Ga naar inhoud

Honda VFR800Vtec ratelend geluid


 Delen

Aanbevolen berichten

Kijk, dat is nou precies wat ik bedoel met een geluid omschrijven.

Dit is geen rammeltje of ratel maar het geluid van een serieus probleem waar ik geen seconde langer de motor mee zou laten draaien dan nodig om een indicatie te krijgen waar het zit.

Begin maar eens met de statorcover eraf te halen want na het vervangen daarvan is het probleem begonnen. Het klinkt ook als een probleem met een draaiend deel binnenin de motor dus mogelijk dat het probleem dan vrij snel duidelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Ray, dat vastlopen dat was eerder zeker niet. Het begon met dat rammeltje wat je in het begin van filmpje 1 hoort. Ik had door dat dit niet goed was ;-)

Bedankt voor je advies in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste allemaal,

Zojuist de stator losgehaald en het probleem was direct duidelijk. De boutjes welke de stator vast horen te houden zaten niet vast genoeg. Een bout was omhoog gekomen waardoor de kop deels is afgesleten. Dit veroorzaakte vermoedelijk het ratelende en piepende geluid.

Ik ben blij dat het zoiets simpels is.

 

Ik ga zo even naar een ijzerwaren winkel om een nieuw boutje te halen en bij de rest doe ik er denk ik een RVS veerring omheen. Dit tegen trillingen etc. En draai hem uiteraard beter vast dan eerst. Ik had hem 'vast is vast' gedraaid. Ik was in de veronderstelling dat de stator zelf niet zou draaien dus heb hem niet extreem vast gedraaid (tegen het breken). Veerring goed plan denken jullie?

 

Hierbij een aantal foto's

 

Groet Patrick

post-10026-0-39016000-1532334738_thumb.jpg

post-10026-0-72437300-1532334743_thumb.jpg

post-10026-0-87815800-1532334747_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de bouten en schroefdraad in het blok goed ontvetten en er een licht borgende locktite (Nutlock blauw) aan de boutjes doen. Ik zou gezien de beperkte ruimte voor de boutjes hier niks meer onder leggen waardoor ze verder uitsteken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:withstupid: Volgens de service-manual zit er ook geen borgingsringetje onder.

 

Misschien handig om te weten dat ze met 12NM vast (horen te) zitten. Toch maar een momentsleutel gebruiken misschien?

 

Als je naar de ijzerwarenwinkel gaat zorg dan wel dat je de goede bout met de goede draad te pakken hebt. Ik ben niet zo'n fan van de ijzerwarenwinkel als het om onderdelen met/bij draaiende delen gaat. Ik weet ook niet of en hoe zo'n "ijzerwarenwinkelboutje" gaat reageren op hoge temperaturen (uitzetten?). Ik zou voor 4x nieuw origineel gaan, maarja ....that's me.

post-4742-0-96880400-1532337239_thumb.jpg

post-4742-0-79362700-1532337391_thumb.jpg

post-4742-0-29445100-1532337451_thumb.jpg

 

Edit: dit zijn de gegevens van een VTEC uit 2002(Europees model). Geen idee of daar nog verschillen in zitten met andere bouwjaren/modellen. Dus als je een ander bouwjaar hebt........

aangepast door Eric
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je er nou een bout uit de ijzerwarenwinkel in geschroefd of een originele Honda bout? 4x nieuw is misscien wat overdreven, maar ik zou de beschadigde bout vervangen door een origineel exemplaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de bout vervangen door een RVS bout met locktite erbij. De bout welke er in zat was ook RVS, dus durfde dat wel aan. Ik begrijp dat origineel de voorkeur heeft, maar de hele motor ligt open op straat en kan helaas dit niet een week zo laten liggen. Nogmaals, ik begrijp jullie punt Eric en VFoRever!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje mosterd na de maaltijd, maar het was beter om een gewone bout erin te doen ipv RVS. RVS is harder en kan zorgen dat bij eventuele een volgende stator wissel het 1 en ander vast gevreten is vanwege de verschillende materialen. Ik moest mijn stator na 1 jaar en 2 maanden opnieuw wisselen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie Roel. In januari gaat de motor naar Johan. Ik ga hem vragen het hele stroom circuit nogmaals na te lopen. Ook ga ik een nieuwe bout (origineel) bestellen zodat deze dan ook meteen vervangen kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar helaas wel op de foute wijze.

Er hoort geen RVS in te zitten maar een 10.9 bout. Bij een echte ijzerwarenhandek kan je nog geluk hebben dat je een A4 treft die gelojkwaardig is aan een 8.8 kwaliteit bout wat nog acceptabel is voor tijdelijk.

Een A2 is echter veek te zacht.

RVS in alu is ook geen goede combinatie, dat reageert nogak op elkaar waardoor loctite waarschijnlijk niet nodig is of juist zorgt dat je ze er straks wat makkelijker weer uit krijgt

aangepast door Ray
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe is de staat van de deksel over de stator? Die zal ook wat schade hebben opgelopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...