Ga naar inhoud

1991 RC36-1 reanimatie...


VFRPascal
 Delen

Aanbevolen berichten

Sinds anderhalve maand de Vif weer eens uit de schuur getrokken, getankt (9,5L op 100,5 miles) en een mooie rit gedaan van 116 miles.

 

 

20220311_150212.jpg

 

Starten was weer ouderwets hopeloos, en warm loopt het beestje wat rommelig..

En het vertikken/ nalaten gewoon de carbs ultrasoon te reinigen..! :wall:

Ik zal het spul eens demonteren en opsturen naar een van de vele aanbieders op MP, want ik wil een probleemloze starter...

aangepast door VFRPascal
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-3-2022 om 17:16, VFRPascal zei:

 

En het vertikken/ nalaten gewoon de carbs ultrasoon te reinigen..! :wall:

Ik zal het spul eens demonteren en opsturen naar een van de vele aanbieders op MP, want ik wil een probleemloze starter...

 

Tip mijner zijde, ga naar MW motoren (Borne) met je carbs, hebben een ultrasoonreiniger, zit in de buurt en kost de hele wereld niet.. Heb er nu toevallig een set remklauwen voor een Fireblade liggen om te reinigen, remklauw achter (RC36/1) heeft ook dit badje al eens gehad in het verleden.. Nu de remklauwen a.d. voorzijde nog eens een keer..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze huisdokter Johan heeft mijn carb's 2 jaar geleden ook in zijn usreiniger gehad. Loopt sindsdien mn motor nóg mooier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Bleek dat de Hallie-toko om de hoek een hele grote ultrasoon had staan voor z'n  V8-carbs, dus ik heb eindelijk het spul even laten sudderen.

Stom konijn da'k ben de carbs achterop de snelbinders op een bagagerek gehad, dus trompetjes zijn wat beschadigd...kud..

 

Afijn...het spul is weer gemonteerd.

Nu de rammelende/ klapperende koppeling nog een keer..want het zint me niet dat lawaai.

  • Sad 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nogmaals een poging ondernomen om de koppeling-klop op te nemen; 

 

Zodra je ook maar iets het hendel op druk zet (lees; de stift tegen het lager drukt), is de klop verdwenen.

 

Erg irritant, vooral stationair voor een verkeerslicht staand, want het resoneert als een idioot.

Carterdeksel-pakking en koppelingslager al via CMS aangeschaft, leuke zaterdagklus.

 

Eerste keer ná ultrasonen getankt: 11,4 litertje E5 op 135,6 miles...da's 1 op 18,8.

Helemaal prima...

 

 

aangepast door VFRPascal
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu klopt de VFR 750 koppeling wel vaker, is ook zo`n beetje het enige geluid wat je krijgt uit dit blok.
Trap beide remmen eens in bij stilstand en trek eens met de 1ste versnelling dan hoor je de koppeling bonken. Dus als het ware de motor laten afslaan maar net niet met een slippende koppeling.
Dit is hetzelfde geluid wat jij nu stationair in mindere mate hoort. (Maar bij bepaalde snelheden en toerentallen opeens weer heel erg aanwezig.)

 

Kijk ook eens hoeveel speling er nu daadwerkelijk op het gehele koppelingshuis zit. Inclusief het grote tandwiel er achter, die vast zit aan het koppelingshuis. Hier zit wat ik gemerkt heb verschillende spelingen op.

Van licht bewegen tot wel 2 mm beweging inclusief daadwerkelijke vrije ruimte. Hier hoor je dan ook bij sommige blokken een klonk geluid als je dat met je handen sneller beweegt.

Niet naar links en rechts ( zit namelijk ook draai beweging in)  maar van voor en naar achteren, kantelen.

 

In dit koppelingshuis zit namelijk een groot naaldlager en geleidingsbussen. Ik vermoed dat die lagers eerder de boosdoeners zijn dan het voorste lager die jij waarschijnlijk besteld hebt.
De voorste slijten natuurlijk ook maar ik heb die wissel ook al eens geprobeerd en dat hielp helaas niets.
Ook past bij het ene voorste lager de drukbuis beter in het lager dan weer bij een ander lager.

Waardoor je die eindspeling niet weg krijgt. Heb zelfs wel met een nieuw lager meer speling gekregen hierom. Wellicht is dat eind buisje bij het lager dan ook wel wat versleten?

 

En eventuele ingeslagen koppelingsplaten in het koppelingshuis kunnen dit geluid ook veroorzaken.
Ik ben zeer benieuwd wat het eindresultaat is als je gesleuteld hebt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter voorbereiding op de koppelingsperikelen heb ik alvast wat kuipdelen verwijderd, een deel van de motorolie afgetapt, en de bobinebeugel losgemaakt en uit-de-weg opgehangen.

Daarna de M5 dekselboutjes gelost.

De rest komt later...

 

 

20220512_162550.jpg

20220513_180647.jpg

20220513_180806.jpg

aangepast door VFRPascal
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een stukje piepschuim gevonden om het boutpatroon aan te houden...

 

20220515_124542.jpg

 

 

..

...en dan kan rustig het zijdeksel afgenomen worden.

Met een mesje de pakkingresten weghalen..

20220515_124952.jpg

aangepast door VFRPascal
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmmm...de korf is niet ingeslagen..

 

20220516_180529.jpg

 

...en heeft geen axiale/ radiale speling of andere rammel merkbaar...

 

 

aangepast door VFRPascal
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus de 5 bouten even losdraaien en de veren controleren...

 

 

20220516_180820.jpg

 

...maar die zijn niet gebroken en van gelijke lengte..

aangepast door VFRPascal
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan het koppelingslager maar even uit het deksel nemen...

 

20220516_181245.thumb.jpg.8152b1917c0a8a786d1383ca8c511fc4.jpg

 

..nieuw Honda lagertje erbij..

 

20220516_181349.thumb.jpg.97d2ebcf55cb9c109a40fa63530f4a25.jpg

 

..en het cupje even overzetten.

Duidelijk is wel dat de nieuwe versie minder kogels heeft.

Overigens hoorde ik niks raars aan het lager, maar toch maar vervangen.

 

20220516_181556.thumb.jpg.257ca34568e918d846ff046109289359.jpg

 

..better safe than sorry..

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...