Ga naar inhoud

Honda VFR800Vtec ratelend geluid


 Delen

Aanbevolen berichten

Nee Arno, de boutkop is aan de binnenkant tegen het vliegwiel (rotor) gelopen, niet tegen de deksel

Ah shoot, ff vergeten hoe de handel in elkaar zit... [emoji51]

 

Neemt niet weg dat slijtage daar ook niet gewenst is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Beste forumleden,

 

Ik heb vandaag weer een poging ondernomen om het probleem te achterhalen.

Nadat ik de bout heb vervangen laadde mijn accu niet meer bij. Dit is nu 3 weken terug geweest.

De motor heeft sinds die tijd stilgestaan.

 

We hebben als eerst de motor gestart met alle bedrading aangesloten.

Accu: 13 V

Stationair 13,2 V

3000 toeren 14,0 V

 

Ik was toen redelijk gelukkig, want ik dacht de stator doet het toch wel!

 

Vervolgens de verlichting aangedaan en toen liepen de waardes naar beneden.

Zakte langzaam van 12,25 naar 12,18 in een tweetal minuten.

Bij de 3000/4000 toeren (met verlichting aan) steeg het langzaam met 0,01 V etc. per 10 seconden. Niet heel erg overtuigend dus.

 

Vervolgens hebben wij de drie gele draden van de stator losgehaald. Soldeer zoveel mogelijk verwijderd en opnieuw gemeten.

4000 toeren 45/50 Volt wisselspanning. Dit was op elke combinatie.

Weerstand betrof 0,1 Ohm.

 

Vervolgens de draden weer aangesloten met een kroonsteen (tijdelijk).

Accu: 12,8 V

Verlichting 12,48 V (zakt langzaam naar beneden)

Verlichting uit stationair, de waarde steeg langzaam/bleef hetzelfde

4000 toeren 13,5 V

 

Ook heb ik de lekstroom gemeten.

Dit heb ik gedaan door de + pool los te maken en de multimeter op 20m A te zetten.

Vervolgens de rode draad op de losse draad en de zwarte draad op de plus pool van de actie

Uitkomst 2,25. Dit is dan denk ik 2,25 mA? Als we de zwarte en rode draad omdraaide dan bleef de waarde gelijk alleen was het dan -2,25

 

Ik begin nu toch te denken dat de spanningsregelaar defect is. Ik hoop dat jullie hetzelfde denken, want dan heb ik hopelijk de oorzaak gevonden.

 

Is het mogelijk om de spanningsregelaar door te meten? Ik dacht weerstand op de gele draden, maar daar kon ik geen weerstand op meten. Multimeter versprong niet in ieder geval.

 

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen,

 

Alvast bedankt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij was het voor lekstroom meten de massa loshalen en tussen de massakabel en de - van de accu meten.

Voor de rest kan de accu door het slepende probleem ook de geest hebben gegeven.

Een accu kan niet tegen diepontladen en de kans is aanwezig dat dit de afgelopen tijd toch wel een (paar) keer is gebeurd.

Meter op de accu en dan op de startknop duwen, op dat moment mag de accuspanning niet al te ver onder de 10V uitkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het meten van een stroom in een circuit maakt het niet uit waar je dat doet.

Het is alleen wat 'veiliger' als je de massa van de accu loshaalt in plaats van de positieve pool.

Als je die losse massadraad namelijk ergens tegenaan laat komen raakt hij in principe alleen maar andere massa.

Als je een losse draad met plm. 12V erop per ongeluk ergens tegenaan laat komen heb je dus meestal meteen sluiting.

Dat is volgens mij de reden waarom je dat soort dingen meet door de massapool los te halen ipv. de plus. De stroom zal aan beide kanten hetzelfde zijn - anders verdwijnt er energie of mooier nog: wek je energie op :-)

 

Het is niet normaal dat de spanning zo varieert in de tijd. Zo langzaam. Die spanning moet vrij vlot meebewegen met het toerental.

 

De spanningsregelaar doormeten is niet zo makkelijk, vooral ook omdat ze zich warm behoorlijk anders kunnen gedragen dan koud.

 

40V tussen de draden van de dynamo is overigens wat laag dacht ik, ik dacht dat dit iets van 80V bij enkele duizenden rpm moest zijn.

 

Ik vind alle waarden vrij laag, ik vertrouw je dynamo nog niet.

aangepast door Garfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Is het mogelijk om de spanningsregelaar door te meten?

 

Rijdend meten. Multimeter aansluiten op de accupolen en op je tank(tas) knutselen. Flink stuk rijden en ook vooral goed warm laten worden - hetgeen morgen geen probleem zal zijn bij meer dan 35 graden - en kijken wat de piekwaarden zijn...... Een spanningsregelaar die stuk is zal vreemde piekwaarden laten zien in koude en/of warme toestand. Of heb je dat al gedaan? (ik heb niet het hele topic herlezen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind alle waarden vrij laag, ik vertrouw je dynamo nog niet.

@Patrick heeft het kleine model stator (dezelfde als de 800FI) en die levert een lagere spanning, 50 volt wissel is meer dan genoeg om er 14 volt gelijk van te maken.

Ik denk dat de SR aan z'n einde is, zoals Eric zegt: meter in de tanktas en rijdend meten

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedenavond allemaal,

Vandaag de nieuwe spanningsregelaar geinstalleerd. De RR69 gekocht bij Siccamasales (op advies van Johan).

Hierbij de uitslagen van de metingen:

 

(Accu gister van de druppellader gehaald)

Accu 12,87 V

Contact aan 12,67 V

Tijdens starten 10,36 V

Stationair 13,65 V

3500 toeren 17,9 oplopend naar 18 V (!!!)

 

Verlichting ingeschakeld

Stationair 12,20 V aflopend naar 11,90 V (blijft langzaam dalen)

4000 toeren 12,40 V aflopend naar 12,00 V

Vervolgens gas dichtgedraaid naar stationair en toen daalde het voltage al snel naar 9 V en zelfs naar 8 V (binnen paar seconden) (!!!)

 

Verlichting uitgeschakeld

Stationair 12 V (blijft rond de 12 V)

4000 toeren richting de 14,0 V (langzaam stijgend)

 

Ik heb de meting stilstaand gemeten. Alles eigenlijk na elkaar in totaal ongeveer 10 minuten.

Ik heb nu een nieuwe stator, een nieuwe spanningsregelaar en een nieuwe accu.

Ik ben ten einde raad..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, de grafiek is een voorstelling van de levensduur van electronische componenten in het algemeen. Er is relatief veel uitval in de eerste periode na ingebruikname (nieuw). Overleeft de SR dat dan mag je verwachten dat deze het een flinke poos uithoudt (in het middengebied onder in "de badkuip" is het uitvalpercentage laag) totdat deze in de buurt komt van zijn verwachte levensduur, bv 2000uur. De kans op uitval neemt dan weer toe, de grafiek stijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb volgens mij nog een oude SR liggen van mijn oude VTEC (ik heb toendertijd alles vervangen omdat ik er klaar mee was en geen gezeik meer wilde hebben) als ik terug ben uit Brazilie kunnen we die op jouw stator aansluiten (doorverbinden want de stekker is eraf uit mijn hoofd). zodra ik terug ben in nederland neem ik wel even contact met je op. Dan kunnen we mogelijk een slechte SR uitsluiten.

aangepast door RoelNL
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...