Ga naar inhoud

VFR800FI ('99) start niet: lampjes aan, maar geen brandstofpomp/startmotor, FI brandt


 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb een in mijn ogen wat vreemd probleem, en ik kan er niet echt achter komen wat de oorzaak nu is. Ik heb wel een vermoeden, maar weet niet zo goed hoe ik moet beginnen, dus vandaar dat ik de hulplijn inschakel!

 

Het begon als volgt:

In 2017 heb ik zeer weinig gereden met mijn VFR800FI ('99) i.v.m. twee knie-operaties. Rond april/mei heb ik de laatste keer erop gereden, toen werkte alles prima. Ik ben vervolgens, ook dom natuurlijk, vergeten om mijn accu aan de druppellader te hangen. Dus toen ik vorig weekend eindelijk het idee had mijn motor weer eens rijklaar te maken, omdat ik hem weer kan houden met mijn knie, was het niet heel verbazingwekkend dat de accu helemaal plat was. Zelfs de lampjes gingen niet mee aan. Ok, eigen schuld, waarschijnlijk kapot, maar vooruit, probeer hem eens op te laden. Nacht en dag aan de lader gehangen en toen ik hem op contact zette, gingen mijn lampjes branden en lampen aan. Ok, ziet er goed uit, even voltmeter aan accu gehangen en gaf volgens mij ergens tussen 12,75 en 13V aan. Leek me ok. Echter, het viel me al op dat ik, bij het op contact zetten, geen gezoem van de brandstofpomp hoorde. Pogingen om hem te starten, leverden ook helemaal niets op, ook geen klik van de startmotor. En mijn FI lampje blijft branden, dat is ook niet de bedoeling...

Ik flink balen, eens het werkplaatshandboek erbij gepakt, gekeken wat het zou kunnen zijn, zodat ik de dag erna kon gaan zoeken. Mijn idee is vervolgens dat het mogelijk de brandstofpomp, de startmotor of het startrelay is. In het werkboek staan methodes om dit te meten, dus ik neem me voor om dit de dag erna te doen.

Dag erna, in de ochtend, wil ik eerst eens kijken of het toch niet gewoon de accu zou zijn die te lage spanning heeft, en bedenk (ik weet niet of deze gedachtegang klopt) om eerst eens de startkabels aan de auto te hangen om via deze weg de motoraccu te omzeilen. Leuk idee, levert uiteraard niets op, maar niet geschoten is altijd mis..

Vervolgens begin ik mijn kappen er maar af te halen. Rechts had ik er vanaf, ik was met links bezig, toen ik me bedacht dat ik niet had gekeken of überhaupt mijn knipperlichten en dergelijke het wel deden (ook hier weer volgens de al dan niet kloppende gedachtegang dat er anders misschien wel iets in het contact mis zou zijn). Ik zet de motor op contact om dit te proberen, laat opeens mijn brandstofpomp wel zijn bekende gezoem horen. Ik word licht euforisch en probeer de motor te starten. In mijn enthousiasme niet op de choke gezet, maar wat blijkt: na 10 maanden stilstaan start het lieve ding vrijwel direct, zonder choke nodig te hebben. Ik zeer blij, maar ook wel verbaasd.

Mijn theorie: misschien is er iets geweest waardoor de rechterkap ergens tegenaan heeft gezeten (hoewel ik niets kan zien). Ik bedenk me ook dan pas dat ik vorig jaar de kap eraf heb gehad, omdat ik een lekkend koelvloeistof reservoir had (links), dit heb vervangen, en toen moest ontluchten, waarvoor ik de rechterkap er volgens mij ook vanaf heb gehad. Vooruit, het mag voor de verandering ook wel eens een keer meezitten. Ik vervolgens mijn kap weer erop gezet, gecontroleerd en hij start nog altijd. Lijkt mijn theorie te bevestigen.

Om de motor niet te lang stil te laten draaien, vervolgens naar buiten en een klein half uurtje gereden. Alles blijft lekker gaan. Ik vrolijk thuis gekomen, motor binnen gezet. Voor de aardigheid toch nog eens proberen of hij daarna nog altijd wil starten: ja hoor, geen enkel probleem. Fijn zo, dan kan ik deze week met de motor naar het werk. Dit is allemaal op zaterdag geweest.

Vandaag, woensdag, eerste mogelijkheid om met de motor naar het werk te gaan, andere dagen had ik de auto nodig. Ik rol mijn motor naar buiten, zet hem op contact en... Hetzelfde probleem. Geen benzinepomp die aansluit, startmotor die zelfs niet klikt en FI lampje dat blijft branden.. Helaas, nu ben ik toch aan de late kant dus kan niets meer kijken, dus ding naar binnen geduwd (achteruit op een hellende oprit en dan over drempeltje valt best tegen..) en auto gepakt.

 

Momenteel zit ik op mijn werk, maar vanavond wil ik er eens naar gaan kijken.

 

Als eerste wil ik proberen om de kap weer eraf te halen en te zien of hij het dan ook weer doet. Ergens hoop ik het, maar ik kan echt niet bedenken wat dan de oorzaak zou kunnen zijn.

Als ik zo op het forum lees, denk ik ook aan de blauwe stekker/massa probleem, afgaand op de symptomen, maar dan snap ik niet waarom het eraf halen van de rechter(zij)kap hem opeens wel zou laten werken.

 

Ik vroeg me af of jullie nog ideeën hadden (of vergelijkbare ervaring/oorzaak) wat het nog meer zou kunnen zijn of tips waar ik naar zou kunnen kijken. Wellicht is er nog meer informatie nodig, die ik pas kan geven als ik thuis ben, maar dan hoor ik het uiteraard graag!

Sowieso zal ik ook nog eens mijn accuspanning testen, echter lijkt me dat, zelfs met een slechte accu, er in ieder geval nog iets zou moeten gebeuren, niet helemaal niets.

 

 

Overige info:

In 2013 heb ik mijn spanningsregelaar vervangen, sindsdien geen problemen meer mee gehad (voor zover ik weet in ieder geval). Volgens mij het jaar erna een nieuwe accu erin gezet.

 

 

Alvast bedankt voor het meedenken allemaal,

Groetjes, Tim

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna zeker weten, dat het de "noodstopknop" rechts op het stuur is.

Na zolang stilstaan vast en zeker vies/vuil/geoxideerd inwendig.

Schakelaar is makkelijk uit elkaar te schroeven en schoon te maken.

Is echt wel een vaker voorkomend euvel als je brommer langer heeft stilgestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Massa denk ik niet want dan heb je vaak vreemde problemen en is het niet wel of niet werken.

De killswitch zie ik ook als verdachte.

Je woont vlakbij dus kan ik ook wel een keer mee komen kijken, 2 weten meer dan 1.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is eigenlijk te schaamtevol om toe te geven, maar die killswitch een paar keer op en neer, en het lieve ding startte gewoon weer. Van het weekend die maar eens open maken.

Heel erg bedankt voor het meedenken en de tip, dat heeft me een hoop werk en ergernis gespaard! Ik zag alweer allerlei horroscenarios voor me, die me weer bespaard zijn gebleven.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is eigenlijk te schaamtevol om toe te geven, maar die killswitch een paar keer op en neer, en het lieve ding startte gewoon weer. Van het weekend die maar eens open maken.

Open maken is niet eens nodig. De schakelaar is zodanig gemaakt dat bij in en uitschakelen de contacten een slepende beweging maken.

Reinigen zich zelf op die manier.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat valt dan weer mee! :thumpup:

 

wel een goede om te onthouden, die van mij staat ook best veel stil (helaas) en voor eerste start de killswitch gangbaar maken is dan natuurlijk een kleine moeite! :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik de vfr had ook enkele keren hier problemen mee gehad

binnen werk eruitgehaald draadjes aan elkaar gesoldeerd nooit meer problemen.

schakelaar heb je toch niet nodig.

 

gr Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik de vfr had ook enkele keren hier problemen mee gehad

binnen werk eruitgehaald draadjes aan elkaar gesoldeerd nooit meer problemen.

schakelaar heb je toch niet nodig.

 

gr Jan

 

Mja, ik houd hem toch liever werkend, mocht het toch een keer nodig blijken!

Sowieso hoop ik dat het eenmalig is geweest dat ik zo lang niet kon rijden, andere jaren heb ik vaak tot okt/nov doorgereden (als het weer wel een beetje meezat), nu was het helaas niet mogelijk. Na een knie-operatie leek het me niet zo verstandig om gelijk te proberen het ding te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...