Ga naar inhoud

Nieuwe SR, stekkers verbrand???


 Delen

Aanbevolen berichten

Even een vraagje via deze weg, want ik zie door alle bomen het bos niet meer.

 

Ik heb een VFR800FI uit 1999. Afgelopen week dacht ik dat mijn SR stuk was. Het waarschuwingslampje van de handvatverwarming ging knipperen (spanning lager dan 11 V). Bij aankomst op mijn bestemming startte de motor ook niet meer, accu leeg.

 

In opvolging hiervan heb ik een nieuwe spanningsregelaar besteld en deze erop geschroefd. Opvallend was dat de nieuwe spanningsregelaar iets kleiner van formaat was dan de oude. De stekkers en draden waren wel gelijk, dus ik ging er vanuit dat het wel de juiste was. Na aansluiten van de SR even de spanning stationair gemeten, die was netjes 14,5V. Het leek er dus op dat het probleem verholpen was.

 

Na twee ritjes van 100 km was het echter weer raak. Bij thuiskomst bleek de accu wederom leeg te zijn. Ik heb de accu eruit gehaald en opgeladen. Hierna weer aangesloten en gemeten. Spanning bij stationair was weer te laag, 12V. Toen ik de spanningsregelaar wilde bekijken, zag ik dat de stekker met de drie gele draden helemaal gesmolten was!

 

Wat denken jullie dat de oorzaak is hierachter? Zou ik een spanningsregelaar gekregen hebben die niet in orde is, waardoor dit gebeurd is? Is mijn stator stuk? Ik heb geprobeerd de spanning te meten van de drie gele draden, maar die komt niet boven de 8V.

 

Wat kan ik nog meten, om erachter te komen waar het probleem vandaan komt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik voor een nieuwe Stator en SR regelaar gaan en dan alles aan elkaar doorsolderen. De SR heb ik van horen zeggen is nogal een dingetje bij de 800FI. Ik weet niet precies de locatie van de SR. Maar als je die vlakbij de uitlaat zit, moet ervoor zorgen dat de SR meer gekoeld gaat worden dit kan mbv een dikke aluminium plaat of een andere lokatie ergens meer in de rijwind.

 

Bij een gesmolten stekker kan je er denk ik wel vanuit gaan dat de Stator overleden is. Ok, meten is weten in dit geval. De SR is niks anders dan een grote diode en een spannings afvlakker. Als je de mogelijkheid hebt om een diode door te meten dan kan je de werking van de SR regelaar ook controleren.

 

Persoonlijk zou ik ze allebei gewoon vervangen. Dan is het jammer van die ene SR die nu net nieuw is. Gelukkig zijn de dingen niet al te duur en 2e hands zijn ze ook wel te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je spanning over de gele draden wel gemeten met de stekker losgekoppeld van de spanningsregelaar anders kun je er geen waarde aan hechten.

Losgekoppeld zou je bij 3000 tpm een spanning tussen 70 en 90 volt moeten meten.

Als de stekker gesmolten is duidt dat meestal op een slecht contact waardoor je overgangsweerstand krijgt. zijn de contacten niet gecorrodeerd?

aangepast door crossrunner
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Een kleine update. De leverancier heeft een nieuwe SR toegestuurd. Het leek inderdaad op een slecht contact. De nieuwe SR is aangesloten met een nieuwe stekker en dat werkt weer prima. Allemaal bedankt voor jullie reacties en hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik dacht dat ik van de problemen af was, maar niet is minder waar. Bij de nieuwe SR begonnen de stekkers wederom te smelten. De SR is weer retour gestuurd en ik heb er een bij David Silver besteld. Eerst de dynamo gemeten, die gaf nette waardes. Ook alle draden gecontroleerd en die zijn ook in orde. De nieuwe SR zit rechtstreeks aangesloten, zonder stekker er tussenin. Laten we hopen dat dit voorlopig wel goed blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nieuwe stekkers van de nieuwe SR zat aangesloten op de oude stekker van de stator en oude stekker van de kabelboom of waren daar ook 2 nieuwe stekers aan gezet?

Het probleem van een slecht contact in stekkers kan alleen wel zijn wanneer zowel het mannetje als het vrouwtje vervangen zijn voor nieuwe.

Om problemen te voorkomen bij stekkers is het aan te raden om deze in te smeren met zuurvrije vaseline maar solderen is altijd de meest veilige optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...
  • 1 maand later...

Ik heb hem nu in 6 Jr een keertje stuk gehad, dat was ook wel na CA 500 km in 40+ graden op de snelweg inclusief file gereden te hebben dus dan is 't niet gek als hij een keertje stuk gaat. Eind 2016 is hij toen vervangen sindsdien doet hij 't prima bij mij dus is ook niet zo dat ze ieder jaar stuk gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Toch niet opgelost. Afgelopen zaterdag ging het weer mis. De draden waren roodgloeiend, gelukkig was ik er snel bij voordat het echt mis ging. Voltmetertje gaf 10,8 volt aan.

 

Gisteren de oude spanningsregelaar eraf gehaald en doorgemeten. Het lijkt erop dat die niet stuk is, maar voor de zekerheid toch vervangen voor een mosfet van Carmo electronics. Nu de kabels gesoldeerd in plaats van verbonden met kabelhulzen.

 

Alles lijkt netjes aangesloten, maar de motor slaat niet meer aan bij starten. Ik ruik wel benzine en de startmotor gaat rond, dus dat gaat prima. Iemand een vermoeden waar het mee te maken kan hebben?

aangepast door sonnemansroel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zekeringen allemaal na gekeken?

 

Accu nog voldoende spanning, ondanks dat de startmotor rond gaat?

aangepast door RoelNL
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net even de zekeringen nagekeken, die waren allemaal in orde. Er kon dus simpelweg, buiten de ontsteking, niets aan de hand zijn. Nog maar eens proberen dan. De VFR kwam gelukkig weer tot leven! Wel wat moeizaam in het begin, maar daarna liep hij weer rustig. Ik zag wel dat er aardig wat rook uit de uitlaat kwam, dat is iets om in de gaten te houden. Met welke KM-stand is het verstandig om de klepspeling te (laten) controleren en afstellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...