Ga naar inhoud

Vreemd tikje bij rollen, komt van achterkant


Robert
 Delen

Aanbevolen berichten

Alleen hoorbaar bij motor uitgeschakeld. Als ik op de motor ga zitten en rol hem de schuur uit is het hoorbaar. Ketting is naar mijn idee vet genoeg, niet te strak. Brommer heeft nu 21.000 gelopen, dus lager kan ik me ook niet voorstellen. Iemand hier eerder mee te maken gehad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch de ketting eens bekijken, of laten bekijken door iemand zodat je er zelf op kan blijven zitten, terwijl je er mee loopt. Misschien een schakel die wat stroever beweegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er een mogelijkheid de motor op een bok te zetten zonder de bokstandaard? Lijkt mij de beste manier, ook voor onderhoud. Of heeft iemand een bokstandaard over voor de crossrunner?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kettingspanning kun je het best controleren als je erop zit.

Als je de ketting stelt op de middenbok zou je onder belasting zomaar kunnen constateren dat ie veel te strak staat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De voorgeschreven speling op de ketting is gebaseerd op de stand van de achterbrug wanneer hij op de middembok staat.

Houd je die speling aan wanneer je erop zit dam staat de ketting te slap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met de crossrunner is dat een op de middenbok "goed" afgestelde ketting in de praktijk betekend dat ie véél te strak staat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ketting hoort strak te staan, die speling is om te voorkomen dat hij wanneer de assen van de kettingwielen en de achterbrug in 1 lijn staan dat de ketting dan geen ruk geeft aan de uitgaande as.

Teveel speling geeft extra slijtage en een bokkig gedrag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ketting hoort strak te staan, die speling is om te voorkomen dat hij wanneer de assen van de kettingwielen en de achterbrug in 1 lijn staan dat de ketting dan geen ruk geeft aan de uitgaande as.

Teveel speling geeft extra slijtage en een bokkig gedrag.

 

Amehoela. Als een ketting strak staat sloop je de versnellingsbak lagers, de rubberen demper in het achter wiel met diens lager. liever ietsje te slap dan strak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doelde meer op de reactie van voodoo, de speling die opgegeven is hoort voldoende te zijn om wanneer alle 3 de assen in lijn staan niet TE strak te staan zodat de uitgaande as en dus ook de lagers niet beschadigd raken maar op dat punt moet een ketting gewoon strak staan.

Strak is wat anders dan onder spanning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na aanschaf van mijn VFR had ik een vergelijkbaar probleem. Enkele schakels liepen niet meer soepel van de ketting plus een ovaal gesleten tandwiel, waardoor er op grote gedeelte van de ketting een juiste hoeveelheid speling voelbaar was, maar op één punt stond ie te strak. Dit resulteerde in getik tijdens het rollen van de motor. Alleen waarneembaar indien motor niet draaide. Dit getik resoneert in de tandwielen en lagers waardoor het angstaanjagende klonk dan de oorzaak bleek. Zelf heb ik een goede nieuwe kettingset laten monteren met speciale Honda tandwiel (voor, de kleinste).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ketting los gehaald, doet ie het nog steeds.. Ik denk dat het het lager is. Hij knoept als het ware, en je voelt het ook door de motor heen. Is deze zelf te vervangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt eraan hoe handig je bent.

Maar normaliter is dit met een beetje geduld wel zelf te vervangen.

In het ergste geval ga je als het mislukt met je wiel naar de dealer.

 

Filmpjes kijken over lagers verwijderen zou ik wel even doen.

Je moet namelijk niet als een dwaas te keer gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dr niet gauw aan beginnen ,zeker als je geen eerdere ervaring cq. instrumentarium hebt.

 

Overigens, een ketting kan heel raar gedrag vertonen ,weet je zeker dat het niet de ketting is?

Achterwiel vrij ,heel langzaam ronddraaien en goed kijken of hij mooi,gelijkmatig over het achtertandwiel loopt.

(Is ook gedeeltelijk fietservaring)

En een slecht lager kun je ook op goed voelen. Helemaal als je t achterwiel er uit hebt: Rustig ronddraaien en je voelt onmiddellijk

oftie slecht loopt,rare weerstanden heeft of dattie mooi gelijkmatig rustig en strak loopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...