Ga naar inhoud

Cardanreakties, hoe zit dat nou?


Houthakker
 Delen

Aanbevolen berichten

Algemene vraag over cardanreakties. Bij bmw hebben ze paralever in ‘t leven geroepen om dit tegen te gaan.

Maar hoe heeft Honda dit bij de VFR1200 aangepakt? Technische interesse, niet meer dan dat.

Ben benieuwd naar jullie info.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het bij de 1200's vooral een goed ontworpen achterbrug en een goed op elkaar afgestemd binnenwerk.

In principe heb je 2 reacties, de ene is de torsiekracht door de haakse overbrenging en dat kan je tegengaan door een stabiele achterbrug te maken en dan heb je de speling op de tanwieloverbrenging die hetzelfde effect heeft als de ketting maar waar de ketting slapper wordt en uitrekt blijft het bij een cardan op hetzelfde niveau en ook iets minder.

Ik vind die reactie niet heel erg aanwezig bij de CT maar ik gebruik toch veel de achterrem. Dat is alleen meer omdat de 1 wat agressief is en de 2 juist erg laagtoerig is en daardoor ook wat doordrukt , door de achterrem erbij te gebruiken kan je wat toeren smokkelen en beheers je het doordrukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het me goed herinneren kan uit de marketing verhalen, heeft Honda het opgelost (zo goed als het lukt) door het cardanas verder van het draaipunt van de achterbrug te monteren dan gebruikelijk is. Dat heeft als nadeel dat er een schuivend deel in de as moet zitten. Dit gedeelte levert dan automatisch ook meer speling in de aandrijving op. De speling in de aandrijving is dan ook van een de dingen van de VFR1200 "berucht" om is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...