Ga naar inhoud

Speling op het schakelpedaal


dendro
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

 

Er zit bij mij wat speling op het schakelpedaal.

 

Eerst heb ik een ander pedaal gemonteerd. Speling was weg, maar nu komt het toch weer terug.

 

Ik kan het vast nog een keer natrekken, maar als dat nodig is, dan zegt mijn gevoel dat dat geen goed teken is.

 

Hebben jullie dit probleem ook wel eens gehad?

 

Hebben jullie er een oplossing voor?

Behalve een nieuwe schakelas kopen. 😊

 

Kan ik er iets tussen doen? 

Bijvoorbeeld locktite borgvloeistof o.i.d.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit probleem ook gehad.

 

Het probleem lag bij mij in
"normale" slijtage van de tandjes van het schakelpedaal.
Niet de tandjes op de as vanuit het motorblok.

 

De oorzaak hiervan was dat ik mijn pedaal iets lager moest zetten.
Ik drukte te hard met schakelen tegen het schakelpedaal met name omhoog schakelen.
Drukte dus door terwijl hij niet hoger kon.

 

Dit geeft erg snel slijtage en ruimte op het schakelpedaal.
Je kunt hem inderdaad strakker aandraaien, maar op een gegeven moment niet meer.
Een beetje speling is wel ok, maar teveel word vervellend.

De bout zelf is gewoon vast is vast. Die komt niet zomaar los. Maar loctite kun je altijd toepassen als het maar semi vast is.

 

Mijn oplossing was dus de stand van het schakelpedaal veranderen aan je voet/enkels.
En minder hard tegen het schakelpedaal duwen met schakelen.

 

Een ander iets dat je even moet controleren is of je koppeling goed vrij komt.
Want dan druk je namelijk ook te hard omlaag op je schakelpedaal. ( en omhoog)
Dan druk je als het ware door de versnelling heen terwijl hij nog net niet helemaal vrij is.

Kan dus komen door o.a. een ingeslagen koppelingskorf.

 

Mijn advies erbij is, verzamel een paar schakelpedaal`s.
Een paar in reserve is wel zo handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, herkenbaar. Had het ook, nieuwe schakelpook gemonteerd en na een poos weer speling en daardoor niet lekker schakelen. Met de dremel de spleet in het pookje breder gemaakt. Boutje vervangen door bout en moer en goed vast gezet. Functioneert nu al jaren zonder problemen.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, zodat je hem strakker kunt aantrekken.

 

De vrijkomende koppeling zet me ook aan het denken.

Ik had de koppeling hendel te dicht op het stuur gezet, waardoor de koppeling pas vrijkwam als ik het helemaal tegen het stuur trok. Dat deed ik dus nooit (liever lui dan moe waarschijnlijk).

Nu dus de hendel wat verder van het stuur gezet om meer slag te kunnen nemen maken.

 

Bedankt voor alle tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe moet de stand van de koppeling niet uitmaken, ik schakel regelmatig zonder koppeling (zowel op als terug) en er staat ondertussen ruim 60k op de teller.
De vorige had met 115k ook nog geen enkele speling en ook met die schakelde ik regelmatig zonder koppeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De stand van de koppeling maakt wel degelijk wat uit.
Schakelen zonder koppeling doe je volgens een werkwijze.
Je bereid de schakeling voor door hele lichte druk uit te oefenen op het schakelpedaal en dan het gas dicht te draaien.

Zou je schakelen zonder het gas dicht te draaien ram je hem lekker door je schakelbak. (En duw je dus te hard op je schakelpedaal)

Schakelen met koppeling betekend dat je je gas niet zo direct/precies aanpast
op het schakelmoment. En als de koppeling niet goed vrij komt duw je dus tegen je versnelling aan. Wat ruimte gaat creëren op je schakelpedaal vroeg of laat.

 

Ik zelf heb me zelf eigenlijk gewoon opnieuw juist moeten leren schakelen.

Vroeger op mijn Honda MT5 schakelde het wat anders, dit fout schakelen ( te hard duwen) moest ik gewoon simpel afleren.

 

 

aangepast door Mhiam
Link naar reactie
Delen op andere sites

Snap niet helemaal waar je dan speling op krijgt?? Op de as waar je pookje op zit of bedoel je dat 't pookje los op de getande as gaat zitten? Heb dit nog nooit gehad hoor, zou ook niet moeten kunnen naar mijn idee als hij goed vast zit. 

 

In de handleiding van m'n quickshifter (moet je 't boutje vervangen voor een langer exemplaar ) stond wel dat je hem na een x aantal km's nog eens na moet trekken

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 hours ago, BlackVfr said:

Snap niet helemaal waar je dan speling op krijgt?? Op de as waar je pookje op zit of bedoel je dat 't pookje los op de getande as gaat zitten? Heb dit nog nooit gehad hoor, zou ook niet moeten kunnen naar mijn idee als hij goed vast zit. 

 

Het schakelpookje is opzettelijk van een zachter/slapper materiaal gemaakt dan de getande as.
Dat pookje is namelijk veel gemakkelijker (en goedkoper) te vervangen dan de getande as.
De speling zit dus altijd op het pookje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het hoeft helemaal niet als je normaal met het materiaal omgaat. Sommige mensen lijken tijdens het schakelen te denken dat hun leven er vanaf hangt en geven een ferme schop tegen te pook.

Ik zie dit gedrag ook veel bij brommerrijders. Om moment dat ze overschakelen schud de hele brommer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké duidelijk, alleen zit het probleem naar mijn mening dan toch in het onjuist monteren van het pookje, als je hem vast zet terwijl hij niet goed in de vertanding zit zal hij los raken, als hij er wel Goed op zit kan hij niet los raken, ook niet als je er hard tegen trapt, tenzij de vertanding niet meer 100%/beschadigd is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Athome zei:

Maar het hoeft helemaal niet als je normaal met het materiaal omgaat. Sommige mensen lijken tijdens het schakelen te denken dat hun leven er vanaf hangt en geven een ferme schop tegen te pook.

Ik zie dit gedrag ook veel bij brommerrijders. Om moment dat ze overschakelen schud de hele brommer. 

Ik heb een quickshifter op 'mn fi zitten, maar je moet dan wel met overtuiging de pook omhoog duwen, anders wil hij er wel eens tussen schieten daarintegen kan zoals ik boven al zij er nooit speling ontstaan naar mijn mening als het juist gemonteerd zit. 

 

In principe moet zo'n pookje vrij makkelijk op de as te plaatsen zijn, maar denk dat hier nog wel eens een hamer voor gebruikt wordt, ipv dat men een paar keer probeert hoe hij er wel makkelijk op schuift, dan sloop je de borging/vertanding ook niet 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die ferme schop komt met name uit dat mensen vaak snel willen "op" schakelen met snel optrekken.
Dan komt die flinke schop tegen het schakelpedaal.
En om zeker te zijn dat hij in de versnelling gaat rammen ze die flink omhoog of omlaag.

Deze manier van schakelen leer je o.a. inderdaad van je opgevoerde brommer in je jeugd zoals ik hierboven over mezelf ook al aangaf :)

 

Verder kun je het pedaal er niet verkeerd op zetten ook niet met een hamer.
Er kan hoogstens wat vet/vuil (afgeslingerd van het voorste tandwiel van de ketting) op zitten en zo wat stroever erop en eraf gaan met de tandjes die in elkaar moeten glijden.

 

Zoals ASF ook aangeeft is het schakelpedaal materiaal zachter dan de as van het motorblok en zal dus het schakelpedaal gewoon als eerste slijten bij teveel weerstand. En of dat nu is door te hard door duwen of een koppeling die niet vrij komt maakt niet veel uit.

 

Het verbaasd mij dat veel mensen zoiets hebben van wat raar en hoe dan.....
Dit komt namelijk redelijk vaak voor.

 

Maar het ligt inderdaad wel aan de manier van schakelen en de eventuele weerstand op het schakelen zelf. En ja mocht de bevestigingsbout al een beetje los zitten word de ruimte en slijtage vanzelf steeds meer.....

Zoek maar eens op tweedehands schakelpedalen (Rc36II), veel kom je er niet tegen.
Daar is een reden voor......

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Mhiam zei:

Verder kun je het pedaal er niet verkeerd op zetten ook niet met een hamer

Ik denk dat er bedoeld wordt dat hij dan te laag zit.
Wanneer je dan de pook omhoog beweegt dan kan je heel makkelijk meer kracht zetten dan wenselijk is.
Dinsdag ga ik even shoppen voor nieuwe laarzen, die ik op het oog heb is een allroad model met een stevigere en dus dkkere neus dus zal ik waarschijnlijk de pook ook opnieuw af moeten stellen maar daar zullen veel mensen niet eens bij nadenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt helemaal. Wanneer van type schoeisel veranderd, voelt het pedaal zelf en de afstand tot het pedaal vaak heel anders aan. Het pookje verstellen is dan vaak noodzakelijk om weer lekker te kunnen schakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...