Jump to content

JohnnieDarko

Lees dit: Veiligheidskeurmerken

Recommended Posts

Hoi VFROC,

 

Ik post hier niet zoveel, maar als ik iets leuks/belangrijks tegenkom op t web dan deel ik dat graag. Deze keer gaat het over veiligheidskeurmerken.

 

Weet jij hoe veilig je gear is?

 

Als je kleding koopt, let je doorgaans op vier dingen: comfort, stijl, kosten en veiligheid. De eerste drie kun je zelf bepalen, maar hoe weet je of iets veilig is? Je bent in feite aan de fabrikant overgelaten die met CE keurmerken strooit, maar bovenal teksten gebruikt over hard Thermoplastic Urethane (TPU) op je laarzen, magnesium schouderbladen in je raceoveralls en titanium vingerkootjes in je handschoenen.

 

Maar zijn die dingen dan echt veilig? Wat zegt het?

 

 

Onzin over veilige gear

Eerst maar eens even de onzin behandelen die je als consument op je af krijgt.

 

1. Motormagazines Soms staat er in een motortijdschrift een supertest. Afgelopen winter testten Moto73 bijvoorbeeld 20 winterhandschoenen op allerlei punten, en ja hoor, ook op veiligheid. Maar hoe heeft het blad bepaald of iets veilig is of niet? Door, let op, de handschoenen te 'wringen' en te kijken of het breekt. Nou. Daar heb je als consument dus geen f*** (fluit) aan, want wringen is slechts 1 van de tientallen dingen die pijn doen..

 

2. CE keurmerken. Een CE keurmerk is een paraplu-term voor tienduizenden standaarden. Dat iets aan een CE keur voldoet, betekent niet dat het aan een relevant keurmerk voldoet.

 

Kijk bijvoorbeeld naar http://www.ixon.com/www/doc/homologation/homologation-ce_fr_en.pdf'>deze brochure van IXON, een motorkledingmerk.

Op het eerste gezicht is het heel netjes. Er wordt gerept over commitment aan CE-keurmerken, mooi. De ellende begint echter met deze tekst:

IXON is introducing its very own certification label for all new products: IXON CE PROTECTIVE TECHNOLOGY.

Je eigen keurmerk? En dan zelf je producten keuren? Dit zegt dus absoluut, en dan ook helemaal, totaal, geen ene f***. Wij van WC-Eend.. afijn.

 

Verder stelt het merk dat de handschoenen voldoen aan 89/686/CE. Klinkt indrukwekkend? Misschien, totdat je beseft dat dit het keurmerk is voor PPE (persoonlijke protectiemiddelen), voor tuinhandschoenen, en niet motorhandschoenen. Die hebben namelijk een eigen, strengere, standaard!

 

 

 

EN xxxxx Standaarden

Lang niet bekend in motorland, maar er bestaat sinds ruim 10 jaar een aantal standaarden, specifiek gericht op motorfietskleding. Deze standaarden worden stuk voor stuk hieronder behandeld: wat betekent het, en waar moet je op letten?

 

 

EN 13595

Jassen, Broeken One-piece en Two-piece pakken

Om de slijtvastheid van kleding te testen, bestaat er een teststandaard. Let op dat deze standaard niets nada zegt over impactbescherming. Botbreuken en orgaanschade is dus prima mogelijk. Info over hoe kleding getest wordt kun je hier lezen:

http://www.satrappeguide.com/EN13595.php

 

Als je pak/jas/broek goedgekeurd is, dan zit onderstaand label er in genaaid (zonder uitzondering)

http://imgur.com/Gtp3kgL (dit is overigens een prive fotootje ;) )

 

Het gaat om het motoricoontje met de drie getallen ernaast, waarvan:

  1. het bovenste getal aangeeft hoe goed het pak bestend is tegen abrasion (slijtage over de weg),
  2. het tweede getal aangeeft hoe goed het is tegen snijden
  3. het onderste getal geeft aan hoeveel druk het pak kan hebben tot het (aan de naden) scheurt

Het getal is minstens 1 (veilig), en maximaal 2 (veiliger). De meeste raceoveralls zullen een 1,1,1 waardering hebben, hoger komt zelden voor. Ter illustratie, ik heb een two-piece raceoverall van Arlen Ness, met overal bescherming van titanium en magnesium, en de rating is 'slechts' 1,1,1.

 

 

EN 1621

Impactbescherming (rugbeschermers en schouder/elleboog/heup/kniepads)

Deze standaard test niet de slijtage (daar is je pak voor) maar het absorberen en verspreiden van impactenergie. Simpelgezegd, de vorige standaard behoedt je voor vleeswonden, deze standaard beschermt tegen botbreuken. Ook hier geldt weer een level 1 en 2.

Dit wordt getest door.. nou lees het zelf maar, best cool :)

http://www.satrappeguide.com/EN1621.php

 

Let op: het kan voorkomen dat de pads in je pak wel zijn gecertificeerd, maar het leer van je pak niet, of juist andersom! (of natuurlijk dat niets is gecertificeerd..) Als je pak goed is, maar de beschermers zijn suffe schuimpjes, dan zijn firma's die zeer goede beschermers / inserts maken. Zie bijv: http://www.d3o.com/markets/motorcycle/

 

 

EN 13594

Handschoenen

Zie het stukje over handschoenen onder het kopje "onzin". Dat gaat over het onbekende merk IXON, maar ook topmerken als Alpinestars, Dainese, Sidi, Difi, etc flikken dit op delen van hun gear. Dit wil totaal niet zeggen dat hun gear onveilig is trouwens. De tuinhandschoenstandaard biedt ook bescherming, alleen minder. Het is dus niet allemaal troep, maar je moet wèl weten waar je naar moet kijken!

 

Dainese heeft bijvoorbeeld kortere varianten van certificeerde handschoenen. Vanwege hun korte lengte en gebrek aan polsbescherming, kunnen die handschoenen niet gecertificeerd zijn, want dat is een vereiste. Toch worden die voor het gemak ook als 'gecertificeerd' aangeboden in brochures.... Als je zoiets ziet kun je dus zelf bedenken dat de handen en vingers bijv. nog steeds goed beschermd zijn, omdat dat deel van de handschoen identiek is. Je moet dan alleen zelf de keuze maken of je polsbescherming wilt of niet.

 

Overigens hang ik geen waardeoordeel aan minder beschermende handschoenen, dat kan een persoonlijke keuze zijn natuurlijk. Je lichte zomerhandschoentjes van geperforeerd leer zijn 100% zeker niet goedgekeurd, maar het rijdt natuurlijk wel lekkerder in de zomer..

Gekeurde handschoenen zijn over het algemeen dik en zwaar, omdat de eisen aan de naadsterkte bij de vingers best fors is. Zo zwaar zelfs dat de eisen momenteel heroverwogen worden, in de nieuwe standaard worden ze of milder, of er komt een nieuwe mildere standaard naast de huidige standaard.

 

Let op dat elke handschoen die niet zo'n labeltje heeft en een statement (bijv. in de handleiding) van de fabrikant dat het EN 13594, dus niet gecertificeerd is! Zie ook de eerdere opmerking over de tuinhandschoenen. Verbazingwekkend veel handschoenen zijn trouwens totaal niet gecertificeerd, dus ook niet (bewezen) geschikt om onkruid mee te wieden ;).

 

Info over de tests:

http://www.satrappeguide.com/EN13594_mc.php

 

 

EN 13634

Laarzen

Plaatje van het label: http://tinypic.com/view.php?pic=ohts9j&s=6#.U0cKN6h_u30

Laarzen worden net als de kleding getest op:

  • slijtage
  • bestendheid tegen snijden (zodat je schakelpook niet in je scheenbeen schiet)
  • geplet worden (handig als je motor op je komt te liggen)

Ter illustratie, mijn Dainese Pannier laarzen hebben een 1,2,1 rating.

 

De laarzen worden beoordeeld op hun ontwerp (hoogte, dikte van de zool) alsook de bevestigingsmethoden. Daarnaast worden de laarzen gemarteld onder een pers.

http://www.satrappeguide.com/EN13634.php

 

 

 

Samenvattend

De ENxxxxx standaarden geven een goede indicatie van de veiligheid van spullen. Let er op als je spullen koopt met het doel wat veiligheid in te winnen. De echte factor of iets gekeurd is, is of het CE labeltje samen met het motorfietsje en de drie getallen er in staat.

 

De meeste bovenstaande info komt van

http://advrider.com/forums/showthread.php?t=783126

Op die site staat bovendien een lijst (tot 2013 up to date) van gear die wel gecertificeerd is, handig om te kijken.

 

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. :)

Edited by JohnnieDarko
  • Like 9

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Nooit bij stilgestaan! Tuinhandschoenen zijn bijzonder duur als je t zo bekijkt. ..

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
 

Goed verhaal en zeker belangrijk!

Zelf had ik zoiets als hieronder in gedachten. :)~

 

post-6021-0-79102000-1397166921_thumb.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Bedankt voor het delen! Weer stof tot nadenken en voor de toekomst om eventueel te kunnen gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

@twistedthrottle: niet je handschoenen vergeten dan.

 

@JohnnieDarko: bedankt voor t delen van de info

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Mooi stukje informatie! Sticky? :scratchchin:

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Bedankt voor het delen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Toen ik afgelopen najaar bij behoorlijke snelheid zijdelings een muur raakte waarbij mijn voet tussen de motor en de muur zat was ik erg blij met mijn SIDI racelaarzen.
Niet dat ik er zonder schade vanaf kwam (20 breuken), maar het had een stuk slechter kunnen zijn.

Aan mijn laars zie je trouwens bijna niets!

Ik kijk nooit naar veiligheidscertificeringen in motorkleding, simpelweg omdat ik weet dat ze de gemiddelde consument niets zeggen en alleen iets waard zijn als je er genoeg vanaf weet. En in motorkleding ben ik een gemiddelde consument, ik verkoop namelijk geen kleding......

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Interessante materie, ik heb er tot nog toe niet bij stilgestaan (ben dus ook een gemiddelde consument ;) ). Wel handig om te onthouden als ik een volgende keer wat "gear" ga kopen, dan kunnen ENxxxxx-labels meewegen bij een aankoopbeslissing. Bedankt voor het delen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

En lees het label goed................ het CE logo kan er groot opstaan en dan in kleine lettertjes:

 

 

HPIM3956.jpg

 

 

 

zo zaten er WEL CE approved pads in de kniestukken, maar op de heupen simpel open foam...

 

HPIM3954.jpg

 

 

 

die heb ik er dus zelf maar vervangen voor echte...

 

 

HPIM3951.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Topic "sticky" gezet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ik vind alleen de topictitel niet erg uitnodigend, moet dan meteen hieraan denken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Haha, @Ray, wie zegt dat ik het niet ook zo bedoelde? ;)

 

Ik had gisteren al eens de tekst geschreven, en toen startte mijn pc spontaan opnieuw op vlak voordat het gepost was. Alles kwijt :~ Toen dacht ik "f**** it maar", maar uiteindelijk heb ik dan toch maar in de haast alles weer neergepend. Vandaar dat het wat chaotisch was, maar ik heb naar aanleiding van de feedback hierboven de tekst wat herschreven en de kopjes wat duidelijker gemaakt.

 

Ik heb ook naar aanleiding van 748cc (Leon) de info over de beschermende pads wat uitgebreid.

 

Bedankt voor de sticky, en feedback allen, en fijn dat iedereen er wat aan heeft. Ik zal de tekst voor de compleetheid eerdaags even uitbreiden met de standaarden over helmen, al is dat wat minder spannend. (je kunt geen ongecertificeerde helmen kopen).

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ik doelde eigenlijk op het "lees dit" in de topictitel ;)

Voor ik het toch eens gelezen heb heb ik het topic al 5 keer gemarkeerd als gelezen zonder ook maar het topic te openen.

Voor wat betreft de helmen, ik heb toch echt 2 ongecertificeerde helmen op zolder liggen.

Hoewel dit in beide gevallen wel duidelijk is dat het geen CE gekeurde helm is kan je via internet toch echt van alles kopen, vooral in de States waar in sommige staten een helmplicht is maar verder geen enkele eis wordt gesteld.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien