Ga naar inhoud

Mijn Nederland waterrijk tour


Michiel
 Delen

Aanbevolen berichten

Vaak houden dit soort merktekens rekening met de stand van de nokken in verband met het op zijn plek draaien van lagerkappen onder invloed van de voorspanning van de in te drukken kleppen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook een nieuwsgierige vraag:

kan iemand uitleggen waarom die tandwielen van de nokkenassen uit twee delen bestaan?

op je eerste foto lijken de tanden gelijk te lopen, op de volgende niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jep, zoals Rikus en Sparky al zeggen, maar dan met wat plaatjes erbij:

 

In het midden van je koppelingsdeksel (rechterkant van de fiets) zit een grote bout. Als je die eruit draait krijg je dit te zien:

post-5284-0-58592500-1446499604_thumb.jpg

 

Je kijkt nu tegen de krukas aan en wat je ziet zijn de merktekens. Nrs 1 tot en met 4 voor de cilinders en je gebruikt de T positie om de klepspeling te meten.

De krukas kan je gewoon met een dopsleutel draaien en dan lijn het 'T' merkje op met het uitgeslagen stukje linksboven in het de groef van het koppelingsdeksel klepje (om 't zo maar te noemen).

De enige catch is wel dat je nokkenassen maar een halve slag maken voor elke hele slag die je met de krukas maakt.

Dus de helft van de tijd staan je nokken omhoog als je de krukas op het T merkje hebt gezet en de andere helft drukken ze op dat moment juist op je nokkenvolgers en kan je dus de speling niet meten.

 

Om te voorkomen dat je de nokkenassen 180 graden verkeerd in je cilinderkoppen zet (dus als je een 360 graden draai met de krukas had moeten maken), zitten ook op je nokkenassen merktekens.

Als de boel in de goede positie staat, kan je op de tandwielen van zowel de inlaat als uitlaat nokkenas een pijl zien staan.

Die horen op dat moment van elkaar af en parallel aan de cilinderkoppen te wijzen.

 

Zo dus voor de Inlaat resp. uitlaat as van de voorste cilinders:

post-5284-0-11127800-1446499978_thumb.jpg post-5284-0-07549700-1446499980_thumb.jpg

 

Wat betreft de vorderingen van vandaag: Helaas is de motoport altijd op maandag gesloten (was ik even vergeten...), dus ik heb me met wat andere dingen vermaakt.

Eerst langs de Brezan om verf en koelvloeistof te halen en gelijk door naar de Action voor nog wat extra olie.

 

Eenmaal thuis de radiator van de verwarming geplukt, nogmaals schoon gemaakt en wat geschuurd.

Vervolgens aan de waslijn gehangen en de eerste laag erop gespoten. Nu hangt ie lekker te drogen en te wachten op de volgende lagen.

 

Daarna de schuurmachine, commandant en het kuipruitje gepakt.

Voor: (en da's een bloempot in de weerspiegeling, geen afgehakt hoofd (of toch wel... :1210: ))

post-5284-0-98419900-1446499608_thumb.jpg

 

Na:

post-5284-0-61894000-1446499613_thumb.jpg

 

Ik werd zo blij van het mooie (en makkelijke) resultaat, dat ik gelijk ook m'n uitlaat even heb gedaan:

post-5284-0-13124200-1446499628_thumb.jpg

 

Het was inmiddels alweer donker, maar net als de kuipruit glimt ie als nooit tevoren!

post-5284-0-82148200-1446499631_thumb.jpg

 

Over uitlaten gesproken... Na telefonisch overleg met een uitlaten meneer in de buurt van Alkmaar ga ik daar morgen langs voor 'consult'.

 

VFRek, bedankt voor het aanbod! ik heb echter inmiddels een micrometer via marktplaats kunnen scoren:

post-5284-0-93874800-1446499621_thumb.jpg

 

En dat leverde op:

Inlaatkleppen van links naar rechts 1 2 3 4

Gemeten speling 0,13 0,12 0,12 0,12

Dikte huidige stelplaatje 2,025 2,050 2,050 2,025

 

Verschil met correcte speling 0,03 0,04 0,04 0,04

Dikte nieuwe stelplaatjes 1,995 2,010 2,010 1,985

 

Bestaande maat nieuwe stelplaatjes 2,000 2,000 2,000 1,980

(bij CMSNL althans)

 

Klopt dit zo een beetje? Iemand een second opinion? :D

aangepast door Michiel
  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat leverde op:

Inlaatkleppen van links naar rechts 1 2 3 4

Gemeten speling 0,13 0,12 0,12 0,12

Dikte huidige stelplaatje 2,025 2,050 2,050 2,025

 

Verschil met correcte speling 0,03 0,04 0,04 0,04

Dikte nieuwe stelplaatjes 1,995 2,010 2,010 1,985

 

Bestaande maat nieuwe stelplaatjes 2,000 2,000 2,000 1,980

(bij CMSNL althans)

 

Klopt dit zo een beetje? Iemand een second opinion? :D

De stelplaatjes hebben een reeks van maten

0,02 = 0,025

0,05 = 0.050

0,08 = 0,075

0,10 = 0,010

 

In jouw geval kun je dus kiezen uit de reeks (op het shimmetje staat een getal zonder komma)

190 = 1,900

192 = 1,925

195 = 1,950

198 = 1,975

200 = 2,000

202 = 2,025

205 = 2,050

208 = 2,075

210 = 2,100

Uit deze reeks zal je dus de dichts bij liggende waarde moeten nemen, je hebt dus gemeten 2,025 en 2,05, op de shims hoort dan resp. 202 en 205 te staan.

Het is soms moeilijk leesbaar maar met een vergrootglas meestal wel te lezen.

 

De bestaande plaatjes kun je ook schuren op een vlakke plaat met schuurpapier en een leren werkhandschoen, het plaatje dan met de vinger (met handschoen) over het schuurpapier schuren tot de gewenste maat bereikt is, je kunt dan een nauwkeurig shimmetje maken en ben je niet afhankelijk van de maten in de reeks.

 

Of een hulpstukje draaien.

 

post-4095-0-30040100-1446507669_thumb.jpg

 

post-4095-0-38757300-1446507825_thumb.jpg

 

Enkele voorbeelden van de shims

 

post-4095-0-78711300-1446556106_thumb.jpg

aangepast door Johan
  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Johan, nogmaals bedankt voor het advies. Ik ben echter voor de makkelijke optie gegaan en heb nieuwe stelplaatjes bij de motoport gehaald:

post-5284-0-26790700-1446586550_thumb.jpg

 

Ook het weer inbouwen van de nokkenas is eigenlijk een fluitje van een cent. Stelplaatjes in hun houdertje en de nokvolger er overheen zetten.

 

Nieuwe stelplaatjes erop:

post-5284-0-66158300-1446586557_thumb.jpg

 

Nokkenas met een beetje olie (met de pijl de goede kant op) in de juiste positie leggen, lager kappen er erop en die vervolgens voorzichtig vastzetten.

Na nog een laatste controle het kleppendeksel met een beetje vloeibare pakking monteren, bougies erin en klaar is Michiel.

Verder heb ik vandaag nog een pakketje (die zowaar op de aangegeven tijd kwam :blink: ) in ontvangst mogen nemen:

post-5284-0-83077700-1446586545_thumb.jpg

 

Mezelf dus op een nieuw luchtfilter van K&N getrakteerd en een beetje remvloeistof.

Het is alleen wel apart dat mijn oude filter niet hetzelfde is als de nieuwe.

Beide zijn van K&N en allebei een van het type HA-0003.

post-5284-0-63086200-1446586535_thumb.jpg

 

Het nieuwe luchtfilter zit nu gemonteerd en ik heb ook de radiator nog een volgende laag verf gegeven.

De uitlaat pakkingen zijn inmiddels besteld en ook mijn uitlaat wordt onder handen genomen.

 

Morgen nog een laagje over de radiator spuiten, remvloeistof vervangen en eens naar de pro-oiler kijken.

 

Oh, heb ik vandaag ook het dopje over m'n achterwiel as gesloopt. Heeft iemand die toevallig nog liggen / over? (nr 4 in dit diagram)

aangepast door Michiel
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het K&N filter is een reinigingsset te koop, bestaande uit een reinigings middel en een spuitbusje olie.

Je had de oude hiermee schoon kunnen maken en insprayen met de olie, dan is hij weer als nieuw

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...