Ga naar inhoud

Welke band willen wij op de VFR 800 RC46 I - RC46 Vtec - RC60 X


 Delen

Welke band willen/gebruiken wij op de VFR800  

185 leden hebben gestemd

  1. 1. Voorband 120/70/17, achterband 180/55/17

    • Michelin Pilot Power
      6
    • Michelin Pilot Power 2CT
      7
    • Michelin Power Pure
      0
    • Michelin Pilot road 2
      33
    • Michelin Pilot road 3
      34
    • Dunlop sportsmart
      7
    • Dunlop Roadsmart 2
      16
    • Dunlop Qualifier II
      1
    • Bridgestone BT16Pro
      2
    • Bridgestone S20
      3
    • Bridgestone BT23
      17
    • Metzler M5
      0
    • Metzler Z8m (voorband) Z8o (achterband)
      12
    • Conti Sport Attack
      0
    • Conti Sport attack 2
      1
    • Conti Road Attack 2
      5
    • Conti motion
      2
    • Pirelli Diablo Rosso 2
      1
    • Pierlli Angel ST / GT
      19
    • Anders *
      21


Aanbevolen berichten

12 hours ago, Daanvdburg said:

Iemand ervaring met de Michelin power 5? Voornamelijk op de weg, maar af en toe circuit (training).

Veel verkocht (op echte sportmotoren), en zelf ook gebruikt. Prima sportbanden, maar niet echt de beste keuze voor motoren boven de 200KG.
Door het slappe karkas gaat de motor meer bewegen onder belasting (bochten/belading) vanwege het afrollen van het karkas. Net of je banden wat te zacht zijn....
Als je perse sportbanden wil (en die zijn echt wel wat overdone op een VFR), dan zou ik kiezen voor een sportband met stijver karkas.
Zelf heb ik net weer de Dunlop Sportsmart MK3 gemonteerd.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aantal weken geleden een set road 5 laten monteren. Als ik boven de 100 kom voel ik de voorband licht trillen. Motorzaak gebeld en die zeggen dat je er eerst 400km moet rijden. Nu 400km verder nog geen verschil. Mij valt op dat de band voor gedraaid zit vergeleken met de achterband waar een looprichting pijl opstaat. Op de voorband kan ik niets vinden. Is dit normaal ? Gr. Reis. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of hij is niet goed in de velgrand dus niet goed gemonteerd of niet goed uitgebalanceerd, had je met de oude band hier geen last van, controleer ook de druk effe. Deze moet 2,5 a 2,6 bar zijn. 

Maar eigenlijk moet je gewoon terug gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt dat het profiel tegengesteld gesneden is. Op de voorband staat ook een draairichting pijl, is alleen wat moeilijk te vinden op de road5. Is er niet een balanceergewichtje afgevallen? En als je motorzaak vindt dat je eerst 400km moet rijden om de onbalans kan bepalen dan willen ze dat nu vast wel voor niks controleren/herstellen :glare:

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de Anakee Wild had dan had ik het kunnen snappen van die 400km maar die rijdt de eerste paar honderd km zo beroerd dat je een onbalans niet opvalt.

Bij elke andere band is het een hele rare opmerking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Ries said:

Aantal weken geleden een set road 5 laten monteren. Als ik boven de 100 kom voel ik de voorband licht trillen. Motorzaak gebeld en die zeggen dat je er eerst 400km moet rijden. Nu 400km verder nog geen verschil. Mij valt op dat de band voor gedraaid zit vergeleken met de achterband waar een looprichting pijl opstaat. Op de voorband kan ik niets vinden. Is dit normaal ? Gr. Reis. 

 

Ja.
Bij vrijwel alle motorbanden lijkt het profiel van de voorband de verkeerde kant op te draaien. En er MOET (dat is verplicht) wel een pijl voor de rotatierichting op staan, maar die is bij de Road 5 slecht te vinden, en hij staat ook maar aan 1 kant van de band.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zeker een goede keuze en jouw probleem is zeker geen eigenschap van de band en moet haast wel een andere oorzaak hebben.

Naast een verloren loodje zou het ook door een versleten lager kunnen komen, zowel wiel als balhoofd lager.

Iedereen denkt dat het profiel verkeerd om zit omdat ze denken dat het profiel dient om water weg te duwen maar dat is door de ronde vorm van een motorband maar voor een procent of 5 à 10 het geval. Door het omkeren wordt het cuppen tegen gegaan.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ray bedankt maar weer voor je duidelijke uitleg.

Kan ze zien,horen of voelen of de voorwiellagers versleten  zijn of is het gewoon de lagers vervangen? Merk verder niets raars aan het balhoofd. Of ik dit al eerder had met de oude banden weet ik niet. Heb de laatste tijd voor de wissel niet op de snelweg langdurig gereden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kan ze zien,horen of voelen of de voorwiellagers versleten  zijn of is het gewoon de lagers vervangen?


Daar zijn de meningen over verdeeld. Mijn ervaring is dat ik niks merkte van versleten voorlager tot het gejank van een oud wijf en een wiebel in t voorwiel.

Bij de bandenwissel een maand voorafgaand was er niks te bemerken aan de lagers bij visuele en handmatige controle.

Maar als je voorwiellager wil uitsluiten is het meest eenvoudig t voorwiel er even uit te nemen en de lagers te controleren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is het opgevallen toen het wiel op de balanceermachine zat, toen was duidelijk te horen dat ze wat rauw waren maar voelen deed ik het niet echt.
Het balhoofdlager is ook te voelen door vooral een dood punt in het midden maar door de kabels is ook dat wel makkelijk te missen. Uiteraard is het beter te voelen wanneer ze al wat langer tegen het einde aan lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-8-2020 om 09:23, Ries zei:

Kan ze zien,horen of voelen of de voorwiellagers versleten  zijn

Ik kreeg gisteren een VFR-clublid voor nieuwe banden in de werkplaats.
Bij het naar binnen rollen van de motor zeg ik al tegen hem dat er iets niet in orde is. Volgens hem heeft de motor net een hele grote beurt gehad....
Inspectie toont aan dat de voorwiellagers erg slecht zijn, en dat de achterwiellagers in de achterbrug ook al speling hebben.
Voorwiellagers heb ik op voorraad, dus maar meteen gedaan. De achterkant dus nog niet.....

Met een beetje ervaring kan je wiellagers dus al voelen als je de motor gewoon met de hand over een gladde vloer verrolt......

aangepast door crossrunner
quote ingekort
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...