Ga naar inhoud

Vizier open, dicht of allebei?


 Delen

Hoe heb jij je vizier tijdens het rijden?  

146 leden hebben gestemd

  1. 1. Kies een optie

    • Altijd dicht
      8
    • Altijd dicht behalve uitzondering als ik stil sta
      33
    • Altijd open
      1
    • Open binnen de bebouwde kom (snelheid < 50km/u)
      31
    • Altijd op een kiertje
      8
    • Altijd op een kiertje tenzij hoge snelheid
      37
    • Afhankelijk van weer/temperatuur
      24
    • Anders namelijk... (leg uit)
      5


Aanbevolen berichten

Een vraag over meningen...

 

Ik, als relatief beginnende motorrijder, verander nogal wel eens hoe ik het vizier heb: soms rijd ik een hele dag met het vizier gesloten, soms heb ik 'm de hele dag open met een zonnebril erachter, soms rijdt ik constant met het vizier op een kiertje voor wat extra frisse lucht.

 

Ik vroeg me af hoe jullie er over denken. Ik begrijp dat de meeste mensen hun vizier open zullen zetten als ze langzaam rijden/stilstaan om beslaan tegen te gaan. Ik neem aan dat de betere helmen met pin-lock danwel een dubbelwandig vizier daar minder last van hebben maar ook die zullen in slechte omstandigheden open gezet moeten worden neem ik aan.

 

Als je dan wegrijdt zet je vaak je vizier weer dicht voor of vlak na het wegrijden, vooral als je een wat hogere snelheid gaat aannemen. Constant wisselen van vizierstand tijdens het rijden is natuurlijk ook maar onhandig.

 

Veel zal ook afhankelijk zijn van het weer of de temperatuur. Natuurlijk houdt je je vizier niet open als je in koud weer rijdt. Waarschijnlijk houd je 'm niet constant dicht als het super warm is.

 

Wat zijn jullie meningen hierover? Zit je constant met je hand aan je vizier of kom je er niet aan tussen vertrek en aankomst?

 

Laat het maar weten,

 

-Conorach

 

P.S. Ik heb dit topic in het Rijtechniek forum geplaatst omdat ik van mening ben dat het meer hier mee te maken heeft dan met kleding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna altijd dicht, of als het héél erg warm is op een kiertje.

 

Gewoon je ventilatie open zetten op warme dagen.

 

Reden dit ik bijna altijd met een dicht vizier rijd is een vlieg/bij/whatever die bij 120 km/h zich op mijn gezicht plantte. Doet meer pijn dan je denkt, en je bent zeker even afgeleid!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die vlieg meteen dood is dan is het ook nog niet zo'n ramp, maar ik heb het eens gehad dat er een wesp in mijn helm terecht kwam en die bleef heen en wee kruipen. Was geloof ik mijn snelste stop ooit!

Als het al eens warm is en de snelheid niet al te hoog dan klap ik het kinstuk omhoog

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij altijd met mijn vizier dicht. Voor mij zijn ook vliegende dingen als vliegen, wespen, bijen en steentjes de voornaamste reden.

Beslaan ga ik tegen door mijn vizier 1 keer per 2 maanden ongeveer te behandelen met een vloeistof tegen het beslaan. Op aanraden van een motoport medewerker heb ik dit eens geprobeerd en het bevalt mij erg goed, ook bij regen e.d. beslaat mijn vizier niet. Als je wilt kan ik de fles weer eens opzoeken en even posten welk spul het precies is.

Verder is mijn vizier gewoon kleurloos, maar zit er achter mijn vizier een soort 2e vizier (donker, tegen de zon) dat ik mbv een knop aan de buitenkant van m'n helm in of uit kan klappen, dit vind ik zelf erg handig omdat je dan nooit met een zonnebril zit te kloten (vergeten kan niet meer) en bovendien kan ik deze ook tijdens het rijden in/uit klappen. Erg handig wanneer je op een zonnige dag een tunnel in rijdt bijvoorbeeld. Er zijn meer helmen die dit tegenwoordig hebben, dit is de helm die ik heb. Overigens behandel ik dit vizier ook met dat spul, dat deed ik eerst niet tot het opeens besloeg :D

Ik zou zelf liever een pinlock viziertje gebruiken tegen het beslaan, maar dit zou niet lang goed blijven bij mijn helm. De ruimte tussen de binnenkant van mijn vizier en de buitenkant van mijn helm is bij het openklappen dusdanig klein dat daar geen ruimte is voor een pinlock vizier. En bij een tankstation e.d. doe ik toch vaak even alles omhoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk wilde ik een combinatie van antwoord 2 en 6 kiezen, maar dat ging niet... Ik rij eigenlijk bijna altijd met mijn vizier op een kiertje. Mijn Schuberth S1 heeft hiervoor een soort ventilatiestand, waarbij het vizier slechts een paar mm open blijft staan. Op de snelweg doe ik het vaak helemaal dicht omdat het me anders te lawaaiig wordt. Sta ik een poosje stil, bijvoorbeeld bij een verkeerslicht, dan zet ik het vizier even open voor een beetje frisse lucht. Rijden met het vizier open doe ik eigenlijk nooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die vlieg meteen dood is dan is het ook nog niet zo'n ramp, maar ik heb het eens gehad dat er een wesp in mijn helm terecht kwam en die bleef heen en wee kruipen. Was geloof ik mijn snelste stop ooit!

Als het al eens warm is en de snelheid niet al te hoog dan klap ik het kinstuk omhoog

VFRikus

 

:withstupid:

Eigenlijk wilde ik een combinatie van antwoord 2 en 6 kiezen, maar dat ging niet... Ik rij eigenlijk bijna altijd met mijn vizier op een kiertje. Mijn Schuberth S1 heeft hiervoor een soort ventilatiestand, waarbij het vizier slechts een paar mm open blijft staan. Op de snelweg doe ik het vaak helemaal dicht omdat het me anders te lawaaiig wordt. Sta ik een poosje stil, bijvoorbeeld bij een verkeerslicht, dan zet ik het vizier even open voor een beetje frisse lucht. Rijden met het vizier open doe ik eigenlijk nooit.

 

:withstupid: alleen heb ik een schuberth R1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik reed in het begin binnen de bebouwde kom vaak met het vizier open, maar daar kom ik nu van terug: Ik kreeg een vliegje in mijn oog, en dat ging er niet meer uit, met als gevolg dat ik nauwelijks meer kon kijken. Een beetje met 1 oog ging nog, maar dan schat je afstanden toch heel raar in. Niet echt fijn, dus voortaan zorg ik er voor dat ik altijd iets voor mijn ogen heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik rij met schuberth C2 op mijn koppie en rij altijd met een klein kiertje (vizier klikt vooruit). Openzetten onder het rijden doe ik nooit. Bij de lichten meestal het vizier effe open. Ben nog op zoek naar een goede antidamp vloeistof. Heb het nog niet uitgeprobeerd, maar wel veel goede commentaar gehoord.

 

Pitteken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rijdt het hele jaar door dus het verschilt nogal.

In de winter heb ik het visier soms al dicht voor ik naar buiten ga.

In de zomer wil het nog wel gebeuren dat ik op de snelweg mijn visier nog open heb.

Het hangt echt af van het weer en mijn bui.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is net hoe mijn bui is maar vaak rij ik met het vizier op een klein kiertje en als de snelheid erg hoog word gaat dat ook dicht. Met mijn Arai reed ik langer met het vizier open en verder open dan mijn huidige Schubert S1 maar dat komt omdat ik in de Schubert veel sneller traanogen krijg dan in de Arai. Maar wil zomers nog wel eens naar een zonnebril gaan met vizier open puur voor de frisse lucht maar dat komt niet vaak voor en dan ook boven de 80 niet meer. Bij het stoplicht bijna altijd open

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het al eens warm is en de snelheid niet al te hoog dan klap ik het kinstuk omhoog.

Dat is nou net niet niet wat je moet doen. Veel motorrijders met een systeemhelm rijden met het kinstuk open als het niet zo snel gaat en dat is meestal binnen de bebouwde kom.

En dat is juist waar de meeste ongelukken gebeuren. Eigenlijk nooit rijden met het kinstuk open ook dus niet als het langzaam gaat.

 

Dit is ook een van de reden dat Arai nooit een systeemhelm op de markt brengt of gaat brengen. Op de verkeerde momenten zet je het kinstuk open. En tevens is een systeemhelm niet stevig genoeg (volgens Arai dan). Integraalhelmen ontlenen geen sterkte aan het open of dicht zitten van het vizier, systeemhelmen wel bij het dischtzitten van het kinstuk.

 

Zelf heb ik trouwens een integraalhelm van Shoei, en rijd afhankelijk van het weer met een kier open of helemaal dicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het al eens warm is en de snelheid niet al te hoog dan klap ik het kinstuk omhoog.

Dat is nou net niet niet wat je moet doen. Veel motorrijders met een systeemhelm rijden met het kinstuk open als het niet zo snel gaat en dat is meestal binnen de bebouwde kom.

En dat is juist waar de meeste ongelukken gebeuren. Eigenlijk nooit rijden met het kinstuk open ook dus niet als het langzaam gaat.

 

Dit is ook een van de reden dat Arai nooit een systeemhelm op de markt brengt of gaat brengen. Op de verkeerde momenten zet je het kinstuk open. En tevens is een systeemhelm niet stevig genoeg (volgens Arai dan). Integraalhelmen ontlenen geen sterkte aan het open of dicht zitten van het vizier, systeemhelmen wel bij het dischtzitten van het kinstuk.

 

Zelf heb ik trouwens een integraalhelm van Shoei, en rijd afhankelijk van het weer met een kier open of helemaal dicht.

 

 

Euhm, niet om het een of ander maar bijna elke systeemhelm (shuberth uitgezondert) is niet als intergraal maar als potje (jet) gekeurd. Het maak dan ook echt niet uit of je de kinnenbak naar beneden hebt bij een ongeval, deze heeft echt geen enkel nut.

Feit is wel dat alle fabrikanten afraden om met de bak open te rijden.

 

Daarnaast, leuk weetje. Onderzoek heeft een paar jaar geleden al aangetoont dat een frontale aanrijding met 50 kilometer of meer dodelijk is. Als je het overleeft moet je gewoon een staatslot halen want dan heb je veel geluk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij het liefst met dicht vizier, behalve in de bebouwde kom, dan volledig open. Bij regen of wanneer het vriest zet ik hem soms op kierstand, om een beslagen/nat vizier te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...