Ga naar inhoud

Mijn mishandelde VFR.


PprMkr
 Delen

Aanbevolen berichten

De beschadigingen door mijzelf aangebracht bestaan uit dikke krassen op het rechter midden kuipdeel, afgebroken deel van de onderkuip en uitgescheurd deel aan de topkuip ter hoogte van de spiegel bevestiging.

 

Oorzaak? Foute stuurcorrectie bergafwaarts in Sauerland. Resultaat? Halverwege de bocht gaat de motor rechtop staan en van het talud af het weiland in.

Een sprong van ca. 80 cm. hoogte, waarna bij de landing de motor zich gedroeg als een wilde stier en mij afworp en zelf lande op de rechter zijde.

 

SL743218.jpg

meer foto's

 

Na demontage van de beschadigde delen bleek de motor eerder nog veel meer schade te hebben opgelopen.

Het linker midden kuipdeel is hersteld met een dikke laag polyester, de koplamp heeft afgebroken pennen van de bevestiging aan het kuipframe.

 

Eigenlijk had het antwoord op de vraag: "Waarom ontbreken de stickers op de kuip?" een lichtje moeten laten branden. "Ja, ze waren niet meer zo mooi ..."

L*lkoek? De motor is hersteld en overgespoten.

 

De meegebrachte motorkenner keurde de motor goed na een proefrit en hem viel de reparatie ook niet op. Ik als motorleek vond de motor er super uitzien.

Mooi glanzend, goed lopend en pracht geluid ... Ik wou niets anders.

 

Geprobeerd de beschadigde VFR750F-K te verkopen. Misschien wel te begrijpen, maar zeer weinig belangstelling.

Er was niet meer uit te halen dan 500 Euro. Daarvoor wil ik hem eigenlijk niet missen.

 

Na heel veel surfen en vergelijken en mailen vond ik voor betrekkelijk weinig een complete kuipenset. De maker ervan, SkidMarx, levert niet direct in Nederland.

Via een tussenhandel hier in Nederland zou de prijs verdubbelen. In Engeland echter een onderneming gevonden, M&P Direct - Europe's Largest Motorcycle Parts & Accessories Company,

die voor slechts 12 GBP de kuipdelen wel levert. De prijs is hetzelfde als bij SkidMarx, 225 GBP. Een lokale spuiter spuit de kuipdelen voor 300 euries zwart zwart!

 

Een koplamp vond ik bij mega-moto.nl, 60 euries voor een goed exemplaar. Nieuw kosten die krengen 350 euro!

Tegelijk ook maar een nieuwe kettingset besteld, omdat de huidige bijna op het eind staat.

Aangezien de voorveren behoorlijk slap zijn en zelfs verhoging van de druk naar 0,8 bar maar lichte verbetering gaf, ook maar nieuwe progressieve veren en nieuwe olie ( 10W ) erbij.

 

Om het uiterlijk weer terug te brengen naar origineel, in Amerika een stickerset besteld voor 44 USD.

 

Nu komt het: ik als noob wil de onderdelen zelf plaatsen / monteren. Als dat maar goed gaat!

 

Ik heb een Peters nr66 motorhandboek op de kop getikt voor 10 euro. Nu maar lezen in afwachting van de onderdelen ...

 

 

Wordt vervolgd ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Succes met de klus, moet wel kunnen met een beetje een handboek is het allemaal niet zo moeilijk lijkt me. ;) (ben zelf wel nogal voorstander van de Haynes manuals...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

:respect: voor je beslissing om deze moderne klassieker te herstellen en 'm zodoende op de weg te houden! Veel succes met de montage; als je in staat bent om eenvoudig gereedschap te gebruiken, het handboek te lezen en vooral je geduld te bewaren, dan moet dat lukken :yes:
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beeldend beschreven, ik zag het voor me.

Je bent er, geloof ik, zelf goed afgekomen, behalve dan die deuk in je ego?

Ik wens je succes met opknappen en verheug me nu al op de foto's van het eindresultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn om te zien, dat je dit prachtige oudje op de weg houd.

 

Het sleutelwerk, dat je gaat doen, is redelijk simpel te doen. Let er bij het monteren van de topkuip wel op, dat het kuipframe goed recht is. Deze wil na een schuivertje wel eens een beetje vervormen. Afgebroken ophangpunten wijzen vaak ook in die richting. Alle kuipdelen moeten in princiepe spanningsvrij worden gemonteerd. Let er bij vervangingskuipen op, dat de pasvorm soms net een klein beetje minder goed kan zijn als origineel. Ik zou de ongespoten kuip eerst een keer monteren, om te kijken of alles past. Aanpassingen kan je nl beter voor het spuiten maken.

Controleer ook gelijk, of b.v. vorkpoten nog goed recht zijn en of het balhoofdlager geen tik heeft gehad van je uitstapje naast de weg.

Schakel bij twijfel hulp in. Er is hier op het forum genoeg kennis voorhanden.

 

Succes met deze klus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent er, geloof ik, zelf goed afgekomen, behalve dan die deuk in je ego?

 

Wat me het meeste pijn deed, was het witte koppie van mijn zoon. Hij zag me in zijn achteruitkijkspiegel rechtdoor gaan in de bocht waar hij net met 100 doorheen was gegaan.

Na de motor rechtopgezet te hebben, even een tabakkie gedraaid en mijn zoon gerust gesteld.

 

Ik had een paar grassprietjes op mijn rug en er zat wat zand aan een handschoen. Achteraf valt dat reuze mee. Ik ging toch gauw met 80 km/uur van het taludje af en stond / lag zo'n 40 meter naast de weg!

 

SL740080.jpg

ps. toch maar mooi die ene boom gemist !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel succes gewenst met het herstellen van je bike. De meeste onderdelen heb je al opgescharreld dus voor het echt lekker motor weer is zal je motor toch wel weer kant en klaar zijn.

 

Groet Barrie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:respect: voor je beslissing om deze moderne klassieker te herstellen en 'm zodoende op de weg te houden!
Fijn om te zien, dat je dit prachtige oudje op de weg houd.

Naar schatting 1000 euro voor zo een prachtige machine die, deels door mijn toedoen, ernstig mishandeld is. Ik vind voor dat geld geen motorfiets die kan tippen aan deze VFR!

 

Controleer ook gelijk, of b.v. vorkpoten nog goed recht zijn en of het balhoofdlager geen tik heeft gehad van je uitstapje naast de weg.

Na het 'uitstapje' was de wegligging net als daarvoor. Ik kan gewoon het stuur loslaten en de motor gaat recht door.

Met de motor op het middenbok en met het voorwiel vrij van de grond, geen kraakjes of zware punten bij verdraaien van het stuur.

 

... dus voor het echt lekker motor weer is zal je motor toch wel weer kant en klaar zijn.

De levertijd voor de kuip delen is meer dan 30 dagen. Ze komen dus pas na halverwege maart. Ik hoop dat dan de winter echt over is ...

 

Half jaartje terug gebeurd?

Nee. Het gebeurde 4 juli 2008. Ik heb de delen met Ducktape aan elkaar geplakt en al die tijd zo rondgereden. Later met een soldeerbout geprobeerd de scheuren dicht te smelten met stukken van een Aprillia scooter kap, maar dit lijkt nergens op ... Ik mis ook enkele afgebroken stukken kuip. Die liggen nog in het weiland... :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij dus inmiddels al ruim 11 jaar rc 24 en kan me nog steeds prima op de machine vermaken.

Wel zijn er op het gebied van vering en velgen wat aanpassingen gedaan, i.v.m. wegligging.

En is van de mijne het uitlaatsysteem vervangen, omdat het origineel op een gegeven moment op was. Verder is de fiets origineel.

Gewoon elk seizoen netjes zijn onderhoud geven en goed afstellen en rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een begin gemaakt met de demontage.

 

Creatief met gesmolten plastic ...

 

De koplamp gerepareerd door vorige eigenaar ...

SL743226.jpg

meer foto's

 

Bericht van M&P direct:

VFR750 88-89 White Complete Fairing - We expect to receive these goods into our Warehouse on 14/03/10.

As soon as we receive the goods, we will dispatch them to you immediately .

aangepast door PprMkr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de originele veren er nog in zitten, dan is die veren set een enorme verbetering. Bij mij was het enige nadeel, dat ik daarna ook een andere monoshock wilde.

Kost wat, maar je kent je motor niet meer terug wat betreft wegligging.

Zo te zien ga je de VFR echt vertroetelen, goed bezig !

Link naar reactie
Delen op andere sites

De veren vervangen ...

 

Aangezien ik geen mogelijk tot takelen heb, een steuntje gemaakt om het voorwiel vrij van de grond te krijgen.

 

Daarna de luchtdruk laten ontsnappen door het ventiel in de drukken.

 

De doppen los van de veerpoten. Wel met 1 hand flink druk uitgeoefend. Achteraf viel de veerspanning mee, maar dat weet je dus niet van te voren ...

 

SL743245.jpg

 

Na de vulbussen te hebben verwijderd, het steuntje weggehaald. Wat direct opviel was het verschil in olie niveau. Lijkt me niet normaal!

 

SL743247.jpg

 

Eerst maar eens met een spuit de olie afzuigen. Dacht dat anderhalf jaar geleden de vorkolie was vervangen bij een beurt, maar wat is het zwarte troep die eruit komt!

 

SL743248.jpg

 

Nu de oude veren eruit getild en met een beetje nieuwe olie de vorkpoten gespoeld met de spuit en weer afgezogen.

 

De nieuwe olie gaat er in ...

 

 

SL743251.jpg

Verschil tussen oud en nieuw

 

En met de spuit met op 140 mm afgestelde begrenzing weer gezogen tot er geen olie meer komt. Omdat de poten niet precies rechtopstaan, zoveel mogelijk het midden van de buis aangehouden.

 

SL743253.jpg

 

Dan de steun er weer onder en de nieuwe veren laten zakken.

 

SL743254.jpg

SL743255.jpg

De sluitring erop en met behoorlijk meer kracht uitoefenen om de veer in te drukken dan bij loshalen de dop er weer op gedraaid.

 

SL743256.jpg

meer foto's

 

Dat viel reuze mee !!

aangepast door PprMkr
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...