Ga naar inhoud

Spanningsregelaar?


vfr750
 Delen

Aanbevolen berichten

Yep het is laat; i know. Ik heb me net aangemeld op dit forum, nadat ik net nogal laat ben thuis gekomen van een mindere rit met mijn Vfr 750 uit 1987(rc24). Heb hem sinds woensdag, die paar dagen geen enkel probleem gehad, vanmiddag met rijden ook niet (en toch paar flinke stukken gereden), maar vanavond kwam ik aan bij een vriend, zette de motor af en liet de verlichting een 30 tal seconden branden. Hij maakte me de garage open, en ik wilde de motor weer starten om hem in te rijden. Maar hij tikte alleen maar en er gebeurde niks meer. Accu leeg was de snelle conclusie, was de eerste avond dat ik ermee reedt en dus de verlichting aan had, en ik had best wel wat kleine stukken tussendoor gereden, dus verder niet bij nagedacht. Om half 12 naar huis, aangeduwd en er kwam redelijk snel leven in. Met dimlicht aan richting huis gereden en nog 3 keer uitgevallen. 2 keer aangekregen, 3e keer was er geen beginnen meer aan. Niet aan te krijgen. Ik was dichtbij een vriend, dus de motor eventjes met de startkabels aangesloten en hem gestart. Meteen daar en een 15 minuten laten lopen. Uitgezet en gestart, maar wederom niks daar. Alsof de accu compleet leeg was. Nog een keer startkabels en maar meteen naar huis gereden, maar dan voor de zekerheid maar met stadslicht en niet dimlicht. Thuis aangekomen (10 minuten rijden), voor de poort even dimlicht aangezet en de motor liep meteen een stuk onregelmatiger/slecht en wilde uitvallen. Snelle conclusie die ik toen begon te trekken was dat de laadstroom te laag zou zijn. Even gauw nog de kappen voor de eerste keer eraf geschroefd, v4 meting gedaan(lekstroom) en gekeken naar de massa aansluiting. Wel wat minime lekstroom op de massa aansluiting, maar niks noemenswaardigs. Accuspanning was toen 10.3 volt. Lader erop, 10 minuten laden en proberen te starten. Meteen lopen, maar laadstroom kwam niet boven de 11 volt zonder lampen aan. Met stadslicht bleef het nog enigszins stabiel, maar met dimlicht/groot licht aan zakte hij als een plumpudding naar 10.4 en steeds dieper weg. Uitzetten en weer starten resulteerde in hetzelfde, enkel een geklik (wat uiteraard logisch is bij een accuspanning van 10,5 volt). Nu is mijn vraag; wat is het meest logische? Ik weet dat de spanningsregelaren nog wel eens willen sneuvelen ,maar ik meen me ook te herinneren dat dat voornamelijk bij de modellen erna het geval was. Zou de spanningsregelaar echt de geest hebben gegeven, of zou het probleem in de dynamo zitten? Kan nu even een paar dagen vrij weinig doen, ga een paar dagen weg, maar ben wel benieuwd naar de meningen van de mensen die al wat langer met deze vfr's omgaan in de tussentijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, ik heb het ook gehad.

Een druppellader erop zetten en je bent er van af.

Mij hebben ze verteld, dat de dynamo's van motoren niet dezelfde capaciteit hebben als die van auto's, waardoor de accu heel langszaam leeg gaat, helemaal als je rijdt met verlichting aan.

Het is mij één keer overkomen en heb gelijk een druppellader erop gezet.

ik wil niet meer ergens met een lege accu staan.

 

Succes ermee , en welkom nog!!!

 

Gr. Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, ik zou in ieder geval even de spanning op de accu meten met draaiende motor. 11 volt is erg laag, met draaiende motor zou je iets van 13,5 tot 14,5 volt moeten meten.

Als dat het geval is, denk ik dat je accu waarschijnlijk niet zo best meer is. Meet je geen verschil met draaiende motor of met de motor uit, zou ik het toch eerst in de SR zoeken, dat is dan meestal de boosdoener van oplaadproblemen, de dynamo's gaan niet zo snel stuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

met draaiende motor zou je iets van 13,5 tot 14,5 volt moeten meten.

Bij minimaal verhoogd stationair toerental. Stationair levert de dynamo te weinig vermogen om aan de elektrische energiebehoefte te kunnen voldoen.

 

Lees ook dit topic voor meer info: http://www.vfroc.nl/forumVFR/index.php?showtopic=10368

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm. Dit verklaard waarom de motor na het starten met de startkabels en een 15 minuten draaien, nog steeds niet genoeg power had om uit eigen wil te starten toen ik hem uitzette en weer startte.

 

Punt is wel dat er een nieuwe accu inzit, maar de motor wel een half jaar stil gestaan had. Voor mij waren nog een paar mensen gaan kijken om hem te kopen, en dus iedere keer starten, garage uit, stationair draaien en weer terug naar binnen. De accu is dus bij aanschaf alles behalve vol geweest, en ik heb best wel wat kleine stukken in de stad ermee gereden, met de verlichting aan. Zou het dan mogelijk zijn dat hij ècht meer heeft verbruikt dan kunnen bijladen en zo de accu leeg getrokken? Of zou het probleem echt in de dynamo/regelaar zitten?

 

Hoe dan ook, zodra ik terug ben ga ik eens flink meten en hopen dat er niet te veel aan de hand is. Regelaar ga ik iig zowieso bestellen, zodat ik àltijd een reserve bij me heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de verlichting aan lijkt me logisch, het is tegenwoordig niet voor niets verplicht om die aan te hebben (en zelfs niet meer uit te zetten is).

Kleine stukjes is ook misdadig want dan komt het blok niet op temperatuur.

Ik zeg altijd minimaal 10Km en als het dagelijks is dan minmaal 20Km en als hij warm is en je hebt even koffie gedronken is het geen probleem om daarna (bij wijze van spreken) nog even een pakje sigaretten op de hoek te gaan halen.

Het is bij de kleine tukjes ook niet zozeer dat ie minder bijlaadt dan hij verbruikt want dan zou je het ook bij lange stukken moeten hebben en dat zou betekenen dat je bij elke tankbeurt ook de accu moet opladen.

Probleem is juist dat het starten kort maar krachtig is en je dus bij korte stukken te vaak start waardoor er wel te weinig tijd is om dat te compenseren.

Denk er ook even aan dat een koude start schadelijkeris voor het blok dan met een warme motor van Amsterdam naar Parijs rijden, dit omdat de passingen en toleranties gebaseerd zijn op de diverse materialen op bedrijstemperatuur waardoor delen bij koude motor te strak of te los zullen zitten wat extra slijtage met zich meebrengt.

Dit is ook de reden dat je beter een jonge motor met veel kilometers kan kopen dan een oudere met weinig kilometers, die heeft waarschijnlijk meer inwendige slijtage door veelvuldig korte afstanden te rijden.

Eerst eens goed opladen en dan maar een stuk omrijden als je niet zo ver hoeft... doe ik ook als ik met de motor naar het werk ga, dan rij ik via het volgende dorp terwijl ik in m'n eigen dorp werk (en een straf dat dat is :39: ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij hebben ze verteld, dat de dynamo's van motoren niet dezelfde capaciteit hebben als die van auto's, waardoor de accu heel langszaam leeg gaat, helemaal als je rijdt met verlichting aan.

 

 

Succes ermee , en welkom nog!!!

 

Gr. Peter

Sorry, deze opmerking is niet helemaal juist.

 

Uiteraard levert een dynamo van een auto meer, maar een motor dynamo levert voldoende om de motor bij te laden. Alleen bij stationair draaien kan hij wellicht te weinig leveren vooral als de verlichting aanstaat.

Bij verhoogde toeren zal de dynamo (icm SR) al snel minimaal 13,8V afleveren wat meer dan voldoende is om de accu op te laden.

 

Op het moment dat de accu bij normale ritten niet meer voldoende oplet is de conclusie eigenlijk: kapotte SR, Kapotte dynamo/stator. (kabelverbindingen en massa punten niet meegeteld...)

 

Dat een motor dagelijks aan een druppellader moet is onzin.

De Hornet van mijn vrouw hebben we nu 1 jaar. Nog geen lader gezien, en wordt misschien 1x in de 3 maanden eens gebruikt (ja zonde ik weet het, maar de vrouw is zwanger...).

 

Begin eens met meten van de dynamo en de SR. Dan weet je voor 95% waar het inzit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad ofwel dynamo, ofwel spanningsregelaar.

De laadspanning is te laag, dus de fout MOET daarin zitten (bedrading/stekkers even uitgesloten).

Door te meten tussen dynamo en spanningsregelaar weet je het vrijwel zeker.

Stekker van dynamo uit de spanningsregelaar trekken en met niet draaiende motor de weerstand tussen de 3 gele draden meten (elk ca. 0.05 Ohm).

Daarna motor starten en de wisselspanning tussen deze 3 gele draden meten.

Bij stationair zal dat dan vanaf ca. 16 Volt tot 25 Volt zijn, bij 3000 toeren moet dat oplopen naar 40 - 50 Volt.

Haal je deze waardes niet, dan is het de dynamo. Haal je ze wel, dan is het de spanningsregelaar.

Let op: als de dynamo defect is, dan zegt dat nog niets over de spanningsregelaar. Ze kunnen heel goed beiden stuk zijn!

De metingen dienen plaats te vinden bij een warme (liefst hete) motor. Met name de spanningsregelaar geeft veel meer problemen zodra hij op temperatuur komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ook, maar nog één aanvullend ding; mijn RC24 wou destijds ook niet laden. Na heel lang zoeken bleek het een slechte massa aansluiting op het frame te zijn. Dat had je al gecontroleerd, maar ik noem het toch omdat er meerdere massapunten zijn. Een RC24 heeft er wel drie geloof ik. Bij mij zat er alucorrosie op de aansluiting rechts, op kniehoogte op het frame. Daar zit dacht ik ook een kuipsteun oid op. De verschillende metaalsoorten hadden voor spanningscorrosie gezorgd. Even kaalschuren, en klaar!

 

Ps, die storing zorgde trouwens ook voor een te lage temperatuuraanduiding, doordat de tempmeter z'n stroom niet goed kwijt kon. Dat was na het schoonmaken ook meteen verholpen.

aangepast door teake
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag tijd gehad om even wat te doen, en de conclusie is inderdaad de spanningsregelaar. Dynamo is goed, die levert met verhoogd toerental een kleine 45 volt wisselspanning. Nu ik de multimeter toch uit de kast getrokken heb, ben ik wel eens wat massapunten, verbindingen en stekkers gaan doormeten op o.a. weerstand, en de conclusie is toch wel verbazingwekkend.... Wil ik het elektrisch systeem namelijk weer optimaal hebben, kom ik diverse stekkers en verbindingen toch aan het vernieuwen. Enkel de oxidatie op wat stekkerverbindingen afhalen reikt hier simpelweg niet. Alles is nog gewoon origineel, maar de weerstanden op sommige stekkerverbindingen en aansluitingen is gewoon aan de hoge kant. Dus ik ga maar eens wat klein spul bestellen, en dan wat kleine dingen aan de kabelboom vernieuwen. Alles blijft wel origineel uitzien, maar de verbindingen komen allemaal nieuw. En ik fabriceer meteen een fan ertussen, die mijn nieuwe spanningsregelaar wat verkoeling gaat brengen, want ik heb geen zin om binnen no-time deze weer kapot te hebben..

 

Wat de temperatuurmeter opmerking hierboven betreft, dat massa probleem heb ik niet, maar nu die meter toch ter sprake komt; is het normaal dat die meter nog niet eens de helft van de schaalverdeling bereikt?

aangepast door vrf750
Link naar reactie
Delen op andere sites

De SR zit gevangen in een warme lucht aangezien er niet of nauwelijks rijwind doorheen kan. Geforceerde koeling is dan maar een kleine oplossing aangezien de fan eigenlijk niets anders kan doen dan de warme lucht verplaatsen. Hij kan geen koele lucht aanvoeren (tenzij je een luchthapper ofzo maakt).

 

Ik gebruik de fan puur als ondersteuning.

 

De beste koeling is nog steeds een groot stuk aluminium erachter zodat het koeloppervlak vele malen vergroot wordt. Dan de SR met een lik koelpasta erop. Fan daar weer op en klaar.

 

Je weet door de kansloze plek van de SR nooit hoelang hij het volhoudt maar de mensen die hier rijden met koelplaat en een fan hebben niet of nauwelijks problemen meer gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds vorige week de problemen helemaal opgelost. Na de spanningsregelaar waren er echter nog steeds wat kleine problemen, slecht laden, slecht starten en slecht lopen met verbruikers aan. Na wat meten was ik het zo moe, dat ik de kabelboom aangepast heb, stukken ertussenuit gehaald heb, andere stukken ertussen gezet heb, andere massakabels erop gezet, en een andere pluskabel van de accu naar het startrelais. Vervolgens; starten lopen, en geen enkel probleem meer. Helaas kwam ik er diezelfde avond toen ik thuis kwam erachter dat ik een lekke keerring aan de voorvork heb.... :(

 

Ach ja, als dat alles is. Kon een paar dingen natuurlijk ook wel verwachten met een motor die lang stilgestaan heeft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...