Ga naar inhoud

Stuur wiebelt bij handen los


sabsteef
 Delen

Aanbevolen berichten

Balhoofd moet je controleren op een soort van dood punt in de rechtuit stand en dan ook nog meerdere keren, want je kan vandaag niet voelen en na een paar ritten in eens wel.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rijdt je toevallig met bagage? Dit kan dit soort zaken ook veroorzaken. Oplossing is dan om je achtervering bij te stellen, bij mij hielp het dan om de veervoorsanning ietsjes te verhogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het dilemma is dat een balhoofdlager een dood punt heeft dat "soms wel en soms niet" voelbaar is, is de enige methode om tijdens het stuur alsmaar L-R bewegend het lager aan te draaien totdat hij zo strak staat dat hij niet meer "uit de pittingkuil" gedraaid kan worden.

 

Natuurlijk heeft dat strakker zetten ook effect op een lager dat nog OK is maar dan alleen op het vlak dat deze puur en alleen zwaarder draait.

Link naar reactie
Delen op andere sites

SOms kan je het ook beter voelen door de pork naar je toe te trekken en dan te draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je gelukt hebt hoef je geen capriolen uit te halen om de voorkant los te krijgen en staat er iemand bij om hem aan de achterkant naar beneden te duwen en die kan ook voorkomen dat je hem van de bok trekt en anders alsnog rechtop houden :coolsmiley:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag nog even de bandjes gecontroleerd.

Deze zijn tiptop 2,5 voor en 2,9 achter. Maar die controleer ik dan ook regelmatig.

 

Ik begin hem nu wel een beetje te knijpen. En heb geen zin om straks op mijn plaat te liggen.

Bij de garage hadden ze vandaag geen tijd. ( zal wel te warm zijn geweest). Dus zal toch zelf nog even moeten zoeken.

 

Iedereen bedankt voor de tips. Ik zal morgen toch nog eens goed naar die lagers gaan kijken. Mischien eens kijken wat er gebeurt als ik hem wat vaster zet. Of anders preventief maar gaan vervangen.

 

Ps jaccob. Ik rij alleen maar met een rugzakje. Met mijn koffers er op kom ik niet zo lekker tussen de auto's door ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij welke snelheid? Shimmy vindt plaats bij zo' 60 tot 80 km per uur en wordt sterker als je meer gewicht op het achterwiel zet (topkoffer). Nieuwe banden kan een wereld van verschil maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik rij altijd met topkoffer en ik kan uit ervaring delen dat een nieuwe band het probleem bij mij oploste! :sleep:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn buurman had laatst nieuwe banden en na een maand meld hij hetzelfde probleem. Alles gecontroleerd bleek het een productie fout in de band. Uiteindelijk nieuwe band erop probleem opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga maar terug naar school en doe je krachtenleer maar eens over.

Niet alles geloven wat gedrukt staat.

VFRikus

Je maakt een denkfout Rikus, een motorfiets is geen auto.

Het verschil is dat bij een auto de wielophanging heel anders is dan bij een motor. Het bredere achterwiel kan natuurlijk een grotere dynamische kracht opwekken, maar door zijn starre ophanging merk je er weinig van.

Het voorwiel kan daarintegen zwenken (in de balhoofdlagers), en daardoor is een kleine dynamische kracht al voldoende om een trilling in het stuur te geven, en bij bepaalde snelheden zelfs oncontroleerbare pendelbewegingen.

Bij de meeste motoren met een 17 Inch voorwiel ligt die critische snelheid bij 60/70 km/u en veelvouden daarvan.

 

Nee, ik geloof zeker niet alles wat ik lees. Maar dit is dus wel precies wat ik vrijwel elke week in de praktijk zie bij klantenmotoren. Dan moet ik wielen die door een ander gebalanceerd zijn opnieuw dynamisch balanceren voordat er een bevredigend resultaat uitkomt.

Hoeveel ervaring heb jij met het verschil tussen dynamisch en statisch balanceren op motorfietsen?

 

En op de MTS was krachtenberekening trouwens een van mijn beste vakken..... :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu geen tijd en geen zin om de plaatjes nog weer een keer voor je op te zoeken, maar dynamische onbalans heeft alles te maken met de arm die gevormd wordt door de helft van de breedte van een velg. Auto of motor maakt geen ruk uit.

Die arm is is bij een motor voorwiel in verhouding tot de diameter van de velg helemaal drie keer niks en daarom heeft dynamisch balanceren ook geen zin.

VFRikus

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

..

Ik begin hem nu wel een beetje te knijpen. En heb geen zin om straks op mijn plaat te liggen.

Bij de garage hadden ze vandaag geen tijd. ( zal wel te warm zijn geweest). Dus zal toch zelf nog even moeten zoeken.

..

 

Bij een beetje schudden van het stuur wanneer je je handen los laat hoef je niet bang te zijn hoor.

 

Eerste tip: handen niet van het stuur halen ^_^

 

Maar even serieus dit hoeft niet gelijk tot levensgevaarlijke problemen te lijden hoor, je had het waarschijnlijk niet eens gemerkt wanneer je niet met je handen van het stuur had gereden.

(en dat is eigenlijk nooit verstandig, je verliest tijd bij een noodsituatie, eigenlijk veel gevaarlijker)

 

Gewoon de boel (laten) controleren en oplossen. Maar je kunt gewoon rijden hoor.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de motor van mijn vrouw was de afgelopen jaren - ondanks herhaalde klachten van ons - de shimmy zo sterk, dat je niet eens meer met één hand los kon rijden (en dat terwijl de motorfiets nieuw was gekocht). Nu - na twee jaar - nieuwe banden erom (vanwege de klachten tegen een gereduceerde prijs) en ... shimmy verholpen.

Niet gevaarlijk (mits je niet beide handen los blijft houden), maar soms wel heel vervelend.

 

Mijn nieuwe motorfiets (BMW R1200RS) met de zo veel geprezen Metzeler Roadtec Z8 banden had ook last van een lichte shimmy (vrij snel na aankoop), ondanks de stuurdemper. Deze Metzeler band had groeven die min of meer in de looprichting lagen, met als gevolg een verschil in slijtage tussen links en rechts van de groef. Nieuwe Dunlop Roadsmart 3 erop gezet ... geen shimmy meer.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...