Ga naar inhoud

Onderhoud aan VFR 750, 800FI, Vtec en 1200 voor forumleden (3)


Johan
 Delen

Aanbevolen berichten

Vond het al raar, de Johan die ik sprak zag er inderdaad heel anders uit.[emoji846][emoji846]

Voor de rest weinig aan verhaal toe te voegen behalve in januari met aanhanger een stuk lekkerder is.

Nu is alles anders, afstand houden is het devies.

Wat kan er toch veel veranderen in 3 maanden

 

Stay safe allemaal [emoji40]

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

 

 

 

 

 

 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voorvorkpoot was lek,

IMG-20200405-WA0002.thumb.jpeg.4e0b0862b53c96960680c55beb933d62.jpeg

Johan geappt en ik mocht wel langskomen met de losse poten.

De poten losgesleuteld en op de achterbank van de leasebak gelegd.

Bij Johan voor de garage gezet en 2 meter naar achteren voor de overdracht.

Vandaag lekker weer met droge poten kunnen rijden.

Ik meende begrepen te hebben dat je de nieuwe seals minimaal 200 km moest inrijden dus dat heb ik maar gedaan.:whistle:

 

  • Like 3
  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaar stond op de planning dat mijn motor weer vertroeteld ging worden in Zwolle, maar toen kwam Corona om de hoek.

In eerste instantie was het on-hold gezet, uiteraard zeer begrijpelijk, maar na een paar weken kwam dan toch het verlossende woord.. Johan ging weer verder met het onderhoud!! 

Zo blij als een klein kind in een snoepwinkel, dat mijn motor weer het onderhoud ging krijgen wat hij hoort te verdienen.

Het kritische oog, perfectionisme, liefde en passie dat Johan heeft is fantastisch. Je weet gewoon dat je motor in zeer ervaren handen is.

En dan komen de foto's via de mail die alles bevestigen en de vraag of ik ook nieuwe remblokjes wilde, want ze waren toch flink versleten voor. Natuurlijk wil ik wel nieuwe blokjes :)

 

IMG_0641.JPG.552cc9d95632fd89bb3eabd404e388dd.JPGIMG_0646.JPG.eccbe3ff4f0637169bcfdb1773c4421d.JPGIMG_0650.JPG.16a215666e2e111121623a4b85972ddf.JPGIMG_0651.JPG.c37e625b0c9bb7c71f23105f8774b802.JPGIMG_0653.JPG.b6dfcb439a618e7f24d42c5c617bba79.JPGIMG_0655.JPG.aee052cf2b23fedc424c30250a46ca05.JPGIMG_0665.JPG.454dd1950ff3c5423d24c0093463664d.JPGIMG_0676.JPG.7c9d78e75feb5db0d99d9c7cf35c89ac.JPGIMG_0677.JPG.f1383734c19496c95c6d2242da080dfe.JPGIMG_0679.JPG.aa270b5f4162680cd9bd01ec797839c4.JPGIMG_0688.JPG.31a509ee961079f6767c22fa17f994dd.JPGIMG_0692.JPG.498efbffd7ee72eaa30b6d32c290c48e.JPGIMG_0693.JPG.482c6e29c3279a629fd34e44eb6577b1.JPGIMG_0705.JPG.2a1463b66edcbb99249efc7e243645f7.JPGIMG_0733.JPG.18e7c4ae9757549f4884dd44ad990b7f.JPGIMG_0755.JPG.7e9aceaf45d42772369be5b847ca84c5.JPG

 

Vandaag kon ik mijn motor weer ophalen in Zwolle en het is weer een plaatje om hem zo te zien shinen!

Hij reed uiteraard al heerlijk na 2jr geleden, toen hij de mods had uitgevoerd, maar wetende dat er weer nieuwe schone vloeistoffen door de aderen stromen is een fijn idee. 

Komende jaren mag hij weer lekker z'n kilometers maken en het liefst als we weer mogen gaan reizen, richting de Moezel :D

 

Dank Johan voor de zeer goede zorgen!!

 

P.S. ik heb begrepen van Johan dat hij voor dit jaar nog enkele plekjes vrij heeft, mochten er gegadigden zijn.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, VFijspeeRt zei:

P.S. ik heb begrepen van Johan dat hij voor dit jaar nog enkele plekjes vrij heeft, mochten er gegadigden zijn.

Klopt, dit jaar is door de corona crisis de vakantie naar Frankrijk in het water gevallen, vandaar dat ik in mei en juni nog vrije plekken in mijn agenda heb

  • Sad 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas voor Johan (en helaas voor vele anderen en ook ik) dat onze vakanties anders ingevuld gaan worden..

Maar daardoor kon ik nu eerder een afspraak maken met de beroemde Johan, en mag ik volgende week vrijdag al mijn motor bij hem neerzetten, ik ben heel benieuwd wat Johan gaat aantreffen want ook van deze motor is de historie nogal kort, lees 1 beurt met 36k maar wat er gedaan is, geen idee, en een afleverbeurt door Leusinks motoren toen ik hem kocht. En dat is wat weinig historie met een motor uit 2005,

Dus het "normale" onderhoud. 

Klepstellen.

Waarschijnlijk het gutten van de uitlaat. Kon ik eerst wel even beluisteren zei Johan. 

En blauwe displays en dat was ook eerst bekijken maar ik heb nu zoveel mooie voorbeelden daarvan gezien en blauwe displays met een blauwe motor wat kan er mis gaan. Die moeten nu ook blauw natuurlijk. 

Kortom ik ben heel benieuwd hoe het er uit gaat zien allemaal.

Wordt vast vervolgd, 

 

Jan,,

 

 

aangepast door Horseman
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen is de dag dat mijn motor naar Johan mag, :yahoo:

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Vandaag mijn motor weer opgehaald van de tweejaarlijkse troetelbeurt.

Naast al het het gebruikelijke werk bleek Johan ook mijn door een omvalpartij verbogen rempedaaltje weer hersteld te hebben.

Je blijft je verbazen over het oog voor detail en de extra service.

IMG_2586A.jpg.0cd3e87906e9e26fc2946e17b63da4b5.jpg

KromIMG_2587A.jpg.482645983a9b20835b595a93b9ab40d4.jpg

En weer recht

 

Nu was ik ook aan nieuwe banden toe en dit kan ook bij johan. Ik wilde wel graag een vers setje en Johan ging dit proberen te regelen bij de leverancier.

 

IMG-20200814-WA0001.thumb.jpg.afac04dcb057403462d9b9eeba753dcc.jpg

Ze waren nog warm van de pers:worshippy:

 

IMG_2515A.jpg.688be7c2fade68381962c34dc1ea3d9e.jpg

Lekker vers rubber voor naar het zwarte woud.

Johan vertelde dat als ik over binnenweggetjes reed het wel 200 km duurt om de siliconen uit rubber te rijden.

Tja vervelend :whistle: maar als johan dat zegt dan moet het maar.

Het is uiteindelijk 260 km genieten geworden.

Johan bedankt voor de goede zorgen.:thumpup:

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Na een jaar geleden al de afspraak gemaakt te hebben (Johans reputatie behoeft op dit forum onderhand nog weinig uitleg, dat is het wachten wel waard!) was mijn Viffer een paar weken terug dan eindelijk aan de beurt. Met een km-stand van 84K en een grotendeels onbekende onderhoudshistorie (heb de fiets sinds 64K in mijn bezit) was de motor theoretisch absoluut toe aan een grote/ uitgebreide onderhoudsbeurt. In aanloop naar het onderhoud hadden Johan en ik al uitgebreid contact gehad over de te verwachten werkzaamheden, naast het standaard onderhoud zou klepstelling in ieder geval benodigd zijn en verder zou ik me laten leiden door de expertise van Johan in wat er benodigd zou zijn. 

 

IMG_3168.thumb.JPG.56e979ac67693c17e74a9d7bef41da47.JPG

 

In overleg met Johan kon ik de motor alvast een week eerder komen stallen; ik moest toevallig toch al in de buurt van Zwolle zijn. Bij het hartelijk ontvangst viel me direct op hoe Johans eigen VFR - hetzelfde type als mijn eigen fiets - nagenoeg in nieuwstaat in de garage stond. 'Gaaf, die ziet er echt uit alsof ie net uit de fabriek is komen rollen!' was mijn eerste reactie, waarop Johan me zonder aarzelen verzekerde dat de mijne er ook zo uit zou komen te zien. Eh, okay, de lat der verwachtingen is zojuist nóg wat hoger komen te liggen! :lol:

 

Een paar dagen later ontvang ik een eerste berichtje van Johan, hij is alvast (vijf dagen eerder dan gepland) begonnen met een proefritje en stuurt zijn eerste bevindingen door. Constateringen: thermostaat sowieso kapot en een nieuw balhoofdlager zou ook wonderen doen. Met mijn toestemming gaat Johan aan de slag en bij het eerste pakketje foto's verbaas ik me over hoe snel een Viffer door kundige handen schijnbaar uit elkaar gehaald kan worden:

 

IMG_3197.thumb.JPG.d6a62e547c3b5d0096ca13d6d5aecd2a.JPG

 

De dagen erna volgt iedere avond een mailtje met een WeTransfer link met doorgaans zo'n 30-60 foto's en soms zelfs video's waarin Johan me meeneemt in de dingen die hij tegenkomt in mijn motor en in het algemeen toont welke werkzaamheden hij er allemaal aan verricht. Het oog voor detail is verbluffend; letterlijk ieder boutje dat niet origineel is of aan vervanging toe is wordt opgemerkt, netjes gemeld in het dagelijks bijgewerkte overzicht van werkzaamheden en vervangen. Het beeld ontstaat dat vorige eigenaren en zelfs de motorwerkplaatsen waar ik mijn VFR eerder aan heb toevertrouwd het wat minder nauw namen met de constructies zoals Honda die bedoeld heeft. Rommelige bedrading, een verkeerd aangesloten startrelais, ontbrekende remblok-geleideplaatjes, zelfgekunstelde bevestigingsbouten... Niet alleen is de schade die een vorige eigenaar ooit heeft gehad rommelig hersteld, ook in de onderhoudsbeurtjes die ik de afgelopen jaren elders heb laten uitvoeren heeft men soms voor de beun-oplossing gekozen.

 

Johan gaat hier netjes mee om; hij vervangt de dingen die noodzakelijk zijn (neemt zelfs een deel van de kosten voor het startrelais op zich) en overlegt eerst voor de zaken die overblijven om het écht netjes te maken. Het gaat niet over schokkende bedragen, maar toch voelt het prettig dat we hier open en eerlijk over kunnen overleggen. Het after-marketsetje kleine, sportief bedoelde spiegels wordt voor twintig euro bijvoorbeeld vervangen door een mooi setje originele spiegels in goede staat dat Johan nog had liggen. Hoewel ik eerst nog twijfelde bij de noodzaak daarvan (de afgelopen 20K km ging het ellebogen intrekken om überhaupt wat te kunnen zien toch ook prima?^_^), blijkt dit later bij de eerste rit een hele goede keuze te zijn geweest. 

 

De klepstelling blijkt nog nooit eerder gedaan (normaal gesproken iedere 24K km) en ligt dan ook op sommige plekken buiten de marges. Ook in de carb-synchronisatie is winst te behalen, net als op wat andere plekken in het blok zoals bij een beschadigde inlaatkelk waar valse lucht aangezogen werd. Mijn nieuwsgierigheid wordt gewekt; ik heb nooit ervaren hoe een 'nieuwe' VFR rijdt, zou het verschil tussen een goed afgesteld blok en dat wat ik zelf gewend ben goed merkbaar zijn? 

 

IMG_3211.thumb.JPG.e42f08d1e389cf810218304a98cd1a9c.JPGIMG_3291.thumb.JPG.bcca36f8af4804f4eb6923104953a55d.JPG

 

Uiteindelijk blijkt de motor klaar te zijn op de dag dat ik 'm oorspronkelijk zou komen brengen: een weekje voor op schema dus! Vol verwachting stap ik de in de trein richting het Zwolse, benieuwd naar wat ik aan zal gaan treffen. De laatste foto's hebben mijn verwachtingen hoog gelegd: daar stond inderdaad een glimmende, bijna nieuwe VFR op de foto! 

 

IMG_3334.thumb.JPG.bed6d2e20d63d83cf2a82d899b6df72a.JPG

 

Bij de hereniging met mijn VFR blijkt de lat van mijn verwachtingen - die een week geleden zo hoog gelegd werd door Johan zelf - ruim overtroffen! Wauw, wat een verschil! 

 

Johan heeft van tevoren al aangegeven dat hij nog wel een uurtje of anderhalf nodig zal hebben om alles uit te leggen en om de vering op mij persoonlijk af te stellen. In aanvulling op de foto's die ik de afgelopen week al gezien heb neemt Johan me mee in de werkzaamheden van de afgelopen week. Het stellen van de kleppen lijkt me bij dit VTEC-systeem een complex klusje en ik kan me helemaal voorstellen dat dit in een werkplaats bij een algemene monteur een hoop extra arbeidsuurtjes op zou leveren. Ook bijzonder is de wiskundige benadering die Johan heeft voor de afstelling van de vering, waardoor we uiteindelijk binnen de 10mm nauwkeurig de achtervering afstellen op een perfecte naloop - en dus ideaal stuurgedrag. Onder de indruk en een paar bakken koffie verder stap ik uiteindelijk op om deze theoretische verbeteringen in de praktijk te gaan ervaren. Nog een kleine waarschuwing van Johan bij vertrek: let op, met dat nieuwe balhoofdlager stuurt je aanzienlijk lichter nu, dus let op in die eerste paar bochten. 

 

Gezien het een mistige, frisse novemberochtend is was mijn oorspronkelijke plan om rechtstreeks over de snelweg terug richting Utreg te rijden. Nog voor ik de wijk uit ben heb ik me echter al bedacht en heb ik een dusdanige grijns op mijn gezicht dat de navigatie omgezet wordt naar de nabijgelegen IJsseldijk. Zo, wat een verschil! Niet alleen loopt de motor veel netter en strakker, ook het stuurgedrag is haast onherkenbaar. In alle opzichten reageert de motor beter: de VFR was altijd al een veelzijdige fiets omdat je precies voelt wat er gebeurt, maar dat heeft nu een extra dimensie gekregen. Door de prachtige dijkbochten stuurt mijn motor zo strak als een scheermes, de gasrespons is precies en bij het doortrekken lijkt zelfs de befaamde VTEC-schop-onder-je-kont veel minder hakkerig. De vergelijking gaat wellicht ver, maar het nieuwe, lichte en precieze stuurgedrag doet me denken aan het proefritje dat ik laatst mocht maken op de Duc 999 van mijn broer, terwijl ik nu toch echt op mijn eigen Honda zit die ruim 100kg zwaarder is. Het snelle ritje naar huis wordt dan ook een heerlijk toertochtje van dik 150km. 

 

Johan, nogmaals heel erg bedankt! Ik ben weer helemaal tevreden met mijn Viffer en weet waar ik in de toekomst terug ga komen voor mijn onderhoud! :thumpup:

  • Like 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Na dit Forum over het onderhoud van diverse VFR 's een te hebben doorgenomen, was er eigenlijk geen twijfel meer mogelijk.

een Vakkundiger en ervarener VFR Technicus is er volgens mij niet.

 

Vorige week mijn VFR bij Johan gebracht voor onderhoud en een Lekkende Voorvork kering.

Met Johan de opties voor onderhoud en de geschiedenis van de VFR doorgenomen en afgestemd, en Johan ging ermee aan de slag!

 

Elke avond kreeg ik foto 's binnen zodat ik de Vorderingen kon zien, het was mooi om zo de werkzaamheden zo te kunnen volgen.

Op Vrijdagavond heb ik de VFR bij Johan weer opgehaald, Op het moment van binnenkomst in zijn garage stond de vers gezette koffie klaar!

 

Ik heb voluit uitleg over de werkzaamheden gehad, en Johan gaf nog diverse tips over de VFR en het onderhoud daarvan.

Na dat we de vering hebben afgesteld ben ik weer op een heerlijk rijdende VFR huiswaarts gekeerd.

 

Johan, nogmaals Hartelijk bedankt voor het onderhoud en de goede zorgen! :worshippy:

Hieronder uiteraard nog wat Foto 's van de werkzaamheden en uiteraard het eind Resultaat!

 

814417463_IMG_3337(Middel).thumb.JPG.3d100a9ded2a1143c23e61fc95560ed1.JPG870595190_IMG_3343(Middel).thumb.JPG.4f982769b88564b7a4d4fa4b4e5cbad1.JPG1251223280_IMG_3344(Middel).thumb.JPG.51e1b01ffb734683c736840898441e50.JPG411891380_IMG_3355(Middel).thumb.JPG.5083f2690248bebe510a745f18c57b2b.JPG164320507_IMG_3366(Middel).thumb.JPG.f514db9e820f59b17e42b818173e2ae5.JPG436776395_IMG_3416(Middel).thumb.JPG.9525582c9899ff26321d891cc6f47589.JPG1543528476_IMG_3419(Middel).thumb.JPG.6d5540962f12c352d4d1a95bd2904cb9.JPG1158393530_IMG_3426(Middel).thumb.JPG.8f1950b59d92957cfbef9713aa097805.JPG

 

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen week heeft mijn VFR800 Vtec uit 2003 met 80k een flinke beurt gehad van Johan.

Ook het kleppen stellen moest gebeuren. Bleek dat dit de vorige keer niet goed gedaan was bij de dealer!

E.e.a. was verkeerd in elkaar gezet....VTEC schuifje in de stoterbus van de uitlaatklep zat omgedraaid gemonteerd.

Wel erg slordig! (Was gebeurd bij Motoport in Wormerveer).

Ook uitgebreid uitleg gehad van Johan over alles wat hij gedaan heeft. Tevens de vering opnieuw afgesteld.

Mijn motor rijdt nu weer beter dan ooit! Johan, Bedankt!

 

foto1.JPG

foto2.JPG

foto3.JPG

foto4.JPG

aangepast door MaartenVFR
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet zeggen dat ik de quote niet ondersteun.... ik moet wel zeggen dat ik nooit te maken gehad heb met de genoemde organisatie.

Tuurlijk zijn er mindere broeders, maar het maakt nogal een verschil als je het onderhoud uitvoert aan één merk of model, of alles moet kunnen onderhouden (als in een universeel dealer, en in het algemeen).

Bij ons staan bijv. 2 werkplaatskasten vol aan werkplaatshandboeken, en dat is enkel van diverse Honda modellen. Elk merk en model heeft zijn eigen tips en tricks, en bij repeterend handelen komt snelheid, vergeet ook niet dat het áltijd te veel kost en teveel tijd in wordt gestoken (in de ogen van zowel de klant als de planner die de flatrate tijden van de fabrikant aanhoudt) dus tijdsdruk gegarandeerd. Ook internet is een beerput van (veelal goedbedoelde) hobbyisten e.d. factoren. Neemt niet weg dat sleutelen een vak is wat niet iedereen kan en je gewoon je leven lang moet bijscholen, getuige de ontwikkelingen.. Overigens is dit ook een bekend probleem in de bouw dat iedereen meent er verstand van te hebben, maar dat terzijde..

 

just my 2 cents...

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja erg vervelend dat het zo gelopen is daar, maar inderdaad tijdsdruk is wel een dingetje bij de vtec en de werkvolgorde ook. Ik heb het zelf op mijn gemakkie gedaan en dan duurt het toch al snel een dag of 3. Fijn dat het nu weer op orde is.

 

Bij mijn rc24 hadden ze bij de voorste cilinderkop de stand van de in- en uitlaat omgedraaid omdat het precies het tegenover gestelde is van de achterste cilinderkop dat foutje kan ik mij ook voorstellen dat het zo gebeurt is.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...