Ga naar inhoud

Einde euro95


Ray
 Delen

Aanbevolen berichten

  • 4 maanden later...

In de USA kom je steeds meer ethanol-vrije benzine tegen. Ook zijn er tegenwoordig veel pompen met ethanol-vrije  "recreational fuel", want motorboten hebben ook veel last van ethanol. Een paar maanden winterstalling is ook daar funest.

 

ethanolfree_1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg een kanaaltje van de boosted boy's op YouTube in America, die bouwen ongeveer overal een Honda motorblok in, uiteraard met een of twee turbo's erop.... Anyway die rijden allemaal op E85 benzine 85%ethanol en 15% benzine, dat kun je daar ook gewoon tanken kennelijk 

Link naar reactie
Delen op andere sites

E85 is bij een beperkt aantal pompen te koop, zowel in Nederland als in de USA. Alle metalen onderdelen in het voertuig, die met brandstof in aanraking komen, moeten dan vervangen zijn door RVS. Als je E85 tankt in voertuig dat hier niet geschikt voor is, dan gaat deze 100% zeker stuk. De klopvastheid is beter en dat is dus zeer geschikt voor race toepassingen. Voorlopig ga ik voor ethanolvrije brandstof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je nu niet inde war met Methanol? Dat wordt nog gebruikt in top fuel dragracen.
De consumentenversie is ethanol omdat methanol nogal giftige dampen achterlaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowel ethanol als methanol worden zonder toevoeging van benzine in de racerij gebruikt. Methanol wordt veelal gebruikt in het topsegment. Ethanol wordt meestal gebruikt met toevoeging van benzine (de E85).

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige reden waarom methanol/ethanol/E85 populair zijn in de racerij is omdat het een hele hoge klopvastheid heeft én het heel veel warmte onttrekt bij verdamping. Deze brandstoffen worden exclusief gebruikt bij motoren met zeer hoge laad drukken: de klopvastheid voorkomt detonatie en tijdens de injectie onttrekt het veel warmte uit de gecomprimeerde lucht en werkt zo als een "liquid intercooler". Tevens heb je veel meer brandstof nodig ten opzichte van lucht in vergelijk met benzine waardoor dit effect nog eens vergroot wordt.

Top fuel dragsters rijden op een mengsel van benzine en nitro methaan, niet op een alcohol versie. Alcohol dragsters daaintegen weer wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de klopvastheid bij E85 wist ik niet. Ik dacht dat methanol gewoon een snellere verbranding had maar ik ontdekte gisteren dat methanol gewoon een synthetishe ethanol is

Dit speelt dus ook met de hogere octaangetallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...