Ga naar inhoud

Opstart Rc24 - 10j stilstand


Kjelly
 Delen

Aanbevolen berichten

Goeiemorgen iedereen. 

Ik stelde mezelf al reeds voor in het daarvoor bestemde topic.

 

Ik kocht gisteren een Rc24 die 10jaar in een droge, donkere kelder stond. Bijgevolg is de motor ook nooit blootgesteld aan vocht, zonlicht en extreme weersomstandigheden (warm in de zomer, koud in de winter). In de kelder was de temperatuur nagenoeg altijd hetzelfde. Motor is bijgevolg zeer goed bewaard.

 

Wel wil ik de juiste stappen volgen om de motor terug werkende te krijgen.

Vandaag neem ik de carburateurs af en ik plan om wat olie in de cyllinders te gooien om wat te laten inwerken.

 

Nog tips? Ik wil graag de juiste stappen zetten namelijk!

 

Alvast bedankt,

Kjelly

FB_IMG_1547622629031.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke vondst.

 

Als je de motor in de versnelling rond kunt draaien dan zou ik geen olie erin kieperen...of minimaal met een zaklantaarn erin schijnen en checken.

 

en denk aan je banden, die kunnen uitgehard zijn en mn met koude weer van nu zou ik voorzichtig bochtjes maken.

 

succes met het vervangen van alle vloeistoffen etc.

aangepast door Dial_888
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Dial_888 zei:

Leuke vondst.

 

Als je de motor in de versnelling rond kunt draaien dan zou ik geen olie erin kieperen...of minimaal met een zaklantaarn erin schijnen en checken.

 

en denk aan je banden, die kunnen uitgehard zijn en mn met koude weer van nu zou ik voorzichtig bochtjes maken.

 

succes met het vervangen van alle vloeistoffen etc.

Ik dacht dat dit beter was doordat de motor al 10j niet rond is geweest, dus cyllinders en zuigers staan dan droog... en vernieuw ik dan best eerst de motorolie voor ik het blok eens laat rondgaan? Of kan dit met de oude olie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst de olie vervangen en pas rond draaien. De nieuwe olie kan dan de rommel in het blok opnemen.

 

Ook bougies minimaal controleren. Tank en brandstofsysteem leeg maken, reinigen en weer voorzien verse brandstof. Uiteraard ook de rem/koppelingsplaat vloeistof maar die hebben op het motorblok geen invloed. 

Vergeet het luchtfilter ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is het beste om olie met de juiste specificatie te gebruiken. Kost wat meer maar dan heb je geen restanten van "verkeerde" olie in het blok zitten. Ook het oliefilter vervangen natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10W40 is wel goed maar je moet geen minerale maar half synthetische olie hebben.

Juiste stappen is alle vloeistoffen en filters vervangen.

Tank legen en controleren op roest (wat heeft er eigenlijk al die tijd in gezeten?).

Rubbers nakijken want die hebben de neiging uit te drogen als de motor stilstaat.

Remslangen nakijken want die zijn ook gevoelig voor uitdroging.

Verder zou ik ook preventief de voorvorkolie vervangen en misschien ook maar de keerringen want ook die zijn van kunststof.

Als het blok met de hand te bewegen is dan zou ik als dit allemaal gedaan is gewoon starten.

Die controle kan het beste met de bougies eruit want dan ben je veel weerstand kwijt en op de krukas kan je dit met wat meer gevoel doen dan via het achterwiel in de versnelling. Op de krukas zit een bout achter een kapje voor het verdraaien bij het kleppenstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed nieuws! De motor zit los en luchtfilter ziet er zelfs nieuw uit! 

 

Ik bestel even alle benodigdheden en daarna kijken of die wil lopen. Ziet er nog goed uit allemaal onder die kuipen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, ff nalopen....nieuw benzine/accu en starten. Als het Honda techniek is dan lukt dat zeker.

 

Schroef anders een vlotterbakje eraf en dan checken op residu....vind je niets dan gewoon proberen.

 

Wat je nu kunt doen is olie aftappen en een paar dagen uitlaten lekken voordat je halfsyntheet erin doet.

aangepast door Dial_888
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb er veel vertrouwen in! Olie staat uit te lekken, motor zit los, carbs zien er super uit. 

Alle elektriciteit werkt! 

 

Straks de booster eraan, nieuwe olie erin en wat benzine en starten die handel. Kwam rode olie uit... is merkgebonden dan? Zag er nog goed uit!

Ik zal de oliefilter nog niet vervangen. Eerst verse olie en opstarten. Warme motor dan olie er opnieuw uit en dan alles vervangen. Goed plan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te lezen is de olie ververst en de motor op stalling gezet zoals het hoort ,anders was hij gewoon zwart van kleur,ja somige merken zijn anders gekleurd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...