Ga naar inhoud

Wordt je niet blij van [emoji853]


Anton
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

Als je wordt aangereden in een ongeval kun je hier niets aan doen,

maar hier  gebeuren veel van die eenzijdige ongelukken,

heb er al verschillende zelf gezien, dan wordt ik ingehaald

ze maken een verkeerde inschatting van de weg, rijden te hard vliegen uit de bocht

tegen de rotswand of vangrail dan heb je geen reserves meer over.

 

gr Jan

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het hier ook erg mee oneens, ik heb zowel in de bergen( Alpen) gereden als regelmatig circuit training dagen. Wat 748cc ook al zei, op een circuit dag leer je de juiste lijnen te rijden, en leer je wat je motor kan hierdoor weet je wat je reserves zijn en zal je veel minder snel een schrik of paniek reactie krijgen wanneer zich iets onverwachts voordoet. Ook snijd je je bochten beter aan, en leer je diverse skills waardoor je ook op de weg meer reserves overhoud

 

Gr Rolf 

aangepast door Arno71
Volledig quote van voorgaande reactie is overbodig en daarom verwijderd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik nu uit ervaring kan zeggen is dat de vro trainingen zeker meehelpen om het niveau van de rijder omhoog te krijgen. Je leert betere bochten te maken en beter door de bochten te kijken.

Maar je kan nog steeds niet uitgaan van je eigen kunnen als andere mensen een moment van slecht opletten hebben of situatie verkeerd inschatten, op dit moment zal de circuit trainging je mogelijk kunnen redden omdat je weet hoe je moet uitwijken, hard kan remmen in de bocht en je mogelijk wat snellere reacties hebt waardoor je kan schakelen en een uitweg ziet.

 

Afgelopen jaar was ik met het motor-forum meer naar Duitsland om lekker te rijden in de Harz uit mijn hoofd. We hadden toen een aanhaker die tijdens de pauze met onze groep mee ging rijden. We hadden geen haast maar reden lekker door zeg maar, bij een prachtige overzichtelijke bocht ging het bij hem fout, hij had paniek drukte alleen zijn achterem deze blokkeerde (het was een mooie streep van 50 a 75meter) en ging rechtdoor de bocht uit bij gelukkig een mooi grasveld zonder bomen oid. Zijn motor was total loss en hijzelf had gelukkig alleen een pijnlijke schouder. 

 

In mijn optiek had hij zijn fout kunnen voorkomen als hij wist wat hij moest doen. In de bocht moet je nooit met je achterrem remmen. Het andere feit is dat hij in der 1.5 uur dat hij met ons mee reed continu boven zijn macht aan het rijden was, degene die achter hem reed zei dat het al bijna 4x fout was gegaan in de bochten ervoor. Het lullige was dat hij hem over de radio ook al gewaarschuwd had en ook voor hem was gaan rijden om hem rustiger te laten rijden, uiteindelijk ging hij er weer voorbij en was dit het resultaat.

 

Circuit trainingen zijn zeker van waarde, het is niet zaligmakend maar het kan je in sommige momenten zeker redden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het boek/de film a twist of the wrist 2 wordt dit item helmaal uitgelegd. Sr's ofwel survival reactions, diverse paniek reacties die kort gezegd hoe dan ook op de pad komen als je op meer dan 80% van je kunnen gaat rijden. 

 

Als ik naar mezelf kijk.... 

Omdat ik weet wat ik kan, of eigenlijk niet kan, door oa de circuit training zal ik dus op de openbare weg die grens niet opzoeken en weten wanneer het te hard gaat voor mij voordat 't een paniek reactie op roept en je dus een eenzijdig ongeval gebeurd, dit is 9 Vd 10 keer de reden van een zelf veroorzaakt ongeval. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens.

 

Die SR'en moet zien te voorkomen en dan helpt het inderdaad als je weet wat je kan en niet kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

VRO en VRT gedaan bij de KNMV. Tevens nog wat trainingen in een hal. 

 

Wanneer gaat het goed? Als jij rekening houdt met je rijervaring in een jaar. Rijd je net in een jaar, doe dan rustig aan. Heb je al meer dan 1000 km over bochtige wegen achter de rug, doe dan wat je wilt. Waarbij je rekening moet houden met je rust.

Rijd je op 90 procent? Stop dan na 3 kwartier a een uur met rijden (tenzij je op de autoweg rijdt, maar ook dat moet je niet onderschatten) en neem dan een kwartier (tijd voor een peuk) om even op adem te komen.

Rijd je op 100 procent? Het gaat vanzelf fout omdat de kans dat je boven de 100% komt heel erg aanwezig is. 

 

Op 80 procent of minder kun je (houten konten uitgesloten) rustig 2, 3 uur rijden. Of dat net zo leuk is? 

 

Voor wat betreft de trainingen en de weg.... ik heb veel extra zelfvertrouwen gekregen, en ook elk jaar oefen ik de stopjes met 50, 80, 120 en 160 km/uur. En die laatste is best eng. Ook draai ik mijn rondjes. (ik rijd zelden meer ivm nierstenen, dat reken ik even niet mee).  Die oefeningen hebben mij een paar keer gered door in een bocht op volle snelheid de motor overeind te kunnen zetten en daarna weer de bocht in te zetten. Verder kan ik me ook nog steeds de noodstop bij 170/uur herinneren op de Duitse autobahn waarbij mijn achterliggers mij verzekerden (toen er een auto met 80/uur naar links kwam) dat ondanks de abs de achterkant van de motor de voorkant voorbij probeerde te komen. 

 

Doe je dat soort oefeningen niet, dan kan het verkeerd aflopen. @Jan.M ik zou ook even het topic onder techniek van Fred nalezen.... Ja, met geblokkeerde achterrem een bocht proberen in te gaan gaat niet lukken, maar ik rem in een bocht in de bergen ALTIJD op de achterrem. Dat maakt de motor net even wat stijver. Voor de rest is het altijd uitkijken en niet boven je 100% uit te komen. 

 

De ene keer dat ik onderuit ben gegaan, kwam omdat er een plat stuk op de voorband zat waardoor het voorwiel (geen ABS) mij blokkeerde en ik geen tijd meer had om te lossen.  EN de weg was zeiknat waardoor ik door omstandigheden (band en weg) boven de 100% uit kwam. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees hier wel gelijk een paar belangrijke punten van verbetering. 

 

In de bocht van 't gas af en remmen om vervolgens nogmaals in te sturen is een overduidelijke SR, in z'n algemeenheid is dit vaak 't resultaat van 't aanvallen van de bocht en/of slecht/lui insturen wat deze reactie triggert. 

 

Voor de bocht goed remmen, zo snel mogelijk weer op 't gas en vervolgens met trekkende motor, langzaam en vloeiend opbouwend gas gevend door de bocht heen accelereren is de echte juiste manier. 

Door met trekkende motor door de bocht te gaan krijg je de juiste gewicht verdeling op de banden v.a 40-60% en is er altijd maximale grip, zodra je in de bocht van 't gas afgaat raakt deze verdeling verstoord en zal de motor in de meeste gevallen wijd lopen. 

 

Quote, a twist of the wrist:

 

' once the throttle is cracked open, it is rolled on evenly and smoothly throughout the remainder of the turn ' 

 

Verder is het absoluut goed om bepaalde dingen goed te oefenen als noodstop en remproef etc dat voorkomt wel paniek reacties en blokkeren van bv 't voorwiel door plotseling te hard remmen en niet rustig de druk op te bouwen 

aangepast door BlackVfr
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Wat Jan denk ik vooral bedoeld is, dat circuittrainingen bij rijden op circuits de Apex veelvuldig om de hoek komt kijen. Het raken of rijden op de Apex kan op de openbare weg juist voor de problemen zorgen. In onoverzichtelijke bochten ga je juist voor zo veel mogelijk zicht door de bocht (zien en gezien worden). Dit is dan vaak het tegenovergestelde van de Apex.

 

Ik heb in het Moezelgebied een weekend Berg en Bochtentraining gehad. Ook hier is gesproken over de apex maar dan juist als iets je wat je in de bergen zo veel mogelijk vergeten moet. Ga op het zoek naar de zicht door bocht en dat betekent eigenlijk altijd de buitenkant van je eigen weghelft opzoeken. Zodat je zo vroeg mogelijk o.a tegenliggers ziet aankomen. Dit zorgt voor minder schrikreacties en geeft je meer tijd om te reageren.

Tweede pinksterdag heb ik in Lelystad een bochtentraining op het circuit. Ben zeer benieuwd wat hier uit gaat komen. Ik ga deze training doen met de vrouw als duopassagier.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Athome die heb ik opgeslagen, als ik tijd heb kom ik effe langs, ga je in de ochtend of middag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Athome, dit is precies wat ik bedoel zo rij ik ook altijd beter kan ik het niet verwoorden,

die berg en bochten training zie ik wel het nut van in maar die wordt ook op locatie gegeven.

 

groetjes Jan

aangepast door Jan.M
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaar de horizontale strepen op de weg in Luxemburg, welke eerder hier zijn langsgekomen op het forum en ook in het clubblad volgens mij.

 

https://www.motoplus.nl/nieuws/strepen-op-wegdek-om-veiligheid-motorrijders-te-vergroten/

 

Vorige week tijdens mijn vakantie genoeg wegen met van die lijnen gezien. Zeer zeker niet de ideale lijn zoals je de bochten zou aansnijden op een circuit, maar daar heb je ook geen tegenliggers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Cock zei:

@Athome die heb ik opgeslagen, als ik tijd heb kom ik effe langs, ga je in de ochtend of middag

Ik ben bij de middag training. Kan ik nog even lekker uitslapen

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Athome zei:

Ik ben bij de middag training. Kan ik nog even lekker uitslapen

Die doe ik ook altijd, ben niet van het vroege

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onderweg naar Nijmegen even langs geweest, 12 uur, toen was er nog niemand voor de middag sessie, helaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...