Ga naar inhoud

Ervaringen VFR1200X


JooST
 Delen

Aanbevolen berichten

 

Soms moet je gewoon met de vooruitgang mee en kijken welk voordeel je eruit kunt halen. Zelf word ik ook niet warm van elektronisch automatisch instelbare vering, elektrisch verstelbare voorruit of 14 niveaus van tractiecontrol. Maar de DCT, cruisecontrol en verwarmde zadel wil ik niet meer kwijt. Maakt het motorrijden zoveel meer ontspannen waardoor je meer op de weg kunt letten ;)

 

In de praktijk komt het er toch op neer dat wanneer je relatief veel in gelijke omstandigheden rijdt, dus bijna altijd zonder duo, altijd op asfalt ed. je die meervoudig elektronische achterdemper maar 1x instelt en er daarna niet meer naar kijkt, dat kan dan ook prima met de hand. Evenals zo'n elektrisch verstelbaar scherm, je bent blij wanneer je eindelijk de optimale stand hebt gevonden zonder turbulentie, dan ga je niet weer elke keer zitten prutsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moto rijden maak je zo duur als je zelf wil ! de optie lijst is zo lang als je maar zelf wilt

Rijd een moto beter met alle snufjes , ja het is het gevoel van veiligheid en handelbaarheid

Maar het is nog altijd de rechter pols die alles beslist :thumpup:

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

... Evenals zo'n elektrisch verstelbaar scherm, je bent blij wanneer je eindelijk de optimale stand hebt gevonden zonder turbulentie, dan ga je niet weer elke keer zitten prutsen.

 

Na 8j ST1300 was het toch even aanpassen het scherm niet meer te kunnen regelen.

Die optimale stand was voor mij trouwens afhankelijk van oa weersomstandigheden, verkeerssituatie en rijsnelheid.

Deze luxe zou ik, samen met cruise control, best wel kunnen "verdragen" op de CT :crossy:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cruise control is te koop voor de 1200 (F en X), volledig elektronisch voor rond de €400 en staat ook op mijn verlanglijst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Jan,

 

Ik denk er ook anders over, ik ben inmiddels 55 jaar en rij ook vanaf de dag dat ik 18 werd ('s morgens op mijn verjaardig op het politieburo mijn proefrijbewijs halen, lang wachten op de agent die met 2 vingers typte ^_^ )

Gelijk rijden op mijn cb750f supersport, met wel 58 pk.

Ook de 6 pitter gereden, 3 nog wel dat geluid :worshippy::worshippy:

 

Maar wanneer ik nu eens terug kijk:

De CBX1000 was op het geluid na toch echt een ramp om te rijden, je moest hem de bocht door trekken, remmen deed hij niet (je had een scheepsanker nodig voor een noodstop :glare: ) en boven de 160 begon alles te zwabberen.

De prolink uitvoering had ook altijd ellende met de achterschok. Dat was werken om te rijden.

 

Even naar mijn huidige CT ondertussen 74k verder. Heerlijk, dit rijd gewoon soepel en remt uitstekend. Niet te vergelijken waarom zou je terug willen?

En dan ABS/TC, prachtig dat het erop zit. Merk je het? Nee, pas wanneer je het nodig hebt.

En dat heb ik nu twee keer gehad, in de regen een noodstop moeten maken met redelijk koude banden en nat wegdek. Koekblik had zijn ogen dicht :pompomdown: Ik voelde de ABS inkomen en miste de auto op een haar.

Had ik een kortere remweg? nope, misschien wel langer, maar ik weet zeker dat ondanks mijn lange ervaring en VRO cursussen dat ik mijzelf onderuit had geremd zonder ABS. Een blokkerend voorwiel is echt een ramp.

Was dit te voorkomen geweest achteraf? Denk het niet, het gaat zo snel :blink: je moet als een gek beslissen. Ineens een auto op je pad, je gaat hoe dan ook als een gek in de ankers. ABS zorgt er voor dat je iig geen blokkerend voorwiel krijgt en je dus een kans krijgt om nog iets te doen.

 

Kortom, geen motor meer voor mij zonder ABS, ik kan niet begrijpen dat er mensen zijn die dat niet willen, je merkt niet eens dat het erop zit, normaal kom je het ook niet tegen, echter juist die ene keer kan het je redden en dat maakt het allemaal waard.

En de TC, ook gewoon lekker handig, de 130nm van de CT staat in geen verhouding tot de CBX van toen, veel meer koppel en dat is een stapje van het achterwiel zo gemaakt. Dat is inderdaad vrij makkelijk te corrigeren, maar wanneer de motor dat voor je doet, niets op tegen hoor. Net zoals een boordcomputer die netjes laat zien hoeveel km ik nog kan rijden tot hij stilstaat, heerlijk. Veel rustiger gevoel met een knipperend benzine lampje.

 

Nee, prachtige motoren die klassiekers, maar ik hoef niet meer terug.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik volg Jan dan weer wel.

Ik hoef ook al deze "nieuwe technologieën" (waarvan er sommige al een tijdje bestaan natuurlijk) ook niet op mijn motor.

ABS kan in sommige gevallen (regen) zeker zijn nut hebben maar niet in dezelfde mate als dat geldt voor bv. een auto : bij motorrijden draait alles om evenwicht dus zelfs als je motorfiets ABS heeft en je raakt tijdens het remmen even in onbalans dan ga je.

Ik rij ook al 44 jaar met de motor, ben nog nooit gevallen, nog nooit geslipt, nog nooit een blokkerend voorwiel gehad hoewel het niet uitgesloten is dat het ooit wel eens gebeurd natuurlijk.

Het heeft ook alles te maken met je al of niet anticiperend rijgedrag : snelheid aanpassen aan de weersomstandigheden, het wegdek, de verkeerssituatie, ...

En uiteraard de ervaring, die speelt ook mee natuurlijk.

Vandaar dat ik ook AL het sleutelwerk en onderhoud aan mijn motoren zélf doe : ik mag er niet aan denken dat de leerjongen in de garage vergeet om mijn wielmoeren op het juiste moment aan te halen.

De Viffer heeft een mooie, rustige loop maar de TL1000S trilt, davert en stampt als een wilde hengst en daar moet ik wekelijks toch wat bouten en moeren nalopen hoor.

Dit alles om maar te zeggen dat ik bewust voor oudere types motoren heb gekozen omdat zelf sleutelen aan de nieuwere types moeilijker wordt door alle snufjes die men er op zet.

Dus Jan, ik begrijp wat je wilt zeggen.

 

Greetz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je wilt het liefst een oudere motor omdat van sleutelen houdt. Dat is een totaal andere insteek dat de moderne technologieën er voor zorgen dat motor rijden een computerspel wordt en geen echt motorrijden meer is. Het motorrijden is al die jaren nog steeds niet verandert. Het is nog steeds jouw kijk/rij-gedrag en motorbeheersing die er voor zorgen dat je motor weer veilig op het eindpunt aankomt. Wij nog lang niet zo ver (komt vast wel) dat op de motor kunnen gaan zitten, een bestemming ingeven in het navigatiesysteem, achterover kunnen gaan leunen en dat de motor de rest gaat doen. Het gaat echter wel zo ver komen. Er gaan al stemmen in de EU op om vanaf een bepaald jaartal (zouden wij nog mee moeten maken) het verboden te maken om als mens actief deelnemen aan het gemotoriseerde verkeer in een auto

 

Wat ABS betreft. Bij mijn VRO waren we met 4 personen. 2 met ABS en 2 zonder ABS. Bij 100 km/u remproef kregen de non-ABS duidelijk de boodschap om op hun remmen te letten (dus niet klakkeloos vol inknijpen) en de ABS juist wel de boodschap om hun remmen gewoon vol in te knijpen. Is maar een voorbeeld dat bij een onvoorbereid moment (schrikreactie) ABS juist een toegevoegde waarde heeft. In het normale dagelijkse rijden ben je ABS eigenlijk niet nodig en zou je het dus ook niet mogen merken. Met de moderne systemen is dat ook zo.

Ik vind zelf dat de erg moderne bochten ABS daar een zinvolle toevoeging op is.

 

Tractie Control kan zeker zinvol zijn maar is in zekere mate een techniek om het gebrek van een berijder of fabrikant "op te lossen/verbloemen".

 

Meerdere mappings een leuke gimmick maar ik mis het niet (mijn vorige motor had er 3).

 

De meeste irritante moderne technologieën zijn de verminderde loopeigenschappen als gevolg van de milieuregels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Het laatste woonwerk was tot 3 jaar geleden iedere dag 100 km met fz1 abs (150 pk)

 

abs blijf ik geen voorstander van, als ik moet remmen bij nat wegdek blijf ik van de voorrem af schuift het voor wiel ook niet weg en doe alleen met achterrem

remmen als dit zohard is dat hij uitbreekt vang ik dit met tegen sturen op dit kan ook in een paniek situatie en dan voor het object links of rechts uitwijken.

iedereen rijdt op een motor wat bij de persoon past voormij zijn de motoren met poespas en koffers kermisauto, er moet gewoon zo weinig mogelijk aanzitten. Wat is er mis mee dat je moet werken om te rijden we hoeven toch geen snelle rondes en binnen 3 sec 0 tot honderd.

 

gr Jan

aangepast door Jan.M
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is niks mis met werken op je motor ^_^

 

We wijken even af van het VFR1200X onderwerp, maar ok.

Het ligt natuurlijk ook aan de keuze van de bestuurder:

- gewoon woonwerk verkeer: gewoon goede betrouwbare en veilige motor (ik noem een vfr1200x :sleep: , maar ok elke nieuwe motor voldoet)

- de hobbyrijder / woonwerk verkeer: meer keuze en erg persoonlijk wat en hoe, ik zou zeker voor veilig blijven gaan.

- de hobbyrijder: tja dan kun je een mooie klassieker rijder bv bij mooi weer en goed rekening houden met je omstandigheden, abs enz maakt allemaal niet uit, je rijd lekker rustig voor je plezier.

 

Nu rij ik bv elke dag (ook met stromende regen) met het verkeer mee op de drukke A28, zo rond de 130.

Sorry dat ik het zeg, maar jou remtechniek is dan echt levensgevaarlijk, dat kan echt niet met 130 in de stromende regen bij een noodstop.

 

De theorie is leuk, 95% van de motorrijders zal dit sowieso niet onder controle hebben, maar de praktijk is behoorlijk anders hoor.

Het is niet voor niets dat er geleerd wordt bij een noodstop je achterrem niet te gebruiken.

 

Bij een blokkerend achterwiel zal geen enkele stabiliteit zijwaarts hebben en daardoor zal de motorfiets gaan kwispelen of inderdaad uitbreken naar één kant.

Dat is inderdaad wel op te vangen, maar dat kost je meters die je misschien heel hard nodig hebt. Je gaat er even vanuit dat je erlangs kunt sturen, soms kan dat dus helemaal niet en heb je je meters heel hard nodig.

Het zijn deze krachten inderdaad die er voor zorgen dat je bij een blokkerend voorwiel ook echt onderuit gaat (ik noem een ABS wat zomaar handig zou kunnen zijn)

 

En ja bij nat wegdek is de achterrem zeker belangrijk, de theorie is leuk. Achterrem aanzetten, de motor duikt al iets in de vering en de voorrem aanleggen en langzaam de druk opvoeren tot maximale remvertraging.

 

Nu de praktijk:

Met 130 in de stromende regen bij Harderwijk op de A28

Ik rij op de rechterbaan, links rijd een 'treintje' rond de 140. Ineens wordt er voor in het treintje ergens hard voor geremd, de auto schuin links voor mij let niet goed op schrikt zich rot en geeft een ruk naar rechts dreigt tegen mijn voorwiel aan te komen terwijl hij vol in de ankers gaat.

 

Ik schrik dus ook van deze reactie en ga vol in de ankers (tot zo ver de theorie, adrenaline shot, je spieren verstijven en je kijkt automatisch naar het gevaar)

Daar doe je niets aan dat is menselijk, heel vervelend vooral dat laatste. (ondertussen vliegen de meters voorbij)

Ik rem vol dus de opbouw is niet goed geweest en je verliest dan ook eerder grip dan met netjes opbouwen. (ja dat moet niet, maar die eerste schrikreactie is echt volautomaat)

Gelukkig ook redelijk ervaren en zoek een uitweg, dat was de vluchtstrook, ondertussen zat de ABS er vol in. Ik kon op een paar cm na de auto missen en de vluchtstrook opsturen. Met hartslag 200 mijn beschermengeltje weer bedanken. (met al die adrenaline kun je wel snel denken, alles lijkt wel soort vertraagd)

 

Met mijn cbx van vroeger was dit gewoon klaar geweest, en blokkerende wielen, en een veel langere remweg enz enz. Dan was ik er dus achterop geklapt.

 

Ik snap je best Jan en het is ook prachtige techniek de oude machines, niets mis mee. Maar puur voor hobby en dan kun je inderdaad lekker toeren en genieten van het rijden zelf.

 

Maar mijn moderne motor, met al zijn techniek en snufjes en uitstekende remmen en banden heb ik toch echt duizend maal liever dan een klassieker. Het is gewoon veel veiliger.

Alle kleine dingen, zoals bij de vfr1200x bv achterrem gebruiken en die pakt de voorrem al een beetje mee, je bouwt dan al mooi veerweg en gewichtsverdeling opbouwt zonder dat je er iets van merkt :) Dit zorgt er dan ook weer voor dat je perfect kunt aanleggen met je voorrem en verschrikkelijk hard kunt remmen zonder dat er ook maar iets van ABS aan te pas komt. Echt dit voldoet in 999 van de 1000 keer.

 

Maar ik vind het een heel prettig idee dat wanneer het nodig mocht zijn de ABS er toch is op de achtergrond.

Dus nee, voor mijn woonwerk motor komt er nooit eentje zonder ABS dat zal duidelijk zijn.

 

En voor een eventuele tweede motor zou ik wel graag een klassieker weer hebben, maar ja... ach een mens moet wat te wensen overhouden :thumpup:

 

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal eens met FrankB.

Op mn vorige motor (1200GS) stelde de achterrem niets voor, leuk om bij een haarspeldje een slepende achterrem te hebben, maar compleet onbruikbaar op de snelweg. Praktisch geen vertraging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is waarschijnlijk ook niet voor niets dat nu op alle nieuwe motoren ABS verplicht is.

 

Dan nog 2 dingen.

1) Denk NOOIT beter te zijn dan computers.

2) Mijn moeder heeft ook ruim 30 schadevrije jaren, toch zit ik liever niet naast haar in de auto :lol::D

 

 

En nu weer lekker over Crosstourer ervaringen kletsen!!!

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo

 

Ik denk dat ik wel beter ben dan een computer want deze dingen zijn net niet te vertrouwen

kijk maar eens hoeveel elektronische apparatuur wordt weggegooid omdat het niet meer functioneert.

zo 'n elektronica zit ook in jouw motorfiets wat ook op een gegeven moment niets meer doet.

hoe meer elektronica ergens inzit hoe meer problemen zich op een gegeven moment voordoen.

 

gr Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...