Ga naar inhoud

VFR750 met schade...


WillemK
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo forumleden,

 

Een tijdje geleden heb ik een VFR750 uit 1995 gekocht. Ik was al lange tijd gecharmeerd van het VFR verhaal, zelfs voordat ik mijn motorrijbewijs haalde begin dit jaar. Ik heb internet afgespeurd en kwam uit op een ogenschijnlijk goede 750 met nog geen 40000km op de teller. Deze stond bij een fietsenboer in Venray.

 

Na een paar dagen begon het echter met de problemen. Starten ging moeilijker en het stationair toerental was irregulair. Naar Motoshop Margraten gebracht die de carburateurs netjes hebben afgesteld en gesynchroniseerd. Toen ik de motor ging halen hebben ze me gewezen op de radiateur, er zit aan de rechterkant een flinke deuk. Ook het balhoofdlager was versleten. Dit was ook merkbaar bij het remmen. Vorige week hebben ze de motor helemaal onder handen genomen. Grote beurt, klepspeling gecontroleerd, remblokken achter vervangen. De voorkant is er helemaal af geweest. Het balhoofdlager is vervangen, de voorvork opnieuw gevuld. Ook de banden zijn vervangen. Het voelt als een andere motor nu. Ik ben echter een beetje het vertrouwen verloren. Bij het terug in elkaar zetten merkte de monteur dat de panelen aan de rechterkant wat moeilijker te monteren waren. Ze vermoeden dat de motor toch een tik heeft gehad. Vorige week merkte ik ook tot mijn schrik dat het stuur een klein beetje naar rechts staat. Volgens andere fora zou dit wijzen op een scheve voorvorken. Ze hebben dit echter niet met het blote oog kunnen vaststellen. Het heeft me nu een flinke berg geld gekost, waarvoor ik waarschijnlijk een andere, in een betere staat verkerende motor voor had kunnen kopen. Bij Motoshop Margraten hebben ze me uitgelegd dat hij goed op de wielen staat en dat hij zeker niet onveilig is. Het kost me echter moeite om weer vertrouwen te krijgen in de fiets.

 

Al bij al heb ik het gevoel dat ik de verkeerde motor heb gekocht. Hebben jullie ervaring met schademotoren? Of hebben jullie zelf al schade gereden aan jullie VFR?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Als jouw garagist zegt dat ie goed staat dan is dat al stap 1.

 

 

 

De stuur clipons kunnen een klein beetje meer naar voren cq achteren vastgezet worden, misschien zit het daar in.

 

Mijn vfr is in de 18 jaar dat ik m heb meerdere keren gevallen. Vanuit stand em met iets van 40kmu.

Maar de ene klap is je andere niet.

 

Neem desnoods nog een keer een uur les, vertel de instructeur je verhaal en ga eens goed hard optrekken, remmen etc om voor jezelf te zien wat jij en he motor kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas zit 't hem niet in de clip-ons. Als hij op de bok staat klopt alles, maar als ik er eenmaal op zit en vaart maak is de afwijking op het stuur licht zichtbaar. Ik zal het nog een keer aankaarten bij de garagist.

 

Ik heb in het forum de website van Boonstra gevonden. Wat is jullie ervaring met de tweedehands onderdelen? De radiateur zal toch ooit vervangen moeten worden als ik de VFR naar een goede staat wil terugbrengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor onderdelen heb je ook de site motorparts-online.com, daar heb ik ook al goede ervaring mee.

Ik ben nu even druk met de verbouwing, nog een rot en een paar dagen vakantie maar wil als ik weer even tijd best eens kijken, Eys is niet zo ver.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vfr heeft het zelfde euvel. Toen ik hem kocht had hij dit al, en achteraf had ik misschien destijds het aanbod van de dealer moeten aannemen om de motor terug in te ruilen... Maarja dan had ik geen motor, en een rode (die er ook stond) wilde ik niet.

 

De motor leek verder goed te rijden, dus heb ik hem gehouden. Later kom je er achter dat hij met losse handen toch neigt naar een kant te trekken. Inmiddels Is mijn vfr bij diverse motorzaken geweest. Maar tot nu toe ben ik lichtelijk teleurgesteld in het inzicht van de meeste monteurs, geen van hen heeft mij antwoord kunnen geven op wat er nu mis Is met mijn voorvork.

 

Anyway, na veel speuren op internet en het bovenstaande topic gelezen te hebben Is het voor mij duidelijk dat bij mij de onderste kroonplaat ook getordeerd Is door een val in het verleden.

 

En ik begrijp je gevoel, het zit dwars als een soort stemmetje in je achterhoofd.

Ik heb op de motorsloop een ander exemplaar gekocht, en in oktober gaat mijn vfr naar Johan voor uitgebreid onderhoud en het vervangen van het t-stuk.

 

Ik heb hem met een beetje duwen wel zo goed als recht gekregen, maar voor mij moet hij gewoon 100% zijn en geen 98%.

 

Kortom ik zou aanraden, laat het lekker repareren. De investering doet ff zeer maar dan heb je weer een vfr die perfect is. En dan raak je dat vervelende gevoel vanzelf kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

...

 

Kortom ik zou aanraden, laat het lekker repareren. De investering doet ff zeer maar dan heb je weer een vfr die perfect is. En dan raak je dat vervelende gevoel vanzelf kwijt.

Moet je wel eerst weten wat het euvel is, de onderste kroonplaat is nog niet bevestigd en aan de dealers heb je ook niet veel.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Door foutieve montage kan de kroonplaat iets verdraaid tov het T-stuk komen te zitten. Dan staat je stuur ook een beetje scheef. Omdat het balhoofdlager is vervangen en de voorpartij er helemaal af is geweest; is het goed mogelijk dat er bij montage iets niet goed is gegaan. Ik zou de boel eerst los (laten) schroeven en volgens de juiste procedure weer vastzetten. Dit kost alleen wat tijd en je sluit daarmee mogelijk andere dingen uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken iemand uit Eys die ooit zijn bouten van de (onderste) kroonplaat verloren is na het vervangen van de balhoofdlagers, dat was volgens mij ook gedaan door motoshop Margraten :scratchchin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je wel eerst weten wat het euvel is, de onderste kroonplaat is nog niet bevestigd en aan de dealers heb je ook niet veel.

Dat ben ik met je eens Ray, en daar loop je dus tegenaan als je er zelf niet veel verstand van hebt. Ik heb het bij hyperpro ook aangekaart bij het vervangen van mijn vering vorig jaar. Maar ook die monteur had er geen antwoord op, maar heeft er ook niet echt serieus naar gekeken. En daar zit het probleem met dit soort dingen moet je iemand hebben die bereid Is verder te kijken dan 'normaal'. En ik kan me niet voorstellen dat men de kennis dan niet heeft( uitzonderingen daar gelaten) maar meer dat het een stuk desinteresse Is.

 

Overigens viel het me ook een beetje tegen dat men de voorvork niet met de momentsleutel terug monteerde bij het doen van de vering.

Later ben ik zelf maar eens op onderzoek uit gegaan in de achtertuin omdat te kijken of ik de oorzaak kon vinden. Ik kon toen mijn kroonplaat bijna recht krijgen door hem met het voorwiel tegen de muur te zetten en te duwen ( niet beuken) terwijl alle bouten vast zaten. Daarna heb ik alles los gedraaid, ingeveerd en weer op moment vastgezet, en dan zit er absoluut geen beweging in.

Maar bij mij zit hij al scheef als je alles vanaf neutraal weer vast zet, ook moet ik mijn linker veerpoot dan een klein tikkie naar binnen geven omdat die dan niet goed op zijn plek zit.

De poten heeft die man bij hyperpro wel gecontroleerd en die zijn beide recht.

 

Gr Rolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door foutieve montage kan de kroonplaat iets verdraaid tov het T-stuk komen te zitten.

Ja, goed/perfect monteren vereist iets meer werk dus mogelijk dat het daar niet helemaal goed is gegaan. Als er iets krom is aan de voorvork merken ze dat meteen bij montage, een kromme poot of getordeerde kroonplaat maakt montage erg moeilijk zo niet onmogelijk. Het scheeftrekken kan ook komen doordat jij niet recht op de motor zit, ik zie dat wel vaker, en dan kantel je onbewust de motor iets in en ben je dus eigenlijk continue en bocht aan het rijden. Als je een beetje handig bent kan je eens het voorwiel eruit halen en met alleen de vooras er losjes in kijken of die makkelijk is rond te draaen. Zelfde voor de veerpoten, draai de bouten los en draai de bovenste poten in de kroonplaat rond, de weerstand die je voelt moet zeer gelijkmatig zijn. Als je dit niet aandurft: er is volgens mij binnenkort weer en sleuteldag, altijd veel hulp daar aanwezig.

Tot slot: motoren van die leeftijd hebben bijna allmaal al eens schade gehad, al duidt een deuk in de radiateur er wel op dat het iets meer is geweest dan gewoon omvallen (waar zit die deuk precies), dus dat hoeft net meteen reden zijn tot 'paniek'.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben het hier uitsluitend over de hardware van de motor maar hoe is het uiteindelijk met de tupperware, is deze vervangen, gerepareerd of........

 

Vaak zegt dat ff iets meer over de hoedanigheid van de schade

 

Verwrongen voorvoork kun je al oplopen als je ongelukkig tegen een stoeprand oprijdt of idd zoals VFoRever aangeeft het spul in de verkeerde volgorde vastzet na een balhoofdlagerwissel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik zal doen neem eens een mrt training kost wel wat maar je leert er zeker wat van. En als je aangeeft waar je mee zit wordt daar zeker rekening mee gehouden [emoji2] ben zelf in Lelystad geweest bij.... Zoek ik nog even op als je wilt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Training is leuk, maar dat lost alleen iets op wat puur tussen de oren zit.

 

Die van mij rijd opzich prima op Lelystad, maar het kan dan evengoed wel dwars zitten als er toch iets niet naar je zin Is/technisch niet in orde is

aangepast door BlackVfr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dat zijn flink wat reacties na een week afwezigheid! Dank voor de steun en informatie!

 

Ik heb al gekeken of ik naar de sleuteldag kon komen, maar ik heb die dag avonddienst. Het is helaas een flink eind vanuit Zuid-Limburg.

Ondertussen heb ik weer een flink aantal kilometers gereden en een stuk meer vertrouwen in de motor en mijn eigen kunnen. Hierbij heb ik het stuur vaak in de gaten gehouden. Om te beginnen: het stuur was voor de grote beurt al een beetje scheef. De clip-ons lijken een klein beetje af te wijken qua stand, maar bij het 'loslaten' blijft het stuur mooi in dezelfde stand staan. Net een paar graden naar rechts. Ook bij het verplaatsen van mijn gewicht. Ik heb ook gekeken of het hele voorfront of dashboard wat scheef is. Hoewel er wat verschil in de montage zit is dit ook redelijk recht. Het meest duidelijk zie ik het ten opzichte van het frame en de tank. Binnenkort ga ik weer langs in Margraten. Ik kan tot nog toe niks negatiefs zeggen over ze. Ze hebben me tot nu toe alleen maar vooruit geholpen.

 

Wat betreft de radiateur. Ze hebben me aangeraden om op zoek te gaan naar een goede tweedehands, aangezien de originele voor meer dan €500,- ex btw over de toonbank gaat. Deze is onderweg en ik verwacht hem vandaag. Dat de motor een klap heeft gehad is wel duidelijk. Het lijkt wel alsof hij ergens vanaf is gevallen. Ook het rempedaal is tegen het frame geslagen, waardoor er een half maantje is te zien.

 

Wat betreft de body, de grote zijpanelen zijn volgens de monteur al een keer overgespoten. Het rechter, zwarte paneel aan de onderkant is lichtelijk beschadigd. Maar dit is moeilijk te zien van meer dan een meter afstand. Ook het rechter kuippaneel is beschadigd, maar dit lijkt meer op schade door gebruik. De stuurgewichten zijn ook beschadigd (vooral rechts, links minimaal), maar makkelijk te vervangen.

 

De vorige eigenaar is dus met de rechterkant tegen de vlakte gegaan. Of de motor is ergens vanaf gevallen. Misschien van een aanhanger, I'll never know.

 

Mijn doel is om deze motor nog zo goed als het kan op te knappen en hem te gebruiken als een soort leermotor. Als zich volgend jaar de kans voordoet een VFR te kopen (750 of 800FI), die in een betere staat is als deze, dan zal ik niet aarzelen deze van de hand te doen.

 

Groetjes uit een regenachtig zuiden...

aangepast door WillemK
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...