Ga naar inhoud

(Snel) Opschakelen. ontkoppelen of niet


Smirnaft
 Delen

De schakelpol  

45 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoe schakel jij op?

    • Ik ontkoppel steeds
      32
    • Ik ontkoppel eerder wel
      6
    • Ik ontkoppel eerder niet
      3
    • Ik ontkoppel nooit
      1
    • Ik heb een quick shifter of automaat
      3


Aanbevolen berichten

Ik las op een ander topic de vraag naar Quick shifters. Voor die zeldzame momenten dat het gas er vol op kan blijven en we de versnellingen kort na elkaar gebruiken lijkt het me idd een leuk gadget. Voor rondjes op circuit begrijp ik de zin en het nut al helemaal. Niets te ontkoppelen, geen gas terug te nemen niet opnieuw koppelen en niet opnieuw de gaskraan open draaien.

 

Alleen nu vertel ik het lange verhaal. Want uiteindelijk... wie van jullie ontkoppelt ook echt alvorens hoger te schakelen, zelfs zonder quick schifter en zeker als het al eens goed vooruit mag gaan? Ik vraag me dat af.

Behoudens vergissing van mij doet zo'n schifter ook niks meer dan even de belasting op de tractie onderbreken, hetzij langs de fueling of eventueel wordt de ontsteking kort onderbroken waardoor het schakelen soepel gaat op de niet belaste bak. Ontkoppelen gebeurt er helemaal niet op dat moment. Als we zelf ontkoppelen en we zijn allemaal ervaren rijders, dan nog bestaat de kans dat we net iets vroeger weer aan het gas hangen dan wat er weer gekoppeld wordt. Kort jagen we de toeren op alvorens de koppelingsplaten de boel weer te laten synchroniseren. Lees slip.

Zonder mezelf hier verder over uit te spreken, vermoed ik dat er voor en tegenstanders zijn van ontkoppelen en dat we ieder onze eigen ervaringen hebben daarmee.

Vandaar dacht ik dat het misschien leuk was om een poll te organiseren rond beide methodes en zo een beetje in kaart te brengen hoe de meesten van ons het doen.

aangepast door Smirnaft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ontkoppel steeds, schakelen onder last lijkt mij nooit goed te zijn voor de versnellingsbak, nog omhoog en zeker niet omlaag. En hoger in de toeren lijkt mij schakelen zonder koppelen nog slechter te zijn dan laagtoerig.

 

Of mis ik ergens iets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ontkoppel steeds, schakelen onder last lijkt mij nooit goed te zijn voor de versnellingsbak, nog omhoog en zeker niet omlaag. En hoger in de toeren lijkt mij schakelen zonder koppelen nog slechter te zijn dan laagtoerig.

 

Of mis ik ergens iets?

Je mist ergens iets ;)

Een auto heeft een gesynchroniseerde bak, een motor niet en als je het op het juiste toerental doet dan denk ik dat zonder koppeling schakelen eerder beter is dan slechter.

Wanneer is flink door de toeren heen jaag dan schakel ik meestal zonder koppeling en dat gaat dan soepeler dan met.

Zelfs terug doe ik heel af en toe wel eens zonder maar dat is een stuk lastiger.

Als je rustig aan het toeren bent dan werkt het niet want dan zijn de toerentallen doorgaans te laag maar zolang je geen tanden aan het poetsen bent is er weinig verschil tussen met en zonder koppeling.

Nog wel een aantekening: Als je teveel schakelt zonder dat hij soepel overgaat (ook al poets je geen tandjes) dan heb je kans dat je schakelvork verbuigt maar vanaf zo'n 8000rpm het pookje iets omhoog duwen en kort en snel even iets gas terug en hij valt vanzelf in de volgende versnelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vanaf zo'n 8000rpm het pookje iets omhoog duwen en kort en snel even iets gas terug en hij valt vanzelf in de volgende versnelling.

Dan denk ik dat ik het even snel of sneller doe met gewoon ontkoppelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opschakelen zonder ontkoppelen kan prima als het wat sneller moet.. Maar heel snel/lichtjes ontkoppelen is ook een optie.

 

Terugschakelen doe ik nooit zonder ontkoppelen.

Ben ik niet goed genoeg in zonder de bak flinke klappen te bezorgen. Lijkt me niet fijn voor de bak.

 

Op de openbare weg is het meer voor de fun dan dat het nuttig is.......denk ik.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben (ont-)koppelen zo gewend, dat de quickshifters op motorfietsen, waar ik kortgeleden op heb proefgereden, voor mij geen toegevoegde waarde hadden... Ik blijf dat koppelen blijkbaar gewoon doen. :?

Natuurlijk kan ik dat wel gaan afleren, maar waarom zou ik? Voor het 'gewone' straatverkeer ben ik snel zat.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja ik ontkoppel ook nog steeds ,en blijf dat doen,.Heb genoeg ellende gezien,bij de motorzaak waar me vriend monteur is ,met kromme schakelvorken ,en versnellingsbak ellende,De eigenaar van die motors zeiden altijd,dan ,tja ik schakel zonder koppeling te gebruiken.en dan zie je de ellende ervan.en de koppeling zit er toch niet zomaar op.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ondertussen te kunnen afleiden dat de meesten onder ons steeds ontkoppelen. Naar gevoel zou ik eerder ook steeds gedacht hebben dat de koppeling er niet voor niets op staat en ik heb tot jaren geleden nooit anders gereden. Maar evengoed staat ze er enkel op zodat we veilig kunnen terugschakelen en vanuit de 1ste vertrokken geraken..

Ik zeg maar... Een Quickshifter ontkoppelt niet en zou Honda dan zelf zo'n ding als optie aanbieden als het de bak om zeep helpt en/of schakelvorken verbuigt? Lijkt me ook sterk.

Ik ken ook wel een mecanicien hier en daar. En ook onder die mensen bestaat er blijkbaar geen absolute eenduidigheid. Ik hoor hier en ook daar vertellen dat onbelast opschakelen beter is dan ontkoppelen. De koppeling wordt mml niet gebruikt en op dat moment ook gewoon gespaard. Klinkt niet geheel onlogisch. Bovendien koppelen we in de bak nooit een gearwiel op een stilstaande as, de assen in de bak staan mml nooit stil op die pakweg 800ms dat het duurt om te schakelen met koppeling. Dus als je kromme vorken wil moet je eerder op een stilstaande bak staan stampen en trekken en proberen schakelen. We weten allemaal dat een stilstaande motorfiets niet zomaar door al zijn versnellingen geraakt en we kennen allemaal dat stukje dat we gekoppeld al eens voor of achteruit moeten balanceren om hem toch van de ene naar de andere versnelling te krijgen. Daar is een logische reden voor. De belasting op de assen wegnemen is ok, de bak stilleggen i

Om die reden zal lang ontkoppelen op een laag toerental waarbij we de bak de kans geven om min of meer stil te vallen eerder als zwaar en log schakelen aanvoelen. En wie regelmatig hoog in de toeren jaagt en snel doorschakelt klikt er pijlsnel zonder veel pijn en moeite probleemloos door.

 

Desondanks, ik pleit hier nergens voor, maar geïnspireerd door de werking van de populaire quick schifter is het misschien niet onhandig om wat te gaan experimenteren hier. Als ik het juist begrijp en puur theoretisch, dan vechten we na het ontkoppelen enkel tegen de interne mechanische traagheid van de bak wanneer we schakelen van de ene versnelling naar de andere. De gemiddelde versnellingsbak is veelal niet de zwakste schakel van heel de aandrijving en de tegenwerkende krachten waarvan sprake zijn in die zin dan ook wellicht bijna verwaarloosbaar. Waarom kan het dan nog beter als we niet ontkoppelen? Omdat we de kans hebben beide tegenwerkende krachten perfect in balans te krijgen en dus als het ware volledig onbelast schakelen. Hiervoor is de juiste gasstand dan weer verreist en het gas eerst helemaal dichtdraaien is eigenlijk hetzelfde als het gas er lichtjes nog ophebben. Het is een voor de fysica negatieve acceleratie, maar het blijft een versnelling.. en dus belasting

Als ik het tot nu toe nog allemaal goed begrijp, dan zou ik voor mezelf nu ook stilaan beginnen begrijpen waarom de Quick van de Quickshifter hier zo van belang is en er voor zorgt dat ze probleemloos kunnen worden geïnstalleerd. Nml. Als op die manier het schakelen kan verlopen nog voor er echt sprake is van de motorrem die in actie komt en tezelfdertijd de tractie naar het achterwiel onderbroken werd, dan is er voor een bak geen groter plezier denkbaar.

En het staat ons ieder vrij om dat zelf te gaan simuleren en proberen. We kunnen dat zelf oefenen en wie dat doet en durft zal idd ervaren dat het veelal als vanzelf gaat. Zoals Ray al zei, "even iets gas terug" (niet versnellen nog vertragen) wil zelfs niet zeggen helemaal dicht en je voelt vanzelf wanneer de bak het prettig gaat vinden met de juiste voordruk op het pedaal. Dus dan ben ik mee en is er geen kwaad geschied voor niets of niemand, laat staan voor de koppeling..

 

Blijft er alleen nog die ruimte voor de menselijke fout over. Want zo zijn we wel, we maken al eens fouten, of nee, ik spreek voor mezelf nu.

En het is bijna als filosoferen hier, maar het maakt ontkoppelen enkel nog de schade op de versnellingsbak door fouten beperken, met als inzet sleet op een koppeling. Terwijl niemand ons verplicht fout te schakelen en het perfect mogelijk is het wel goed te doen terwijl we niet ontkoppelen.. Zoiets.. :scratchchin: ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een quickshifter doet niets meer dan het gas loslaten als je het pookje omhoog duwt.

Er komt een sensor op 1 of andere plek bij de schakelpook die "ziet" dat je wilt schakelen en dat signaal onderbreekt even de inspuiting oftewel hij laat even het gas voor je los.

Ook met een officiële quickshifter kan je kromme schakelvorken krijgen want bij een te laag toerental zal het niet lekker gaan en als je dan dom kracht zet op dat pookje zet dan is het op een gegeven moment tijd voor een reparatieklusje.

Heel licht omhoog duwen en als het toerental goed is valt hij er soepel in en bij een te laag toerental komt hij hooguit in een valse vrij en als je het na een paar keer nog niet weet en doorgaat dan verdien je gewoon een kromme schakelvork, sommige mensen missen nou eenmaal het gevoel en dat moet je dan gewoon erkennen en eraan toegeven.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ray, wil toch even wat toevoegen/opmerken, de healtech shifter van tegenwoordig en overigens n aantal andere shifters kan je een toerental instellen vanaf wanneer de shifter de ontsteking of inspuiting onderbreekt. Healtech kan je overigens tegenwoordig via een app compleet instellen, dus dat werkt wel mooi.

 

Om even ingaan op de vraag van de topic starter, als ik normaal beetje aan t touren ben dan schakel ik met ontkoppelen maar zodra ik wat meer die rechterpols verdraai dan wil ik nog wel eens zonder de koppeling te gebruiken op schakelen.

Terug schakelen altijd met koppeling, opschakelen kan altijd wel zonder.

 

Met de 50cc crosser overigens altijd zonder koppeling schakelen. Maar goed die bak had t flink te verduren bij mij aangezien ik altijd maar gewoon op de pook ramde hehe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...