Ga naar inhoud

Ketting spannen?


Pier
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo mensen,

 

Op mijn VFR uit 1992 zit een ketting die net vervangen was toen ik hem kocht. Nu kan ik de ketting een stukje op en neer bewegen, denk 2 a 3 cm (moet ik nog meten). In de handleiding staat dat ie tussen de 1,5 en 2,5 cm moet zijn. Tijd om hem wat strakker te zetten dus.

Op mijn brommer was het een kwestie van het achterwiel verder naar achteren plaatsen. Dat gaat natuurlijk niet met een 'pro arm'.

 

In de handleiding lees ik:

Loosen the bearing holder pinch bolt.

Adjust the drive chain slack by turning the bearing holder using the pin spanner and handle (included in toolkit).

Tighten the bearing holder pinch bolt.

 

De plaatjes die erbij staan zijn wat onduidelijk. Ik weet niet precies hoe het in elkaar zit. Op de een of andere manier kan het achterwiel dus naar voren en naar achteren geplaatst worden.

 

Is dit een easy peasy dingetje dat ik zo uit kan voeren? Of zijn er zaken waar ik goed op moet letten? Ik kon op het forum niet zo snel iets vinden hierover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Als het goed is zitten er bij je boordgereedschap 2 haaksleutels, een grote met 2 haakjes en een kleinere en een pijpje waar je ze in kan steken als handgreep/verlenging.

De grote is voor je ketting te spannen.

Achter naast je kettingwiel zit een bout die je iets los moet draaien (dat is de borging) en dan jan je met de haaksleutel je achterwiel verdraaien waardoor via een conische schijf binnenin de wiel naar achteren en naar voren gesteld kan worden.

Althans... als de basis van de 750 hetzelfde is als de V-tec maar ik verwacht dat daarin weinig te verbeteren viel (op misschien het uiterlijk na).

Na de tijd de borging weer vastdraaien en klaar is Kees/Pier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het goed is zitten er bij je boordgereedschap 2 haaksleutels, een grote met 2 haakjes en een kleinere en een pijpje waar je ze in kan steken als handgreep/verlenging.

De grote is voor je ketting te spannen.

Achter naast je kettingwiel zit een bout die je iets los moet draaien (dat is de borging) en dan jan je met de haaksleutel je achterwiel verdraaien waardoor via een conische schijf binnenin de wiel naar achteren en naar voren gesteld kan worden.

Althans... als de basis van de 750 hetzelfde is als de V-tec maar ik verwacht dat daarin weinig te verbeteren viel (op misschien het uiterlijk na).

Na de tijd de borging weer vastdraaien en klaar is Kees/Pier.

 

Ah tnx, ga ik proberen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even gechecked in de microfiches en de basis is iig hetzelfde.

Handig zeg zo'n forum! Ik ga ermee aan de slag en ik laat het resultaat wel ff weten.

 

Westergroet voor de Zuiderling!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Handig zeg zo'n forum! Ik ga ermee aan de slag en ik laat het resultaat wel ff weten.

 

Westergroet voor de Zuiderling!

 

Nog handiger: einde van de maand is er een sleuteldag van de club in Delft. Voor jou, net als voor mij, een thuiswedstrijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ok, het is gelukt met het spannen van de ketting. Bij de eerste draai stond de ketting direct erg strak. De andere kant op draaien om hem weer losser te zetten valt nog niet mee :). Best moeilijk om die haak ertussen te krijgen, maar het is gelukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft er iemand hier wel eens nagedacht over het feit dat je de rijhoogte en wielbasis mede verandert bij het stellen van de ketting?

Door het verdraaien van de excentrische spanner maakt de as een rondje met bovenstaande neveneffecten.

Las op het-een-of-ander ducatiforum dat de as zich op 4 tot 5 uur moest bevinden van de linker-zijkant bezien (met de neus van de fiets dus op 9 uur).

Is daar bij de VFR ook iets over bekend?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft er iemand hier wel eens nagedacht over het feit dat je de rijhoogte en wielbasis mede verandert bij het stellen van de ketting?

Door het verdraaien van de excentrische spanner maakt de as een rondje met bovenstaande neveneffecten.

Las op het-een-of-ander ducatiforum dat de as zich op 4 tot 5 uur moest bevinden van de linker-zijkant bezien (met de neus van de fiets dus op 9 uur).

Is daar bij de VFR ook iets over bekend?

 

Dat klopt ja, toen ik de ketting ging spannen kwam dat ook in mij op. Denk alleen dat het om hele kleine waarden gaat. Als je een speling hebt van 4 cm op de ketting (in het midden naar boven en naar beneden dus 4cm) en je zet hem strakker (speling naar 2cm) dan is het wiel volgens mij maar een heel klein stukje naar achteren gegaan. Hoe je het uit kan rekenen weet ik even niet, maar volgens mij praat je over 1 a 2 mm. Ook voor de hoogte natuurlijk.

Bij normaal alledaags gebruik denk ik niet dat je hier iets van merkt. Circuit racers zullen hier misschien wel iets van merken in rondetijden ver achter de komma, maar die rijden niet zo vaak op VFR's denk ik ;-)

 

Conclusie: niet naar Ducati fora gaan;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft er iemand hier wel eens nagedacht over het feit dat je de rijhoogte en wielbasis mede verandert bij het stellen van de ketting?

Ja, o.a. door personen die de VFR hebben verlaagd door de excenter een halve slag te verdraaien, zakt de achterkant ruim 3cm zonder dat het de progressiviteit van de vering beïnvloed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Halloa,

 

Ik merk ook dat ik mijn ketting moet spannen, heeft iemand wat fotootjes van de borging e.d?

 

Ben nogal een leek maar wil wel graag leren.

 

Gr. Chris

Link naar reactie
Delen op andere sites

was 1,5cm tot 2,5cm niet erg strak? Ik dacht dat 3cm prima is, omdat de ketting strakker komt te staan met duo.

aangepast door picaroon
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...