Ga naar inhoud

Vfr 1200f instellingen vering


sabsteef
 Delen

Aanbevolen berichten

Ray, Knalselder,

bedankt voor jullie “snelle” reactie. 
mij hoop is dat de motor wat comfortabel gaat aanvoelen.   ( hobbels en contact op de weg). nu voel ik mij soms een wielrenner op een kinderkopjes weg. 
niet iets wat ik met mijn standaard vering weg krijg. ( of alles wordt wel heel zacht). Maar begrijp ik nu met mijn gewicht dat dit geen zin heeft?
 

in de street box zit standaard geen optie. 
maar ik moet zeggen dat ik deze eigenlijk nooit bij stel. Mijn kinderen zijn niet zo zwaar. 🤪 dus dat vind ik niet zo erg.

ik wil alleen graag een comfortabel ride. 
de motor is al lekker 😉 nu de vering nog.  
 

 

 


 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, sabsteef zei:

hobbels en contact op de weg

Die 2 gaan niet samen, je zal moeten kiezen tussen een Amerikaanse dweilbak of een Gebalanceerde Europeaan om maar even een metafoor te verzinnen.
De meningen wat comfort aangaat bij Hyperpro zijn verdeeld maar wanneer je een beter rijgedrag wilt hebben zal je een beetje comfort in moeten leveren.
Door de progressieve veren kan je stellen dat hoe harder ze moeten werken hoe stugger ze worden maar daardoor worden ze in dat gebied juist comfortabeler want waar een normale veer een soepele deining heeft slaat deze wel met een klap onderin tegen het eind wanneer je een kuil onderschat.
De progressieve is naar mijn mening in het gemiddelde bereik comfortabel genoeg maar zal door z'n steeds groter wordende weerstand nooit abrupt aan het einde van de werking komen.
Contact met de weg is ook dat de wielen in een kuil geduwd moet worden, daarom is het ook belangrijk een negatieve veerweg te hebben want anders raak je op die momenten het contact met de weg kwijt.
Hoe sneller dat wiel in die kuil geduwd wordt hoe meer contact je blijft houden maar dat betekent ook dat die kracht die dat wiel naar beneden duwt ook meer weerstand biedt bij het inveren.

Bij een soepele "comfortabele" veer heb je meer deining en die kan ook de kuilen wel volgen maar deinen in de bochten is dan weer minder voor het stuurgedrag.
Dat is de reden waarom sommige merken dat elektronisch proberen op te lossen zoals ESA op de BMW's, een standje voor comfort, een standje voor onverhard, een sportief standje of voor bagage en/of duo.
Maar ja, dat kost veel en is storingsgevoelig op de koop toe.
Er zijn natuurlijk andere merken zoals Wilbers en Ohlins en sommigen noemen hun 2 traps lineaire veren progressief en als dat zoveel waarde heeft dan kies ik wel voor de echte progressieve en dat heeft alleen Hyperpro. Geen ervaring met anders dan standaard of Hyperpro maar ik ben er dik tevreden mee op de XT. In de VTEC zaten alleen voor net als op de CT maar de achterkant is onderweg en denk dat ik daar ook wel dik tevreden mee ga zijn.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze via AFS rechtstreeks in Werkendam bij Hyperpro gehaald.

Toch enkele bedenkingen bij jouw verhaal. Ik heb niet met je motor gereden, maar als ik het zo hoor is je achtershock gaar. De originele is in standaardsetting voor mij zonder meer comfortabeler dan de Hyperpro met de voorspanning op het minimum. Natuurlijk vervangen de meesten hun vering pas als de boel versleten is en dan is de nieuwe altijd fantastisch. Ik vergelijk met een relatief frisse originele shock en dan is het verhaal heel wat genuanceerder. Voor het comfort zou ik geen Hyperpro kiezen.

Wat de progressieve veer betreft, dat is meer een marketingverhaal dan wat anders. Bij mij is achteraan tot mijn verbazing een lineaire veer gemonteerd. Omdat ik de eerste 1200f met een HPA was, is mijn shock ter plekke 'op maat' gemaakt. Als reden voor de lineaire veer werd me verteld dat het linksysteem voor voldoende progressiviteit zorgt. Waarom de streetbox dan wel een progressieve veer krijgt? Vooraan zijn de voorveren wel progressief, maar dat zijn ze standaard ook.

Voor mij is het grootste voordeel dat je de Hyperpro kan laten service daar waar Honda je 1100 euro lichter maakt als je aan een nieuwe shock of HPA toe bent.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, knalselder zei:

Toch enkele bedenkingen bij jouw verhaal.

Dan toch nog maar eens lezen want ik zeg alleen dat de Hyperpro voor mij comfortabel genoeg is en dat je in feite moet kiezen tussen comfort of betere eigenschappen zoals wegligging en stuurgedrag. Je kan er iets tussenin gaan zitten maar dan heb je eigenlijk helemaal niets helemaal goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt me een typisch geval van jouw waarheid en niet per se de waarheid....

 

Juist het gebied dat jij "er iets tussenin" noemt is waar je voor weggebruik de bij jou passende optimale afstelling kunt vinden. Neem als voorbeeld eens een crosser en een racer, deze rijden op totaal ander terrein en hebben ook een totaal ander afstelling. In het dagelijks gebruik zit je nooit op een crossbaan (niet met een VFR1200F nochtans) en zelden op een weg met de kwaliteit van een circuit. Dus ook afstelling van vering en demping zal daar "ergens" tussen zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Ray zei:

Dan toch nog maar eens lezen want ik zeg alleen dat de Hyperpro voor mij comfortabel genoeg is en dat je in feite moet kiezen tussen comfort of betere eigenschappen zoals wegligging en stuurgedrag. Je kan er iets tussenin gaan zitten maar dan heb je eigenlijk helemaal niets helemaal goed.

Ik bedoelde het verhaal van Sabsteef, met name dat het hem juist om meer comfort gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, knalselder zei:

Ik bedoelde het verhaal van Sabsteef, met name dat het hem juist om meer comfort gaat.

Ah... oké.
Ik heb wel vaker dat ik schijnbaar iets op een moeilijkere manier opschrijf dan de mensen kunnen volgen, vandaar dat ik dacht dat je iets over het hoofd had gezien of verkeerd begrepen :tease:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vering en demping is wat dat betreft toch een heel vak apart. Maar een stevigere vering wil toch niet altijd zeggen dat hij minder comfortabel is. 

 

Ik heb m'n fireblade onlangs van steviger lineaire veren laten voorzien, incl een race aanpassing aan de demper en voorvork, met hierbij een afstelling voor op straat, en een voor op het circuit. Met de oude veren kwam ik aan de voorzijde niet aan de juiste rij hoogte/sag instelling, om een lang verhaal kort te maken, stevigere veren voor meer gewicht, maar de motor is ook veel comfortabeler geworden. 

 

Overigens vergeten we als we het over comfort hebben de banden, een harder karkas geeft meer informatie aan de rijder door dan een zacht karkas, net als een harder rubber soort dat doen, dus mogelijk kan er ook een comfortabeler type band gemonteerd worden, misschien dat AFS daar wel iets meer over kan zeggen als je je motor niet comfortabel aanvoelt en de vering in orde is. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan wel iets bereiken door banden met een slapper of stijver karkas te gebruiken, maar niet zo heel veel.
Daarnaast moet je de vering ook anders afstellen zodra je veel slappere/stijvere banden gaat gebruiken.
Ongeveer 20-30% van de veerweg komt bij een gemiddelde straatmotor uit de banden.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dave moss haalt het ook op z'n kanaal regelmatig aan. 

Een 'hardere' band geeft veel meer informatie door aan de rijder, dit kan door de een als prettig worden ervaren maar door de ander als heel oncomfortabel (te veel informatie tegelijk) 

Net als dat een zachtere band veel minder informatie door geeft aan de berijder, wat ook weer voor de een prettig is en voor de ander niet. 

 

Wat frank zegt klopt inderdaad ook, zat van de week een vergelijking van 4 hypersport banden te bekijken, als je dan alleen al ziet wat voor verschil er in omtrek bijvoorbeeld, (wat niet het zelfde is voor en achter) dat kan de geometry  of balans van de motor behoorlijk beïnvloeden, net als een zachter /harder rubber compound. 

 

Wat ik ermee wil zeggen.... Als je niet het gevoel hebt dat de motor comfortabel is en dit niet in de vering zit, kan een ander type band misschien ook het verschil maken 

 

aangepast door BlackVfr
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...