Ga naar inhoud

Advies waar nieuwe helm kopen


edk
 Delen

Aanbevolen berichten

Dag,

 

Ik wil in maart een nieuwe motorhelm kopen, in een motorzaak. Vindt het belangrijk om goed advies te krijgen bij de aankoop, en ook zelf kunnen zien wat je koopt vindt ik belangrijk. Nu vroeg ik mij af of er een advies is voor een bepaalde motorzaak waar jullie goede ervaringen mee hebben, Ik woon in Zutphen, en gezien de beperkte keus in helmen en nieuw "old-stock" bij de kleinere zaken, denk ik dat het beter is om naar een grotere motorzaak te gaan (en wachten op nieuwe collectie?).

 

Ben al wel aan het oriënteren geweest op internet en weet al wel zo ongeveer welk merk/type op mijn lijstje staat. Iemand advies voor een goede winkel met personeel die goed de tijd voor je maakt om een verantwoorde keuze te maken in een goede helm ? En wat raden jullie aan; een bandje met zo'n "klik-systeem" of twee ringen waar het bandje voor bevestiging onder je kin doorheen moet ? Is dat nog een issue voor veiligheid of is het meer een kwestie van smaak ? Ik heb vorige twee helmen (Nolan, Lidl) klik-systeem gehad voor riempje onder kin bevestiging, dat vond ik makkelijk.

 

In Nijmegen heb je Termaat motoren, die hebben een groot assortiment motorhelmen? Maar er zijn vast ook andere motorzaken die ruime keus hebben. Wat ik vooral belangrijk vindt is ruimte keus en dat de verkoper de tijd voor je heeft/maakt voor advies, passen etc... tot je slaagt.

 

Vragen die ik heb bij de keuze van de helm:

- bandje met klik systeem, of 2-ringen om bandje onder kin te bevestigen.

- wel of niet met pinlock vizier / pinlock voorbereid (beslaan vizier heb ik eigenlijk alleen last van bij koud/fris weer, en in de winter rijdt ik in principe niet).

- Bayard, Nolan, HJC, Arai, of... ? Ik wil een integraal helm, geen systeemhelm. Hier zal een behoorlijk prijsverschil in zitten per merk en type. Wil geen rib uit mijn lijf wat betreft de prijs, maar de goedkoopste is ook niet nodig. Een goede helm die comfortabel en goed zit. Wat betreft de looks aan de buitenkant wil ik een helm die qua contrast goed opvalt in het verkeer en redelijk bij mijn kleur motor en pak past.

- Is het noodzakelijk een proefrit op je eigen motor te maken met een helm waar je interesse in hebt ?

- Glasvezel helm of Polycarbonaat uitvoering ? Glasvezelhelm kan paar jaar langer mee ? Of maakt dat niks uit.

 

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen hierin, vooral ook een goede motorzaak in Gelderland of Overijssel. Of wat niet te ver van mijn woonplaats is.

 

Groet, Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga als je kan op een doordeweekse dag naar Ten Kate in Nieuwleusen (Overijssel). Enorme collectie en deskundig personeel.

 

N.a.v. je vragen:

2 ringen is m.i. veiliger omdat het simpeler en steviger is.

ik zweer bij pinlock, ook als het warm is kan je een bui op je kop krijgen en dan beslaat je vizier als je geen pinlock hebt

Je vergeet Shoei in je lijstje. Even zoeken naar een afgeprijsde eventueel. Looks is wat mij betreft oninteressant want je ziet je helm toch niet als je hem op hebt. Dat ie goed zit en veilig is, dat is belangrijk

Zou mooi zijn om een proefrit te kunnen maken maar ik heb nog nooit gehoord dat dat mogelijk is.

Ik rijd heel veel en vervang mijn helmen voordat ze qua leeftijd aan de datum zijn.

 

Voor mij telt eigenlijk maar één ding, voelt de helm goed op mijn hoofd?

 

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb wel goede verhalen gehoord over Termaat maar ben daar zelf nooit geweest.

Advies is dan ook om op een rustige dag te gaan, hebben ze vast meer tijd voor je.

Proefrijden kan slim zijn, dat zal niet overal mogelijk zijn.

Pinlock altijd doen indien mogelijk, baat het niet.......

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal mijn helmen bij Ten Kate, Nieuw Leusen ( Honda ) Zeer ruim assortiment en alle tijd om te passen en vragen te stellen.
Zou geen helm zonder "pin lock" nemen, zoals hierboven al benoemd. Je vizier beslaat nauwelijks meer, da's wel fijn / veilig.

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik, mijn zoon en ook mijn zwager zijn uitermate goed en deskundig geholpen bij Motorplaza Heerenveen. Misschien een beetje uit de route, maar wel een ruime keuze en ze nemen echt de tijd voor je. Mijn zwager is zelfs 2 uur bezig geweest voordat hij een helm had waar hij blij van werd.

De verkoopster verloor geen moment haar geduld.

 

Ook op zaterdagmorgen is t daar niet te druk. En je krijgt altijd 10% korting.

 

En nee, ik heb geen aandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast ten kate heeft kalsbeek in zwolle ook heel veel liggen. Kalsbeek staat meestal ook op de beurs met de nodige aanbiedingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar je moet kijken kan ik geen antwoord op geven, zelf ga ik hier gewoon naar Motoport want zolang je er niet voor een reparatie komt is er weinig mis.

Qua sluiting hoef je niet een helm links te laten liggen die je graag wilt hebben hierom.

Wil je ook circuit gaan rijden dan moet je wel een dubbel D sluiting nemen want veel circuits stellen dat als eis om er te mogen rijden maar volgens mij is dat vooral omdat bij sommige helmen de snelsluiting net niet strak genoeg aangetrokken kan worden. Ik heb er in ieder geval nog nooit problemen mee gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou altijd proefrijden.

Het is al heel lang geleden dat ik een helm heb gekocht maar ik kon altijd proefrijden.

Juist de combinatie van jou, je helm en de motor testen in de praktijk is belangrijk.

Wat voor de één perfect werkt, hoeft niet voor de ander te werken.

Je kan zomaar onverwacht toch heel veel windgeruis of turbulentie hebben en dat kun je alleen met een proefrit testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mag nog 1 seizoen ^_^ er zijn maar weinig merken wat mij passen en meestal heb ik het "geluk" dat juist de goedkopere merken het prima doen bij mij :)

 

Inderdaad goed passen, proefrijden, kijken wat fijn zit en/of juist niet. Zithouding, winddruk op verschillende snelheden, type motor enz.

 

Denk ook ff aan je kapsel. Mijn vorige helm zat prima toen ik hem kocht. Totdat ik naar de kapper was geweest...toen kwam ik erachter dat ie toch wat los zat :745:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn helm bij motozoom in Apeldoorn gekocht.

Die hebben ook een hele grote ruime keus aan diverse helmen en merken.

Ik heb toen voor een integraal gekozen ,met pinlock vizier en ingebouwd zonnevizier.

Dat laatste is erg handig als je in het najaar rijd en de zon staat erg laag ,en verblind je,schuifje omlaag en je hebt zonnenvizier ,naar beneden.

Ik zelf heb een nolan uitgezocht,maar zoals gezegd iedereen heeft een andere smaak en ik zweer ook niet bij een bepaald merk,toevallig zat deze het lekkerst en vond hem ook nog eens mooi kleurdesign hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de motorbeurs in Utrecht,volgende maand, kun je heel veel helmen passen en ook nog een leuke korting meepakken.

Mijn ervaring is dat een nieuwe helm redelijk strak moet zitten, maar geen druk punten mag hebben, en een ingebouwd zonne vizier heel handig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste allen die gereageerd hebben; bedankt voor jullie adviezen en aanbevelingen. Ben er nog niet helemaal uit welk merk en model het gaat worden.

Nolan N87 of HJC rpha 11. Deze laatste zit mij perfect, en is een helm met glasfiber schaal. Goede ventilatie, binnenvoering volledig uitneembaar, en met pinlock systeem. Dubbel-D sluiting heb ik nog niet eerder gebruikt, vraag mij vooral af of een dergelijke sluiting makkelijk en vlot los te halen is als je bijv. bij een tankstop je helm afdoet of als je bijv. een wesp in je helm krijgt en dat de helm moet snel af.

 

Kan iemand hier nog wat over zeggen ? Misschien moet ik deze vraag in een ander topic parkeren..., omdat het eigenlijk off-topic wordt.

 

Ik heb vanmiddag in een motorzaak de dubbel-D sluiting geprobeerd. Nadat de kinband vastzit, hangt het uiteinde van het bandje los naar beneden.

Het kan weer aan een drukknopje worden geklikt. Maar wat doen de meesten, uiteinde van bandje gewoon laten hangen of op andere manier nog vastmaken. Kan mij voorstellen dat anders het uiteinde heen en weer slingert tijdens het rijden en af en toe tegen je kin of keel aanslingert, wat erg irritant kan zijn lijkt mij.?

aangepast door edk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de RPHA-ST onder andere omdat ik na mijn vorige HJC absoluut een dubbel-D sluiting wou. Gaat vlot eens je het gewoon bent en altijd de juiste spanning. Veilig en comfortabel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...