Ga naar inhoud

VFR 750F RC24 start niet meer


 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi, vandaag maar weer een dagje in de schuur gepland om de rode flits te reanimeren.

Problemen zijn twee jaar geleden begonnen toen de motor tijdens een ritje plotseling stil viel. Niet meer te starten na een paar minuten toch starten en geen problemen meer. 

Een paar ritten later weer het zelfde, startmotor wel werken maar niet lopen. Weer wachten en even later weer probleemloos lopen.

Dit voorjaar een grote beurt gehad motor loopt goed maar voelt toch anders aan. Dacht eerst aan valse lucht van de carbs maar een paar weken terug weer stil gevallen.

spanningregelaar gemeten toen de motor liep. Accu spanning 12.5 starten 12 motor lopen 14.2 bij 1000 toeren zie je hem afvlakken

 

Nu krijg ik hem niet meer aan de praat. Wat hebben we gedaan;

- brandstof is nieuw 

- tank is schoon

- brandstofpomp getest met een stuk bedrading rechtstreeks op de accu (brandstof zit tegen het plafond😇)

- stopknop doorgemeten en werkt goed geen overgangsweerstand

- alle stekkers zijn losgemaakt en ingespoten met contact reiniger

- kabelbomen los van de klemmen en heen en weer bewogen.

- startmotor draait maar niet de brandstofpomp (verdacht)

- bij het starten geen vonk (verdacht)

- carb droog en ook de bougies(verdacht)

- schakelaar pootje is ok

 

Wat zit er nog tussen de startknop en de ontsteking / brandstofpomp en wat kan ik nog testen?

heeft iemand een testprotocol voor de spanningsregelaar?  Dit is voor mij nu de verdachte (wat  ik begrijp van het forum)

ik hoor graag jullie op/aanmerkingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Test je timing sensoren voor signalen naar bobines toe ook even op weerstand, makkelijkst te testen bij de CDI unit als je die loskoppeld. Ik verwacht dat ze goed zijn maar je weet het nooit.

 

Hier zie je waardes zoals ze bij mij zijn.

 

Sensor signalen waren:

Cam pulse gever meet 475 ohm. Spec. is: 405 tot 495 ohm.

Pulse gever cilinder 1/3 meet 488 ohm. Spec. is: 450 tot 550 ohm.

Pulse gever cilinder 2/4 meet 470 ohm. Spec. is: 450 tot 550 ohm.

Dit zijn mooie waardes voor 32 jaar oude sensors en volgens spec.

 

De motor zou in principe moeten starten met een volle accu. Als dit niet gebeurt dan is of de accu slecht, of de signalen komen niet door naar de cdi unit die de ontsteking regelt. 

 

Je schrijft ook dat je geen vonk  hebt. Is dit op alle bougies/bobines?

 

Spanningsregelaar kun je niet echt testen, het enige wat je kan doen is kijken of de diodes nog werken, maar moet je weten welke draden dat zijn, dat weet ik niet. Makkelijkst is eigenlijk testen met goed werkend examplaar.

 

Zelf had ik een kapotte cdi unit+bobine en kabel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je hulp, ik zag op dit forum een link naar een filmpje om de spanningsregelaar door te meten dat zal ik ook doen. Waar zitten dan de “timing sensoren” ik zie twee kabels het blok ingaan een is denk ik de dynamo is het dan die andere? Accu is goed ook nog getest met een startaccu

 

aangepast door Arno71
Overbodige quote van voorgaande reactie verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je je CDI unit gevonden hebt moet je van daaruit de draden richting de sensoren gaan meten. CDI unit zit helemaal achterin als je de achterste kuip loshaald en nog wat andere dingen kun je er zo bij

 

Uit mijn hoofd waren het 3 stekkers en een aarde kabel die je los moet halen. De grote stekker is degene die naar de 4 bobines gaan, Je kan alle draden doormeten op weerstand als die oneindig is of heel hoog is heb je een kabel breuk (niet leuk), dit verwacht ik niet maar het is een mogelijkheid. verder moet je ook alle bobines even controleren en bougiekabels.

 

De 4 punts stekker is degene met 2 sensoren die moeten 450 tot 550 ohm hebben. De 2 punts connector is 405 tot 495 ohm.

 

Welke bougies vonken trouwens wel?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zegt dat de brandstofpomp niet draait, dan zou ik eerst daar even kijken. Zonder brandstof geen "leven", zeker als de carbs ook droog zijn.

Ik heb een ander type VFR, maar ik meen dat hier op het forum vaker sprake was van inbranden van contacten bij de pomp waardoor ze niet werkt. En dat het mogelijk was de pomp tijdelijk voor testdoeleinden te omzeilen en puur met de druk door zwartekracht te werken. Moet via de zoekfunctie van het forum te vinden zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-8-2019 om 09:57, Athome zei:

Was ook het eerste wat ik dacht toen ik het gedeelte over het wegzakken van de spanning las. Eventueel de alternator

Alternator is toch de dynamo? Ik heb spanning genoeg in de accu en de startmotor draait gewoon.

nog een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, JeFour zei:

Als je zegt dat de brandstofpomp niet draait, dan zou ik eerst daar even kijken. Zonder brandstof geen "leven", zeker als de carbs ook droog zijn.

Ik heb een ander type VFR, maar ik meen dat hier op het forum vaker sprake was van inbranden van contacten bij de pomp waardoor ze niet werkt. En dat het mogelijk was de pomp tijdelijk voor testdoeleinden te omzeilen en puur met de druk door zwartekracht te werken. Moet via de zoekfunctie van het forum te vinden zijn...

Brandstofpomp werkt wel met een losse kabel (zie bericht) maar hij draait niet bij het starten lijkt wel. Weet jij of de spanning dan via de spanningsregelaar komt?

aangepast door Geeke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-8-2019 om 09:34, RoelNL zei:

Heb je nog iets kunnen ontdekken?

Weekeind op het strand geweest en vanavond roeien. Morgen avond weer een poging. Alle hulp is nog steeds welkom

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-8-2019 om 23:40, vroembert zei:

Controleer de stekker op het startrelais, die wil dankzij slechte contacten nog wel eens verbranden. 

Startmotor draait gewoon. Zit er op het startrelais ook extra contacten voor brandstofpomp en bobine?? 

Weet jij waardoor de ontsteking wordt vrijgegeven?

Op 24-8-2019 om 11:10, RoelNL zei:

Als je je CDI unit gevonden hebt moet je van daaruit de draden richting de sensoren gaan meten. CDI unit zit helemaal achterin als je de achterste kuip loshaald en nog wat andere dingen kun je er zo bij

 

Uit mijn hoofd waren het 3 stekkers en een aarde kabel die je los moet halen. De grote stekker is degene die naar de 4 bobines gaan, Je kan alle draden doormeten op weerstand als die oneindig is of heel hoog is heb je een kabel breuk (niet leuk), dit verwacht ik niet maar het is een mogelijkheid. verder moet je ook alle bobines even controleren en bougiekabels.

 

De 4 punts stekker is degene met 2 sensoren die moeten 450 tot 550 ohm hebben. De 2 punts connector is 405 tot 495 ohm.

 

Welke bougies vonken trouwens wel?

 

 

Dank je wel hier kan ik iets mee. Morgen ga ik er mee verder👍

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat je van alles gaat testen, kijk ook even, of de killswitch wel goed werkt, als deze namelijk geen contact maakt, draait de startmotor wel, maar krijg je geen vonk en doet de brandstofpomp het bij mijn weten ook niet.

 

Via startknop, activeer je het startrelais, deze bedient ook ontsteking en het brandstof pomprelais.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...