Ga naar inhoud

Blogje van mijn VFR


RoelNL
 Delen

Aanbevolen berichten

En ik zie dat dat stuk wat lekker donker is geworden dan wel weer 150mm is.
Meestal zijn het dunwandige buisjes maar het is opgelost.... en door...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad, moet alleen even wachten op nieuwe keerringen en stofkappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou vandaag nieuwe balhoofdlagers binnen gekregen en gelijk gemonteerd. Het moeilijkste was eigenlijk het lager op de as tikken want dit ik had geen aanslag die ik kon gebruiken om alles goed aan te slaan. Dus voorzichtig rondom aan het tikken geslagen met een doorslag om zo het lager op zijn plek te krijgen, Achteraf had ik misschien het T-stuk in de vriezer kunnen leggen om het wat makkelijker te maken maar het is gelukt en nu voel ik in iedergeval geen weerstand meer in het stuur en dat is fijn.

 

IMG_20210128_135344.thumb.jpg.ff6ea074b605bceb3cdccbff8c8361c7.jpg

IMG_20210128_135413.thumb.jpg.afd7cabd7f7d1771d1f40c3e190699a1.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ik toch moet wachten had ik een beetje tijd over om de remklauwen weer een beetje netjes te maken. Schoonmaken met diesel en flink wat poetsen helpt wel. Morgen het wiel ook maar eens onderhanden nemen en kijken hoe schoon ik die kan krijgen. 

 

IMG_20210128_152043.thumb.jpg.8a0222ca0b195536ec798cb112f9e1df.jpg

IMG_20210128_162540.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo vandaag de voorvelg gepoetst, is weer enigszins wit ipv zwart en een beetje toonbaar. Normaal ben ik niet van het poetsen maar nu moet je toch wat als je een beetje tijd over hebt.

IMG-20210129-WA0009.thumb.jpg.f0492f1229360d97a4f313f4d3e9e20b.jpg

 

IMG-20210129-WA0008.thumb.jpg.54e1c9239a16c85615095367eb046eb3.jpg

  • Like 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou gister middag kwamen de spullen binnen om de voorvorken weer in elkaar te zetten en de balangrijkste was de vork keerring installatie hamer want ik had geen passend stuk pvc en met dit stukje gereedschap ging het toch heel makkelijk.Ik had de gelijder en grote carrosserie ring geinstalleert daarna de O-ring een beetje ingevet en deze op zijn plek gezet vervolgens de lockring op zijn plek en daarna de olie gevuld. Je moet wel een paar keer pompen om de olie overal op zijn plek te krijgen en daarna weer bijvullen tot spec van Hyperpro (140mm in dit geval). Daarna kan de plug weer op zijn plek. Dit gaat relatief makkelijk als alles weer vetvrij is want dan heb je de meeste grip op de glijbuis. Daarna de andere kant klaar gemaakt en alles op zijn plek gezet en moment gezet met momentsleutels. Toch wel fijn om zo'n werkplaatshandboek te hebben. 

IMG_20210130_133735.thumb.jpg.a64a25850ae9cd8954463dfa25e14af5.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eindresultaat is ziet er weer goed uit, daarna het even kort test gereden over een hobbelige weg en ook even het sturen getest want ja nieuw balhoofdlager was ook nodig. En wat een verschil met nieuwe veren/olie en balhoofdlager. Nu rijdt die fiets weer als nieuw.

IMG_20210130_154456.thumb.jpg.09a9799eaa975d655293a3378a55d099.jpg

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de motor verder zo goed mogelijk gepoetst. Verder nog even nieuwe olie erin gedaan want met de oude olie deed de koppeling een beetje slippen als ik volgas gaf in zijn 3. Ik heb er nu Motul 10W30 in gedaan. Voor mijn gevoel liep de motor er beter op. Ik heb er nog niet echt mee gereden maar het  leek ook wel of de koppeling beter reageerde met deze tov 3/4 jaar oude Castrol olie, goed de tijd zal zeggen of het ook echt zo is.

 

Wel heb ik de motor achter even een aantal keer heen en weer gereden om de motor warm te krijgen voordat ik ging wisselen. Ook ben ik erachter dat er een magneetplug gebruikt wordt:39:.

 

IMG_20210202_124439.thumb.jpg.51701ab9d6a59e4f7948dcf3536db9da.jpg

En klaar zo goed als ik kon gepoetst

IMG_20210202_133425.thumb.jpg.98422ddc45a165ecb517d8b70dc93960.jpg

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net nog even een stukje gereden op de witte met de nieuwe olie, de eerste waarneming die ik heb is dat de motor veel mooier draait op deze olie dan de vorige castrol, ook heb ik even op de snelweg in zijn 3e versnelling vanaf 3500rpm doorgetrokken en nu had ik geen last van een slippende koppeling. Ook gaat het schakelen soepeler met deze olie, je hoort het bijna niet, met de vorige olie hoorde je toch iedere keer duidelijk dat je deed schakelen. Het gevoel van de koppeling is hetzelfde gebleven, hoog aangrijpen dus binnenkort nog een keer andere veren erin doen en hopen dat het daarmee opgelost is.

 

Wat ik me even afvraag is het volgende. Toen ik de motor kocht liep die maar op 2 cilinders en lekte die overal benzine, dit heb ik allemaal netjes kunnen oplossen met nieuwe O-ringen, ook heb ik toen kleppen gesteld. Wat ik niet weet is hoelang de motor op 2 cilinders heeft gelopen (de achterste 2 deden niet mee)? Ik zit me nu te bedenken dat als de motor een tijd lang op 2 cilinders loopt de voorste kleppen wel allemaal netjes warm worden en dat de alles daar goed inslijt, maar wat gebeurd er bij de achterste 2 cilinders hier heb je wel oliedruk maar geen hitte, in mijn optiek gaat de olie hier dan sneller aankoeken op de zittingen. Zelf denk ik dat inmiddels de meeste aanslag op de kleppen wel is weg gebrand maar zou dit ook nog van enige betekenis kunnen zijn op het stellen van de kleppen? Deze zijn gesteld met hele viezen kleppen vandaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je geen verbranding hebt, dan geen hitte en koolaanslag. Het onverbrande mengsel verdwijnt de uitlaat in. Dit heeft geen invloed op de klepspeling. Het inslaan van de kleppen in de klepzittingen zorgen ervoor dat de klepspeling kleiner wordt.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadat ik vorige jaar de kleppen had gesteld op de fabrieks waardes, vandaag toch nog even de kleppen nagelopen om te kijken of er verschil zat tussen voorste en achterste cilinders. Wat bleek, de achterste 2 waren toch buiten de fabrieks waarde, terwijl de voorste 2 cilinders eigen nog prima binnen de spec. zaten. Ik weet niet hoeveel ze buiten de tolerantie zaten maar dat is ook niet belangrijk als je bij deze motor de kleppen gaat stellen want je gebruikt gewoon je voelermaat en stel je daar de kleppen op. Daarna nog een keer proef gereden en ik vond er toch behoorlijk verschil inzitten tov hoe het was. De motor is echt sneller geworden. Ik moet bijna oppassen dat ik geen wheelie trek in zijn 1e versnelling:w

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...