Ga naar inhoud

Ervaringen VFR1200X


JooST
 Delen

Aanbevolen berichten

Dan blijft manueel over.

 

Zelf denk ik er aan om bij de volgende 1200x (als het weer een Crosstourer mag worden) voor een DCT te gaan en er een voetpedaal op te zetten. Niet goedkoop maar lijkt me een mooi compromis

 

Pedaal is inderdaad zonde van het geld.

 

Het is geen echt mechanisch pedaal maar gewoon electrisch doet dus het zelfde als je knoppen op het stuur.

 

En dat went perfect, ik doe het al automatisch, file in, hop manueel en schakelen met de flippers, perfect in de 2 of 3.

DCT is hier ook een blijvertje.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat het electrisch pedaaltje is. Ik heb vaker met een DCT gereden in manueel. Het werkte goed maar door de gewoonte miste ik het voetpedaal. Vandaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah dat gevoel ken ik, ik wilde ook in het begin een voetpedaal, dat was toen slecht leverbaar en ik twijfelde over de prijs.

 

Na een aantal maanden miste ik hem niet meer en nu heb ik niet eens in de gaten dat ik er geen eentje meer heb :)

 

Vanochtend de VFR voor een 72k beurt bij TanKate neergezet en kreeg een CBF600 mee, na al die km's zonder voetpedaal kan ik je vertellen dat ook dit geen probleem is.

Alsof ik nooit anders gereden heb, voetschakelen zonder problemen.

 

Wanneer je eenmaal gewent bent kun je allebei rijden zonder dat je naar de koppeling grijpt of het voetpedaal zoekt. Het is gewoon even wennen en klaar ben je.

 

Oh ja, de CT rijd zoveeeeeeel beter dan de CBF600 maar dat zal duidelijk zijn ^_^

 

Hyperpro er wel direct onder gezet, dat was een hele verbetering in de wegligging, zal ze eens contacten, de vering zit er nu ook al 72k onder, misschien ook maar eens laten nakijken/olie verversen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de schokdemper adviseert hyperpro service om de 25K. Maar ik reed zelf ook langer door, rij zelf 80% snelweg dus demper heeft wat minder te lijden dan bij off-road gebruik.

 

Hier staat Hyperpro ook op de wensen lijst

aangepast door lager
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo

 

Ik las een paar berichten terug dat de mensen toch wel voorstander zijn van elektronische snufjes

 

dan is het motorrijden toch meer een computer spelletje, ik hoef helemaal geen elektroniche poespas op mijn motor,

 

wat is er mis met ouderwets rijden.

 

gr Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondanks dat computerspelletje, veranderd er aan het motorrijden zelf helemaal niets. Je moet nog steeds gas geven, remmen en de motor de bocht in leggen. Ook de verkeerssituaties moet je zelf nog inschatten

Ik heb geen hekel aan Cruise Control. Vind het juist erg lekker op de snelweg. Honda gebruikt redelijk zware veren achter de gaskabels. Dat vind ik vermoeiend in de handen op de langere stukken.

DCT hetzelfde verhaal. Waarom niet voor comfort kiezen als de gelegenheid zich voordoet. Je hebt met DCT nog steeds alle vrijheid die je belangrijk vindt (stand manueel). Op Africa Twin is al gebleken dat ook off-road de DCT niet tegenwerkt en in de meest positieve uitspraak zelfs een aanwinst. Door de DCT heb je tijd gekregen om op andere dingen te letten. Zoals de omgeving. Is vaak een reden om een ritje te maken of een vakantie te boeken.

 

ABS en traction control. zijn zinvolle gadgets. ABS is sinds dit jaar zelfs verplicht.

Tractiecontrole is ondertussen al zo ver ontwikkeld dat het je de werking niets eens merkt (vooral op de recente geïntroduceerde modellen). Dat kan je positief en negatief opvatten maar veilig is het wel

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit weekend in de Harz. Erg fraaie/strakke wegen hier. De 1200X heeft zich weer van de goede kant laten zien. Schaamranden weg rijden is hier geen enkel probleem. Velen gaan naar de Eifel maar de Harz heeft gewoon strak asfalt, mogen ze in de Eifel jaloers op zijn.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@jan M: Er is natuurlijk niets mis met ouderwets rijden, maar het 1 sluit het ander niet uit, maw ouderwets genieten met ABS bijvoorbeeld.

 

Mogelijk zijn we ook veeleisender geworden met motorrijden, we rijden een motor met 170pk niet alleen bij zonnig weer maar ook als het giet, TC kan dan een nuttig hulpmiddel blijken, ABS lijkt me logisch. Als je meer dan 30k woon-werkverkeer rijd over de snelweg dan is cruisecontrol een luxe, het kan ook zonder.

 

De vergelijking met een computerspel vind ik mank gaan omdat het rijden nog steeds real-life is waarbij de volle concentratie vereist wordt, al dan niet met elektronische poespas.

aangepast door lager
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je flink onderuit gaat is het ook meteen game over en kan je niet de laatste safe opnieuw opstarten.

De cruise control staat ook wel op mijn verlanglijstje want met die optie kan ik een stuk beter beschaafd rijden dan zonder.

Navigeren kan ik prima op de oude manier maar een GPS is wel erg handig op een motor en je kan ook beter op het rijden focussen omdat je wel een melding krijgt als er een afslag komt.

ABS moest ik niets van hebben maar ik kan er net meer omheen en na een wasbord bergaf tijdens het buitenlandweekend heb ik toch wel de voordelen ingezien.

De TC weet ik nog niet, bij het '12 model grijpt hij toch wel lomp in maar het 1200 blok heeft een flinke berg koppel dus het zal mij wel wat rubber besparen.

Verder nog een 12V en een dubbele USB aansluiting voor de gadgeds. GoPro, telefoon en als voorbereiding op wat nog eens handig gaat zijn en dan niet omdat het moet maar omdat het kan.

Als ik de snelweg opdraai en ik blijk mijn telefoon vergeten dan draai ik niet om tenzij ik om een belangrijke reden bereikbaar moet of wil zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bovenstaande redenatie snijd wel hout op zich. Ik rij graag wat meer toeren, maar soms is een keertje schakelen gewenst omdat je weet dat je de komende paar kilometer dezelfde snelheid blijft rijden. De S is dan te hoog voor je gevoel, maar de D vindt ik onprettig rijden met 80 in de 6. Met een conventionele bak had ik dan persoonlijk de 5 gekozen.

 

Los van dit vind ik de DCT wel echt subliem rijden.

 

Om die reden vertrek ik vanuit stilstand of bij stukken met wisselend verkeer steeds in S en eens ik constante snelheid kan rijden, schakel ik over naar D.

Als ik me niet vergis, wil ie in S pas naar 4 vanaf 60 km/u en naar 5 vanaf 80km/u.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ieder zijn ding. Ik heb dus de gewone bak en blijf bij de 60 toch echt in de 3 rijden en bij de 80 ga ik pas naar 4 als het lang stuk is waarbij niet geremd hoeft te worden (op de binnenwegen blijf ik dus in de 3). 5 en 6 zijn alleen voor de snelweg. Onder de 4000 toeren vind ik de motor gewoon met wat tegenzin lopen. Afgelopen weekend ging in de 4 met ongeveer 80 tegen een niet steile helling op. In de 4 klonk het gewoon alsof de motor het niet trok (doet het uiteraard wel). In de 3 speelt dit niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik eigenlijk wilde met een keertje extra opschakelen is een soort S-light, vlot maar niet voluit. Iets wat bij de nwe generatie dct wel mogelijk zal zijn met 3 verschillende S modi. Enfin het went en geniet dagelijks van de VFR met dct

aangepast door Bazz
dubbelpost verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo ik doe toch eens een uitleg over motorverleden

 

ben begonnen met cbx 1000, fj 1200, vf 1000, rf 900, fz1 gt met abs, vfr 800, gts 1000, met deze motoren heb ik 4 x klok rond gereden

ook woonwerk met sneeuw op de weg, heb nooit aanrijding, schuiver of motor om laten kiepen.

ook lees ik vaak dat die randen eraf gereden moeten worden maar daar heb je toch niets aan is alleen dat andere mensen kunnen zien hoe plat je door de bocht gaat

en dan maak je een schuiver en dan krijgt wegdek de schuld , als ik die eraf zou willen kan hierop de rotonde heb ook 10 jaar motorcross gedaan (500 cc tweetakt)

heb ik geen strak asfalt voor nodig, motor met abs worden toch ,dweilen, genoemd, jij bepaalt zelf wanneer geremd wordt en als dit te laat is kom je met abs ook niet meer stop..

motorrijden is een lichamelijke inspanning als je hier voor sport heb je de poespas niet nodig, kan zo de hele dag motorrijden heb nergens last van en als ik thuis ben merk ik na een half uur nog niet meer dat ik gereden heb zonder enig hulpmiddel en ik ben inmiddels 59 jaar. en de concentratie is

100 % op de weg .

 

gr Jan

aangepast door Jan.M
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gefeliciteerd met uw ruime, indrukwekkende motorverleden maar het niet nodig hebben gehad van ABS in het verleden is geen garantie voor de toekomst. Toen u op uw 18de uw rijbewijs haalde kreeg je die bij de een rondje parkeerterrein in een tijd met een beperkte verkeersintensiteit. Heden ten dage woonwerk verkeer in de spits is wel iets andere koek qua verkeersbeeld. En ondanks dat je nog zo fabuleus goed bent met rijden en 100% geconcentreerd bent hoeft een andere weggebruiker dat niet te zijn. Als je daardoor een bruuske remactie moet ondernemen om niet omver te worden gereden en dat gebeurd een keer op nat wegdek/witte streep/ vul maar in dan kan ABS net die paar centimeter schelen die het verschil maken tussen onderuit en net aan blijven zitten.

 

ABS motoren en dweilen never mind.

 

De remmen van de X-tourer zijn overigens niet van het extreem bijterige soort, best een beetje sponzig eigenlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit weekend in de Harz. Erg fraaie/strakke wegen hier. De 1200X heeft zich weer van de goede kant laten zien. Schaamranden weg rijden is hier geen enkel probleem. Velen gaan naar de Eifel maar de Harz heeft gewoon strak asfalt, mogen ze in de Eifel jaloers op zijn.

 

Ik weet het, in september gaan we er ook weer naartoe!

 

 

 

Hallo ik doe toch eens een uitleg over motorverleden

 

ben begonnen met cbx 1000, fj 1200, vf 1000, rf 900, fz1 gt met abs, vfr 800, gts 1000, met deze motoren heb ik 4 x klok rond gereden

ook woonwerk met sneeuw op de weg, heb nooit aanrijding, schuiver of motor om laten kiepen.

ook lees ik vaak dat die randen eraf gereden moeten worden maar daar heb je toch niets aan is alleen dat andere mensen kunnen zien hoe plat je door de bocht gaat

en dan maak je een schuiver en dan krijgt wegdek de schuld , als ik die eraf zou willen kan hierop de rotonde heb ook 10 jaar motorcross gedaan (500 cc tweetakt)

heb ik geen strak asfalt voor nodig, motor met abs worden toch ,dweilen, genoemd, jij bepaalt zelf wanneer geremd wordt en als dit te laat is kom je met abs ook niet meer stop..

motorrijden is een lichamelijke inspanning als je hier voor sport heb je de poespas niet nodig, kan zo de hele dag motorrijden heb nergens last van en als ik thuis ben merk ik na een half uur nog niet meer dat ik gereden heb zonder enig hulpmiddel en ik ben inmiddels 59 jaar. en de concentratie is 100 % op de weg .

 

Soms moet je gewoon met de vooruitgang mee en kijken welk voordeel je eruit kunt halen. Zelf word ik ook niet warm van elektronisch automatisch instelbare vering, elektrisch verstelbare voorruit of 14 niveaus van tractiecontrol. Maar de DCT, cruisecontrol en verwarmde zadel wil ik niet meer kwijt. Maakt het motorrijden zoveel meer ontspannen waardoor je meer op de weg kunt letten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...