Ga naar inhoud

Glijden op de rotonde.


 Delen

Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van mijn val partij had ik een vraag.

Als je op de rotonde rijd, je wilt rechtdoor. Maar net voorbij een kwart van de rotonde voel je de achterkant wegglijden.

Wat doe je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schrikt, komt overeind, en gaat rechtdoor.

Als je geluk hebt span je niet je armen aan, en kun je nog iets, prent in je hoofd dat je echt nog een keer de bocht in moet vallen.

Armen ontspannen, tank tussen de benen knijpen, motor weer naar beneden duwen en je rondje afmaken.

 

Rotondes zijn vaak glad door alle rotzooi die door de centrifugaal krachten uit de tank en laadbak gegooid wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij enorm heeft geholpen is elk weekend enduro rijden. op het zand glij je door elke bocht. Heb nu al een paar keer hetzelfde gehad met de VFR. het gaat vanzelf om het dan te corigieren. vorige week zelfs met mijn vrouw achterop.

die was overigens flink geschrokken, achter op een driftende VFR.

Er zijn bij de ANWB slip cursussen voor op de motor, mogelijk dat dat iets is ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ellende is (vind ik )dat je zo abrupt wegglijd, en het zomaar stopt, er is moeilijk mee om te gaan en met een beetje ervaring of mazzel, dat weet ik nog niet gaat het vaak goed maar ik heb ook wel eens pech gehad, soort slome highsider, kon dat echt niet meer opvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het komt er op aan zeer snel de juiste gedoseerde reflex te hebben. Volgens mij kan je dat alleen maar aan leren door te doen. In dit geval niet dus, als hopen dat je de geijkte reflex zult hebben. Via de slip cursussen kan je wel zien welke reflex je in huis hebt en kan je eventueel vaststellen dat je verkeerd reageert en de goede reactie proberen aan te leren. Gaan supermotard rijden is ook een oplossing alleen is de bike 150 Kg lichter.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het zo hoor heb ik dus wel goed gehandeld door iets de bike recht te trekken, maar had ik enkel de pech dat deze ineens grip kreeg waardoor ik omgeslagen ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Helaas heb je niet aangegeven waardoor je begon te driften/glijden.

Is het olie dan heb je niks te vertellen, maakt echt niet uit wat je doet.

Maar is het doordat je zelf te veel gas hebt gegeven, dan is soms meer gas geven de oplossing, zeker niet gas lossen want dan krijg je meteen grip en lig je.

Door meer gas te geven hou je hem in de "slip" en kan je tegensturen en met wat geluk eruit trekken, kost je wel een achterband.

Het is niet eenvoudig te zeggen wat je moet doen, zoals Bartho zei, alles komt neer op reflexen en het al eens eerder gedaan te hebben met een motor.

 

Mijn oplossing is: Ga een dagje motorcrossen op een cross-terrein, daar leer je dat soort grappen snel en het is nog leuk ook.

Een slipcursus die ze ook wel aanbieden is niet iets wat ik zou doen, domweg omdat ze daar met speciale beugels rijden, eerder leuk om te spelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...