Ga naar inhoud

Schakelen zonder koppelen


 Delen

Aanbevolen berichten

Ik rij nu een tijdje met de quickshifter op de k1300s en een dergelijk systeem went zo snel dat je echt niet meer zonder wilt.

Die sensatie is inderdaad ongekend maar ook erg gevaarlijk voor je roze papiertje :120fs281345:

Link naar reactie
Delen op andere sites

'Vroeger' op de RC24 en de NC30 deed ik het eigenlijk (nadat ik het op de RC24 geleerd had) altijd bij het opschakelen. Eerlijk gezegd vooral omdat ik het wel stoer vond... ;)

Echt lastig is het niet, en misschakelen heb ik eigenlijk voorzover ik me kan herinneren nooit last van gehad.

Bij terugschakelen deed ik het nooit, omdat je daar toch wel eerder de fout in gaat, naar mijn gevoel.

 

Het scheelt wellicht wel in slijtage van de koppeling...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

ik heb er nog niet zoveel verstand van maar er word dus gezegd als je schakelt zonder je koppelings hendel te gebruiken dat dat sneller is en weinig schade aanbrengt.

 

lijkt me niet zon ding zit er niet voor niets maar goed alles kan natuurlijk :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het scheelt wellicht wel in slijtage van de koppeling...

 

Ik vervang liever een keer de koppeling platen dan een gebroken tandwiel in de bak.

Een keer gedaan en dat hoeft voor mij niet weer.

VFRikus

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen schade is dus alleen als je het goed doet en daar zit 'm het probleem.

Sommige mensen hebben er gevoel voor en hebben het na 2 keer door en anderen komen met een vette rekening te zitten.

Voor die laatste groep welke toch willen schakelen zonder koppeling is een quickshifter wellicht een optie, kost een paar centen maar is stukken goedkoper dan een (paar) nieuw(e) tandwiel(en) plus de montagekosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:withstupid: Schakelen zonder schade kan alleen als er geen of weinig kracht wordt overgebracht door de schakeltandwielen. Als er kracht wordt overgebracht (gas geven, of afremmen op motor), en je gaat schakelen, moet de schakelvork meer kracht uitoefenen op de tandwielen, om deze te verplaatsen. Dit leidt tot extra slijtage van de vorken.

Daarnaast kan bij de wisseling van het verzet het tandwiel zo'n klap krijgen dat deze breekt.

Ik zou blijven koppelen. (gaat toch niet zo zwaar bij een viffer)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het goed doet - schakelen zonder koppeling - dan gaan de versnellingen als door zachte boter. Zeker bij opschakelen in de hoge toerentallen is dat vrij eenvoudig (als je er gevoel voor hebt). Probleem is dat het risico op schade bij misschakelen veel groter is als je geen koppeling gebruikt. Met alle gevolgen van dien. Dus gewoon blijven koppelen zou'k zeggen.

Terugschakelen zonder koppeling doe ik sowieso helemaal nooit; dat vind ik veel te belastend voor de bak. (Of ik heb er geen gevoel voor...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

ik was even door het bord aan het spitten, en toen las ik iets wat ik in een heel ver verleden in het leger geleerd heb

schakelen zonder koppeling, als je het kunt is beter, voor de versnellingsbak dan met koppeling, denk maar aan de eerste on gesynchroniseerde versnellingsbakken,moest je twee keer de koppeling gebruiken en dan kon je pas schakelen, als de boel in de bak een beetje gelijk in toeren is, dit vergt enige uitleg;

het gaat allemaal om en gelijk cq even snel draaien van de tandwielen, en als deze de zelfde omloopsnelheid hebben grijpen ze naadloos in elkaar vast

dus: als je opschakelt draait(omloopsnelheid) het tandwiel zeg 3rde versnelling 500 omwentelingen en je moet naar de 4rde versnelling, deze draait dus maar 350 omwentelingen, dus om de snelheid van de tandwielen gelijk te krijgen, gas eraf en gelijk in tussen de versnellingen inzitten even wachten, gaat het toerental van de motor naar beneden kun je opschakelen

dus als je terugschakelt draait de 4rde versnelling langzamer dan de derde dus tussen de versnellingen wat gas geven hebben de tandwielen weel gelijke( omloop) snelheid en kun je terugschakelen

altijd makkelijk als je dit kunt, bv op vakantie en je kabel is gebroken, en wegrijden met gebroken kabel, motor uit in zijn 1 en starten .

dit zelfde geld voor alles waar een versnellingsbak inzit, allemaal dezelfde routine

ik ben zo is teruggekomen met de vrachtauto uit Duitsland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Correctie als je het goed kan is het niet slechter voor de bak, maar dat is maar weinigen gegeven.

Ik vertrouw met auto's liever op de synchromesh inrichting. Met auto's houd ik wel rekening met het toerental om de synchro te sparen en ik ga bij terugschakelen ook altijd alle versnellingen door en niet van 5 in ene terug naar twee.

Bij de VFR geef ik ook meestal een dotje tussen gas om het soepeler te laten schakelen, maar een bak van een motor is niet gesynchroniseerd en dat gaat het best bij wat hogere toerentallen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

weet ik, je hebt gelijk versnellingsbakken van motorfietsen zijn niet gesyn (kutwoord) gesynchroniseerd, ik probeerde alleen uit te legen hoe zoiets werkt, bij mijn andere motor doe ik het ook altijd gasgeven bij het terugschakelen, vangt de bak makkelijker de klappen op, 1340 cc op 2 cylinders remt bijna nog harder als de bedrijfsrem

nog zoiets, nu we het toch over versnellingsbakken hebben, vroeger ;ik weet niet of het nog bestaat hadden sommige auto~s, een overdrive en dat werd altijd verward met een vijfde versnelling, het is eigenllijk de enige versnelling, de uitgaande as maakt meer omwentelingen als de as aan de motorzijde, alleen de uitvoering is wat anders..

uitleg:....

Bij versnellingsbakken in auto`s is de hoogste versnelling altijd prime as direct dat wil zegen dat de hoofd(prime)as net zoveel omwentelingen maakt als de cardan as, het differentieel bepaald de eindoverbrenging

en bij een overdrive maakt de cardan as meer omwentelingen dan de prime as, dus maakt de motor minder toeren, maar absoluut geen kracht meer, is gedaan voor brandstof besparing

heeft niks met vrf te maken, zijdelings ook wel bij een motor is het cardan /eindoverbrening vervangen door ketting en tandwielen en je hebt maar 1 wiel dus niks te maken met differentieel (verschil) tussen binnen en buitenbocht

Link naar reactie
Delen op andere sites

quick of ander hulpmiddelen zijn alleen maar in het leven geroepen om het de berijder makkelijker te maken en sneller te kunnen schakelen , bij het opschakelen stopt de ontsteking even om de tandwielen tijd te geven, en als je terugschakelt, geeft de computer zelf en beetje gas, werkt hetzelfde, gaat alleen een stuk sneller, de computer doet het denkwerk hoe dan ook om te schakelen moeten tandwielen de zelfde omloopsnelheid hebben , anders gewoon niet schakelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...