Goedenavond iedereen,
Het volgende,
Mijn vtec (2006) en 85.000km heeft problemen met de koude start.
Hij komt niet op toeren, ik moet handmatig wat gas bijgeven, anders slaat hij af.
Dit probleem sluimert eigenlijk al een jaar, maar ben er nu echt flauw van.
Het volgende ondertussen vervangen, accu (deze zakte onder de 10 volt bij starten, en werd leeg getrokken)
Bij regulier onderhoud, luchtfilter, olie en oliefilter, koelvloeistof (voegt niets toe, maar voor het complete plaatje)
Bougies zijn vervangen, ik had geen idee hoelang of dat deze er al inzaten. Deze waren aardig zwart, maar wel binnen spec. wat betreft maatvoering.
Tank brandstof erdoorheen gereden in combinatie met Forté injectie reiniger.
Gasklephuis, de stangetjes en palletjes/schuivjes allemaal schoongemaakt en gesmeerd/gangbaar en schoongemaakt.
Nu was er voor mij de angst dat of het beruchte wax-element overleden zou zijn.
Vanmorgen dus luchtfilterbak eraf en met een schuifmaat de afstand gemeten hoever de "bypass" uit staan (gemeten in koude stand).
Toen de motor gestart, wat schetst mij verbazing? De motor trekt meteen na het starten toeren tot ongeveer 1900 toeren.
Redelijk snel, zie je het wax element zijn werk doen en hoor je de toeren zakken naar een normale 1100 toeren.
De bypass is ongeveer 2 mm naar binnen geschoven door het wax-element.
Nu dus de vraag.. Waar zou ik het nog kunnen zoeken?
Zal er een foute waarde doorgegeven (kunnen) worden door de sensor welke in het luchtfilterbak zit?
Aangezien als ik deze losgekoppeld heb, hij wel op toeren komt.
Of mocht het in de synchronisatie van de SV's kunnen liggen?
En kan dit uitgelezen worden??
Wie oh wie heeft nog ideeën of suggesties?