Ga naar inhoud

vfr800 2001 wil niet meer starten


kriske
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik had laatste tijd een probleem met mijn vfr800i model 2000/2001.
Soms had ik het gevoel als ik vertrok dat ik precies in tweede versnelling vertrok ipv in 1ste.
Forté in tank gedaan en werd beter maar nog niet 100%
Dan maar besloten om brandstoffilter te vervangen omdat de pomp 110cc gaf ipv 150cc in 10sec, dit getest volgens wphb.
Door fuel cut relais met jump wire.

Motor paar keer gestart en stationair laten draaien.
Wil ik deze namiddag motor start maar fuelpomp gaat niet rond, krijgt geen spanning ook.
Start motor gaat wel rond.
Ik krijg geen foutmelding( blinks)
De zekeringen in kastje gemeten, de 2 van 30A aan zekeringkast en startrelais ook, alles ok.

Als ik het contact op zet gaat alles normaal branden.
De rode schakelaar ook door gemeten,deze werkt ook.

De fuelcut relais, engine stoprelais en omval sensor gecontroleerd en door gemeten.
Die zijn goed.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

groeten kris en alvast bedankt om te helpen mee denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dodemansknop meerdere keren heen-en-weer schakelen. Op een gegeven moment moet je de brandstofpomp horen als je de motor op contact zet. Heb dit 2x gehad twee jaar geleden. Daarna niet meer voorgekomen. Als ik de brandstofpomp niet hoor bij het op contact zetten dan weet ik al dat de motor niet gaat starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knop werkt want als ik jumpwire plaats aan fuelcut relais en knop bedien dan gaat de pomp wel.
Maar als alles normaal aan gesloten is niet dus :(

Dodemansknop meerdere keren heen-en-weer schakelen. Op een gegeven moment moet je de brandstofpomp horen als je de motor op contact zet. Heb dit 2x gehad twee jaar geleden. Daarna niet meer voorgekomen. Als ik de brandstofpomp niet hoor bij het op contact zetten dan weet ik al dat de motor niet gaat starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens omzeil je op die manier juist de dodemansknop en zou dit juist een teken zijn dat het aan die knop ligt.

Met die knop onderbreek je de voeding naar je pomp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens omzeil je op die manier juist de dodemansknop en zou dit juist een teken zijn dat het aan die knop ligt.

Met die knop onderbreek je de voeding naar je pomp.

Als ik de jump wire plaats waar de fuelcut relais zit en ik koppel de retour leiding naar de tank af.

Als ik dan de contact sleutel omdraai , dan kan ik met de de dodemansknop de pomp starten en stoppen.

Ik denk dus dat ik hem niet omzeil, of zie ik het verkeerd?

 

Alvast bedankt om mee te denken.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog eens gelezen maar we denken te ver volgens mij.

De test van de jumpwire is om het relais uit te sluiten, door het omzeilen van het relais kan je volgens mij vaststellen dat het relais stuk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog eens gelezen maar we denken te ver volgens mij.

De test van de jumpwire is om het relais uit te sluiten, door het omzeilen van het relais kan je volgens mij vaststellen dat het relais stuk is.

Ik had de jump wire geplaatst om te checken of de pomp voldoende debiet gaf nadat ik de benzinefilter had vervangen.

Staat zo in wphb 5-57/58
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je initiële probleem was dat hij niet lekker trok maar je schreef ook dat daarna je pomp niet meer werkte bij het op contact zetten.

De killswitch werkt volgens jou en dan maakt het niet uit of je nou de junpwire plaatste om het volume van de pomp te meten of het relais te testen, feit blijft dat de pomp wel werkt met de jumpwire. Hierdoor blijkt naar mijn mening dat het relais stuk is want hoe ik het lees is de jumpwire om het relais te omzeilen bedoeld om te kijken of de pomp dan wel werkt zodat je weet dat de pomp niet stuk is.

Als de pomp niet stuk is dan moet het relais wel stuk zijn.

Dat je dan een andere test kan doen omdat de pomp toch werkt is mooi meegenomen maar niet de hoofdreden om het relais te omzeilen.

Plaats eens een ander relais en kijk of de pomp weer werkt zonder jumpwire en vanaf daar kan je verder kijken of het probleem van vermogensverlies nog steeds aanwezig is.

 

PS: even de modjes helpen. Het is niet de bedoeling om teksten te quoten als je er direct onder post ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Andere relais is besteld.
Heb nochtans relais getest, deze trekt aan en heeft dan door.
Maar wil het kunnen uitsluiten
Wat ik nergens terug vind in in het wphb is iets in verband met HISS.
Zou dit misschien de reden kunnen zijn dat hij geblokkeerd is?

Motor heeft een maand of 6 stilgestaan en had gevoel dat moto slecht optrok.
Had het gevoel dat ik soms in tweede vertrok ipv in eerst, moest extra gas geven om van mijn plaats te komen.
Met forte begon het te beteren.
Toch maar besloten om benzine filter te vervangen.
Want na de reis vorig jaar door Turkije, Bosnie, Bulgarije, Servie, Kroatie, Hongarije enz, heb ik een beetje van alle soorten benzine getankt.
Was daar na begonnen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 6 maanden stilstand heb ik wel een gied vermoeden.

Neergezet met euro95?

Euro95 bevat 5% ethanol en dat zorgt ervoor dat de benzine snel verouderd.

Maak de tanl maar leeg en vul het met verse benzine van een bekend merk (laatste tijd genoeg gezegd over witte pompen) en doe daar eventueel nog een fles forte injectiecleaner door.

Dan zal het me niet verbazen als het probleem opgelost is.

Hoe lang zitten de bougies er al in? Die worden ook vaak vergeten dus misschien preventief ook even de bougies vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het aan een vuiler injector ligt zou hij naar mijn idee af en toe wel aan moeten slaan, zeker met handmatig gas bijgeven,of er moet er eentje verstopt of kapot zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik hier rij altijd met 98 of 102.
Maar kon op reis in een bepaald land enkel 95 E10 en 98E10 rijden.
Zit nu voor tweemaal forté in.
Dit doe ik normaal jaarlijks zowel met mijn motoren als auto.

Bougies zitten er 8000km in.

Vandaag met twee, nog eens alles gecontroleerd.
Aan de pair solide vale/one way valve zaten twee darmpjes geknikt, deze vervangen.
Maar geen resultaat.

De 3 relais uitgebouwd en getest aan externe batterij, trekken aan en laten door.

Ik vermoed dat probleem in ECU zit.




Link naar reactie
Delen op andere sites

98 of 102 is alleen leuk voor langer wegzetten maar tijdens gebruik is het eerder slechter dan beter vooral de 102.

Het octaangetal is van belang voor de compressie van de motor, hoe hoger de compressie hoe groter de kans op pingelen en een hoger octaangetal gaat dat pingelen tegen door moeilijker te ontbranden . Het heeft dus meer warmte gecreëerd door het comprimeren nodig.

Nou zal het bij 98 niet zo'n vaart lopen maar 102 zou ik hooguit doen bij een lange winterstop door het geheel ontbreken van ethanol maar dan kan je nog beter PB 98 ultimate erin gooien want die heeft ook geen ethanol. De overige merken hebben tot 5% in hun premium brandstoffen zitten wat in de praktijk gemiddeld 3% zal zijn. Teveel verschillende bronnen om tot die conclusie te komen voor de bronnen te vermelden want geen enkele fabrikant wil zijn geheimen prijsgeven maar als je even zoekt kom je op een site (ik geloof van de ANWB) waarin staat dat deze info van een woordvoerder van BP komt dat zij geen ethanol hebben in de ultimate.

Ik zal straks nog even kijken of ik het filmpje met uitleg terug kan vinden, zo eerst even verder met het kappen van de boom in de tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Esso/Mobil energy supreme (RON98) zit ook geen bioethanol.

Edit: ik kan de bron van deze informatie niet 123 geven. Had die ooit gevonden, maar ben ik nu natuurlijk al weer kwijt.

 

In dit topic met interessant en ook grappig onderzoek het antwoord van Esso/Mobil:

http://www.motomoriniclub.nl/forum/viewtopic.php?t=352&start=45

aangepast door VFoRever
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...