Ga naar inhoud

Trilling linkerkant tussen de 4000 en de 4500 toeren


Gast
 Delen

Aanbevolen berichten

Goedemorgen allen.

 

Sind een aantal weken ben ik in het bezit van een hele mooie VFR 750 uit 1992. Aangezien ik pas sinds afgelopen maandag mijn rijbewijs in bezit heb, heb ik dus nog niet zo veel kunnen rijden en dus ook weinig vergelijkingsmateriaal aangezien het mijn eerste motor en dus ook mijn eerste VFR is.

Tijdens het rijden afgelopen vrijdagmiddag heb ik gemerkt dat er tussen de 3800 en 4500 toeren aan de linkerkant van de motor een trilling optreedt die het meest voelbaar is bij de voetsteun. Zodra ik hem doortrek richting de 5000 en hoger neemt de trilling weer af. Rem ik af en kom ik weer in het betreffende toeren gebied dan komt de trilling weer tevoorschijn.

 

Tijdens de trilling lijkt het dan ook of er een dunne plaat metaal (hitte-schild) trilt die binnen dat toeren gebied mee-resoneert. Dit is dan ook goed hoorbaar tijdens het langzaam rijden aangezien mijn vizier dan nog open staat. Zodra het vizier dicht is, hoor je het niet zo goed meer.

 

Ik zal vandaag eens kijken of dit ook optreedt in z'n vrijstand als ik het gas richting de 4000 toeren draai. Misschien dat ik daarvan een filmpje of geluidsopname kan maken die ik hier dan post zodat jullie kunnen horen wat ik bedoel.

 

 

Mochten jullie al een idee of een suggestie hebben dan hoor ik die graag.

 

 

Met vr. gr.

 

Danny

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me herinneren dat ik dit ooit, lang geleden en ook nog geen ervaring, had en dat toen de ketting en kettingwielen aan vernieuwen toe waren.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

:withstupid:

En op jouw model zit volgens mij een metalen "kuipdeel" aan de jiffy (zijstandaard). Die kan ook voor resonantie zorgen. Schroef die er af en controleer dan eens of het geluid weg is ? Dan weet je of het daar vandaan komt.

aangepast door Epi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad en me toen een "bult"gezocht.

Uiteindelijk waren de trillingen weg nadat ik de ketting + tandwielen had vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik ook als de ketting versleten is, of heel vies dan verdwijnt het wel weer. Heb het ook een keer met een nieuwe ketting gehad, die is gratis vervangen.

 

Groet, peter

 

 

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn onlangs vervangen ketting(set) zat een schakel die niet meer soepel over de pen liep. Komt vaker voor bij kettingen(sets) die 'op 'zijn' . Je merkt dit mogelijk door trillingen aan de linkerkant, maar ook als je gas los de motor laat 'uitlopen' . Andere test is om de motor op de middenbok (met balans op voorwiel) rustig te laten lopen. Een versleten ketting laat zich ook niet meer lekker spannen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om te testen ga je dezelfde snelheid in een andere versnelling rijden, en kijk of je die trilling weer terug krijgt.

Daarna ga je hetzelfde toerental rijden bij een andere snelheid.
Hiermee kan je controleren of het toerental-afhankelijk of snelheids-afhankelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allen. Ik heb gister nog het e.e.a. getest; Vond de ketting te veel speling hebben dus heb dit aangepast. Dit bracht echter geen oplossing. Ook heb ik het plaatwerk aan de onderkant bij de standaard goed vast gezet voor zover dit nog niet al het geval was. Ik heb daarna de motor op de bok gezet en ben in de 1e en 2e versnelling door het toerengebied gegaan. Dit heb ik ook in de vrijstaand gedaan. In alle gevallen bleef de trilling aanwezig tussen de 4000 en 4500 toeren.

 

We blijven dus verder zoeken.

 

Verstuurd vanaf mijn GT-N5110 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de ketting teveel speling heeft kan ook het gevold zijn van de slijtage, als de kettingset versleten is dan kan je spannen wat je wilt maar goed komt het niet meer.

Als de ketting op de juiste spanning staat dan moet hij op het strakste punt in het midden tussen de kettingwielen van het laagste punt tot het hoogste punt ongeveer 2,5 cm speling hebben, staat hij strakker dan loop je het risico de keerring van de uitgaande as te slopen.

Als dat goed is dan pak je de ketting op het achterste punt van het achterste kettingwiel en dan mag je de ketting niet los kunnen trekken (dan heb ik het niet over een milimetertje maar niet veel meer).

post-3441-0-84542800-1366129172_thumb.jpeg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je een foto van het voorste en achterste kettingwiel plaatsen waar de vertanding goed op te zien is ? Misschien kunnen we daar de slijtage aan afzien......

Ben het met Ray eens dat de speling niet alles zeggend is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je het idee dat de resonantie ergens onderaan de motor vandaan komt?

Ik heb ook een metaalachtige resonantie bij dat toerental en bij mij is het het overloop-pijpje in de benzinetank. Die heeft ergens los gelaten en resoneert dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Suzanna,

 

De trilling voel ik het sterkst bij mijn linker voetpedaal. Bij 4000 toeren begint het en richting de 4500 toeren zakt t langzaam weer weg (en vice versa). Je hoort dan ook een soort van dunne plaat resoneren.

De vorige eigenaar (Bert) gaf ook al aan dat het mogelijk te maken heeft met de tank; Hoe leger de tank hoe meer last van de trilling.

 

@ Epi: Ik zal eens kijken of ik wat onderdelen los kan maken waardoor de tandwielen zichtbaar worden.

Echter na het ophalen van de motor (enige weken geleden) gaven zowel mijn overbuurman en mijn collega aan dat de tandwielen er nog erg goed en er niet versleten uitzagen.

 

We zoeken verder...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je het uitlaatsysteem al gecontroleerd op lekken/lekjes. Als er ergens een klein gaatje zit kan dit vergelijkbare trillingen/geluiden produceren. Half afgebladderd verroest staal kan dan bij bepaalde toerentallen gaan trillen en geluid maken. Collector en de bevestiging van de uitlaatpijpen/bochten op de collector zijn meestal als eerste aan de beurt bij het doorrotproces.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het zelf ervaren. Toen mijn collector begon door te rotten maakte de motor bij bepaalde toerentallen een hoog geluid als of er een metalen plaatje hoogfrequent trilde. Dat was nog voor het uitlaatgeluid zelf begon toe te nemen door gaten. Dit resoneren gaf ook een licht voelbare trilling. Bleek het begin van volledig doorrotten van de collector; het aan roest geofferde metaal was op plaatsen zo dun dat het bij bepaalde toerentallen begon te trillen. Dus ik dacht: mogelijk is dat bij TS zijn motorfiets ook aan de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...