Ga naar inhoud

Trilling boven 4,500 toeren, mag ik eens op een andere vfr 750 RC 36 II rijden?


Wartorius
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik denk dat het probleem zit in het feit dat de sport uitlaat veel lichter is kwa massa, dat daardoor een balans verstoord wordt.

Heb zelf een laser duotech die bevalt me prima.

Maar ik kan me voorstellen dat die ook meer trillingen veroorzaakt dan de standaard uitlaat, ikzelf stoor me daar niet echt aan.

De massa is van geen enkele invloed, de doorvoer van de uitlaatgassen wel.

Een uitlaat met een rechte doorvoer zal weinig tot geen tegendruk geven, de gebogen dB killers geven de beste kans op voldoende tegendruk.

Ik had bij mij versie van het gutten van de VTEC uitlaten ook nieuwe inserts gemaakt om de tegendruk goed te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik zo vrij zijn te denken dat de massa wel degelijk van invloed is. Resonantie zal verschillen......

Kan het niet wetenschappelijk aantonen maar lijkt me hartstikke logisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een zwaarder voorwerp heeft meer energie nodig om te gaan trillen (resoneren). Meer tegendruk verlaagt de snelheid waarmee de gassen de uitlaat verlaten. Hierdoor minder geluid. Aangezien geluid niets anders is dan trillling, denk ik dat zowel gewicht als hoeveelheid geluid een rol kunnen spelen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben toch wel van mening dat de massa van de uitlaat demper wel degelijk invloed heeft op de trillingen, iets met minder massa zal veel gemakkelijker in beweging komen, ook geluid zal van invloed zijn maar ik merk niet echt een toename van trillingen door de motor waneer ik met of zonder db killer rijd. Het kan naar mijn mening wel verschil maken hoe de uitlaat demper aan het frame bevestigd zit misschien kan ts een foto van de bevestiging maken dan valt hier misschien meer over te zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trilling heeft nog het meest te maken met het trilling getal van een voorwerp. Als dat overeenkomt met andere delen kunnen ze elkaar versterken.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

De uitlaat zat gemonteerd op het subframe. Zie foto. Hier had ik wel een rubberen ring tussen gemonteerd.

De binnenkant van de remus lijkt op een rechte pijp. Groot verschil met de originele bron uitlaat. Ook is de remus uitlaat een stuk lichter. Scheelt al gauw 8 kilo.

De motor hort en stoot ook bijna niet meer met de originele uitlaat.

Veel zaken wijzen op een verschil in tegendruk. 5fd79d859feb7daed1a31a8c55e18707.jpg

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Honda levert een Akrapovic uitlaat als optie, deze is een heel stuk lichter maar geeft geen problemen.

Een open uitlaat geeft meer geluid dus meer trilling en minder tegendruk, dat er door een hogere massa iets minder trilling doorgegeven wordt is te verwaarlozen.

De motor is afgesteld met de originele uitlaat in gedachte dus die zal het altijd beter doen.

Dat de motor beter loopt heeft te maken met de tegendruk en dat er minder trillingen aanwezig zijn heeft te maken met het lagere geluidsniveau en waarschijnlijk ook met een betere montage.

Maar misschien is er door de uitspraak "hij loopt weer als een zonnetje" ook een beetje iets door elkaar gaan lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp ik het dan goed dat hij niet aan de beugel van de duo voetsteun zat maar aan het subframe? Dan verbaasd de trilling mij ook niet zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...

hoi, ik heb een rc36 uit 1995 en sinds kort ook een trillend blok, balhoofd lagers vervangen ,wiellagers, ketting en tandwielen, voorband, 

bij 50 kmh het beste voelbaar , vooral als ik iets naar links of rechts hang, iemand hier ervaring mee ??

na 25 km rijden gewoon doven handen aan het stuur.. irritant   HEPL !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kon je niks met gesuggereerde oorzaken in dit topic?


Is je voorwiel juist gemonteerd, lees draairichting van de band correct?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...