Ga naar inhoud

Schakelen zonder koppelen


 Delen

Aanbevolen berichten

Gisteren kreeg ik van een rij-instructeur de tip om te schakelen zonder te koppelen. Dit schakelt volgens hem sneller en soepeler.

Ik heb het geprobeerd en het is inderdaad makkelijk en voelt heel soepel. Toch vraag ik me af of het niet slecht is voor de bak....

Volgens hem niet, maar ja. Wat zijn jullie meningen en ervaringen hierover?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe slecht het is weet ik niet, maar hoe je het ook went of keert, tijdens schakelen word er een klauw koppeling tot stand gebracht en bij gebruik van de koppeling zit er niet meer belasting op de delen dan van een vrij rond draaiende as terwijl bij schakelen zonder koppeling daar nog het gewicht van een motor met berijder bij komt.

Ik doe het dus niet. Het is wel zo dat draaiend er wel soepeler geschakeld word, vergelijk maar eens snel schakelen bij een hoger toerental met lui schakelen bij laag motor toerental. In het laatste geval zal je meer weerstand voelen en geluid horen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja.. als je het altijd op het juiste moment doet, dan misschien soepeler.

Terugschakelen is altijd moeilijk zonder koppelen en je moet dan vaak je toeren/snelheid behoorlijk laten terug vallen.

Bij optrekken kun je wel sneller zijn om niet je koppeling te gebruiken. Ik doe het echter nooit.

 

Als je de tanden in elkaar hoort grijpen van de bak dan ben ik van mening dat dit slijtage geeft.

M.i. is dat de koppeling er niet voor niets op zit en dan bepaal ik zelf wanneer ik schakel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet aanbeginnen, dit kan je funest worden met hoge snelheden, vooral met terugschakelen. Omdat de kans bestaat dat je wiel even blokkeerd en dan heb je zomaar de motor naast je. Het sneller moet nog steeds bewezen worden, want wat je met je voet kan doen kan je ook razend snel met je hand doen.

En dan weet je ook dat hij schakeld, en dat mislukt zonder koppeling nog wel eens als je daar echt niet in bedreven bent. En ik denk en medere rijders dat je versnellingsbak het soms niet leuk vindt.

Opa Rossi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tanden voel of hoor ik niet bij het schakelen zoals hij noemde. Zijn tip: voet zachtjes tegen de onderkant van het pedaaltje zetten zodra je in het toerengebied zit waarin je wilt schakelen. Even wat meer gas geven en direct gas een klein beetje dicht draaien. Als je dan die druk tegen het pedaal vasthoudt, klikt ie zo in de versnelling. Verder was zijn uitleg dat de tanden bij een motor vierkant zijn en niet driehoekig zoals bij een auto. Het risico van "tandjes poetsen" zou daardoor veel kleiner zijn; het pakt of het pakt niet. Zo eenvoudig is het volgens hem....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja.. als je het altijd op het juiste moment doet, dan misschien soepeler.

Terugschakelen is altijd moeilijk zonder koppelen en je moet dan vaak je toeren/snelheid behoorlijk laten terug vallen.

Bij optrekken kun je wel sneller zijn om niet je koppeling te gebruiken. Ik doe het echter nooit.

 

Als je de tanden in elkaar hoort grijpen van de bak dan ben ik van mening dat dit slijtage geeft.

M.i. is dat de koppeling er niet voor niets op zit en dan bepaal ik zelf wanneer ik schakel.

 

Dag Klaas! Tijdje terug.

 

Het gaat mij er niet om dat ik zo wíl schakelen. Maar omdat hij dat opnoemde en er bij mij heel veel vraag- en uitroeptekens boven m'n hoofd verschenen was ik toch wel benieuwd wat jullie er van vinden. Het ging hier inderdaad alleen om het opschakelen bij niet al te hoge snelheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er maar net aan met welke snelheid ik rij. Rij ik rustig en niet al te veel toeren schakel ik met de koppeling. Wil ik wat sneller weg en wat hoger in de toeren schakel ik zonder de koppeling te gebruiken. Overigens doe ik het ook niet altijd. Terugschakelen doe ik sowieso altijd met de koppeling

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het niet aanraden.

 

Je moet dan zo precies het gas regelen, dat schade aan de bak niet uitgesloten is.

Is het niet op korte, dan wel langere termijn.

 

Het kàn wel, bijvoorbeeld met een quickshifter. Ik heb vorige week in Sauerland 100Km mogen rijden op een BMW K1300S met Quickshifter. Dan kun je gewoon het gas erop houden, en omhoog rammen met de schakelpook.

Ongekende sensatie, met 170 pk als een raket naar 270+km/u zonder tussenpozen van het schakelen!

Dit wordt zeker mijn volgende motor (sorry VFR)

 

BMW heeft dit gedaan door met een sensor op de schakelpook de ontsteking heel even uit te schakelen, waardoor er geen extra belasting optreedt.

Dit kan alleen maar bij opschakelen, en alleen als je het 'trekkend' doet. Anders blokkeert de pook, en moet je de koppeling gebruiken.

 

Je kunt het ook achteraf inbouwen, maar volgens mij is dat meer voor circuitgebruik:

 

Quickshifter description at a glance:

A Quickshifter allows for full throttle gear changes up through the gears in a fraction of the time it takes a person. It does this without unsettling or unloading the suspension, due to the shear speed of operation. The Power is interrupted to allow the gearbox to change. Typically the power is only interrupted for between 48 milli seconds and 150 milli seconds. The best rider can shift gear in 340 milli seconds without a quickshifter. This is NOT just important for racing. The rider operates the Quick Shifter by using his or her foot to move the gear lever which operates the sensor. The throttle is not closed and the clutch is not needed. The best comparison would be a TipTronic gear box in some of the best German production cars. Our ECU allows for any RPM gear changes by changing the interrupt and fuelling. this keeps the gear change smooth. Whether you shift at full RPM, or half your bikes maximum, the shift will still be smooth. Altogether a more pleasurable and more balanced ride. Contact Translogic Systems Ltd or view the products in full on our website www.translogicuk.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er maar net aan met welke snelheid ik rij. Rij ik rustig en niet al te veel toeren schakel ik met de koppeling. Wil ik wat sneller weg en wat hoger in de toeren schakel ik zonder de koppeling te gebruiken. Overigens doe ik het ook niet altijd. Terugschakelen doe ik sowieso altijd met de koppeling

 

 

Precies zoals ik het doe... Als ik een stoplichtsprintje doe, dan kan het prima zonder de koppeling... Als ik normaal rij, dan gewoon koppeling... Terugschakelen doe ik altijd met koppeling... Tijdens het optrekken scheelt het echt heel veel tijd! En dan is die VFR toch wel echt ontzettend snel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Terugschakelen gaat ook heel gemakkelijk hoor...gewoon tijdens gas dichtdraaien je pedaaltje naar onder drukken ;) Zo heeeeel af en toe wil ik het ook nog wel eens doen maar het kan nooit goed zijn volgens mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quickshifter kan je ook op de VFR monteren B)

Terugschakelen kan ook wel maar dan moet je inderdaad het toerental eerst flink terug laten lopen en dan op het moment dat je terugschakeld even een beetje gas geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kàn wel, bijvoorbeeld met een quickshifter. Ik heb vorige week in Sauerland 100Km mogen rijden op een BMW K1300S met Quickshifter. Dan kun je gewoon het gas erop houden, en omhoog rammen met de schakelpook.

Ongekende sensatie, met 170 pk als een raket naar 270+km/u zonder tussenpozen van het schakelen!

Dit wordt zeker mijn volgende motor (sorry VFR)

 

Dan moet je nodig eens een lange proefrit maken op de VFR 1200 met DCT.

Dat schakelt nog mooier dan met een Quickshifter, zowel in de automaat stand als bij het zelf schakelen met de linker vingertoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in dit topic komt schade aan versnellingsbakken aan de orde wat met enige regelmaat voorkomt, ook bij VFR'en en mijns inziens veroorzaakt is door "lomp" schakelen, ofwel zonder koppeling te gebruiken.

 

het gaat om vermoeiingsschade, dus het zal niet bij de eerste keer optreden, maar op den lange duur vergroot je de kans op dit soort ellende aanzienlijk door te schakelen zonder te ontkoppelen.

ik doe het alleen als ik echt veel haast heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...