook een stukje langskomen over ski's. Dit is niet het gyroscopisch effect, maar juist precies datgene wat een motor wel overeind houdt, of een fiets. Dat is het effect dat, door de geometrie van je voorvork, het voorwiel naar binnen valt, wanneer je omvalt, waardoor je in de richt van de val gestuurd wordt, zodat je in evenwicht blijft.