Ga naar inhoud

Koeling


duiker
 Delen

Aanbevolen berichten

Tijdens het toeren in Frankrijk liep de temperatuur van de VFR steeds hoog (tot 106°!) op bij snelheden lager dan 50km/u. Wanneer de ventilator aansloeg daalde die wel maar geraakte pas op minder dan 100° na enkele kilometer snel te hebben kunnen rijden. Wat zou hier de oorzaak kunnen van zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga dit topic aandachtig volgen :wijsneus:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jij hier omschrijft is volgensmij heel normaal. Bij warme temperaturen heb ik dit ook als ik lekker binnendoor ga toeren. Bij 106 slaat ie aan en bij 100 weer af en bij warm weer duurt dat nou eenmaal langer zeker als je langzaam blijft rijden.

 

1 ding weet ik wel, is dat de VTEC nog al wat electronica heeft voor temeratuur in combinatie met stationair.

Ik heb onlangs alle sensoren laten checken en het komplete koelsysteem ververst en dat scheelde aanzienlijk. Lucht, vuil of enige verstopping kunnen ook voor de nodige problemen zorgen bij de VTEC

 

P.s. Mooie hè zo'n VTEC

aangepast door Maarten Boer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan moeilijk geloven dat het normaal is! Ik rij nu 5 jaar rond en nooit steeg de temp. zo snel. De buitentemperatuur bedroeg amper 18° dus de omstandigheden waren niet extreem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De V-tec wordt echt snel warm als het niet erg snel gaat hoor.

Je moet rekening houden dat er 2 koelers redelijk achter het kuipwerk verstopt zitten waar dan toch een een beetje snelheid moet zijn voordat de rijwind erbij kan komen.

Daarbij zit er ook alleen aan de linkerkant een fan dus die van rechts moet het dan 100% van de rijwind hebben.

Normale temperatuur waarbij de fan aanslaat is 105gr dus 106 is niets om je druk over te maken, kan al zitten in de snelheid waarin de temperatuur opklimt of tolerantie in afstelling van de sensor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik reed met mijn VFR 800 regelmatig zachtjes in de binnenstad van Amsterdam en Den Haag. Zelfde gedrag. Als het maar een beetje warm is, ging de meter snel over de 104 graden en wordt de fan geactiveerd. Die brengt de temperatuur dan weer terug naar de 100 graden. Zodra je meer snelheid hebt, is het probleem direct verholpen. Het heeft bij mij nooit tot problemen geleid. Ondanks het flexibele karakter van de VFR is het stiekem toch een heethoofd ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan moeilijk geloven dat het normaal is! Ik rij nu 5 jaar rond en nooit steeg de temp. zo snel. De buitentemperatuur bedroeg amper 18° dus de omstandigheden waren niet extreem.

Ik heb dan wel geen Vtec, maar zowel hier als op buitenlandse VFR-fora lees ik dat de temperatuurstijging die jij omschrijft niet ongewoon is. Temperatuur is volgens de manual aanvaardbaar tot 120 graden Celsius.......

Wat wel ongewoon is is dat het voor jouw Vtec kennelijk nieuw is......

Omdat ik bij mijn 800fi niet wist hoe lang de koelvloeistof er al in zat heb ik het maar eens vervangen. En de boel eens effe lekker doorgespoeld. Ik kan je vertellen dat dat toch best wel veel scheelde. Hij wordt echt veel minder snel warm. Maar bj langzaam verkeer en 20 gr. buitentemp. is 100 gr. echt nog steeds geen uitzondering.....\

 

Kortom......als de koelvloeistof er al een paar jaar in zit, dan zou ik beginnen om dat eerst maar eens te verversen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de VFR nog maar een paar weken, maar ervaar hetzelfe.

 

Bij gewoon rijden geen probleem, maar zodra je even in stop and go verkeer zit, of zelfs gewoon rustig rijden onder de 50km/h gaat de temperatuur al snel de hoogte in.

Ik vond/vind het ook irritant dat de koelvin dan vaak draait. Hieromtrent heb ik al meerdere topics op diverse fora gelezen en het blijkt normaal te zijn.

 

Volgende week is er hier een rondrit in groep. Gemiddelde snelheid vorig jaar was 40 km/u. Zou hem dit jaar graag terug rijden, maar gegarandeerd dat de koelvin zo goed als constant gaat draaien, en ik vrees er een beetje voor.

Rit duurt zo'n anderhalf uur; is toch net iets anders dan een paar minuten hogere temperatuur van door een bebouwde kom of dergelijke te rijden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...